UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-AZJL01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Leek
Prowadzący grup: Joanna Leek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

• ćwiczenia (analiza tekstów źródłowych),

• dyskusja,

• gry dydaktyczne


Sposoby i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Praca pisemna – rozdział (część) pracy dyplomowej.

- po zakończeniu czwartego semestru – część teoretyczna pracy – analiza literatury przedmiotu,

- po zakończeniu piątego semestru – część metodologiczna pracy – konceptualizacja badań własnych,

- po zakończeniu szóstego semestru – cały tekst pracy dyplomowej, tj. część teoretyczna, metodologiczna oraz analiza i interpretacja wyników badań.

Kryteria oceniania:

- pełny, wyczerpujący, poprawny tekst (rozdział pracy) – bardzo dobry

- tekst (rozdział pracy) zawierający niewielkie braki, niedociągnięcia – dobry

- tekst (rozdział pracy) niespójny, fragmentaryczny, wskazujący na nieznajomość literatury przedmiotu – dostateczny


Treści kształcenia:

Treści realizowane w czwartym semestrze 30 h (15 h):

• Ogólna charakterystyka prac badawczych w pedagogice.

• Wybór i formułowanie obszaru badań. Temat pracy i jego uzasadnienie.

• Typy i analiza źródeł.

• Poszukiwanie i wybór literatury przedmiotu.

• Korzystanie ze źródeł. Zapis bibliograficzny.

• Gromadzenie literatury przedmiotu, jej krytyczna analiza.

• Przygotowanie części teoretycznej pracy dyplomowej – krytycznego przeglądu literatury przedmiotu.

Treści realizowane w piątym semestrze - 30 h (30 h):

• Perspektywy badawcze w naukach pedagogicznych.

• Cykl postępowania badawczego.

• Problematyka badań własnych; pytania badawcze; hipotezy.

• Pojęcie i klasyfikacja zmiennych. Operacjonalizacja zmiennych.

• Metody badań. Pojęcie i kategoryzacja metod badawczych.

• Techniki i narzędzia badawcze.

Treści realizowane w szóstym semestrze - 15 h (15 h):

• Ogólne zasady opracowania wyników badań.

• Analiza wyników badań.

• Zasady przygotowania tekstu pracy naukowej (licencjackiej).

• Opracowanie pełnej wersji pracy licencjackiej.

• Przygotowanie do egzaminu dyplomowego.


Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.

Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Warszawa 2002

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.

Nowak S., Metodologia badań społecznych. Warszawa 2011, PWN

Oppenheim A. N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004.

Palka S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Leek
Prowadzący grup: Joanna Leek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Ogólne cele realizacji przedmiotu:

• zapoznanie z ogólnym zakresem wiedzy o prowadzeniu i projektowaniu badań w pedagogice,

• zapoznanie ze źródłami informacji na temat teorii i praktyki badania naukowego w pedagogice oraz rozwijanie umiejętności korzystania z nich,

• rozwijanie umiejętności badawczych, tj. samodzielnego planowania i realizowania cyklu postępowania badawczego,

• rozwijanie świadomości samooceny własnych kompetencji,

• rozwijanie świadomości istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.


Metody dydaktyczne:

• ćwiczenia (analiza tekstów źródłowych),

• dyskusja,

• gry dydaktyczne


Sposoby i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Praca pisemna – rozdział (część) pracy dyplomowej.

- po zakończeniu czwartego semestru – część teoretyczna pracy – analiza literatury przedmiotu,

- po zakończeniu piątego semestru – część metodologiczna pracy – konceptualizacja badań własnych,

- po zakończeniu szóstego semestru – cały tekst pracy dyplomowej, tj. część teoretyczna, metodologiczna oraz analiza i interpretacja wyników badań.

Kryteria oceniania:

- pełny, wyczerpujący, poprawny tekst (rozdział pracy) – bardzo dobry

- tekst (rozdział pracy) zawierający niewielkie braki, niedociągnięcia – dobry

- tekst (rozdział pracy) niespójny, fragmentaryczny, wskazujący na nieznajomość literatury przedmiotu – dostateczny


Treści kształcenia:

Treści realizowane w czwartym semestrze 30 h (15 h):

• Ogólna charakterystyka prac badawczych w pedagogice.

• Wybór i formułowanie obszaru badań. Temat pracy i jego uzasadnienie.

• Typy i analiza źródeł.

• Poszukiwanie i wybór literatury przedmiotu.

• Korzystanie ze źródeł. Zapis bibliograficzny.

• Gromadzenie literatury przedmiotu, jej krytyczna analiza.

• Przygotowanie części teoretycznej pracy dyplomowej – krytycznego przeglądu literatury przedmiotu.

Treści realizowane w piątym semestrze - 30 h (30 h):

• Perspektywy badawcze w naukach pedagogicznych.

• Cykl postępowania badawczego.

• Problematyka badań własnych; pytania badawcze; hipotezy.

• Pojęcie i klasyfikacja zmiennych. Operacjonalizacja zmiennych.

• Metody badań. Pojęcie i kategoryzacja metod badawczych.

• Techniki i narzędzia badawcze.

Treści realizowane w szóstym semestrze - 15 h (15 h):

• Ogólne zasady opracowania wyników badań.

• Analiza wyników badań.

• Zasady przygotowania tekstu pracy naukowej (licencjackiej).

• Opracowanie pełnej wersji pracy licencjackiej.

• Przygotowanie do egzaminu dyplomowego.


Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.

Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Warszawa 2002

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.

Nowak S., Metodologia badań społecznych. Warszawa 2011, PWN

Oppenheim A. N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004.

Palka S. (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0