UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki informatyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOTE1Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki informatyczne
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat systemu komputerowego, oprogramowania, sieci komputerowych i systemów informatycznych zarządzania. Przedstawienie mechanizmów automatyzujących prace biurowe. Zapoznanie z zasadami tworzenia prezentacji multimedialnej.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować pojęcia: algorytm, proces biznesowy, model procesu, notacja; wskazać w modelu procesu i ścieżkę przepływu informacji; omówić funkcjonalność edytora tekstu pozwalającą na jego wykorzystanie w pracy biurowej; zaproponować sposób rozwiązania prostego problemu ekonomicznego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego; wyjaśnić stosowanie podstawowych funkcji arkusza kalkulacyjnego i narzędzi analitycznych; wymienić podstawowe metody wyszukiwania informacji w Internecie; scharakteryzować narzędzia pozwalające na publikowanie i udostępnianie dokumentów w Internecie (06S-1A_W02, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07)

2. Umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: przedstawić rozwiązanie prostego problemu za pomocą algorytmu; zastosować podstawowe funkcje arkusza kalkulacyjnego; analizować dane zapisane w arkuszu kalkulacyjnym z wykorzystaniem narzędzi analitycznych arkusza; wykorzystywać edytor tekstów w pracy biurowej, m.in. stosować narzędzia korespondencji seryjnej, pracy grupowej, formularze, szablony; wyszukiwać informację w Internecie; publikować i udostępniać dokumenty w Internecie

(06S-1A_U09, 06S-1A_U10)

3. Kompetencje społeczne

Po zakończeniu student potrafi: pracować w grupie; zauważać problemy, które mogą być rozwiązane z wykorzystaniem technologii informacyjnych; postępować zgodnie z zasadami netetyki (06S-1A_K01, 06S-1A_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Głąb
Prowadzący grup: Zbigniew Głąb
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów.



Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi MS Office (06S-1A_W02, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07)

Umiejętności: wykonania praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-1A_U09, 06S-1A_U10)

Kompetencje społeczne: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, kwerenda wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu, udział w dyskusji (06S-1A_K01, 06S-1A_K02)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Edytor tekstu MS Word

zasady tworzenia dokumentu,

formatowanie znaków i akapitów,

konspekty numerowane,

pojęcie kodu pola, operacje i aktualizacja kodów pól,

definiowane elementy własnego stylu,

generowanie spisów, przypisów i odsyłaczy,

rejestrowanie zmian,

podział dokumentu na sekcje,

grafika w dokumencie,

wstawianie i formatowanie tabel, konwersja tekst - tabela,

przygotowanie dokumentu do wydruku,

korespondencja seryjna.


2. MS Power Point

zasady oraz wybrane narzędzia do tworzenia prezentacji multimedialnej,

szablony i wzorce,

hiperłącza

animacja niestandardowa


3. MS Excel

nawigacja w arkuszu,

odwołania względne, bezwzględne i mieszane,

rodzaje danych, zasady wykonywania obliczeń na ich podstawie,

data i czas jako dane,

formatowanie warunkowe,

konkatenacja,

wybrane funkcje logiczne, tekstowe, statystyczne, finansowe,

wizualizacja danych, tworzenie wykresu dostosowanego do rodzaju danych,

sortowanie i filtrowanie danych,

tabele dwuwejściowe,

analiza co-jeśli,

przetwarzanie baz danych przy wykorzystaniu tabel przestawnych.


Literatura:

Podstawowa:

Cieciura M.(2006) Podstawy technologii informacyjnych z przykładami zastosowań, Vizja Press&IT

Gookin Dan (2018) Word 2019 For Dummies 1st Edition: For Dummies

Harvey Greg (2019) Excel 2019 All-in-One: For Dummies

Lowe Doug (2019) PowerPoint 2019: For Dummies

Weverka Peter, Warner Timothy L. (2019) Office 365 All-in-One: For Dummies

Uzupełniająca:

Bluttman Ken (2019) Excel Formulas & Functions: For Dummies

Frye Curtis (2018) Microsoft Excel 2019 Step by Step: Microsoft Press

Lambert Joan (2018) Microsoft Word 2019 Step by Step: Microsoft Press

Wilson Kevin (2019) Using PowerPoint 2019: The Step-by-step Guide to Using Microsoft PowerPoint 2019: Elluminet Press

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów.



Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi MS Office (06S-1A_W02, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07)

Umiejętności: wykonania praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-1A_U09, 06S-1A_U10)

Kompetencje społeczne: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, kwerenda wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu, udział w dyskusji (06S-1A_K01, 06S-1A_K02)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Edytor tekstu MS Word

zasady tworzenia dokumentu,

formatowanie znaków i akapitów,

konspekty numerowane,

pojęcie kodu pola, operacje i aktualizacja kodów pól,

definiowane elementy własnego stylu,

generowanie spisów, przypisów i odsyłaczy,

rejestrowanie zmian,

podział dokumentu na sekcje,

grafika w dokumencie,

wstawianie i formatowanie tabel, konwersja tekst - tabela,

przygotowanie dokumentu do wydruku,

korespondencja seryjna.


2. MS Power Point

zasady oraz wybrane narzędzia do tworzenia prezentacji multimedialnej,

szablony i wzorce,

hiperłącza

animacja niestandardowa


3. MS Excel

nawigacja w arkuszu,

odwołania względne, bezwzględne i mieszane,

rodzaje danych, zasady wykonywania obliczeń na ich podstawie,

data i czas jako dane,

formatowanie warunkowe,

konkatenacja,

wybrane funkcje logiczne, tekstowe, statystyczne, finansowe,

wizualizacja danych, tworzenie wykresu dostosowanego do rodzaju danych,

sortowanie i filtrowanie danych,

tabele dwuwejściowe,

analiza co-jeśli,

przetwarzanie baz danych przy wykorzystaniu tabel przestawnych.


Literatura:

Podstawowa:

Cieciura M.(2006) Podstawy technologii informacyjnych z przykładami zastosowań, Vizja Press&IT

Gookin Dan (2018) Word 2019 For Dummies 1st Edition: For Dummies

Harvey Greg (2019) Excel 2019 All-in-One: For Dummies

Lowe Doug (2019) PowerPoint 2019: For Dummies

Weverka Peter, Warner Timothy L. (2019) Office 365 All-in-One: For Dummies

Uzupełniająca:

Bluttman Ken (2019) Excel Formulas & Functions: For Dummies

Frye Curtis (2018) Microsoft Excel 2019 Step by Step: Microsoft Press

Lambert Joan (2018) Microsoft Word 2019 Step by Step: Microsoft Press

Wilson Kevin (2019) Using PowerPoint 2019: The Step-by-step Guide to Using Microsoft PowerPoint 2019: Elluminet Press

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów.



Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi MS Office (06S-1A_W02, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07)

Umiejętności: wykonania praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-1A_U09, 06S-1A_U10)

Kompetencje społeczne: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, kwerenda wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu, udział w dyskusji (06S-1A_K01, 06S-1A_K02)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Edytor tekstu MS Word

zasady tworzenia dokumentu,

formatowanie znaków i akapitów,

konspekty numerowane,

pojęcie kodu pola, operacje i aktualizacja kodów pól,

definiowane elementy własnego stylu,

generowanie spisów, przypisów i odsyłaczy,

rejestrowanie zmian,

podział dokumentu na sekcje,

grafika w dokumencie,

wstawianie i formatowanie tabel, konwersja tekst - tabela,

przygotowanie dokumentu do wydruku,

korespondencja seryjna.


