UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemiany tożsamości w kulturze współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOXF5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przemiany tożsamości w kulturze współczesnej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z socjologiczną problematyką tożsamości oraz przemian tożsamości w kulturze współczesnej. W szczególności wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju tożsamości indywidualnych i kolektywnych w wyniku przemian makrostrukturalnych w ujęciu historycznym, konceptualizacji i typologii tożsamości we współczesnej kulturze euroamerykańskiej, przemian tożsamości w biografii jednostki z uwzględnieniem pracy nad tożsamością oraz wyposażenie w umiejętności w zakresie analizy źródeł zastanych w odniesieniu do kwestii tożsamościowych w ujęciu socjologicznym.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student rozumie pojęcie tożsamości, ma świadomość różnorodności koncepcji tożsamości i sporów teoretycznych związanych z tym pojęciem oraz elementarną wiedzę na temat pojęcia tożsamości w psychologii.Posiada podstawową wiedzę na temat przemian tożsamości w ujęciu historycznym oraz w kulturze współczesnej i rozumie na czym polegają procesy zmiany;

Umiejętności:

Student potrafi zastosować pojęcie tożsamości do analiz biografii jednostki oraz zjawisk i procesów społecznych w wymiarze indywidualnych i kolektywnych doświadczeń, potrafi samodzielnie znaleźć materiały ilustracyjne do analiz procesów tożsamościowych i zaprezentować je w grupie, potrafi formułować samodzielne sądy na temat przyczyn i konsekwencji procesów tożsamościowych;

Kompetencje społeczne: student potrafi dzielić się posiadaną na temat tożsamości wiedzą, potrafi argumentować na rzec stawianych tez i krytycznie odnosić się do analizowanych na zajęciach źródeł, wykazuje postawę szacunku wobec opinii innych uczestniczących w zajęciach osób.

06S-1A_W01, 06S-1A_W02, 06S-1A_W12; 06S-1A-U03, 06S-1A-U04, 06S-1A-U05;06S-1A-K02, 06S-1A-K04, 06S-1A-K09

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas, Piotr Szenajch
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb80726b09b74e209e7e9ab46143bb7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=9970e0f8-e808-4c78-8bcc-aa2315cb90b0&tenantId=63441aef-da0e-4397-bb7e-f9d4705e963b
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, dyskusje grupowe, prezentacje

Sposoby i kryteria oceniania:

Punktowane aktywne uczestnictwo w zajęciach. Aktywność na zajęciach punktowana plusami do trzech plusów na każdych zajęciach (samoocena).



Praca pisemna - analiza tożsamości wybranej postaci filmowej lub literackiej (2-4 strony standardowego tekstu) - ocena zawartości merytorycznej, poprawności językowej, redakcji oraz stopnia samodzielności.

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Tożsamość – podstawowe kwestie – mini wykład, mały warsztat – zajęcia wprowadzające

II. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne

III. Procesy tworzenia tożsamości, rozwój tożsamości w wymiarze indywidualnym. Konstruowanie tożsamości

IV. Tożsamości podstawowe: gender czyli płeć kulturowa

V. Tożsamości podstawowe: ciało jako źródło autoidentyfikacji. Praca biograficzna i praca nad tożsamością

VI. Tożsamości podstawowe: Etnos i tożsamość narodowa, tożsamości lokalne

VII. Przemiany tożsamości w wymiarze indywidualnym – cykl życia, punkty zwrotne, przejścia statusowe, alternacja


Literatura:

Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993;

Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW;

Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007;1.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Hochschild A.R. , Obcy we własnym kraju, Krytyka polityczna, 2017; Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010; Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, red. R. Dopierała i K.Kaźmierska, NOMOS 2012; Strauss A.L. , Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS 2013, 1. Świątkiewicz-Mośny M., Tożsamość napiętnowana. Socjologiczne studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, ZW NOMOS 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb80726b09b74e209e7e9ab46143bb7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=9970e0f8-e808-4c78-8bcc-aa2315cb90b0&tenantId=63441aef-da0e-4397-bb7e-f9d4705e963b
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, dyskusje grupowe, prezentacje

Sposoby i kryteria oceniania:

Punktowane aktywne uczestnictwo w zajęciach. Aktywność na zajęciach punktowana plusami do trzech plusów na każdych zajęciach (samoocena). Możliwość uzyskania dodatkowych plusów za wykonanie dodatkowych zadań (np. przygotowanie prezentacji na wybrane zajęcia).

