UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Popkultur im Wandel: Was wir jeden Tag mitmachen, ohne es zu merken

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-WO365B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Popkultur im Wandel: Was wir jeden Tag mitmachen, ohne es zu merken
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

ogólna znajomość kultury popularnej

Skrócony opis:

Kultura popularna otacza nas jak powietrze. Przyjmujemy ją najczęściej bez zastanowienia. Celem zajęć jest bliższe przyjrzenie się temu zjawisku. Omówione zostaną ogólne przemiany, jakim podlega współczesna kultura popularna, a także jej przykładowe produkty. Efektem zajęć powinna być większa samoświadomość uczestników jako konsumentów i współproducentów kultury popularnej.

Efekty uczenia się:

UWAGA: kody wg wzoru dla zajęć ogólnouczelnianych

Wiedza. Student zna i rozumie:

- cechy przemian kultury popularnej (S1A-2A_W02; S1A-2A_W03; S1A-2A_W06);

- sposoby analitycznej interpretacji produktów kultury popularnej (S1A-2A_W06);

Umiejętności. Student potrafi:

- posługiwać się pojęciami i podejściami badawczymi dotyczącymi przemian kultury popularnej (S1A-2A_U01; S1A-2A_U03;

- przeprowadzić krytyczną analizę produktu kultury popularnej (S1A-2A_U02);

- argumentacyjnie uzasadnić tezy dotyczące ogólnych przemian kultury popularnej oraz formułować wnioski z analizy wybranych

produktów kultury popularnej (S1A-2A_U08);

Kompetencje społeczne. Student jest gotów do:

- działań na rzecz większej świadomości społecznej konsumentów i współproducentów kultury popularnej (S1A-2A_K01; S1A-2A_K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 90 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czyżewski
Prowadzący grup: Marek Czyżewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, studium przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

ocenie podlega udział w dyskusji w czasie wykładu oraz esej zaliczeniowy

(S1A-2A_W02; S1A-2A_W03; S1A-2A_W06; S1A-2A_W06; S1A-2A_U01; S1A-2A_U03; S1A-2A_U02; S1A-2A_U08; S1A-2A_K01; S1A-2A_K06)


Szczegółowe treści kształcenia:

Popkultur als Rebellion und Popkultur als Affirmation.

Popmusik zwischen Protest und Kommerz.

Identitätskonstruktionen in der Popmusik und im Film.

Deutsche Geschichte in der Popkultur.

»Niedrige« und »hohe« Kultur:

- Kultur des »Camp«;

- Retro-Unterhaltung;

- »Kulturindustrie«;

- Das »Bildungsphilistertum«.

Kultur der Resonanz. Internet-Meme. Quantifizierung der Popkultur.

Dynamik des Kulturwandels.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Hecken Th., M.S. Kleiner (Hg.). 2017. Handbuch Popkultur. Stuttgart: Metzler.

Purser R. 2019. McMindfulness. How Mindfulness Became the New Capitalist Spirituality. London: Repeater.

Schiller M. 2018. Heino, Rammstein and the Double-Ironic Melancholia of Germanness. European Journal of Cultural Studies.

Gemünden G., M.R. Desjardins (eds.). 2007. Dietrich Icon. Durham and London: Duke University Press.

Fleischer L.P, F. Heesch (Hg.). 2019. “Sounds like a real man to me“ – Populäre Kultur, Musik und Männlichkeit. Wiesbaden: Springer VS.

Sontag S. 1981. Faszinierender Faschismus. In: dies., Im Zeichen des Saturn. Essays. München: Fischer.

Sontag S. 1982. Anmerkungen zu »Camp« , In: ders. Kunst und Antikunst. München: Fischer.

Adorno Th.W. 2003. Résumé über Kulturindustrie. In: ders. Gesammelte Schriften 10. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

Arendt H. 1994. Kultur und Politik. In: dies. Zwischen Vergangenheit und Zukunft, München: Piper.

Rosa H. 2016. Resonanz. Eine Soziologie der Weltbeziehung. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

Shifman L. 2014. Meme: Kunst, Kultur und Politik im digitalen Zeitalter. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

Mau S. 2017. Das metrische Wir. Über die Quantifizierung des Sozialen. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

Simmel G. 1996. Der Begriff und die Tragödie der Kultur. In: ders. Gesamtausgabe 14. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6