Poverty and Social Exclusion in Modern World
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-WO343B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poverty and Social Exclusion in Modern World |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy problematyki biedy i wykluczenia społecznego. Jego celem jest zapoznanie studentów zarówno z klasycznymi, jak i współczesnymi koncepcjami dotyczącymi zjawisk i procesów pauperyzacyjnych i marginalizacyjnych, z wymiarami wykluczenia społecznego i ubóstwa w skali makro, mezzo i mikrospołecznej oraz wpływem biedy i marginalizacji na funkcjonowanie zbiorowości, grup społecznych i jednostek. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student - zna i rozumie paradygmaty, dyskursy i konceptualizacje biedy i wykluczenia społecznego; - jest świadomy istnienia nierówności społecznych w kontekście pauperyzacji i wykluczenia społecznego i wpływu powiązanych z nimi zjawisk i procesów na funkcjonowanie społeczności, sąsiedztw oraz cykl życia jednostki. Umiejętności: Student -potrafi interpretować zjawiska i procesy istotne dla integracji społecznej przy pomocy pojęć i teorii z zakresu problematyki biedy, wykluczenia społecznego, marginalizacji społecznej; - potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów pauperyzacji i wykluczenia społecznego dla społeczeństw, społeczności lokalnych, rodzin i jednostek; - posiada umiejętność opracowywania typowych i nietypowych prac pisemnych w języku angielskim, na poziomie podstawowym oraz średniozaawansowanym dotyczących procesów pauperyzacji i wykluczenia społecznego z wykorzystaniem różnych teorii oraz na podstawie zróżnicowanych źródeł. Kompetencje społeczne: Student - jest gotów do samodzielnego uczenia się nowych treści i jest zmotywowany do samorozwoju. Efekty dla pracy socjalnej: 06PC1-1A_W02, 06PC1-1A_W14; 06PC1-1A_U01, 06PC1-1A_U03, 06PC1-1A_U10; 06PC1-1A_K06 Efekty dla Inwestycji i nieruchomości: 06IN_1A _W02; 06IN_1A _W04; 06IN_1A _U01; 06IN_1A _U02; 06IN_1A _U08; 06IN_1A __K01. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Konecki | |
Prowadzący grup: | Lorenzo Sabetta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | (tylko po angielsku) GOALS AND “DUBLIN DESCRIPTORS” At the end of the course, students should be able to navigate through different sociological perspectives regarding modern forms of discrimination and social exclusion, as well as linking and combining them properly. Generally speaking, this course will allow students to (-) improve their critical thinking; (-) understand the main theoretical and empirical issues within the contemporary sociology of exclusion; (-) be well-acquainted with a variety of sociological imaginations; (-) be prepared to carry out sociological research on these topics; (-) hopefully, begin to look at social reality anew and have some epiphanies about its construction. (-) “Knowledge and understanding”: This course will provide key theoretical and empirical tools to understand discrimination and social exclusion, their scope and importance in particular. (-) “Applying knowledge and understanding”: Students will be able to make the most out of the opportunity of seeing discrimination sociologically, getting familiar with a broadly applicable sociological toolbox. (-) “Making judgments”: Students will have the means for analyzing social exclusion and competently express their views on it. They will also demonstrate a deep understanding of some of the major sociological views on this phenomenon. (-) “Communications Skills”: Sociological concepts, appropriate terminology, and technical terms will be investigated. Students’ communicative skills will be enhanced, especially in terms of their ability to deliver scientific and academic presentations. (-) “Learning skills”: This course will allow students to improve their critical reasoning skills and their ability to think through complex sociological problems. Moreover, students will articulate their own views on contemporary social issues. |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | (tylko po angielsku) A meticulous exegesis of texts will be paired with simplified syntheses. Standard lectures will be combined with focused debates and case study analyses. A number of classes will be designed as particularly interactive. In this sense, international experts and distinguished scholars will be invited, depending on the specific topic at issue. Rather than being something like keynote lectures, these situations are conceived to be extremely synergistic and participative: this is to say that you will have the opportunity to ask a question, or better yet, to make a (brief!) point, then treasuring the answers and thoughts of our guests. Extra credits will be given to the most deserving student(s). