UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-DUP013
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań edukacyjnych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę w zakresie metodologii badań społecznych lub humanistycznych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w pogłębioną wiedzę na temat głównych orientacjach badawczych, modeli, strategii i schematów badań oraz relacji pomiędzy poszczególnymi elementami procesu badawczego w badaniach nad edukacją.

Efekty uczenia się:

07P-2A_W04 Zna główne orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w pedagogice. Rozumie założenia leżące u podstaw poszczególnych strategii i schematów badawczych.

07P-2A_U06 Dobiera metody badawcze odpowiadające warunkom wyznaczonym problematyką badań i specyfiką materiału empirycznego oraz interpretuje rezultaty badawcze.

07P-2A_U07 Wiąże stanowiska teoretyczne z odpowiadającymi danej problematyce badawczej metodami i rezultatami badawczymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Podające: prezentacja, objaśnienia

Problemowe: dyskusja


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną. Test wiedzy. Oceny uzależnione od liczby punktów możliwych do uzyskania podczas zaliczenia.


Ocena: dst – 65% - 69%

+ dst – 70% - 75%

db – 76% - 85%

+ db – 86% - 95%

bdb – 96% - 100%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

07P-2A_W04: udziela poprawny odpowiedzi na pytania o proces badawczy, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w pedagogice.

07P-2A_U06: dobiera metody badawcze do problematyki badawczej oraz interpretację do wyniku analizy danych

07P-2A_U07: wskazuje możliwe ugruntowanie teoretyczne zaproponowanych metod i rezultatów badawczych


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rozumowanie w nauce - podziały, prawa logiczne, błędy rozumowań

2. Paradygmaty, modele, strategie i schematy badań w badaniach nad edukacją

3. Orientacje metodologiczne

4. Modele procesu badawczego

5. Pomiar, skale pomiaru, własności pomiaru, błędy i niepewność pomiaru

6. Klasyfikacje i schematy doboru próby, niezbędna wielkość próby

7. Podstawy wnioskowania statystycznego w analizie danych ilościowych i jakościowych

8. Raport z badań - schematy i standardy

Literatura:

Podstawowa:

Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Grobler, A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Znak.

Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.

Sobczyk, S. (2007). Statystyka. Nowe wydanie. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ.

Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar.

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. Tom 1,2. Warszawa PWN.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN.

Hajduk, Z. (2012). Ogólna metodologia nauk. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych – teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.

Muszyński, H. (2018). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pasikowski, S. (2019). Pomiar pośredni cech modelowanych w strukturze opozycji. Formuły integracji danych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 28a. Toruń: UMK.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.

Szreder, M. (2010). Metody i techniki sondażowych badań opinii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łódź: Wydawnictwo Naukowe UŁ.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Podające: prezentacja, objaśnienia

Problemowe: dyskusja


Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną. Test wiedzy. Oceny uzależnione od liczby punktów możliwych do uzyskania podczas zaliczenia.


Ocena: dst – 65% - 69%

+ dst – 70% - 75%

db – 76% - 85%

+ db – 86% - 95%

bdb – 96% - 100%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

07P-2A_W04: udziela poprawny odpowiedzi na pytania o proces badawczy, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w pedagogice.

07P-2A_U06: dobiera metody badawcze do problematyki badawczej oraz interpretację do wyniku analizy danych

07P-2A_U07: wskazuje możliwe ugruntowanie teoretyczne zaproponowanych metod i rezultatów badawczych


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rozumowanie w nauce - podziały, prawa logiczne, błędy rozumowań

2. Paradygmaty, modele, strategie i schematy badań w badaniach nad edukacją

3. Orientacje metodologiczne

4. Modele procesu badawczego

5. Pomiar, skale pomiaru, własności pomiaru, błędy i niepewność pomiaru

6. Klasyfikacje i schematy doboru próby, niezbędna wielkość próby

7. Podstawy wnioskowania statystycznego w analizie danych ilościowych i jakościowych

8. Raport z badań - schematy i standardy

Literatura:

Podstawowa:

Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Grobler, A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Znak.

Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.

Sobczyk, S. (2007). Statystyka. Nowe wydanie. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ.

Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar.

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. Tom 1,2. Warszawa PWN.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN.

Hajduk, Z. (2012). Ogólna metodologia nauk. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych – teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.

Muszyński, H. (2018). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pasikowski, S. (2019). Pomiar pośredni cech modelowanych w strukturze opozycji. Formuły integracji danych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 28a. Toruń: UMK.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.

Szreder, M. (2010). Metody i techniki sondażowych badań opinii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łódź: Wydawnictwo Naukowe UŁ.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6