UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-AU0098
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka twórczości
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 6.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Posiadanie wiedzy z zakresu technik twórczego myślenia w pracy z dzieckiem.

Skrócony opis:

 Zapoznanie z wybranymi programami rozwijającymi myślenie twórcze i wyobraźnię uczniów.

 Kształtowanie umiejętności projektowania procesu dydaktycznego wspierającego postawę twórczą uczniów wczesnej edukacji.

Efekty uczenia się:

Student:

- Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z obszaru dydaktyki twórczości. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki działań pedagogicznych, związanych z rozwijaniem, wspieraniem i diagnozą aktywności i zdolności twórczych (07P-2A_U07).

- Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla dydaktyki twórczości sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w zakresie rozwijania i diagnozy twórczości dzieci w przedszkolu i klasach I-III (07P-2A_U09).

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych

i osobistych w zakresie stosowania zasad i zadań dydaktyki twórczości w przedszkolu i szkole podstawowej (07P-2A_K02).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Modrzejewska-Świgulska
Prowadzący grup: Monika Modrzejewska-Świgulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielińska, Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych i indywidualnych

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykłady: zaliczenie z oceną - w kolokwium zalicza co najmniej 13/ 25 pkt.


Ćwiczenia: zaliczenie z oceną – indywidualne opracowanie i przeprowadzenie w dowolnej grupie wiekowej (przedszkole lub klasy I-III szkoły podstawowej) zestawu zadań otwartych wspierających postawę twórczą dzieci. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Ocena ogólna z przedmiotu: średnia z 50% oceny z wykładów i 50% oceny z ćwiczeń


Szczegółowe treści kształcenia:

Zakres psychodydaktyki twórczości.

Specyfika myślenia twórczego (dywergencyjnego, pytajnego, metaforycznego, transformacyjnego i kombinacyjnego)

Klasyfikacje grup ćwiczeń rozwijających myślenie twórcze i wyobraźnię dzieci w przedszkolu i uczniów w wieku wczesnoszkolnym (wg E. Nęcki i wg K.J. Szmidta).

Cechy uczniów twórczych.

Analiza poziomu twórczości dzieci w przedszkolu i szkole.

Społeczne uwarunkowania twórczości.

Twórczość w przedszkolu i szkole. Szkolne stymulatory i inhibitory twórczości dzieci.

Schematy zajęć/lekcji twórczych

Wybrane środki dydaktyczne wspierające rozwój twórczości dzieci (obrazy, karty kreatywne)

Zasady dydaktyczne wspierające twórczość. Cechy nauczyciela rozwijającego twórczość dzieci/uczniów.

Wybrane programy wychowania do twórczości.

Twórczość jako zdolność niezbędna w całożyciowym rozwoju i uczeniu się


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Fisher R., Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

Płóciennik E, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź 2010

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013

Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020

Literatura uzupełniająca:

Bonar J, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008

Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004

Jąder M., Krok w kierunku… kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2005.

Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) przeznaczona dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Podręcznik, Katowice 2011

Płóciennik E, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź 2016

Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1/2/3. Podręcznik dla nauczyciela, Warszawa 2020

Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Łódź 2009

Szmidt K.J., Trening kreatywności: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008.

Szmidt K.J., Bonar J., Program edukacyjny Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Bednarska
Prowadzący grup: Elżbieta Bednarska, Monika Modrzejewska-Świgulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych i indywidualnych

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykłady: zaliczenie z oceną - w kolokwium zalicza co najmniej 13/ 25 pkt.


Ćwiczenia: zaliczenie z oceną – indywidualne opracowanie i przeprowadzenie w dowolnej grupie wiekowej (przedszkole lub klasy I-III szkoły podstawowej) zestawu zadań otwartych wspierających postawę twórczą dzieci. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Ocena ogólna z przedmiotu: średnia z 50% oceny z wykładów i 50% oceny z ćwiczeń


Szczegółowe treści kształcenia:

Zakres psychodydaktyki twórczości.

Specyfika myślenia twórczego (dywergencyjnego, pytajnego, metaforycznego, transformacyjnego i kombinacyjnego)

Klasyfikacje grup ćwiczeń rozwijających myślenie twórcze i wyobraźnię dzieci w przedszkolu i uczniów w wieku wczesnoszkolnym (wg E. Nęcki i wg K.J. Szmidta).

Cechy uczniów twórczych.

Analiza poziomu twórczości dzieci w przedszkolu i szkole.

Społeczne uwarunkowania twórczości.

Twórczość w przedszkolu i szkole. Szkolne stymulatory i inhibitory twórczości dzieci.

Schematy zajęć/lekcji twórczych

Wybrane środki dydaktyczne wspierające rozwój twórczości dzieci (obrazy, karty kreatywne)

Zasady dydaktyczne wspierające twórczość. Cechy nauczyciela rozwijającego twórczość dzieci/uczniów.

Wybrane programy wychowania do twórczości.

Twórczość jako zdolność niezbędna w całożyciowym rozwoju i uczeniu się


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Fisher R., Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999

Płóciennik E, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź 2010

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013

Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020

Literatura uzupełniająca:

Bonar J, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008

Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Białystok 2004

Jąder M., Krok w kierunku… kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2005.

Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) przeznaczona dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Podręcznik, Katowice 2011

Płóciennik E, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź 2016

Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1/2/3. Podręcznik dla nauczyciela, Warszawa 2020

Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Łódź 2009

Szmidt K.J., Trening kreatywności: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008.

Szmidt K.J., Bonar J., Program edukacyjny Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Tyl
Prowadzący grup: Anna Tyl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych i indywidualnych

Sposoby i kryteria oceniania:

zaliczenie z oceną – indywidualne opracowanie i przeprowadzenie zestawu zadań otwartych wspierających postawę twórczą dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Szczegółowe treści kształcenia:

 Społeczne uwarunkowania twórczości.

 Twórczość w przedszkolu i szkole. Szkolne stymulatory i inhibitory twórczości dzieci.

 Zasady i metody dydaktyczne wspierające twórczość.

 Cechy uczniów twórczych.

 Zadania rozwijające myślenie twórcze i wyobraźnię uczniów wczesnej edukacji.

 Diagnozowanie poziomu twórczości uczniów w wieku wczesnoszkolnym


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

 Bonar J, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008

 Płóciennik E, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź 2010

 Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013

 Szmidt K.J., ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa 2019

Literatura uzupełniająca:

 Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) przeznaczona dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Podręcznik, Katowice 2011

 Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Łódź 2009

 Płóciennik E., Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu, Łódź 2018

 Szmidt K.J., Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Rojewska
Prowadzący grup: Justyna Rojewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Modrzejewska-Świgulska
Prowadzący grup: Monika Modrzejewska-Świgulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6