Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SOTJ2C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych jakościowych |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza dotycząca metod jakościowych, znajomość obsługi komputera |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z oprogramowaniem CAQDA |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna podstawowe procedury analizy danych z zastosowaniem oprogramowania komputerowego, potrafi zdefiniować poszczególne odmiany danych jakościowych z ich rozróżnieniem i specyfiką obróbki komputerowej, zna podstawowe funkcje i działanie programów Audacity, Opencode, WeftQDA, CmapTool. (06S-2A_W05) Umiejętności: Student będzie potrafił przygotowywać dane do komputerowej analizy. Student umie zastosować podstawowe programy do obróbki graficznej i tekstowej w celu wstępnego przetworzenia danych badawczych (transkrypcji, wizualizacji); potrafi importować dane do programów analitycznych, zakładać projekty i nadpisywać nowe dane; będzie w stanie zastosować wiedzę z zakresu funkcji analitycznych oprogramowania do kodowania i sortowania danych. (06S-2A_U06, 06S-2A_U10) Kompetencje społeczne: Student rozumie wartość dodaną z zastosowania wspomagania komputerowego podczas prowadzenia badań jakościowych, jest gotowy do pracy zespołowej nad projektami analitycznymi wspomaganymi komputerowo. (06S-2A_K05, 06S-2A_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Niedbalski | |
Prowadzący grup: | Jakub Niedbalski, Izabela Ślęzak-Niedbalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi CAQDAS (06S-2A_W05) Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-2A_U06, 06S-2A_U10) Postawy: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji (06S-2A_K05, 06S-2A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakościowe a ilościowe sposoby poznania w socjologii. 2. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badań jakościowych w naukach społecznych. 3. Procedury kodowania w metodologii teorii ugruntowanej. 4. Tradycyjne a komputerowo wspomagane (CAQDA) realizowanie projektu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych. 5. Rola triangulacji i teoretycznego doboru próbek w jakościowym projekcie badawczym. 6. Opracowywanie materiałów do analizy, tworzenie plików i importowanie danych. 7. Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte. 8. Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów. 9. Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii i przyporządkowywanie kodów. 10. Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii, prowadzenie memos w analizie. 11. Kodowanie teoretyczne. Konstruowanie not teoretycznych. 12. Importowanie i tworzenie rodzin kategorii teoretycznych. 13. Inne strategie badań jakościowych w socjologii a możliwości wykorzystania oprogramowania CAQDA. 14. Graficzne integrowanie kategorii, typy relacji analitycznych w diagramach. 15. Tworzenie diagramów analitycznych. 16. Analiza danych wizualnych. Elementy wizualnej teorii ugruntowanej. Różnice w analzie danych wizualnych w oprogramowaniu OpenCode i nVivo. 17. Obserwacja on-line i inne nowe techniki pozyskiwania danych. 18. Techniki prezentacji wyników projektów jakościowych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2019) Use of Selected CAQDA Software Examples in a Research Project Based on the Grounded Theory Methodology, World Conference on Qualitative Research, 42-57. Niedbalski Jakub (2018) "Wprowadzenie do komputerowe analizy danych jakościowych. Przykłady bezpłatnego oprogramowania CAQDAS", Wydawnictwo UŁ, Łódź. Niedbalski Jakub (2017) From a qualitative researcher’s workshop the characteristics of applying computer software in studies based on the grounded theory methodology, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom XIII, nr 4, s. 46-61. Niedbalski Jakub, Izabela Ślęzak-Niedbalska (2017) Computer assisted qualitative data analysis software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, "Studies in Systems, Decision and Control", 71, ss: 85-94. Niedbalski Jakub (2014) "Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. ", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub (2013) "Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) "Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej" [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VIII, Numer 1 Uzupełniająca: Babbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Niedbalski Jakub (2014) Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Wydawnictwo UŁ. Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2016) Computer Analysis of Qualitative Data in Literature and Research Performed by Polish Sociologists, “Forum: Qualitative Sozialforschung” 17(3), s. 1-22. Niedbalski Jakub. Ślęzak Izabela (2016) Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, [w:] Costa A.P, Reis L.P, Neri de Souza F., Mereira A., Lamas D.R. (red.), Computer Supported Qualitative Research, Springer |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Niedbalski | |
