Dydaktyka twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-AU0098 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Posiadanie wiedzy z zakresu technik twórczego myślenia w pracy z dzieckiem. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wybranymi programami rozwijającymi myślenie twórcze i wyobraźnię uczniów. Kształtowanie umiejętności projektowania procesu dydaktycznego wspierającego postawę twórczą uczniów wczesnej edukacji. |
Efekty uczenia się: |
Student: - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z obszaru dydaktyki twórczości. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki działań pedagogicznych, związanych z rozwijaniem, wspieraniem i diagnozą aktywności i zdolności twórczych (07P-2A_U07). - Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla dydaktyki twórczości sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w zakresie rozwijania i diagnozy twórczości dzieci w przedszkolu i klasach I-III (07P-2A_U09). - Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych w zakresie stosowania zasad i zadań dydaktyki twórczości w przedszkolu i szkole podstawowej (07P-2A_K02). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Prowadzący grup: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielińska, Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych i indywidualnych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykłady: zaliczenie z oceną - w kolokwium zalicza co najmniej 13/ 25 pkt. Ćwiczenia: zaliczenie z oceną – indywidualne opracowanie i przeprowadzenie w dowolnej grupie wiekowej (przedszkole lub klasy I-III szkoły podstawowej) zestawu zadań otwartych wspierających postawę twórczą dzieci. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. Ocena ogólna z przedmiotu: średnia z 50% oceny z wykładów i 50% oceny z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zakres psychodydaktyki twórczości. Specyfika myślenia twórczego (dywergencyjnego, pytajnego, metaforycznego, transformacyjnego i kombinacyjnego) Klasyfikacje grup ćwiczeń rozwijających myślenie twórcze i wyobraźnię dzieci w przedszkolu i uczniów w wieku wczesnoszkolnym (wg E. Nęcki i wg K.J. Szmidta). Cechy uczniów twórczych. Analiza poziomu twórczości dzieci w przedszkolu i szkole. Społeczne uwarunkowania twórczości. Twórczość w przedszkolu i szkole. Szkolne stymulatory i inhibitory twórczości dzieci. Schematy zajęć/lekcji twórczych Wybrane środki dydaktyczne wspierające rozwój twórczości dzieci (obrazy, karty kreatywne) Zasady dydaktyczne wspierające twórczość. Cechy nauczyciela rozwijającego twórczość dzieci/uczniów. Wybrane programy wychowania do twórczości. Twórczość jako zdolność niezbędna w całożyciowym rozwoju i uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Fisher R., Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 Płóciennik E, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź 2010 Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013 Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020 Literatura uzupełniająca: Bonar J, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008 Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004 Jąder M., Krok w kierunku… kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2005. Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) przeznaczona dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Podręcznik, Katowice 2011 Płóciennik E, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź 2016 Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1/2/3. Podręcznik dla nauczyciela, Warszawa 2020 Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Łódź 2009 Szmidt K.J., Trening kreatywności: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008. Szmidt K.J., Bonar J., Program edukacyjny Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bednarska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bednarska, Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych i indywidualnych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykłady: zaliczenie z oceną - w kolokwium zalicza co najmniej 13/ 25 pkt. Ćwiczenia: zaliczenie z oceną – indywidualne opracowanie i przeprowadzenie w dowolnej grupie wiekowej (przedszkole lub klasy I-III szkoły podstawowej) zestawu zadań otwartych wspierających postawę twórczą dzieci. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. Ocena ogólna z przedmiotu: średnia z 50% oceny z wykładów i 50% oceny z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zakres psychodydaktyki twórczości. Specyfika myślenia twórczego (dywergencyjnego, pytajnego, metaforycznego, transformacyjnego i kombinacyjnego) Klasyfikacje grup ćwiczeń rozwijających myślenie twórcze i wyobraźnię dzieci w przedszkolu i uczniów w wieku wczesnoszkolnym (wg E. Nęcki i wg K.J. Szmidta). Cechy uczniów twórczych. Analiza poziomu twórczości dzieci w przedszkolu i szkole. Społeczne uwarunkowania twórczości. Twórczość w przedszkolu i szkole. Szkolne stymulatory i inhibitory twórczości dzieci. Schematy zajęć/lekcji twórczych Wybrane środki dydaktyczne wspierające rozwój twórczości dzieci (obrazy, karty kreatywne) Zasady dydaktyczne wspierające twórczość. Cechy nauczyciela rozwijającego twórczość dzieci/uczniów. Wybrane programy wychowania do twórczości. Twórczość jako zdolność niezbędna w całożyciowym rozwoju i uczeniu się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Fisher R., Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 Płóciennik E, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź 2010 Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013 Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020 Literatura uzupełniająca: Bonar J, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008 Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004 Jąder M., Krok w kierunku… kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2005. Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) przeznaczona dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Podręcznik, Katowice 2011 Płóciennik E, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź 2016 Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1/2/3. Podręcznik dla nauczyciela, Warszawa 2020 Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Łódź 2009 Szmidt K.J., Trening kreatywności: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008. Szmidt K.J., Bonar J., Program edukacyjny Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Tyl | |
Prowadzący grup: | Anna Tyl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych i indywidualnych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | zaliczenie z oceną – indywidualne opracowanie i przeprowadzenie zestawu zadań otwartych wspierających postawę twórczą dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Społeczne uwarunkowania twórczości. Twórczość w przedszkolu i szkole. Szkolne stymulatory i inhibitory twórczości dzieci. Zasady i metody dydaktyczne wspierające twórczość. Cechy uczniów twórczych. Zadania rozwijające myślenie twórcze i wyobraźnię uczniów wczesnej edukacji. Diagnozowanie poziomu twórczości uczniów w wieku wczesnoszkolnym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bonar J, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008 Płóciennik E, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź 2010 Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013 Szmidt K.J., ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa 2019 Literatura uzupełniająca: Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) przeznaczona dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Podręcznik, Katowice 2011 Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Łódź 2009 Płóciennik E., Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu, Łódź 2018 Szmidt K.J., Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź 2017 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Rojewska | |
Prowadzący grup: | Justyna Rojewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO C
C
C
N C
C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Prowadzący grup: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.