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (tylko po angielsku) For those of you who will regularly attend classes, the final examination will consist of a written presentation (e.g., a research project; a theoretical analysis; a public-sociology paper; etc.) on some aspects of discrimination and social exclusion in modern society to be delivered at the end of the course (i.e., by the beginning of June). Participation and (styles of) attendance will be taken into special consideration. Students are expected to be engaged in class discussions, in a proactive and involved manner. Extra credits, as already mentioned, will be systematically awarded due to class activities and focused debates. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | (tylko po angielsku) The evaluation by the observation of the participation of students in the class discussions and solving the problems, and analysis of the written presentation. Students will be evaluated if they have got: - basic knowledge of the theory and methodology relevant to social and natural sciences, in particular: economics, sociology, environmental protection, and ecology (06GP-1P_W01) - understands the basic processes of development and management in space in the context of modern theories (06GP-1P_W05; P6S_WG P6U_W) - knows and understands the features of a human being as a creator of intangible assets that determine the identity of places and the image of local governments and other institutions (06GP-1P_W11; P6S_WG P6U_W) - has theoretical and practical knowledge of methods of analyzing phenomena in spatial systems, including the use of IT tools (06GP-1P_W09; P6S_WG P6U_W) - 06GP-1P_W12- rozumie miejsce i znaczenie nauk społecznych w rozwoju oraz ich związek z innymi dziedzinami nauki (P6S_WG P6U_W) The students should also understand the need to develop territorial units following spatial order and sustainable development principles. All aforementioned effects should relate to social work and social policy issues. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | (tylko po angielsku) Welcome to our class on “Discrimination and Social Exclusion in Contemporary Society”. (You might notice that the official title of the class is slightly different, since it was formally impossible to modify its previous denomination; although poverty will be taken into account too, our primary focus is going to be on social practices that exclude and disadvantage certain groups of individuals on the basis of ascribed traits) This course is intended to offer a guide to the modern foundations of the sociology of exclusion, analyzing the most influential and recent literature in the field, thus providing a broad overview of structural and institutional sources of discrimination regarding several aspects of identity (among others, race, ethnicity, gender, sexuality) and social position. To use a slogan and paraphrase Walter Benjamin, our center of attention will almost constantly be on “social exclusion and discrimination in the age of their public untenability”. The point is that contemporary processes of this sort are produced and reproduced through highly subtle, euphemized, and even invisible mechanisms, that prevent them from being directly recognized as such. It’s not so much that these phenomena are not overtly verbalized or frankly stated; it’s that being inaccurately identified at a personal level is a key feature essential to making them the kind of sociocultural phenomena they are. “Racism without (avowed) racists” and “privilege without (declared) privileged” are notable recent examples. In such cases, quite tellingly, when actors are forced to account for their self-understandings, open denials ( I’m not a racist, some of my best friends are black ) turn out to be an accurate proxy for detecting the phenomenon, like upside-down images exposed in a camera obscure. Throughout the course, we will read and discuss selections from authors whose works have shaped this sub-discipline (even though, of necessity, we can only skim the surface of its rich history). Fairly comprehensive, the course ranges from Khan to Bonilla-Silva, from Wacquant to Zerubavel, from Rawls to Pager. Approaches covered include but are not limited to critical theory, structuralism, ethnomethodology, symbolic