UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-DOK001
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesna psychologia
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zapoznanie z wiedzą na wybranych zagadnień z psychologii pracy i organizacji.

Efekty uczenia się:

07Ps-0A_W10 - zna koncepcje, aparat pojęciowy i badania empiryczne psychologii społecznej oraz teorii o organizacji i zarządzaniu, wyjaśniające mechanizmy funkcjonowania człowieka w środowisku pracy.

07Ps-0A_K09- jest otwarty na nowe informacje o świecie społecznym; jest empatyczny w stosunku do osób i grup społecznych, wspiera wszelkie inicjatywy sprzyjające demokracji i otwartości światopoglądowej, szanując jednocześnie tradycję i kulturę.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Chodkiewicz, Iwona Janicka, Agnieszka Lipińska-Grobelny, Waldemar Świętochowski
Prowadzący grup: Jan Chodkiewicz, Iwona Janicka, Agnieszka Lipińska-Grobelny, Waldemar Świętochowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Przedmiot realizowany w oparciu o metody podające (wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny), metody poszukujące (dyskusję panelową, debatę oksfordzką).

Sposoby i kryteria oceniania:

egzamin sprawdzający wiedzę z zakresu psychologii pracy i organizacji.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie w problematykę psychologii pracy i organizacji. Kontekst, kierunki rozwoju i cele psychologii pracy i organizacji. Dopasowanie do pracy, organizacji i stanowiska pracy (przegląd wybranych koncepcji). Znaczenie dopasowania dla funkcjonowania w organizacji - zachowania w organizacji (zachowania obywatelskie i kontrproduktywne) i postawy wobec pracy (zaangażowanie w pracę i przywiązanie do organizacji).

2. Nowe formy pracy i modele kariery - uwarunkowania i konsekwencje. Współczesne zmiany w sferze zatrudniania i karier - obiektywny i subiektywny wymiar kariery. Kariera bez granic, kariera portfolio, wielopraca, kariera proteuszowa i inleligentna. Relacje między sferą pracy i sferą pozazawodową (perspektywa negatywna, pozytywna, WLB).

3. Płeć a funkcjonowanie w pracy i w domu. Pleć biologiczna vs płeć psychologiczna a funkcjonowanie w różnych sferach życia. Zarządzanie różnorodnością. Obszary różnorodności w miejscu pracy. Karta Różnorodności. Korzyści biznesowe wynikające z zarządzania różnorodnością. Promocja dobrych praktyk.


Literatura:

• Baka Ł. Derbis R., Walczak R. (2015). Psychometryczne właściwości Kwestionariusza Zachowań Kontrproduktywnych CWB-C. Czasopismo Psychologiczne, 21(2), 163-174. http://czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2015-21-psychometryczne-waciwosci-kwestionariusza-zachowa-kontrproduktywnych-cwbc.pdf.

•Bańka A., Wołoska A., Bazińska R. (2002).

Polska wersja Meyera i Allen Skali Przywiązania do organizacji.

Czasopismo Psychologiczne, 8, 65-74.

•Czarnota-Bojarska J. (2010). Dopasowanie człowiek-organizacja i tożsamość organizacyjna. Warszawa: Scholar.

•Lipińska-Grobelny, A., Gorczycka K. (2011). Rekonstrukcja narzędzia do pomiaru płci psychologicznej. Przegląd Psychologiczny, 54,2,179-192.

•Lipińska-Grobelny, A. (2012). Wychowanie w …płci. Wychowanie na co dzień, 6(225),28-32.

•Lipińska-Grobelny, A. (2014). Zjawisko wielopracy. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

•Lipińska-Grobelny, A. (2014). Od konfliktu do równowagi, czyli ewolucja poglądów na relację między życiem zawodowym i pozazawodowym. (w:) R. Tomaszewska-Lipiec (red.). Relacje praca-życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju (s. 47-60). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

•Lipińska-Grobelny, A. (2017). Wielopraca i inne trendy obecne na rynku pracy. Studia Humanistica Gedanensia, 5, 200-210.

•Lipińska-Grobelny, A., Wolan-Nowakowska M. (2017). Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność. (w:) B. Trochimiak i M. Wolan-Nowakowski (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością (s. 51-62). Warszawa: Wydawnictwo APS.

