UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Development of the Insurance Market in Poland

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-WO075B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Development of the Insurance Market in Poland
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 LUB 4.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z ekonomii oraz finansów.

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów ze specyfiką rynku usług ubezpieczeniowych.

Przedstawienie drogi intensywnych przemian, jakim podlegał ten sektor rynku finansowego w Polsce wraz z procesem transformacji ustrojowej, przygotowaniem do członkostwa w Unii Europejskiej oraz rosnącym udziałem zagranicznego kapitału.

Ukazanie miejsca polskiego rynku usług ubezpieczeniowej na arenie międzynarodowej oraz jego znaczenia z punktu widzenia gospodarki kraju. Przedstawienie aktualnych wyzwań, przed jakimi staje rynek ubezpieczeń w Polsce w świetle pandemii COVID-19, nowych przepisów unijnych, czy zmiany klimatu.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Student dysponuje podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodologii, właściwych dla nauk społecznych i przyrodniczych, rozpoznaje i opisuje ich relacje względem ekonomii, zna oraz definiuje podstawowe pojęcia z ekonomii, stosuje ją do opisu zjawisk gospodarczych i zmian systemu finansowego oraz jego elementów (np. rynku ubezpieczeń), a także przyczyn, przebiegu, skali i konsekwencji tych zmian (06GP-1P_W01, 06FB-1A_W10, 06E-1A_W01, 06E-1A_W02).

Student zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i interpretowania danych oraz metody analizy podmiotów gospodarczych (także zjawisk i procesów logistycznych), zna etapy z jakich składają się podstawowe metody badawcze stosowane w biznesie (06L-1A_W05).

Student identyfikuje oraz ocenia zjawiska w skali międzynarodowej, posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi, a także o relacjach międzykulturowych, prezentuje poglądy na temat funkcjonowania systemów i instytucji finansowych, zwłaszcza firm ubezpieczeniowych oraz ich roli w gospodarce czy też o ich historycznej ewolucji, ma wiedze na temat zasad odnoszących się do rynku ubezpieczeń, instytucji sprawujących nad nim nadzór (06GP-1P_W07, 06FB-1A_W11, 06E-1A_W06, 06IN_1A _W02).

Student posiada wiedzę służącą opisowi procesów ekonomicznych i społecznych, wyjaśnieniu rządzących nimi prawidłowości oraz relacji zachodzących pomiędzy ich uczestnikami, zwłaszcza w kontekście roli sfery ubezpieczeń w gospodarce, a także roli człowieka, który może kształtować wizerunek różnych instytucji (np. ubezpieczeniowych) (06GP-1P_W11, 06IN_1A _W04).

2. Umiejętności:

Student dokonuje obserwacji zjawisk ekonomicznych, określa ich przyczyny, wykorzystując podstawowe narzędzia analityczne, posiada umiejętność interpretacji procesów gospodarczych i zjawisk finansowych, umie formułować użyteczne wnioski (06E-1A _U01, 06FB-1A_U01, 06L-1A_U01).

Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i pozyskać odpowiednie dane, by właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych, gospodarczych, przyrodniczych, finansowych, zmian zachodzących w sektorze ubezpieczeń (06IN_1A _U02, 06FB-1A_U03, 06GP-1P_U01).

Student posiada umiejętność rozpatrywania zjawisk finansowych na tle zjawisk społecznych oraz potrafi analizować relacje między zjawiskami finansowymi i zjawiskami społecznymi (06FB-1A_U09).

Student wyraża się w sposób precyzyjny i spójny (w mowie i piśmie) na tematy dotyczące wybranych zagadnień ekonomicznych, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne zarówno z dorobku ekonomii, jak i dyscyplin pokrewnych (06E-1A_U04), potrafi przygotować opracowania, analizy, raporty, wystąpienie w języku obcym, z użyciem specjalistycznej terminologii (06IN_1A _U07, 06GP-1P_U12).

Student samodzielnie gromadzi, dokonuje selekcji i przetwarza informacje z zakresu zjawisk społecznych i ekonomicznych, uzupełniając braki/ luki w swojej wiedzy (06E-1A_U06), a także zdobywa wiedzę i rozwija swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii oraz przygotowuje wystąpienia ustne w języku polskim i kongresowym, dotyczące wybranych problemów finansowych (06FB-1A_U11).

