UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych jakościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOTJ3C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych jakościowych
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

2

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza dotycząca metod jakościowych, znajomość obsługi komputera

Skrócony opis:

Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z oprogramowaniem CAQDA

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student zna podstawowe procedury analizy danych z zastosowaniem oprogramowania komputerowego, potrafi zdefiniować poszczególne odmiany danych jakościowych z ich rozróżnieniem i specyfiką obróbki komputerowej, zna podstawowe funkcje i działanie programów Audacity, Opencode, WeftQDA, CmapTool.

(06S-2A_W05)

Umiejętności:

Student będzie potrafił przygotowywać dane do komputerowej analizy. Student umie zastosować podstawowe programy do obróbki graficznej i tekstowej w celu wstępnego przetworzenia danych badawczych (transkrypcji, wizualizacji); potrafi importować dane do programów analitycznych, zakładać projekty i nadpisywać nowe dane; będzie w stanie zastosować wiedzę z zakresu funkcji analitycznych oprogramowania do kodowania i sortowania danych.

(06S-2A_U06, 06S-2A_U10)

Kompetencje społeczne:

Student rozumie wartość dodaną z zastosowania wspomagania komputerowego podczas prowadzenia badań jakościowych, jest gotowy do pracy zespołowej nad projektami analitycznymi wspomaganymi komputerowo.

(06S-2A_K05, 06S-2A_K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi CAQDAS (06S-2A_W05)


Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-2A_U06, 06S-2A_U10)


Postawy: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji (06S-2A_K05, 06S-2A_K06)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakościowe a ilościowe sposoby poznania w socjologii.

2. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badań jakościowych w naukach społecznych.

3. Procedury kodowania w metodologii teorii ugruntowanej.

4. Tradycyjne a komputerowo wspomagane (CAQDA) realizowanie projektu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych.

5. Rola triangulacji i teoretycznego doboru próbek w jakościowym projekcie badawczym.

6. Opracowywanie materiałów do analizy, tworzenie plików i importowanie danych.

7. Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte.

8. Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów.

9. Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii i przyporządkowywanie kodów.

10. Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii, prowadzenie memos w analizie.

11. Kodowanie teoretyczne. Konstruowanie not teoretycznych.

12. Importowanie i tworzenie rodzin kategorii teoretycznych.

13. Inne strategie badań jakościowych w socjologii a możliwości wykorzystania oprogramowania CAQDA.

14. Graficzne integrowanie kategorii, typy relacji analitycznych w diagramach.

15. Tworzenie diagramów analitycznych.

16. Analiza danych wizualnych. Elementy wizualnej teorii ugruntowanej. Różnice w analzie danych wizualnych w oprogramowaniu OpenCode i nVivo.

17. Obserwacja on-line i inne nowe techniki pozyskiwania danych.

18. Techniki prezentacji wyników projektów jakościowych.


Literatura:

Podstawowa:

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2019) Use of Selected CAQDA Software Examples in a Research Project Based on the Grounded Theory Methodology, World Conference on Qualitative Research, 42-57.

Niedbalski Jakub (2018) "Wprowadzenie do komputerowe analizy danych jakościowych. Przykłady bezpłatnego oprogramowania CAQDAS", Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Niedbalski Jakub (2017) From a qualitative researcher’s workshop the characteristics of applying computer software in studies based on the grounded theory methodology, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom XIII, nr 4, s. 46-61.

Niedbalski Jakub, Izabela Ślęzak-Niedbalska (2017) Computer assisted qualitative data analysis software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, "Studies in Systems, Decision and Control", 71, ss: 85-94.

Niedbalski Jakub (2014) "Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. ", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub (2013) "Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych", Wydawnictwo UŁ

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) "Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej" [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VIII, Numer 1

Uzupełniająca:

Babbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Niedbalski Jakub (2014) Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Wydawnictwo UŁ.

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2016) Computer Analysis of Qualitative Data in Literature and Research Performed by Polish Sociologists, “Forum: Qualitative Sozialforschung” 17(3), s. 1-22.

Niedbalski Jakub. Ślęzak Izabela (2016) Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, [w:] Costa A.P, Reis L.P, Neri de Souza F., Mereira A., Lamas D.R. (red.), Computer Supported Qualitative Research, Springer

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi CAQDAS (06S-2A_W05)


Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-2A_U06, 06S-2A_U10)


Postawy: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji (06S-2A_K05, 06S-2A_K06)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakościowe a ilościowe sposoby poznania w socjologii.

2. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badań jakościowych w naukach społecznych.

3. Procedury kodowania w metodologii teorii ugruntowanej.

4. Tradycyjne a komputerowo wspomagane (CAQDA) realizowanie projektu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych.

5. Rola triangulacji i teoretycznego doboru próbek w jakościowym projekcie badawczym.

6. Opracowywanie materiałów do analizy, tworzenie plików i importowanie danych.

7. Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte.

8. Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów.

9. Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii i przyporządkowywanie kodów.

10. Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii, prowadzenie memos w analizie.

11. Kodowanie teoretyczne. Konstruowanie not teoretycznych.

12. Importowanie i tworzenie rodzin kategorii teoretycznych.

13. Inne strategie badań jakościowych w socjologii a możliwości wykorzystania oprogramowania CAQDA.

14. Graficzne integrowanie kategorii, typy relacji analitycznych w diagramach.

15. Tworzenie diagramów analitycznych.

16. Analiza danych wizualnych. Elementy wizualnej teorii ugruntowanej. Różnice w analzie danych wizualnych w oprogramowaniu OpenCode i nVivo.

