Popkultur im Wandel: Was wir jeden Tag mitmachen, ohne es zu merken
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-WO365B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Popkultur im Wandel: Was wir jeden Tag mitmachen, ohne es zu merken |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | ogólna znajomość kultury popularnej |
Skrócony opis: |
Kultura popularna otacza nas jak powietrze. Przyjmujemy ją najczęściej bez zastanowienia. Celem zajęć jest bliższe przyjrzenie się temu zjawisku. Omówione zostaną ogólne przemiany, jakim podlega współczesna kultura popularna, a także jej przykładowe produkty. Efektem zajęć powinna być większa samoświadomość uczestników jako konsumentów i współproducentów kultury popularnej. |
Efekty uczenia się: |
UWAGA: kody wg wzoru dla zajęć ogólnouczelnianych Wiedza. Student zna i rozumie: - cechy przemian kultury popularnej (S1A-2A_W02; S1A-2A_W03; S1A-2A_W06); - sposoby analitycznej interpretacji produktów kultury popularnej (S1A-2A_W06); Umiejętności. Student potrafi: - posługiwać się pojęciami i podejściami badawczymi dotyczącymi przemian kultury popularnej (S1A-2A_U01; S1A-2A_U03; - przeprowadzić krytyczną analizę produktu kultury popularnej (S1A-2A_U02); - argumentacyjnie uzasadnić tezy dotyczące ogólnych przemian kultury popularnej oraz formułować wnioski z analizy wybranych produktów kultury popularnej (S1A-2A_U08); Kompetencje społeczne. Student jest gotów do: - działań na rzecz większej świadomości społecznej konsumentów i współproducentów kultury popularnej (S1A-2A_K01; S1A-2A_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Czyżewski | |
Prowadzący grup: | Marek Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy, studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ocenie podlega udział w dyskusji w czasie wykładu oraz esej zaliczeniowy (S1A-2A_W02; S1A-2A_W03; S1A-2A_W06; S1A-2A_W06; S1A-2A_U01; S1A-2A_U03; S1A-2A_U02; S1A-2A_U08; S1A-2A_K01; S1A-2A_K06) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Popkultur als Rebellion und Popkultur als Affirmation. Popmusik zwischen Protest und Kommerz. Identitätskonstruktionen in der Popmusik und im Film. Deutsche Geschichte in der Popkultur. »Niedrige« und »hohe« Kultur: - Kultur des »Camp«; - Retro-Unterhaltung; - »Kulturindustrie«; - Das »Bildungsphilistertum«. Kultur der Resonanz. Internet-Meme. Quantifizierung der Popkultur. Dynamik des Kulturwandels. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hecken Th., M.S. Kleiner (Hg.). 2017. Handbuch Popkultur. Stuttgart: Metzler. Purser R. 2019. McMindfulness. How Mindfulness Became the New Capitalist Spirituality. London: Repeater. Schiller M. 2018. Heino, Rammstein and the Double-Ironic Melancholia of Germanness. European Journal of Cultural Studies. Gemünden G., M.R. Desjardins (eds.). 2007. Dietrich Icon. Durham and London: Duke University Press. Fleischer L.P, F. Heesch (Hg.). 2019. “Sounds like a real man to me“ – Populäre Kultur, Musik und Männlichkeit. Wiesbaden: Springer VS. Sontag S. 1981. Faszinierender Faschismus. In: dies., Im Zeichen des Saturn. Essays. München: Fischer. Sontag S. 1982. Anmerkungen zu »Camp« , In: ders. Kunst und Antikunst. München: Fischer. Adorno Th.W. 2003. Résumé über Kulturindustrie. In: ders. Gesammelte Schriften 10. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Arendt H. 1994. Kultur und Politik. In: dies. Zwischen Vergangenheit und Zukunft, München: Piper. Rosa H. 2016. Resonanz. Eine Soziologie der Weltbeziehung. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Shifman L. 2014. Meme: Kunst, Kultur und Politik im digitalen Zeitalter. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Mau S. 2017. Das metrische Wir. Über die Quantifizierung des Sozialen. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. Simmel G. 1996. Der Begriff und die Tragödie der Kultur. In: ders. Gesamtausgabe 14. Frankfurt a.M.: Suhrkamp. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.