UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań jakościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-WW7DDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań jakościowych
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Student powinien znać podstawowe pojęcia z zakresu metodologii nauk społecznych oraz podstawowe techniki badań społecznych, w tym jakościowych (teorię i praktyczne zastosowanie).


Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

Studenci powinni w trakcie wykładu rozszerzyć swoją wiedzę na temat metod badań jakościowych oraz odnośnie jakościowych technik analizy danych.

K_W11, K_W12, K_W13, K_W14

2. Umiejętności:

Studenci powinni wiedzieć jak analizować zebrane dane jakościowe – jak stosować określone procedury analityczne (kodowanie otwarte, selektywne, teoretyczne) dla różnego rodzaju danych.

Powinni umieć także pisać raporty badawcze z badań i analiz jakościowych.

Umiejętność współpracy w grupie podczas analizy danych empirycznych.

K_U09, K_U10, K_U11, K_U12

3. Postawy/Kompetencje:

Studenci powinni posiąść postawę odpowiedzialności etycznej związanej z problemem zachowania prywatności w trakcie zbierania danych.

Student powinien umieć łączyć problemy osobiste z którymi się spotyka z szerszymi problemami i arenami/konfliktami/dyskusjami społecznymi.

Studenci powinni posiąść umiejętność komunikowania celów badawczych rozmówcom i badanym.

K_K05, K_K11

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Chomczyński
Prowadzący grup: Piotr Chomczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Niedbalski
Prowadzący grup: Jakub Niedbalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

studia przypadku, ćwiczenia grupowe, warsztat

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność, przygotowanie projektu badawczego

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Techniczne i proceduralne aspekty prowadzenia badań jakościowych

2. Metody doboru próbki badawczej, dobór teoretyczny i celowy

3. Metoda ciągłego porównywania oraz triangulacja w badaniach jakościowych

4. Strategie badań etnograficznych

5. Metody obserwacji badawczej

6. Rodzaje wywiadu jakościowego, wywiad narracyjny i swobodny

7. Praktyka w terenie: uzyskiwanie dostępu do danych, problemy uczestnictwa badacza

8. Pisanie raportów i prezentacja wyników badań jakościowych

Literatura:

1. Konecki, Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN

2. Konecki, Krzystof T. (2005) Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno - symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warszawa: Scholar.

3. Konecki, Krzysztof T. (1997) Time in the recruiting Search Process by Headhunting Companies. w: A. Strauss i J. Corbin, Grounded Theory in Practice. Sage, Thousands Oaks

4. Kvale, Steinar ( 2004) Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana

5. Huberman, Michael i Matthew Miles (2000) Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana

6. Patton, Michael Q. (1997) Obserwacja-metoda badań terenowych. w: L. Korporowicz, red. Ewaluacja w Edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa

7. Rubin, Herbert i Irene Rubin (1997) Jak zmierzać do celu nie wiążąc sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych. w: L. Korporowicz, red. Ewaluacja w Edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa

8. Hamersley, Martyn i Paul Atkinson (1995/2000) Metody badań terenowych, Poznań: Zysk i S-ka.

9. Silverman David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu, interakcji. Warszawa: PWN

10. Strauss, Anselm L. i Julie Corbin (1990) “Grounded Theory Research: Procedures, Canons and Evaluative Criteria”. Qualitative Sociology, vol.13 no 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6