Współczesna psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-DOK001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna psychologia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wiedzą na wybranych zagadnień z psychologii pracy i organizacji. |
Efekty uczenia się: |
07Ps-0A_W10 - zna koncepcje, aparat pojęciowy i badania empiryczne psychologii społecznej oraz teorii o organizacji i zarządzaniu, wyjaśniające mechanizmy funkcjonowania człowieka w środowisku pracy. 07Ps-0A_K09- jest otwarty na nowe informacje o świecie społecznym; jest empatyczny w stosunku do osób i grup społecznych, wspiera wszelkie inicjatywy sprzyjające demokracji i otwartości światopoglądowej, szanując jednocześnie tradycję i kulturę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Chodkiewicz, Iwona Janicka, Agnieszka Lipińska-Grobelny, Waldemar Świętochowski | |
Prowadzący grup: | Jan Chodkiewicz, Iwona Janicka, Agnieszka Lipińska-Grobelny, Waldemar Świętochowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot realizowany w oparciu o metody podające (wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny), metody poszukujące (dyskusję panelową, debatę oksfordzką). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | egzamin sprawdzający wiedzę z zakresu psychologii pracy i organizacji. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie w problematykę psychologii pracy i organizacji. Kontekst, kierunki rozwoju i cele psychologii pracy i organizacji. Dopasowanie do pracy, organizacji i stanowiska pracy (przegląd wybranych koncepcji). Znaczenie dopasowania dla funkcjonowania w organizacji - zachowania w organizacji (zachowania obywatelskie i kontrproduktywne) i postawy wobec pracy (zaangażowanie w pracę i przywiązanie do organizacji). 2. Nowe formy pracy i modele kariery - uwarunkowania i konsekwencje. Współczesne zmiany w sferze zatrudniania i karier - obiektywny i subiektywny wymiar kariery. Kariera bez granic, kariera portfolio, wielopraca, kariera proteuszowa i inleligentna. Relacje między sferą pracy i sferą pozazawodową (perspektywa negatywna, pozytywna, WLB). 3. Płeć a funkcjonowanie w pracy i w domu. Pleć biologiczna vs płeć psychologiczna a funkcjonowanie w różnych sferach życia. Zarządzanie różnorodnością. Obszary różnorodności w miejscu pracy. Karta Różnorodności. Korzyści biznesowe wynikające z zarządzania różnorodnością. Promocja dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
• Baka Ł. Derbis R., Walczak R. (2015). Psychometryczne właściwości Kwestionariusza Zachowań Kontrproduktywnych CWB-C. Czasopismo Psychologiczne, 21(2), 163-174. http://czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2015-21-psychometryczne-waciwosci-kwestionariusza-zachowa-kontrproduktywnych-cwbc.pdf. •Bańka A., Wołoska A., Bazińska R. (2002). Polska wersja Meyera i Allen Skali Przywiązania do organizacji. Czasopismo Psychologiczne, 8, 65-74. •Czarnota-Bojarska J. (2010). Dopasowanie człowiek-organizacja i tożsamość organizacyjna. Warszawa: Scholar. •Lipińska-Grobelny, A., Gorczycka K. (2011). Rekonstrukcja narzędzia do pomiaru płci psychologicznej. Przegląd Psychologiczny, 54,2,179-192. •Lipińska-Grobelny, A. (2012). Wychowanie w …płci. Wychowanie na co dzień, 6(225),28-32. •Lipińska-Grobelny, A. (2014). Zjawisko wielopracy. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje. Łódź: Wydawnictwo UŁ. •Lipińska-Grobelny, A. (2014). Od konfliktu do równowagi, czyli ewolucja poglądów na relację między życiem zawodowym i pozazawodowym. (w:) R. Tomaszewska-Lipiec (red.). Relacje praca-życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju (s. 47-60). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW. •Lipińska-Grobelny, A. (2017). Wielopraca i inne trendy obecne na rynku pracy. Studia Humanistica Gedanensia, 5, 200-210. •Lipińska-Grobelny, A., Wolan-Nowakowska M. (2017). Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność. (w:) B. Trochimiak i M. Wolan-Nowakowski (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością (s. 51-62). Warszawa: Wydawnictwo APS. •Szabowska-Walaszczyk A. Zawadzka A., Wojtaś M. (2011). Zaangażowanie w pracę i jego korelaty: adaptacja skali UWES autorstwa Schaufeliego i Bakkera. Psychologia Jakości Życia, 1, 57–74. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Chodkiewicz, Iwona Janicka, Agnieszka Lipińska-Grobelny, Grażyna Poraj, Waldemar Świętochowski | |