Student potrafi posługiwać się językiem obcym, na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów (06IN_1A _U08, 06E-1A _U08, 06GP-1P_U09).

3. Kompetencje:

Student jest świadomy poziomu swojej wiedzy, dokonuje samooceny własnych kompetencji, uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, ma świadomość konieczności uczenia się przez całe życie i dbałości o stały rozwój swoich kompetencji, ma świadomość zalet i ograniczeń wykorzystywanych metod badawczych, jest krytyczny w stosunku do poznanych metod badawczych i otwarty na stosowanie nowych rozwiązań, potrafi wytyczyć dalsze kierunki kształcenia i samorozwoju (06FB-1A_K06, 06IN_1A __K01, 06L-1A_K01, 06E-1A_K01).

Student formułuje własne stanowisko, dobiera argumenty na rzecz jego poparcia, ale jednocześnie jest elastyczny i umie poprowadzić dyskusję, uwzględniając argumenty na rzecz innych poglądów, potrafi współdziałać i pracować w grupie, aktywnie uczestniczy w grupie przyjmując w niej rożne role, jest otwarty na współpracę i budowę relacji (06FB-1A_K02, 06E-1A _K03).

Student przygotowuje się do swojej pracy w sposób odpowiedzialny i rzetelny określa priorytety służące realizacji określonych zadań, dba o precyzję prowadzonej analizy, wykazuje się otwartością na szanse komercyjnego wykorzystania swojej wiedzy (06E-1A _K07).

Student jest świadomym uczestnikiem rozwoju lokalnego, rozumie potrzebę rozwoju jednostek terytorialnych zgodnego z zasadami ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju, dostrzega rolę ubezpieczeń w tym zakresie (06GP-1P_K6, 06IN_1A _K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 28 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Prowadzący grup: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej/ hybrydowej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wykład 3, liczba zajęć: 30 h, praca bieżąca: 30 h (przygotowanie się do kolejnych zajęć w zakresie pewnych zagadnień, które będą przedmiotem danego wykładu; poszukiwanie odpowiedzi na pytania podane wcześniej studentom), przygotowanie do zaliczenia: 60 h


4 punkty ECTS

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

1. wykład konwersatoryjny

2. metoda projektu

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się poszczególne elementy:

1, ocena z prezentacji (80%)

2. aktywność na zajęciach (20%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. prezentacja (case study) nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej (grupy kapitałowej) z uwzględnieniem jej ścieżki rozwoju, międzynarodowej ekspansji, działalności w Polsce, podejmowanej z innymi podmiotami współpracy, założeń strategicznych lub na temat wybranego aspektu funkcjonowania rynku ubezpieczeń/ rynku finansowego


2. aktywność i obecność na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Sektor ubezpieczeniowy jako uczestnik rynku finansowego

2. Specyfika polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

2.1. Pojęcie ubezpieczeń i ich klasyfikacje

2.2. Charakterystyka rynku usług ubezpieczeniowych

2.3. Funkcje sektora ubezpieczeń

3. Uwarunkowania rozwoju sektora ubezpieczeń w Polsce

3.1. Proces dostosowania polskich przepisów prawnych do wymogów

UE

3.2. Analiza porównawcza polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

z wybranymi rynkami zagranicznymi

3.3. Rola międzynarodowych przedsiębiorstw w rozwoju polskiego

rynku usług ubezpieczeniowych

3.3.1. Innowacje produktowe

3.3.2. Nowe kanały dystrybucji

3.3.3. Bancassurance

3.4. Wpływ kryzysu finansowego

3.5. Zmiany w świadomości ubezpieczeniowej

3.6. Zmiany w zakresie ochrony praw konsumentów

3.7. Zmiana klimatu i jej wpływ na rynek ubezpieczeń

Literatura:

obowiązkowa (z myślą o studentach z zagranicy i z Polski)

1. Republic of Poland, Insurance Core Principles, Detailed Assessment of Observance, Internationaler Währungsfonds, Weltbank, 2012

2. Janowski A., (2018), Personality Traits and Sales Effectiveness, The Life Insurance Market in Poland,, SSRN

3. Śliwiński A., Karasavvoglou A., Polychronidou P., (2019), Economic Development and Financial Markets, Latest Research and Policy Insights from Central and Southeastern Europe, Springer International Publishing