Prowadzący grup: | Jakub Niedbalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi CAQDAS (06S-2A_W05) Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-2A_U06, 06S-2A_U10) Postawy: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji (06S-2A_K05, 06S-2A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakościowe a ilościowe sposoby poznania w socjologii. 2. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badań jakościowych w naukach społecznych. 3. Procedury kodowania w metodologii teorii ugruntowanej. 4. Tradycyjne a komputerowo wspomagane (CAQDA) realizowanie projektu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych. 5. Rola triangulacji i teoretycznego doboru próbek w jakościowym projekcie badawczym. 6. Opracowywanie materiałów do analizy, tworzenie plików i importowanie danych. 7. Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte. 8. Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów. 9. Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii i przyporządkowywanie kodów. 10. Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii, prowadzenie memos w analizie. 11. Kodowanie teoretyczne. Konstruowanie not teoretycznych. 12. Importowanie i tworzenie rodzin kategorii teoretycznych. 13. Inne strategie badań jakościowych w socjologii a możliwości wykorzystania oprogramowania CAQDA. 14. Graficzne integrowanie kategorii, typy relacji analitycznych w diagramach. 15. Tworzenie diagramów analitycznych. 16. Analiza danych wizualnych. Elementy wizualnej teorii ugruntowanej. Różnice w analzie danych wizualnych w oprogramowaniu OpenCode i nVivo. 17. Obserwacja on-line i inne nowe techniki pozyskiwania danych. 18. Techniki prezentacji wyników projektów jakościowych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2019) Use of Selected CAQDA Software Examples in a Research Project Based on the Grounded Theory Methodology, World Conference on Qualitative Research, 42-57. Niedbalski Jakub (2018) "Wprowadzenie do komputerowe analizy danych jakościowych. Przykłady bezpłatnego oprogramowania CAQDAS", Wydawnictwo UŁ, Łódź. Niedbalski Jakub (2017) From a qualitative researcher’s workshop the characteristics of applying computer software in studies based on the grounded theory methodology, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom XIII, nr 4, s. 46-61. Niedbalski Jakub, Izabela Ślęzak-Niedbalska (2017) Computer assisted qualitative data analysis software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, "Studies in Systems, Decision and Control", 71, ss: 85-94. Niedbalski Jakub (2014) "Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. ", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub (2013) "Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) "Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej" [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VIII, Numer 1 Uzupełniająca: Babbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Niedbalski Jakub (2014) Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Wydawnictwo UŁ. Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2016) Computer Analysis of Qualitative Data in Literature and Research Performed by Polish Sociologists, “Forum: Qualitative Sozialforschung” 17(3), s. 1-22. Niedbalski Jakub. Ślęzak Izabela (2016) Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, [w:] Costa A.P, Reis L.P, Neri de Souza F., Mereira A., Lamas D.R. (red.), Computer Supported Qualitative Research, Springer |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Niedbalski | |
Prowadzący grup: | Jakub Niedbalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi CAQDAS (06S-2A_W05) Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-2A_U06, 06S-2A_U10) Postawy: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji (06S-2A_K05, 06S-2A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakościowe a ilościowe sposoby poznania w socjologii. 2. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badań jakościowych w naukach społecznych. 3. Procedury kodowania w metodologii teorii ugruntowanej. 4. Tradycyjne a komputerowo wspomagane (CAQDA) realizowanie projektu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych. 5. Rola triangulacji i teoretycznego doboru próbek w jakościowym projekcie badawczym. 6. Opracowywanie materiałów do analizy, tworzenie plików i importowanie danych. 7. Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte. 8. Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów. 9. Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii i przyporządkowywanie kodów. 10. Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii, prowadzenie memos w analizie. 11. Kodowanie teoretyczne. Konstruowanie not teoretycznych. 12. Importowanie i tworzenie rodzin kategorii teoretycznych. 13. Inne strategie badań jakościowych w socjologii a możliwości wykorzystania oprogramowania CAQDA. 14. Graficzne integrowanie kategorii, typy relacji analitycznych w diagramach. 15. Tworzenie diagramów analitycznych. 16. Analiza danych wizualnych. Elementy wizualnej teorii ugruntowanej. Różnice w analzie danych wizualnych w oprogramowaniu OpenCode i nVivo. 