Oceny 25 plusów i więcej: ocena bardzo dobra, 20-24 pkt– ocena dobra plus, 15-19 – ocena dobra, 10-14 – ocena dostateczna poniżej 10 – ocena dostateczna.


Dla osób nieaktywnych, które chcą podwyższyć ocenę - praca pisemna - analiza tożsamości wybranej postaci filmowej lub literackiej (2-4 strony standardowego tekstu) - ocena zawartości merytorycznej, poprawności językowej, redakcji oraz stopnia samodzielności.

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Tożsamość – podstawowe kwestie – mini wykład, mały warsztat – zajęcia wprowadzające

II. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne

III. Procesy tworzenia tożsamości, rozwój tożsamości w wymiarze indywidualnym. Konstruowanie tożsamości

IV. Tożsamości podstawowe: gender czyli płeć kulturowa

V. Tożsamości podstawowe: ciało jako źródło autoidentyfikacji

VI. Tożsamości podstawowe: Etnos i tożsamość narodowa, tożsamości lokalne

VII. Tożsamość i wyznanie

VIII. Przemiany tożsamości w wymiarze indywidualnym – cykl życia, punkty zwrotne, przejścia statusowe, alternacja

IX. Praca nad tożsamością

X. Stygmatyzująca praca nad tożsamością

XI. Tożsamość ponowoczesna – indywidualizacja, płynne tożsamości?

XII. Eksperymentowanie z tożsamością

XIII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne

XIV. Wojny tożsamościowe

XIII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne

Literatura:

Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993;

Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW;

Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007;1.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Hochschild A.R. , Obcy we własnym kraju, Krytyka polityczna, 2017; Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010; Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, red. R. Dopierała i K.Kaźmierska, NOMOS 2012; Strauss A.L. , Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS 2013, 1. Świątkiewicz-Mośny M., Tożsamość napiętnowana. Socjologiczne studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, ZW NOMOS 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abb80726b09b74e209e7e9ab46143bb7a%40thread.tacv2/conversations?groupId=9970e0f8-e808-4c78-8bcc-aa2315cb90b0&tenantId=63441aef-da0e-4397-bb7e-f9d4705e963b
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

mini-wykłady, lektura tekstów, dyskusje grupowe, indywidualna praca studentów

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach punktowana plusami do trzech plusów na każdych zajęciach (samoocena). Możliwość uzyskania dodatkowych plusów za wykonanie dodatkowych zadań (np. przygotowanie prezentacji na wybrane zajęcia).

Oceny 31 plusów i więcej: ocena bardzo dobra, 25-30 – ocena dobra plus, 19-24 – ocena dobra, 13-18 – ocena dostateczna plus, 8-12 – ocena dostateczna.


Szczegółowe treści kształcenia:

I. Zajęcia wprowadzające

II. Tożsamość w perspektywie historycznej

III. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości w socjologii, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne

IV. Tożsamość indywidualnie (a): Procesy tworzenia tożsamości, rozwój tożsamości. Konstruowanie tożsamości

V. Tożsamości podstawowe: natura czy kultura – tożsamość płci

VI. Płeć – tożsamości nieoczywiste

VII. Tożsamości podstawowe: Etnos i tożsamość narodowa, tożsamości lokalne

VIII. Tożsamość i wyznanie

IX. Tożsamość indywidualnie (kontynuacja) przemiany tożsamości – cykl życia, punkty zwrotne, przejścia statusowe, alternacja