4. Kwiecień I, Borda M, Grima S.,(2020). Life Insurance in Europe, Risk Analysis and Market Challenges, Springer International Publishing

obowiązkowa (z myślą o studentach z Polski)

1. Ronka-Chmielowiec W. (red) 2016, Ubezpieczenia, C.H. Beck, Warszawa

2. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. (2008), System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa

3. Szymańska A (red.) 2017, Ubezpieczenia i finanse. Rozwój i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

4. Monkiewicz J, Orlicki M. (red.) 2015, Ochrona konsumentów na rynku ubezpieczeniowym w Polsce, Poltext, Warszawa

5. Czechowska I.D. (2004), Procesy integracji sektora bankowego i ubezpieczeniowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

uzupełniająca:

1. Czechowska I.D. (red.) 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

2. Dicken P. (2003), Global Shift: reshaping the global economic map in the 21st century 4th ed, SAGE Publications

3. Swacha - Lech M. (2008), Bancassurance. Sprzedaż produktów bankowo-ubezpieczeniowych, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.pl, Warszawa

4. Dębski W. (2014), Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy teorii i praktyki, PWN, Warszawa

5. Monkiewicz J. (2005), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz – Warszawa

Czasopisma:

1. Bank i Kredyt

2. Ekonomia i Prawo

3. Ekonomia i środowisko

4. Finanse i Prawo Finansowe

5. Gospodarka w Praktyce i Teorii

6. Prawo Asekuracyjne

7. Rozprawy Ubezpieczeniowe

8. Studia Ekonomiczne

9. Wiadomości Ubezpieczeniowe

10.Zarządzanie i Finanse

11. International Journal of Bank Marketing

12. Financial Services Executive Letter

13. International Business Review

14. Intereconomics

15. Review of International Political Economy

16. International Studies of Management and Organization

17. Harvard Business Review

18. Bank Insurance Marketing

19. Comparative Economic Research

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Prowadzący grup: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia realizowane w formie stacjonarnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wykład 3, liczba zajęć: 30 h, praca bieżąca: 30 h (przygotowanie się do kolejnych zajęć w zakresie pewnych zagadnień, które będą przedmiotem danego wykładu; poszukiwanie odpowiedzi na pytania podane wcześniej studentom), przygotowanie do zaliczenia: 60 h


4 punkty ECTS

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

1. wykład konwersatoryjny

2. metoda projektu

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się poszczególne elementy:

1, ocena z prezentacji (80%)

2. aktywność na zajęciach (20%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. prezentacja (case study) nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej (grupy kapitałowej) z uwzględnieniem jej ścieżki rozwoju, międzynarodowej ekspansji, działalności w Polsce, podejmowanej z innymi podmiotami współpracy, założeń strategicznych lub na temat wybranego aspektu funkcjonowania rynku ubezpieczeń/ rynku finansowego


2. aktywność i obecność na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Sektor ubezpieczeniowy jako uczestnik rynku finansowego

2. Specyfika polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

2.1. Pojęcie ubezpieczeń i ich klasyfikacje

2.2. Charakterystyka rynku usług ubezpieczeniowych

2.3. Funkcje sektora ubezpieczeń

3. Uwarunkowania rozwoju sektora ubezpieczeń w Polsce

3.1. Proces dostosowania polskich przepisów prawnych do wymogów

UE

3.2. Analiza porównawcza polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

z wybranymi rynkami zagranicznymi

3.3. Rola międzynarodowych przedsiębiorstw w rozwoju polskiego

rynku usług ubezpieczeniowych

3.3.1. Innowacje produktowe

3.3.2. Nowe kanały dystrybucji

3.3.3. Bancassurance

Literatura:

obowiązkowa

1. Ronka-Chmielowiec W. (red) 2016, Ubezpieczenia, C.H. Beck, Warszawa

2. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. (2008), System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa

3. Szymańska A (red.) 2017, Ubezpieczenia i finanse. Rozwój i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

4. Monkiewicz J, Orlicki M. (red.) 2015, Ochrona konsumentów na rynku ubezpieczeniowym w Polsce, Poltext, Warszawa

5. Czechowska I.D. (2004), Procesy integracji sektora bankowego i ubezpieczeniowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

uzupełniająca:

