UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie projektu badawczego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SORJ5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie projektu badawczego
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza socjologiczna dotyczącą zarówno teorii jak i metod badawczych z pierwszych dwóch lat studiów.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie do pisania projektów badawczych: Obejmuje ono: tworzenie koncepcji badawczej, wybór metod i technik badawczych oraz uzasadnienie doboru ramy teoretycznej.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: Student zna i rozumie:

06S-1A_W01 w zaawansowanym stopniu właściwe dla socjologii podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne;

06S-1A_W06 w zaawansowanym stopniu podstawowe metody i techniki badań społecznych, zasady doboru metod badawczych w celu rozwiązania prostych problemów badawczych, rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej;

06S-1A_W07 jak zaplanować i zrealizować proste jakościowe, rzadziej ilościowe, badanie empiryczne, podstawową, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu zjawisk i procesów społecznych;

UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi

06S-1A_U01 rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny ;

06S-1A_U02 zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych;

06S-1A_U03 zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego;

06S-1A_U04 samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami;

06S-1A_U05 formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych;

06S-1A_U06 posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach, dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach;

06S-1A_U09 dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego, zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych, wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce społecznej;

06S-1A_U12 formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania, analizować na podstawowym poziomie interakcje zachodzące w grupach.

POSTWY: student jest gotowy do:

06S-1A_K01 podjęcia współpracy z członkami zespołu zadaniowego i czynnego włączenia się do realizowanych projektów społecznych;

06S-1A_K02 dzielenia się posiadaną wiedzą socjologiczną;

06S-1A_K03 gromadzenia, wyszukiwania i syntetyzowania informacji na temat zjawisk społecznych;

06S-1A_K04 argumentowania stawianych tez, dokonywania krytycznej analizy źródeł;

06S-1A_K07 przestrzegania zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej, właściwego korzystania ze źródeł informacji naukowej;

06S-1A_K09 poszanowania opinii innych osób (np. opinii wyrażanych w trakcie dyskusji grupowej);

06S-1A_K10 przyjęcia w sposób świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć;

06S-1A_K05 samodzielnej pracy w zespołach lub pracy zespołowej w ramach organizacji prywatnych i publicznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-10-01 - 2027-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Waniek
Prowadzący grup: Aleksandra Drążczyk, Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

warsztat, dyskusja, prezentacja wstępnego projektu badań

Sposoby i kryteria oceniania:

- obecność i aktywność w czasie zajęć,

- przygotowanie własnej prezentacji

- prezentacja własnych i wspólnych wyników wstępnych analiz w grupach trzyosobowych

- wstępne pisemne opracowanie wybranego problemu badawczego

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji, Wymagania do prezentacji wstępnych wyników analizy treści

Wyświetlenie analizowanych materiałów wylosowanego twórcy internetowego. Krótka charakterystyka materiału

Wyświetlenie transkrypcji/zapisu obrazu i krótki komentarz

Pytania zadane w ramach analizy.

Konceptualizacja pojęć, które pojawiły się w pytaniach

Odpowiedzi na pytania na podstawie analizy

Odwołanie do teorii, koncepcji i pojęć socjologicznych, które zdaniem studentów mogą stanowić ramę interpretacyjną dla analizowanego materiału

Wymagania do prezentacji końcowych

1. Krótka charakterystyka analizowanego materiału ze zwróceniem uwagi na jego najistotniejsze ze względu wiodącą ramę interpretacyjną elementy

2. Konceptualizacja wybranej teorii, koncepcji, pojęć stanowiących ramę teoretyczną analizy

3. Sposób operacjonalizacji najważniejszych pojęć

5. Wnioski z analizy materiału

6. Propozycja poszerzenia ramy teoretycznej, propozycja alternatywnej interpretacji materiału

7. Porównanie procesu analitycznego pomiędzy studentami, którzy zajmują się treściami stworzonymi przez tego samego twórcę.


Wymagania do raportu z przeprowadzonej analizy

1. Krótka charakterystyka analizowanego materiału ze zwróceniem uwagi na jego najistotniejsze ze względu wiodącą ramę interpretacyjną elementy

2. Konceptualizacja wybranej teorii, koncepcji, pojęć stanowiących ramę teoretyczną analizy

3. Sposób operacjonalizacji najważniejszych pojęć

5. Wnioski z analizy materiału

6. Propozycja poszerzenia ramy teoretycznej, propozycja alternatywnej interpretacji materiału

7. Porównanie procesu analitycznego pomiędzy studentami, którzy zajmują się treściami stworzonymi przez tego samego twórcę

8. Propozycja problemu badawczego sformułowana na podstawie dotychczasowej analizy. Propozycja powinna uwzględniać rodzaj materiału potrzebny do rozwiązania problemu badawczego oraz wstępne hipotezy badawcze

9. Bibliografia

Szczegółowe treści kształcenia:

- projekt badawczy (procedura składnia, pisania i oceny - informacje wstępne i ogólne)

- problem badawczy a pytania badawcze

- cele badań

- dobór metod i technik

- dotychczasowy stan wiedzy

- konceptualizacja (dobór i wyjaśnienie włączanych podejść, koncepcji czy pojęć)

- formułowanie hipotezy badawczej

- proces badawczy

Literatura:

LITERATURA PODSTWAOWA:

Earl Babbie, 2004. Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tomasz Goban-Klas, 1997. Analiza zawartości przekazów prasowych. [w:] Marian Malikowski i Marian Niezgoda (red.). Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 2. Tyczyn: WSSG, str. 294-320.

Jerzy Stachowicz, 2024. „Nie przeszkadzaj mi, bo robię edity”. Nowa lektooralność i nowa lapidarność na platformie TikTok w perspektywie antropologii praktyk językowych. [w:] „Kultura Współczesna” 2(127)/2024: 16-31.

LITERTURA UZUPEŁNIAJĄCA:

zgodna z podejmowaną przez studentów problematyką badań.

Dagmara Dobosz, 2022. Współczesna kobiecość i męskość w opiniach młodych dorosłych – analiza w kontekście stereotypów płci oraz własnych. Koncepcji tożsamości płciowych badanych. [w:] Studia Edukacyjne 67/2022: 69-84.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kaja Kaźmierska
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas, Kaja Kaźmierska, Katarzyna Waniek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6