•Szabowska-Walaszczyk A. Zawadzka A., Wojtaś M. (2011). Zaangażowanie w pracę i jego korelaty: adaptacja skali UWES autorstwa Schaufeliego i Bakkera. Psychologia Jakości Życia, 1, 57–74.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Chodkiewicz, Iwona Janicka, Agnieszka Lipińska-Grobelny, Grażyna Poraj, Waldemar Świętochowski
Prowadzący grup: Jan Chodkiewicz, Iwona Janicka, Agnieszka Lipińska-Grobelny, Grażyna Poraj, Waldemar Świętochowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Przedmiot realizowany w oparciu o metody podające (wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny), metody poszukujące (dyskusję panelową, debatę oksfordzką).

Sposoby i kryteria oceniania:

egzamin sprawdzający wiedzę z zakresu psychologii pracy i organizacji.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie w problematykę psychologii pracy i organizacji. Kontekst, kierunki rozwoju i cele psychologii pracy i organizacji. Dopasowanie do pracy, organizacji i stanowiska pracy (przegląd wybranych koncepcji). Znaczenie dopasowania dla funkcjonowania w organizacji - zachowania w organizacji (zachowania obywatelskie i kontrproduktywne) i postawy wobec pracy (zaangażowanie w pracę i przywiązanie do organizacji).

2. Nowe formy pracy i modele kariery - uwarunkowania i konsekwencje. Współczesne zmiany w sferze zatrudniania i karier - obiektywny i subiektywny wymiar kariery. Kariera bez granic, kariera portfolio, wielopraca, kariera proteuszowa i inleligentna. Relacje między sferą pracy i sferą pozazawodową (perspektywa negatywna, pozytywna, WLB).

3. Płeć a funkcjonowanie w pracy i w domu. Pleć biologiczna vs płeć psychologiczna a funkcjonowanie w różnych sferach życia. Zarządzanie różnorodnością. Obszary różnorodności w miejscu pracy. Karta Różnorodności. Korzyści biznesowe wynikające z zarządzania różnorodnością. Promocja dobrych praktyk.


Literatura:

• Baka Ł. Derbis R., Walczak R. (2015). Psychometryczne właściwości Kwestionariusza Zachowań Kontrproduktywnych CWB-C. Czasopismo Psychologiczne, 21(2), 163-174. http://czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2015-21-psychometryczne-waciwosci-kwestionariusza-zachowa-kontrproduktywnych-cwbc.pdf.

•Bańka A., Wołoska A., Bazińska R. (2002).

Polska wersja Meyera i Allen Skali Przywiązania do organizacji.

Czasopismo Psychologiczne, 8, 65-74.

•Czarnota-Bojarska J. (2010). Dopasowanie człowiek-organizacja i tożsamość organizacyjna. Warszawa: Scholar.

•Lipińska-Grobelny, A., Gorczycka K. (2011). Rekonstrukcja narzędzia do pomiaru płci psychologicznej. Przegląd Psychologiczny, 54,2,179-192.

•Lipińska-Grobelny, A. (2012). Wychowanie w …płci. Wychowanie na co dzień, 6(225),28-32.

•Lipińska-Grobelny, A. (2014). Zjawisko wielopracy. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

•Lipińska-Grobelny, A. (2014). Od konfliktu do równowagi, czyli ewolucja poglądów na relację między życiem zawodowym i pozazawodowym. (w:) R. Tomaszewska-Lipiec (red.). Relacje praca-życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju (s. 47-60). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

•Lipińska-Grobelny, A. (2017). Wielopraca i inne trendy obecne na rynku pracy. Studia Humanistica Gedanensia, 5, 200-210.

•Lipińska-Grobelny, A., Wolan-Nowakowska M. (2017). Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność. (w:) B. Trochimiak i M. Wolan-Nowakowski (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością (s. 51-62). Warszawa: Wydawnictwo APS.

•Szabowska-Walaszczyk A. Zawadzka A., Wojtaś M. (2011). Zaangażowanie w pracę i jego korelaty: adaptacja skali UWES autorstwa Schaufeliego i Bakkera. Psychologia Jakości Życia, 1, 57–74.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6