1. Czechowska I.D. (red.) 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

2. Dicken P. (2003), Global Shift: reshaping the global economic map in the 21st century 4th ed, SAGE Publications

3. Swacha - Lech M. (2008), Bancassurance. Sprzedaż produktów bankowo-ubezpieczeniowych, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.pl, Warszawa

4. Dębski W. (2014), Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy teorii i praktyki, PWN, Warszawa

5. Monkiewicz J. (2005), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz – Warszawa

Czasopisma:

1. Asekuracja & Re

2. Bank i Kredyt

3. Wiadomości Ubezpieczeniowe

4. Miesięcznik Ubezpieczeniowy

5. International Journal of Bank Marketing

6. International Business Review

7. Intereconomics

8. Review of International Political Economy

9. International Studies of Management and Organization

10. Harvard Business Review

11. Raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń, Komisji Nadzoru Finansowego,

Swiss Re

12. Journal of Finance and Financial Law

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Prowadzący grup: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia są realizowane w formie zdalnej.

Zajęcia wspomagane platformami Teams oraz Moodle


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wykład 3, liczba zajęć: 30 h, praca bieżąca: 30 h (przygotowanie się do kolejnych zajęć w zakresie pewnych zagadnień, które będą przedmiotem danego wykładu; poszukiwanie odpowiedzi na pytania podane wcześniej studentom), przygotowanie do zaliczenia: 60 h


4 punkty ECTS

Metody dydaktyczne:

1. wykład konwersatoryjny

2. metoda projektu

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się poszczególne elementy:

1. ocena z prezentacji (80%)

2. aktywność na zajęciach (20%)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. prezentacja (case study) nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej (grupy kapitałowej) z uwzględnieniem jej ścieżki rozwoju, międzynarodowej ekspansji, działalności w Polsce, podejmowanej z innymi podmiotami współpracy, założeń strategicznych lub na temat wybranego aspektu funkcjonowania rynku ubezpieczeń/ rynku finansowego


2. aktywność i obecność na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Sektor ubezpieczeniowy jako uczestnik rynku finansowego

2. Specyfika polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

2.1. Pojęcie ubezpieczeń i ich klasyfikacje

2.2. Charakterystyka rynku usług ubezpieczeniowych

2.3. Funkcje sektora ubezpieczeń

3. Uwarunkowania rozwoju sektora ubezpieczeń w Polsce

3.1. Proces dostosowania polskich przepisów prawnych do wymogów

UE

3.2. Analiza porównawcza polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

z wybranymi rynkami zagranicznymi

3.3. Rola międzynarodowych przedsiębiorstw w rozwoju polskiego

rynku usług ubezpieczeniowych

3.3.1. Innowacje produktowe

3.3.2. Nowe kanały dystrybucji

3.3.3. Bancassurance

Literatura:

obowiązkowa

1. Ronka-Chmielowiec W. (red) 2016, Ubezpieczenia, C.H. Beck, Warszawa

2. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. (2008), System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa

3. Szymańska A (red.) 2017, Ubezpieczenia i finanse. Rozwój i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

4. Monkiewicz J, Orlicki M. (red.) 2015, Ochrona konsumentów na rynku ubezpieczeniowym w Polsce, Poltext, Warszawa

5. Czechowska I.D. (2004), Procesy integracji sektora bankowego i ubezpieczeniowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

uzupełniająca:

1. Czechowska I.D. (red.) 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

2. Dicken P. (2003), Global Shift: reshaping the global economic map in the 21st century 4th ed, SAGE Publications

3. Swacha - Lech M. (2008), Bancassurance. Sprzedaż produktów bankowo-ubezpieczeniowych, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.pl, Warszawa

4. Dębski W. (2014), Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy teorii i praktyki, PWN, Warszawa

5. Monkiewicz J. (2005), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz – Warszawa

Czasopisma:

1. Asekuracja & Re

2. Bank i Kredyt

3. Wiadomości Ubezpieczeniowe

4. Miesięcznik Ubezpieczeniowy

5. International Journal of Bank Marketing

6. International Business Review

7. Intereconomics

8. Review of International Political Economy

9. International Studies of Management and Organization

10. Harvard Business Review

11. Raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń, Komisji Nadzoru Finansowego,

Swiss Re

12. Journal of Finance and Financial Law

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Prowadzący grup: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Wykład 3, liczba zajęć: 30 h, praca bieżąca: 30 h (przygotowanie się do kolejnych zajęć w zakresie pewnych zagadnień, które będą przedmiotem danego wykładu; poszukiwanie odpowiedzi na pytania podane wcześniej studentom), przygotowanie do zaliczenia: 60 h