interactionism, social action theory, cultural-cognitive sociology, and discourse analysis. Furthermore, we will review those empirical results and theoretical achievements that have influenced the current debate. In each week of the course, we will focus on a specific author/perspective, as outlined below; intuitively, each part of the course builds on content from previous parts. |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) There is no handbook for this course. This is supposed to give you the chance to get familiar with primary literature, reading directly the work of various authors under examination (whose study is challenging but deeply rewarding). For this reason, regular class attendance is strongly recommended; lectures are intended to help you join the dots, make connections and form a general picture, stimulate your personal preferences in terms of empirical research and sociological theory. Ideally, you are expected to parse all the required readings prior to the class for which they are scheduled. More realistically, you might want to look through them in advance, glancing at the most compelling excerpts (not a big deal, just to get a basic idea of what we are talking about). All the following readings are made freely available on our Teams’ channel/group, where you can access and download the PDFs. (-) T.A. van Dijk (1992) Discourse and the denial of racism , Discourse & Society, 3(1): 87-118. (-) E. Bonilla-Silva (1997) Rethinking Racism: Toward a Structural Interpretation , American Sociological Review, 62(3): 465-480. (-) L. Wacquant (2002) Scrutinizing the Street: Poverty, Morality, and the Pitfalls of Urban Ethnography , American Journal of Sociology, 107(6): 1468-1532. (-) D. Pager & L. Quillian (2005) Walking the Talk? What Employers Say Versus What They Do , American Sociological Review, 70(3): 355-380. (-) S. Khan & C. Jerolmack (2013) Saying Meritocracy and Doing Privilege , The Sociological Quarterly, 54(1): 9-19. (-) E. Zerubavel (2018) The Politics of Normality, in E. Zerubavel, Taken for Granted: The Remarkable Power of the Unremarkable, Princeton: Princeton University Press, pp. 32-59. (-) S.U. Noble (2018) Searching for Black Girls, In S.U. Noble, Algorithms of Oppression. How Search Engines Reinforce Racism, New York, New York University Press, pp. 64-109. (-) V. Clarke (2018) "Some University Lecturers Wear Gay Pride T-shirts. Get Over It!”: Denials of Homophobia and the Reproduction of Heteronormativity in Responses to a Gay-Themed Tshirt , Journal of Homosexuality, 66(5): 690-714. (-) A.W. Rawls & W. Duck (2020) Digging Out the Lies by Making the Ordinary Strange, in A.W. Rawls & W. Duck, Tacit Racism, Chicago: University of Chicago Press, pp. 226-248. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas, Aleksandra Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład akademicki w języku obcym, projekcje filmów dokumentalnych, raportowana praca własna studentów zgodnie z zadaniami przydzielanymi przez nauczycielkę w ramach zajęć on-line |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test z podstawowych pojęć i koncepcji. Ocena pisemnych raportów - portfolio zadań 06PC1-1A_W02, 06PC1-1A_W14; 06PC1-1A_U01, 06PC1-1A_U03, 06PC1-1A_U10; Ocena uśredniona na koniec semestru. Test scoring version 1 (21-22 June): 22-25 p. = 3 sufficient 26-28 p. = 3+ (sufficient+) 29-31 p. = 4 (good) 32-34 p. = 4+ (good+) 35-37 p. = 5 (very good) The test will be open on June, 21-22 and June, 28-29 (Monday 8.00 – Tuesday15.00). This is your choice which date is the most suitable for you. The deadline to send portfolio to the teacher is June, 29. In the test (about 15 questions, multiple choice), you will find questions related to basic definitions, concepts, theories, measures and key names related to different approaches, please pay attention to: 1. Poverty and marginalization in sociological perspective – as the phenomenon inbuilt in social order any kind, the old and new poverty 2. Poverty and social exclusion in sociological perspective – first research – Great Britain, Chicago School, Hull House, the term of marginality in first works of Chicago school 3. Defining poverty – Booth and Rowntree , Sen, participatory approaches, 4. Typologies of poverty – absolute and relative poverty, lines of poverty, EU measures – AROPE and severe material deprivation 5. Defining social exclusion – France in 1970s, USA, European Union, paradigms and discourses of social exclusion 6. Concepts of culture of poverty and underclass 7. Dimensions of social exclusion 