Prowadzący grup: | Jan Chodkiewicz, Iwona Janicka, Agnieszka Lipińska-Grobelny, Grażyna Poraj, Waldemar Świętochowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Przedmiot realizowany w oparciu o metody podające (wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny), metody poszukujące (dyskusję panelową, debatę oksfordzką). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | egzamin sprawdzający wiedzę z zakresu psychologii pracy i organizacji. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wprowadzenie w problematykę psychologii pracy i organizacji. Kontekst, kierunki rozwoju i cele psychologii pracy i organizacji. Dopasowanie do pracy, organizacji i stanowiska pracy (przegląd wybranych koncepcji). Znaczenie dopasowania dla funkcjonowania w organizacji - zachowania w organizacji (zachowania obywatelskie i kontrproduktywne) i postawy wobec pracy (zaangażowanie w pracę i przywiązanie do organizacji). 2. Nowe formy pracy i modele kariery - uwarunkowania i konsekwencje. Współczesne zmiany w sferze zatrudniania i karier - obiektywny i subiektywny wymiar kariery. Kariera bez granic, kariera portfolio, wielopraca, kariera proteuszowa i inleligentna. Relacje między sferą pracy i sferą pozazawodową (perspektywa negatywna, pozytywna, WLB). 3. Płeć a funkcjonowanie w pracy i w domu. Pleć biologiczna vs płeć psychologiczna a funkcjonowanie w różnych sferach życia. Zarządzanie różnorodnością. Obszary różnorodności w miejscu pracy. Karta Różnorodności. Korzyści biznesowe wynikające z zarządzania różnorodnością. Promocja dobrych praktyk. |
|
Literatura: |
• Baka Ł. Derbis R., Walczak R. (2015). Psychometryczne właściwości Kwestionariusza Zachowań Kontrproduktywnych CWB-C. Czasopismo Psychologiczne, 21(2), 163-174. http://czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2015-21-psychometryczne-waciwosci-kwestionariusza-zachowa-kontrproduktywnych-cwbc.pdf. •Bańka A., Wołoska A., Bazińska R. (2002). Polska wersja Meyera i Allen Skali Przywiązania do organizacji. Czasopismo Psychologiczne, 8, 65-74. •Czarnota-Bojarska J. (2010). Dopasowanie człowiek-organizacja i tożsamość organizacyjna. Warszawa: Scholar. •Lipińska-Grobelny, A., Gorczycka K. (2011). Rekonstrukcja narzędzia do pomiaru płci psychologicznej. Przegląd Psychologiczny, 54,2,179-192. •Lipińska-Grobelny, A. (2012). Wychowanie w …płci. Wychowanie na co dzień, 6(225),28-32. •Lipińska-Grobelny, A. (2014). Zjawisko wielopracy. Psychologiczne uwarunkowania i konsekwencje. Łódź: Wydawnictwo UŁ. •Lipińska-Grobelny, A. (2014). Od konfliktu do równowagi, czyli ewolucja poglądów na relację między życiem zawodowym i pozazawodowym. (w:) R. Tomaszewska-Lipiec (red.). Relacje praca-życie pozazawodowe drogą do zrównoważonego rozwoju (s. 47-60). Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW. •Lipińska-Grobelny, A. (2017). Wielopraca i inne trendy obecne na rynku pracy. Studia Humanistica Gedanensia, 5, 200-210. •Lipińska-Grobelny, A., Wolan-Nowakowska M. (2017). Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy a niepełnosprawność. (w:) B. Trochimiak i M. Wolan-Nowakowski (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością (s. 51-62). Warszawa: Wydawnictwo APS. •Szabowska-Walaszczyk A. Zawadzka A., Wojtaś M. (2011). Zaangażowanie w pracę i jego korelaty: adaptacja skali UWES autorstwa Schaufeliego i Bakkera. Psychologia Jakości Życia, 1, 57–74. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.