4 punkty ECTS

Metody dydaktyczne:

1. wykład

2. dyskusja w trakcie zajęć

3. praca własna studentów

Sposoby i kryteria oceniania:

1. prezentacja (case study) nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej (grupy kapitałowej) z uwzględnieniem jej ścieżki rozwoju, międzynarodowej ekspansji, działalności w Polsce, podejmowanej z innymi podmiotami współpracy, założeń strategicznych lub na temat wybranego aspektu funkcjonowania rynku ubezpieczeń/ rynku finansowego


2. aktywność i obecność na zajęciach

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. wykład konwersatoryjny

2. metoda projektu

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Sektor ubezpieczeniowy jako uczestnik rynku finansowego

2. Specyfika polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

2.1. Pojęcie ubezpieczeń i ich klasyfikacje

2.2. Charakterystyka rynku usług ubezpieczeniowych

2.3. Funkcje sektora ubezpieczeń

3. Uwarunkowania rozwoju sektora ubezpieczeń w Polsce

3.1. Proces dostosowania polskich przepisów prawnych do wymogów

UE

3.2. Analiza porównawcza polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

z wybranymi rynkami zagranicznymi

3.3. Rola międzynarodowych przedsiębiorstw w rozwoju polskiego

rynku usług ubezpieczeniowych

3.3.1. Innowacje produktowe

3.3.2. Nowe kanały dystrybucji

3.3.3. Bancassurance

Literatura:

obowiązkowa

1. Ronka-Chmielowiec W. (red) 2016, Ubezpieczenia, C.H. Beck, Warszawa

2. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. (2008), System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa

3. Szymańska A (red.) 2017, Ubezpieczenia i finanse. Rozwój i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

4. Monkiewicz J, Orlicki M. (red.) 2015, Ochrona konsumentów na rynku ubezpieczeniowym w Polsce, Poltext, Warszawa

5. Czechowska I.D. (2004), Procesy integracji sektora bankowego i ubezpieczeniowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

uzupełniająca:

1. Czechowska I.D. (red.) 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

2. Dicken P. (2003), Global Shift: reshaping the global economic map in the 21st century 4th ed, SAGE Publications

3. Swacha - Lech M. (2008), Bancassurance. Sprzedaż produktów bankowo-ubezpieczeniowych, Wydawnictwa Fachowe CeDeWu.pl, Warszawa

4. Dębski W. (2014), Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy teorii i praktyki, PWN, Warszawa

5. Monkiewicz J. (2005), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz – Warszawa

Czasopisma:

1. Asekuracja & Re

2. Bank i Kredyt

3. Wiadomości Ubezpieczeniowe

4. Miesięcznik Ubezpieczeniowy

5. International Journal of Bank Marketing

6. International Business Review

7. Intereconomics

8. Review of International Political Economy

9. International Studies of Management and Organization

10. Harvard Business Review

11. Raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń, Komisji Nadzoru Finansowego,

Swiss Re

12. Journal of Finance and Financial Law

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Prowadzący grup: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym zajęcia: 30 godz., przygotowanie się do prezentacji/zaliczenia: 60 godzin (w/w case study nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej, zebranie potrzebnych do wystąpienia danych dotyczących tej instytucji)

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

1. wykład

2. dyskusja w trakcie zajęć

3. praca własna studentów

Sposoby i kryteria oceniania:

1. prezentacja (case study) nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej (grupy kapitałowej) z uwzględnieniem jej ścieżki rozwoju, międzynarodowej ekspansji, działalności w Polsce, podejmowanej z innymi podmiotami współpracy, założeń strategicznych


2. aktywność i obecność na zajęciach

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. wykład konwersatoryjny

2. metoda projektu

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Sektor ubezpieczeniowy jako uczestnik rynku finansowego