17. Obserwacja on-line i inne nowe techniki pozyskiwania danych. 18. Techniki prezentacji wyników projektów jakościowych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Niedbalski Jakub (2018) "Wprowadzenie do komputerowe analizy danych jakościowych. Przykłady bezpłatnego oprogramowania CAQDAS", Wydawnictwo UŁ, Łódź. Niedbalski Jakub (2017) From a qualitative researcher’s workshop the characteristics of applying computer software in studies based on the grounded theory methodology, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom XIII, nr 4, s. 46-61. Niedbalski Jakub, Izabela Ślęzak-Niedbalska (2017) Computer assisted qualitative data analysis software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, "Studies in Systems, Decision and Control", 71, ss: 85-94. Niedbalski Jakub (2014) "Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. ", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub (2013) "Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) "Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej" [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VIII, Numer 1 Uzupełniająca: Babbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Niedbalski Jakub (2014) Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Wydawnictwo UŁ. Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2016) Computer Analysis of Qualitative Data in Literature and Research Performed by Polish Sociologists, “Forum: Qualitative Sozialforschung” 17(3), s. 1-22. Niedbalski Jakub. Ślęzak Izabela (2016) Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, [w:] Costa A.P, Reis L.P, Neri de Souza F., Mereira A., Lamas D.R. (red.), Computer Supported Qualitative Research, Springer |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Ślęzak-Niedbalska | |
Prowadzący grup: | Izabela Ślęzak-Niedbalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Frekwencja, aktywność merytoryczna, przedstawienie rezultatów samodzielnej pracy z oprogramowaniem CAQDA. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakościowe a ilościowe sposoby poznania w socjologii. 2. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badań jakościowych w naukach społecznych. 3. Procedury kodowania w metodologii teorii ugruntowanej. 4. Tradycyjne a komputerowo wspomagane (CAQDA) realizowanie projektu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych. 5. Rola triangulacji i teoretycznego doboru próbek w jakościowym projekcie badawczym. 6. Opracowywanie materiałów do analizy, tworzenie plików i importowanie danych. 7. Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte. 8. Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów. 9. Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii i przyporządkowywanie kodów. 10. Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii, prowadzenie memos w analizie. 11. Kodowanie teoretyczne. Konstruowanie not teoretycznych. 12. Importowanie i tworzenie rodzin kategorii teoretycznych. 13. Inne strategie badań jakościowych w socjologii a możliwości wykorzystania oprogramowania CAQDA. 14. Graficzne integrowanie kategorii, typy relacji analitycznych w diagramach. 15. Tworzenie diagramów analitycznych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Niedbalski Jakub (2013) "Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych", Wydawnictwo UŁ 2. Niedbalski Jakub (2012) "OpenCode – narzędzie wspomagające proces przeszukiwania i kodowania danych tekstowych w badaniach jakościowych" [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VIII, Numer 3. Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) "Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej" [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VIII, Numer 1 4. Konecki Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 5. Martyn Hammersley i Paul Atkinson (1995/2000) Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka. 6. David Silverman (2007) Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji. Warszawa: PWN 7. Barney Glaser i Anselm L. Strauss (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Kraków: Nomos Uzupełniająca: 1. Babbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Strauss Anselm L. i Juliet Corbin (1990) Basics of qualitative research. Grounded Theory procedures and techniques. Sage Publications 3. Bernt Schnettler (2008) W stronę socjologii wiedzy wizualnej. Przegląd Socjologii Jakościowej Nr 3/2008 4. Barney Glaser i Judith Holton (2010) Remodelowanie teorii ugruntowanej. Przegląd Socjologii Jakościowej Tom VI Nr 2/2010 5. Konecki Krzysztof T. (2008) Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej. Przegląd Socjologii Jakościowej Tom IV Nr 3/2008 6. Konecki Krzysztof T. (2010) Wizualna teoria ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej. Przegląd Socjologii Jakościowej Tom VI Nr 2/2010 7. Rancew – Sikora Dorota (2007) Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych. Warszawa: Wydawnictwo Trio |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.