Społeczne uwarunkowania procesów wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-DUP022 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne uwarunkowania procesów wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć i ogólna orientacja w zagadnieniach socjologicznych. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi społecznymi uwarunkowaniami procesów edukacyjnych oraz wychowawczych. Teoretyczną bazą odniesienia są tutaj nauki społeczne, szczególnie socjologia ale również filozofia społeczna i polityczna. |
Efekty uczenia się: |
07P-2A_W07. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. 07P-2A_U01. Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. 07P-2A_K07. Dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne, związane z własną oraz cudzą działalnością, poszukuje optymalnych rozwiązań, a także możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. 07P-2A_K10. Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy oraz szczególnej troski. Jest świadomy zobowiązań społecznych, związanych z rolą społeczno-zawodową, do pełnienia której został przygotowany. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Punktacja za każde pytanie 0-50, w sumie 0 - 100 pkt. 91-100 - bdb 81-90 - db+ 71-80 - db 61-70 - dst+ 51-60 - dst |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne lub ustne oparte na rozwinięciu dwóch zagadnień omawianych na wykładach wraz z przykładem (odniesieniem do wybranej sytuacji społecznej) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie: wychowanie, socjalizacja, edukacja, mikro, mezo i makro uwarunkowania Społeczne ramy i funkcje wiedzy. Socjologia (wielo)kultury. Globalizacja i glokalizacja jako współczesne uwarunkowania wychowania. Społeczne funkcje systemów (instytucji) edukacyjnych: orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny, stratyfikacja. Socjologia jednostki: w stronę podmiotu, od determinowania do warunkowania Socjologia nierówności społecznych od patologii do społecznej emancypacji: wykluczenie, marginalizacja, inkluzja, partycypacja. Socjalizacja pierwotna i wtórna w perspektywie konstruktywistycznej. Świat rzeczy w procesie wychowania. Nowe media: środowisko wirtualne, nowe generacje i społeczeństwo sieci Ideologie, wartości i normy w procesie wychowania Klasy, kody i modele rodziny Społeczne uwarunkowania wychowania i edukacji z perspektywy feministycznej Podsumowanie zajęć i omówienie zagadnień zaliczeniowych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Berger, P., L. i T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, PIW, 1983. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, PIW, Warszawa 1990. Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja, WN PWN, Warszawa 2006. Chutorański M., Makowska A. (red.), Rzeczy – Kultura – Edukacja. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 2019. Uzupełniająca: Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. de Tchorzewski A. M. red., Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A. M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002. Ejsmont M., Kosmalska B., Media. Wartości. Wychowanie, Kraków-Gdańsk 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość , Kraków 2010. M. Marody M. red., Wymiary życia społecznego, Wyd. Scholar 2002. Muchowska B. red., Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, red. B. Muchowska, Kraków 2008. Nowak, L., O składowych procesu wychowania, „Socjologia Wychowania” X/258: 31-56, 1993. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Soltis J.F., Feinberg W, Szkoła a społeczeństwo, Warszawa 2000. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Woźniak R. Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 2002. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.