2. Specyfika polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

2.1. Pojęcie ubezpieczeń i ich klasyfikacje

2.2. Charakterystyka rynku usług ubezpieczeniowych

2.3. Funkcje sektora ubezpieczeń

3. Uwarunkowania rozwoju sektora ubezpieczeń w Polsce

3.1. Proces dostosowania polskich przepisów prawnych do wymogów

UE

3.2. Analiza porównawcza polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

z wybranymi rynkami zagranicznymi

3.3. Rola międzynarodowych przedsiębiorstw w rozwoju polskiego

rynku usług ubezpieczeniowych

3.3.1. Innowacje produktowe

3.3.2. Nowe kanały dystrybucji

3.3.3. Bancassurance

Literatura:

1. Monkiewicz J, Orlicki M. (red.) 2015, Ochrona konsumentów na rynku

ubezpieczeniowym w Polsce, Poltext, Warszawa

2. Czechowska I.D. (red.) 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z

gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

3. Szymańska A. (red.) 2017, Ubezpieczenia i finanse. Rozwój i perspektywy,

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

4. Banasiński A. (1993), Ubezpieczenia gospodarcze, Poltext, Warszawa

5. Czechowska I.D. (2004), Procesy integracji sektora bankowego i

ubezpieczeniowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

6. Dębski W. (2014), Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy

teorii i praktyki, PWN, Warszawa

7. Handschke J., Monkiewicz J. (2010), Ubezpieczenia, Poltext,

Warszawa

8. Monkiewicz J. (2005), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii

Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Oficyna Wydawnicza

Branta, Bydgoszcz – Warszawa

9. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. (2016), System finansowy w Polsce,

PWN, Warszawa

10. Swacha - Lech M. (2008), Bancassurance. Sprzedaż produktów

bankowo-ubezpieczeniowych, Wydawnictwa Fachowe

CeDeWu.pl, Warszawa

11. Dicken P. (1992), Global Shift. The Internationalization of Economic Activity,

Guilford Press, NY – London.

Literatura uzupełniająca:

1. Asekuracja & Re

2. Bank i Kredyt

3. Wiadomości Ubezpieczeniowe

4. Miesięcznik Ubezpieczeniowy

5. Finansista

6. International Journal of Bank Marketing

7. Financial Services Executive Letter

8. International Business Review

9. Intereconomics

10. Review of International Political Economy

11. International Studies of Management and Organization

12. Harvard Business Review

13. Bank Insurance Marketing

14. Raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń, Komisji Nadzoru Finansowego,

Swiss Re

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Prowadzący grup: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym zajęcia: 30 godz., przygotowanie się do prezentacji/zaliczenia: 60 godzin (w/w case study nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej, zebranie potrzebnych do wystąpienia danych dotyczących tej instytucji)

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

1. wykład

2. dyskusja w trakcie zajęć

3. praca własna studentów

Sposoby i kryteria oceniania:

1. prezentacja (case study) nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej (grupy kapitałowej) z uwzględnieniem jej ścieżki rozwoju, międzynarodowej ekspansji, działalności w Polsce, podejmowanej z innymi podmiotami współpracy, założeń strategicznych


2. aktywność i obecność na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Sektor ubezpieczeniowy jako uczestnik rynku finansowego

2. Specyfika polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

2.1. Pojęcie ubezpieczeń i ich klasyfikacje

2.2. Charakterystyka rynku usług ubezpieczeniowych

2.3. Funkcje sektora ubezpieczeń

3. Uwarunkowania rozwoju sektora ubezpieczeń w Polsce

3.1. Proces dostosowania polskich przepisów prawnych do wymogów

UE

3.2. Analiza porównawcza polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

z wybranymi rynkami zagranicznymi

3.3. Rola międzynarodowych przedsiębiorstw w rozwoju polskiego

rynku usług ubezpieczeniowych

3.3.1. Innowacje produktowe

3.3.2. Nowe kanały dystrybucji

3.3.3. Bancassurance

Literatura:

1. Monkiewicz J, Orlicki M. (red.) 2015, Ochrona konsumentów na rynku

ubezpieczeniowym w Polsce, Poltext, Warszawa

2. Czechowska I.D. (red.) 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z

gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

3. Szymańska A. (red.) 2017, Ubezpieczenia i finanse. Rozwój i perspektywy,

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

4. Banasiński A. (1993), Ubezpieczenia gospodarcze, Poltext, Warszawa

5. Czechowska I.D. (2004), Procesy integracji sektora bankowego i

ubezpieczeniowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

6. Dębski W. (2014), Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy

teorii i praktyki, PWN, Warszawa

7. Handschke J., Monkiewicz J. (2010), Ubezpieczenia, Poltext,

Warszawa

8. Monkiewicz J. (2005), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii

Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Oficyna Wydawnicza

Branta, Bydgoszcz – Warszawa

9. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. (2016), System finansowy w Polsce,

PWN, Warszawa

10. Swacha - Lech M. (2008), Bancassurance. Sprzedaż produktów

bankowo-ubezpieczeniowych, Wydawnictwa Fachowe

CeDeWu.pl, Warszawa

11. Dicken P. (1992), Global Shift. The Internationalization of Economic Activity,

Guilford Press, NY – London.