17. Obserwacja on-line i inne nowe techniki pozyskiwania danych.

18. Techniki prezentacji wyników projektów jakościowych.


Literatura:

Podstawowa:

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2019) Use of Selected CAQDA Software Examples in a Research Project Based on the Grounded Theory Methodology, World Conference on Qualitative Research, 42-57.

Niedbalski Jakub (2018) "Wprowadzenie do komputerowe analizy danych jakościowych. Przykłady bezpłatnego oprogramowania CAQDAS", Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Niedbalski Jakub (2017) From a qualitative researcher’s workshop the characteristics of applying computer software in studies based on the grounded theory methodology, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom XIII, nr 4, s. 46-61.

Niedbalski Jakub, Izabela Ślęzak-Niedbalska (2017) Computer assisted qualitative data analysis software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, "Studies in Systems, Decision and Control", 71, ss: 85-94.

Niedbalski Jakub (2014) "Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. ", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub (2013) "Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych", Wydawnictwo UŁ

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) "Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej" [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VIII, Numer 1

Uzupełniająca:

Babbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Niedbalski Jakub (2014) Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Wydawnictwo UŁ.

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2016) Computer Analysis of Qualitative Data in Literature and Research Performed by Polish Sociologists, “Forum: Qualitative Sozialforschung” 17(3), s. 1-22.

Niedbalski Jakub. Ślęzak Izabela (2016) Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, [w:] Costa A.P, Reis L.P, Neri de Souza F., Mereira A., Lamas D.R. (red.), Computer Supported Qualitative Research, Springer

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Metody podające: pogadanka, objaśnienie, wyjaśnienie. Metoda problemowa: dyskusja dydaktyczna związana z tematyką zajęć. Metody praktyczne: metoda projektów.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza: przygotowanie prac pisemnych z wykorzystaniem poznanych funkcjonalności poznanych narzędzi CAQDAS (06S-2A_W05)


Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań na bazie zagadnień realizowanych podczas zajęć (06S-2A_U06, 06S-2A_U10)


Postawy: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji (06S-2A_K05, 06S-2A_K06)


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakościowe a ilościowe sposoby poznania w socjologii.

2. Metodologia teorii ugruntowanej jako strategia badań jakościowych w naukach społecznych.

3. Procedury kodowania w metodologii teorii ugruntowanej.

4. Tradycyjne a komputerowo wspomagane (CAQDA) realizowanie projektu badawczego z zastosowaniem metod jakościowych.

5. Rola triangulacji i teoretycznego doboru próbek w jakościowym projekcie badawczym.

6. Opracowywanie materiałów do analizy, tworzenie plików i importowanie danych.

7. Wstępne etapy analizy, fragmentacja danych i kodowanie otwarte.

8. Posługiwanie się kodami, przeszukiwanie poprzez kody i praca z listą kodów.

9. Kodowanie selektywne, tworzenie kategorii i przyporządkowywanie kodów.

10. Sortowanie i organizacja zbiorów kategorii, prowadzenie memos w analizie.

11. Kodowanie teoretyczne. Konstruowanie not teoretycznych.

12. Importowanie i tworzenie rodzin kategorii teoretycznych.

13. Inne strategie badań jakościowych w socjologii a możliwości wykorzystania oprogramowania CAQDA.

14. Graficzne integrowanie kategorii, typy relacji analitycznych w diagramach.

15. Tworzenie diagramów analitycznych.

16. Analiza danych wizualnych. Elementy wizualnej teorii ugruntowanej. Różnice w analzie danych wizualnych w oprogramowaniu OpenCode i nVivo.

17. Obserwacja on-line i inne nowe techniki pozyskiwania danych.

18. Techniki prezentacji wyników projektów jakościowych.


Literatura:

Podstawowa:

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2019) Use of Selected CAQDA Software Examples in a Research Project Based on the Grounded Theory Methodology, World Conference on Qualitative Research, 42-57.

Niedbalski Jakub (2018) "Wprowadzenie do komputerowe analizy danych jakościowych. Przykłady bezpłatnego oprogramowania CAQDAS", Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Niedbalski Jakub (2017) From a qualitative researcher’s workshop the characteristics of applying computer software in studies based on the grounded theory methodology, "Przegląd Socjologii Jakościowej", tom XIII, nr 4, s. 46-61.

Niedbalski Jakub, Izabela Ślęzak-Niedbalska (2017) Computer assisted qualitative data analysis software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, "Studies in Systems, Decision and Control", 71, ss: 85-94.

Niedbalski Jakub (2014) "Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. ", Wydawnictwo UŁ Niedbalski Jakub (2013) "Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych", Wydawnictwo UŁ

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2012) "Analiza danych jakościowych przy użyciu programu NVivo a zastosowanie procedur metodologii teorii ugruntowanej" [w:] Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VIII, Numer 1

Uzupełniająca:

Babbie Earl (2003) Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Niedbalski Jakub (2014) Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Wydawnictwo UŁ.

Niedbalski Jakub, Ślęzak Izabela (2016) Computer Analysis of Qualitative Data in Literature and Research Performed by Polish Sociologists, “Forum: Qualitative Sozialforschung” 17(3), s. 1-22.

Niedbalski Jakub. Ślęzak Izabela (2016) Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software. Using the NVivo and Atlas.ti in the research projects based on the methodology of grounded theory, [w:] Costa A.P, Reis L.P, Neri de Souza F., Mereira A., Lamas D.R. (red.), Computer Supported Qualitative Research, Springer

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6