Przemiany tożsamości w kulturze współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SOXF5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przemiany tożsamości w kulturze współczesnej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | S |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z socjologiczną problematyką tożsamości oraz przemian tożsamości w kulturze współczesnej. W szczególności wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju tożsamości indywidualnych i kolektywnych w wyniku przemian makrostrukturalnych w ujęciu historycznym, konceptualizacji i typologii tożsamości we współczesnej kulturze euroamerykańskiej, przemian tożsamości w biografii jednostki z uwzględnieniem pracy nad tożsamością oraz wyposażenie w umiejętności w zakresie analizy źródeł zastanych w odniesieniu do kwestii tożsamościowych w ujęciu socjologicznym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student rozumie pojęcie tożsamości, ma świadomość różnorodności koncepcji tożsamości i sporów teoretycznych związanych z tym pojęciem oraz elementarną wiedzę na temat pojęcia tożsamości w psychologii.Posiada podstawową wiedzę na temat przemian tożsamości w ujęciu historycznym oraz w kulturze współczesnej i rozumie na czym polegają procesy zmiany; Umiejętności: Student potrafi zastosować pojęcie tożsamości do analiz biografii jednostki oraz zjawisk i procesów społecznych w wymiarze indywidualnych i kolektywnych doświadczeń, potrafi samodzielnie znaleźć materiały ilustracyjne do analiz procesów tożsamościowych i zaprezentować je w grupie, potrafi formułować samodzielne sądy na temat przyczyn i konsekwencji procesów tożsamościowych; Kompetencje społeczne: student potrafi dzielić się posiadaną na temat tożsamości wiedzą, potrafi argumentować na rzec stawianych tez i krytycznie odnosić się do analizowanych na zajęciach źródeł, wykazuje postawę szacunku wobec opinii innych uczestniczących w zajęciach osób. 06S-1A_W01, 06S-1A_W02, 06S-1A_W12; 06S-1A-U03, 06S-1A-U04, 06S-1A-U05;06S-1A-K02, 06S-1A-K04, 06S-1A-K09 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas, Piotr Szenajch | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb80726b09b74e209e7e9ab46143bb7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=9970e0f8-e808-4c78-8bcc-aa2315cb90b0&tenantId=63441aef-da0e-4397-bb7e-f9d4705e963b | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, dyskusje grupowe, prezentacje |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Punktowane aktywne uczestnictwo w zajęciach. Aktywność na zajęciach punktowana plusami do trzech plusów na każdych zajęciach (samoocena). Praca pisemna - analiza tożsamości wybranej postaci filmowej lub literackiej (2-4 strony standardowego tekstu) - ocena zawartości merytorycznej, poprawności językowej, redakcji oraz stopnia samodzielności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Tożsamość – podstawowe kwestie – mini wykład, mały warsztat – zajęcia wprowadzające II. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne III. Procesy tworzenia tożsamości, rozwój tożsamości w wymiarze indywidualnym. Konstruowanie tożsamości IV. Tożsamości podstawowe: gender czyli płeć kulturowa V. Tożsamości podstawowe: ciało jako źródło autoidentyfikacji. Praca biograficzna i praca nad tożsamością VI. Tożsamości podstawowe: Etnos i tożsamość narodowa, tożsamości lokalne VII. Przemiany tożsamości w wymiarze indywidualnym – cykl życia, punkty zwrotne, przejścia statusowe, alternacja |
|
Literatura: |
Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993; Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW; Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007;1.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Hochschild A.R. , Obcy we własnym kraju, Krytyka polityczna, 2017; Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010; Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, red. R. Dopierała i K.Kaźmierska, NOMOS 2012; Strauss A.L. , Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS 2013, 1. Świątkiewicz-Mośny M., Tożsamość napiętnowana. Socjologiczne studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, ZW NOMOS 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb80726b09b74e209e7e9ab46143bb7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=9970e0f8-e808-4c78-8bcc-aa2315cb90b0&tenantId=63441aef-da0e-4397-bb7e-f9d4705e963b | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, dyskusje grupowe, prezentacje |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Punktowane aktywne uczestnictwo w zajęciach. Aktywność na zajęciach punktowana plusami do trzech plusów na każdych zajęciach (samoocena). Możliwość uzyskania dodatkowych plusów za wykonanie dodatkowych zadań (np. przygotowanie prezentacji na wybrane zajęcia). Oceny 25 plusów i więcej: ocena bardzo dobra, 20-24 pkt– ocena dobra plus, 15-19 – ocena dobra, 10-14 – ocena dostateczna poniżej 10 – ocena dostateczna. Dla osób nieaktywnych, które chcą podwyższyć ocenę - praca pisemna - analiza tożsamości wybranej postaci filmowej lub literackiej (2-4 strony standardowego tekstu) - ocena zawartości merytorycznej, poprawności językowej, redakcji oraz stopnia samodzielności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Tożsamość – podstawowe kwestie – mini wykład, mały warsztat – zajęcia wprowadzające II. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne III. Procesy tworzenia tożsamości, rozwój tożsamości w wymiarze indywidualnym. Konstruowanie tożsamości IV. Tożsamości podstawowe: gender czyli płeć kulturowa V. Tożsamości podstawowe: ciało jako źródło autoidentyfikacji VI. Tożsamości podstawowe: Etnos i tożsamość narodowa, tożsamości lokalne VII. Tożsamość i wyznanie VIII. Przemiany tożsamości w wymiarze indywidualnym – cykl życia, punkty zwrotne, przejścia statusowe, alternacja IX. Praca nad tożsamością X. Stygmatyzująca praca nad tożsamością XI. Tożsamość ponowoczesna – indywidualizacja, płynne tożsamości? XII. Eksperymentowanie z tożsamością XIII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne XIV. Wojny tożsamościowe XIII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne |
|
Literatura: |
Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993; Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW; Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007;1.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Hochschild A.R. , Obcy we własnym kraju, Krytyka polityczna, 2017; Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010; Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, red. R. Dopierała i K.Kaźmierska, NOMOS 2012; Strauss A.L. , Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS 2013, 1. Świątkiewicz-Mośny M., Tożsamość napiętnowana. Socjologiczne studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, ZW NOMOS 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb80726b09b74e209e7e9ab46143bb7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=9970e0f8-e808-4c78-8bcc-aa2315cb90b0&tenantId=63441aef-da0e-4397-bb7e-f9d4705e963b | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | mini-wykłady, lektura tekstów, dyskusje grupowe, indywidualna praca studentów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność na zajęciach punktowana plusami do trzech plusów na każdych zajęciach (samoocena). Możliwość uzyskania dodatkowych plusów za wykonanie dodatkowych zadań (np. przygotowanie prezentacji na wybrane zajęcia). Oceny 31 plusów i więcej: ocena bardzo dobra, 25-30 – ocena dobra plus, 19-24 – ocena dobra, 13-18 – ocena dostateczna plus, 8-12 – ocena dostateczna. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Zajęcia wprowadzające II. Tożsamość w perspektywie historycznej III. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości w socjologii, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne IV. Tożsamość indywidualnie (a): Procesy tworzenia tożsamości, rozwój tożsamości. Konstruowanie tożsamości V. Tożsamości podstawowe: natura czy kultura – tożsamość płci VI. Płeć – tożsamości nieoczywiste VII. Tożsamości podstawowe: Etnos i tożsamość narodowa, tożsamości lokalne VIII. Tożsamość i wyznanie IX. Tożsamość indywidualnie (kontynuacja) przemiany tożsamości – cykl życia, punkty zwrotne, przejścia statusowe, alternacja X. Praca nad tożsamością, praca biograficzna i stygmatyzująca praca nad tożsamością XI. Tożsamość ponowoczesna – indywidualizacja, płynne tożsamości? Eksperymentowanie z tożsamością XII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne XIIi. Wojny tożsamościow XIV. Summary classes |
|
Literatura: |
Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993; Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, 1983, Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007; Ferenc T., Liminalność a procesy tożsamościowe artystów emigrantów, w: Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, NOMOS 2012; Gergen K.J., Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, PWN 2009; Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, PWN 2010; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Hochschild A.R., Obcy we własnym kraju, Krytyka polityczna, 2017Jacyno M., Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Malinowska A., Brunatna kołysanka. Historie uprowadzonych dzieci, Agora 2017; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Smolarkiewicz E., Przemiany tożsamości. W stronę identyfikacji., Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019; Strauss A.L., Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS, 2013; Ślęzak I., Być prostytutką – problematyka konstruowania tożsamości kobiet prostytuujących się, w: Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010, s. 293-311; Waniek K., Konflikt pamięci. II wojna światowa w spotkaniach młodych Polaków i wojennego pokolenia Niemców, w: Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, NOMOS 2012, s. 80-97; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, dyskusje grupowe, prezentacje |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Punktowane aktywne uczestnictwo w zajęciach. Praca pisemna - esej, recenzja książki lub wypowiedź autorefleksyjna. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Tożsamość – podstawowe kwestie – mini wykład, mały warsztat – zajęcia wprowadzające II. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne III. Procesy tworzenia tożsamości, rozwój tożsamości w wymiarze indywidualnym. Konstruowanie tożsamości IV. Tożsamości podstawowe: gender czyli płeć kulturowa V. Tożsamości podstawowe: ciało jako źródło autoidentyfikacji VI. Tożsamości podstawowe: Etnos i tożsamość narodowa, tożsamości lokalne VII. Tożsamość i wyznanie VIII. Przemiany tożsamości w wymiarze indywidualnym – cykl życia, punkty zwrotne, przejścia statusowe, alternacja IX. Praca nad tożsamością X. Stygmatyzująca praca nad tożsamością XI. Tożsamość ponowoczesna – indywidualizacja, płynne tożsamości? XII. Eksperymentowanie z tożsamością XIII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne XIV. Wojny tożsamościowe XIII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne |
|
Literatura: |
Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993; Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW; Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007;1.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Hochschild A.R. , Obcy we własnym kraju, Krytyka polityczna, 2017; Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010; Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, red. R. Dopierała i K.Kaźmierska, NOMOS 2012; Strauss A.L. , Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS 2013, 1. Świątkiewicz-Mośny M., Tożsamość napiętnowana. Socjologiczne studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, ZW NOMOS 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.