Literatura uzupełniająca:

1. Asekuracja & Re

2. Bank i Kredyt

3. Wiadomości Ubezpieczeniowe

4. Miesięcznik Ubezpieczeniowy

5. Finansista

6. International Journal of Bank Marketing

7. Financial Services Executive Letter

8. International Business Review

9. Intereconomics

10. Review of International Political Economy

11. International Studies of Management and Organization

12. Harvard Business Review

13. Bank Insurance Marketing

14. Raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń, Komisji Nadzoru Finansowego,

Swiss Re

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Prowadzący grup: Eleonora Ratowska-Dziobiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Bilans czasu pracy własnej studenta obejmuje: przygotowanie się do zajęć i konsultacje z prowadzącym zajęcia: 30 godz., przygotowanie się do prezentacji/zaliczenia: 60 godzin (w/w case study nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej, zebranie potrzebnych do wystąpienia danych dotyczących tej instytucji)

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

1. wykład

2. dyskusja w trakcie zajęć

3. praca własna studentów

Sposoby i kryteria oceniania:

1. prezentacja (case study) nt. wybranej firmy ubezpieczeniowej (grupy kapitałowej) z uwzględnieniem jej ścieżki rozwoju, międzynarodowej ekspansji, działalności w Polsce, podejmowanej z innymi podmiotami współpracy, założeń strategicznych


2. aktywność i obecność na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Sektor ubezpieczeniowy jako uczestnik rynku finansowego

2. Specyfika polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

2.1. Pojęcie ubezpieczeń i ich klasyfikacje

2.2. Charakterystyka rynku usług ubezpieczeniowych

2.3. Funkcje sektora ubezpieczeń

3. Uwarunkowania rozwoju sektora ubezpieczeń w Polsce

3.1. Proces dostosowania polskich przepisów prawnych do wymogów

UE

3.2. Analiza porównawcza polskiego rynku usług ubezpieczeniowych

z wybranymi rynkami zagranicznymi

3.3. Rola międzynarodowych przedsiębiorstw w rozwoju polskiego

rynku usług ubezpieczeniowych

3.3.1. Innowacje produktowe

3.3.2. Nowe kanały dystrybucji

3.3.3. Bancassurance

Literatura:

1. Banasiński A. (1993), Ubezpieczenia gospodarcze, Poltext, Warszawa

2. Czechowska I.D. (2004), Procesy integracji sektora bankowego i

ubezpieczeniowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź

3. Dębski W. (2014), Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy

teorii i praktyki, PWN, Warszawa

4. Handschke J., Monkiewicz J. (2010), Ubezpieczenia, Poltext,

Warszawa

5. Monkiewicz J. (2005), Jednolity rynek ubezpieczeń w Unii

Europejskiej. Procesy rozwoju i integracji, Oficyna Wydawnicza

Branta, Bydgoszcz – Warszawa

6. Swacha - Lech M. (2008), Bancassurance. Sprzedaż produktów

bankowo-ubezpieczeniowych, Wydawnictwa Fachowe

CeDeWu.pl, Warszawa

7. Dicken P. (1992), Global Shift. The Internationalization of Economic Activity, Guilford Press, NY – London.

Literatura uzupełniająca:

1. Asekuracja & Re

2. Bank i Kredyt

3. Wiadomości Ubezpieczeniowe

4. Miesięcznik Ubezpieczeniowy

5. Finansista

6. International Journal of Bank Marketing

7. Financial Services Executive Letter

8. International Business Review

9. Intereconomics

10. Review of International Political Economy

11. International Studies of Management and Organization

12. Harvard Business Review

13. Bank Insurance Marketing

14. Raporty Polskiej Izby Ubezpieczeń, Komisji Nadzoru Finansowego,

Swiss Re

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6