X. Praca nad tożsamością, praca biograficzna i stygmatyzująca praca nad tożsamością

XI. Tożsamość ponowoczesna – indywidualizacja, płynne tożsamości? Eksperymentowanie z tożsamością

XII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne

XIIi. Wojny tożsamościow

XIV. Summary classes



Literatura:

Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993; Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, 1983, Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007; Ferenc T., Liminalność a procesy tożsamościowe artystów emigrantów, w: Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, NOMOS 2012; Gergen K.J., Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, PWN 2009; Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, PWN 2010; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Hochschild A.R., Obcy we własnym kraju, Krytyka polityczna, 2017Jacyno M., Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Malinowska A., Brunatna kołysanka. Historie uprowadzonych dzieci, Agora 2017; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Smolarkiewicz E., Przemiany tożsamości. W stronę identyfikacji., Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019; Strauss A.L., Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS, 2013; Ślęzak I., Być prostytutką – problematyka konstruowania tożsamości kobiet prostytuujących się, w: Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010, s. 293-311; Waniek K., Konflikt pamięci. II wojna światowa w spotkaniach młodych Polaków i wojennego pokolenia Niemców, w: Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, NOMOS 2012, s. 80-97;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, dyskusje grupowe, prezentacje

Sposoby i kryteria oceniania:

Punktowane aktywne uczestnictwo w zajęciach. Praca pisemna - esej, recenzja książki lub wypowiedź autorefleksyjna.

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Tożsamość – podstawowe kwestie – mini wykład, mały warsztat – zajęcia wprowadzające

II. Socjologiczne meandry tożsamości: Pojęcie tożsamości, podstawowe typologie tożsamości. Tożsamości indywidualne i kolektywne

III. Procesy tworzenia tożsamości, rozwój tożsamości w wymiarze indywidualnym. Konstruowanie tożsamości

IV. Tożsamości podstawowe: gender czyli płeć kulturowa

V. Tożsamości podstawowe: ciało jako źródło autoidentyfikacji

VI. Tożsamości podstawowe: Etnos i tożsamość narodowa, tożsamości lokalne

VII. Tożsamość i wyznanie

VIII. Przemiany tożsamości w wymiarze indywidualnym – cykl życia, punkty zwrotne, przejścia statusowe, alternacja

IX. Praca nad tożsamością

X. Stygmatyzująca praca nad tożsamością

XI. Tożsamość ponowoczesna – indywidualizacja, płynne tożsamości?

XII. Eksperymentowanie z tożsamością

XIII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne

XIV. Wojny tożsamościowe

XIII. Poszukiwanie tożsamości, tożsamości liminalne

Literatura:

Badinter E., XY Tożsamość mężczyzny, WAB, 1993;

Berger P.L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW;

Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, PWN, 2007;1.Giddens A., Nowoczesność i tożsamość; Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, GWP, 2011; Golczyńska-Grondas A., Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, ZW NOMOS 2014; Hochschild A.R. , Obcy we własnym kraju, Krytyka polityczna, 2017; Jacyno, Kultura indywidualizmu, PWN, 2007; Kellerhals J., Ferreira C., Perrenoud D., Kinship Cultures and Identity Transmissions, w: “Current Sociology”, Vol 50, Issue 2, 2002; Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, 2002; Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego, red. K.T. Konecki, A. Kacperczyk, WUŁ 2010; Tożsamość, nowoczesność, sterotypy, red. R. Dopierała i K.Kaźmierska, NOMOS 2012; Strauss A.L. , Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, ZW NOMOS 2013, 1. Świątkiewicz-Mośny M., Tożsamość napiętnowana. Socjologiczne studium mechanizmów stygmatyzacji i autostygmatyzacji na przykładzie kobiet z zespołem Turnera, ZW NOMOS 2010

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6