2. MS Power Point

zasady oraz wybrane narzędzia do tworzenia prezentacji multimedialnej,

szablony i wzorce,

hiperłącza

animacja niestandardowa


3. MS Excel

nawigacja w arkuszu,

odwołania względne, bezwzględne i mieszane,

rodzaje danych, zasady wykonywania obliczeń na ich podstawie,

data i czas jako dane,

formatowanie warunkowe,

konkatenacja,

wybrane funkcje logiczne, tekstowe, statystyczne, finansowe,

wizualizacja danych, tworzenie wykresu dostosowanego do rodzaju danych,

sortowanie i filtrowanie danych,

tabele dwuwejściowe,

analiza co-jeśli,

przetwarzanie baz danych przy wykorzystaniu tabel przestawnych.


Literatura:

Podstawowa:

Cieciura M.(2006) Podstawy technologii informacyjnych z przykładami zastosowań, Vizja Press&IT

Gookin Dan (2018) Word 2019 For Dummies 1st Edition: For Dummies

Harvey Greg (2019) Excel 2019 All-in-One: For Dummies

Lowe Doug (2019) PowerPoint 2019: For Dummies

Weverka Peter, Warner Timothy L. (2019) Office 365 All-in-One: For Dummies

Uzupełniająca:

Bluttman Ken (2019) Excel Formulas & Functions: For Dummies

Frye Curtis (2018) Microsoft Excel 2019 Step by Step: Microsoft Press

Lambert Joan (2018) Microsoft Word 2019 Step by Step: Microsoft Press

Wilson Kevin (2019) Using PowerPoint 2019: The Step-by-step Guide to Using Microsoft PowerPoint 2019: Elluminet Press

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów.



Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi MS Office (06S-1A_W02, 06S-1A_W06, 06S-1A_W07)

Umiejętności: wykonania praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-1A_U09, 06S-1A_U10)

Kompetencje społeczne: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, kwerenda wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu, udział w dyskusji (06S-1A_K01, 06S-1A_K02)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Edytor tekstu MS Word

zasady tworzenia dokumentu,

formatowanie znaków i akapitów,

konspekty numerowane,

pojęcie kodu pola, operacje i aktualizacja kodów pól,

definiowane elementy własnego stylu,

generowanie spisów, przypisów i odsyłaczy,

rejestrowanie zmian,

podział dokumentu na sekcje,

grafika w dokumencie,

wstawianie i formatowanie tabel, konwersja tekst - tabela,

przygotowanie dokumentu do wydruku,

korespondencja seryjna.


2. MS Power Point

zasady oraz wybrane narzędzia do tworzenia prezentacji multimedialnej,

szablony i wzorce,

hiperłącza

animacja niestandardowa


3. MS Excel

nawigacja w arkuszu,

odwołania względne, bezwzględne i mieszane,

rodzaje danych, zasady wykonywania obliczeń na ich podstawie,

data i czas jako dane,

formatowanie warunkowe,

konkatenacja,

wybrane funkcje logiczne, tekstowe, statystyczne, finansowe,

wizualizacja danych, tworzenie wykresu dostosowanego do rodzaju danych,

sortowanie i filtrowanie danych,

tabele dwuwejściowe,

analiza co-jeśli,

przetwarzanie baz danych przy wykorzystaniu tabel przestawnych.


Literatura:

Podstawowa:

Cieciura M.(2006) Podstawy technologii informacyjnych z przykładami zastosowań, Vizja Press&IT

Gookin Dan (2018) Word 2019 For Dummies 1st Edition: For Dummies

Harvey Greg (2019) Excel 2019 All-in-One: For Dummies

Lowe Doug (2019) PowerPoint 2019: For Dummies

Weverka Peter, Warner Timothy L. (2019) Office 365 All-in-One: For Dummies

Uzupełniająca:

Bluttman Ken (2019) Excel Formulas & Functions: For Dummies

Frye Curtis (2018) Microsoft Excel 2019 Step by Step: Microsoft Press

Lambert Joan (2018) Microsoft Word 2019 Step by Step: Microsoft Press

Wilson Kevin (2019) Using PowerPoint 2019: The Step-by-step Guide to Using Microsoft PowerPoint 2019: Elluminet Press

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6