8. Neighbourhoods of relegation – conceptualizations by W.J. Wilson, J. Q. Wilson and G. Kelling, L. Wacquant; 9. Child poverty – the definition. Key factors increasing the risk of poverty for children 10. Sexual orientation and marginalization – the case of Poland 11. Diversities in disabilities 12. The concept of tourists and vagabonds by Bauman 13. Social exclusion, stereotypes, discrimination and antidiscrimination strategies |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Ubóstwo i marginalizacja społeczna w perspektywie historycznej 2-3. Ubóstwo i wykluczenie społeczne w definicjach. Paradygmaty i dyskursy wykluczenia społecznego 4-6. Wykluczenie społeczne jako zjawisko wielowymiarowe 7. Zubożałe sąsiedztwa 8. Ubóstwo i marginalizacja w cyklu życia i w indywidualnym doświadczeniu biograficznym. Ubóstwo dzieci, dzieci w instytucjach 9. Ubóstwo, wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczna i kwestie płci 10. Różne "twarze" wykluczenia społecznego i marginalizacji - orientacja seksualna i styl życia. 11. Różne oblicza wykluczenia społecznego - niepełnosprawność 12. Różne oblicza wykluczenia społecznego - etnos i mniejszości etniczne 13. Społeczeństwo głównego nurtu a "margines społeczny". Stygmatyzacja i dyskryminacja. Funkcje społeczne marginalizowanych 14. Jedenaste - nie bądź obojętny 15. Test i ocena |
|
Literatura: |
• Bunio Mroczek, P., Potoczna M., Warzywoda-Kruszyńska W. (2016), Poverty and Social Exclusion. During and After Poland’s Transition to Capitalism. Four Generations of Women in a Post-Industrial City Tell Their Life Stories. Łódź: University Press. Golczyńska-Grondas A., Potoczna M., 2020, A trap of systemic changes – Pola’s biographical drift, in: K. Kaźmierska, K. Waniek (eds), Telling The Great Change. The Process of the Systemic Transformation in Poland in a Biographical Perspective, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, p. 443-474. Lister R. (2004, 2005…), Poverty, Cambridge: Polity Press. • Parodi G. Sciulli D. (2012), Social Exclusion. Short and Long Term Causes and Consequences, Berlin-Heidelberg: Physica Verlag. A Springer Company • Phillipson Ch., Allan G., Morgan D. (2004), Social Networks and Social Exclusion, Farnham, Burington: Ashgate • Walls J. (2006), Glass Castle, New York: Scribner • Wacquant L. (2008), Urban Outcast. A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Cambridge: Policy Press • Wilson W.J. (1990), The Truly Disadvantaged. The Inner City, the Underclass and Public Policy, Chicago and London: The University of Chicago Press Filmy: My street dir. Marcin Latałło Waste Land, dir. Lucy Walker Glass castle dir. DD Cretton |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład akademicki w języku obcym, projekcje filmów dokumentalnych, od 11 marca 2020 raportowana praca własna studentów zgodnie z zadaniami przydzielanymi przez nauczycielkę w ramach zajęć on-line podczas lockdownu |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena pisemnych raportów 06PC1-1A_W02, 06PC1-1A_W14; 06PC1-1A_U01, 06PC1-1A_U03, 06PC1-1A_U10; Ocena uśredniona na koniec semestru |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Poverty and social marginalization in the historical perspective 2-3. Poverty and social exclusion in definitions. Social exclusion paradigms and discourses 4-6. Social exclusion as multidimensional phenomenon 7-8. Neighbourhoods of relegation 9-11. Poverty and marginalization in life cycle and in individual biographical experience a/child poverty b/ female poverty c/ breaking through the vicious circle... 12. Mainstream society vs “social margins”. Stigmatisation and discrimination. Social functions of marginalised ones 13. Summary task - pandemic, social isolation, social exclusion |
|
Literatura: |
• Lister R. (2004, 2005…), Poverty, Cambridge: Polity Press. • Parodi G. Sciulli D. (2012), Social Exclusion. Short and Long Term Causes and Consequences, Berlin-Heidelberg: Physica Verlag. A Springer Company • Phillipson Ch., Allan G., Morgan D. (2004), Social Networks and Social Exclusion, Farnham, Burington: Ashgate • Walls J. (2006), Glass Castle, New York: Scribner • Wacquant L. (2008), Urban Outcast. A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Cambridge: Policy Press • Wilson W.J. (1990), The Truly Disadvantaged. The Inner City, the Underclass and Public Policy, Chicago and London: The University of Chicago Press Filmy: My street dir. Marcin Latałło Waste Land, dir. Lucy Walker Glass castle dir. DD Cretton |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.