Pedagogika twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-DUWF004 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | ogólna znajomość faktów z zakresu kultury i twórczych osiągnięć w rozwoju cywilizacji; znajomość podstawowych pojęć z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz pedagogiki ogólnej |
Skrócony opis: |
głównym celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej i psychologicznej dotyczącej twórczości i kreatywności oraz edukacyjnych uwarunkowań rozwoju zdolności twórczych dzieci, młodzieży oraz dorosłych |
Efekty uczenia się: |
07W-2P_W05 absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki twórczości. 07W-2P_W09 absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki twórczości w perspektywie współczesnej myśli pedagogicznej. 07W-2P_U03 absolwent porozumiewa się wykorzystując teorie twórczości oraz metody i narzędzi z zakresu dydaktyki twórczości. 07W-2P_U09 absolwent potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania dla działań rozwijających zdolności twórcze, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych z wykorzystaniem wybranych metod i technik dydaktyki twórczości, w tym uwzględnia specyfikę pracy z dzieckiem zdolnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Monika Modrzejewska-Świgulska, Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z aktualnymi problemami pedagogiki twórczości i kreatywności, w dostosowaniu do zagadnień kreatywności w sporcie i aktywności sportowej jako specyficznej dziedzinie twórczości. Ze wskazaniem postaw i przejawów zdolności twórczych wśród sportowców, trenerów oraz osób uprawiających aktywność sportową, ale i jogę oraz inne formy rozwoju osobistego. Na czym polega kreatywność w tych dziedzinach - oto problem główny. |
|
Metody dydaktyczne: | - zadania twórcze (ćwiczenia, testy, łamigłówki); - pokaz (film, prezentacja); - analiza wytworów i studia przypadków; - wybrane metody heurystyczne KRP: burza mózgów, analiza wartości, metody asocjacyjne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób: • wynikiem kolokwium zaliczeniowego pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów; • oceną wykonywanych zadań twórczych mających charakter ćwiczeń dydaktycznych, sukcesywnie serwowanych studentom odnośnie do omawianych kwestii dydaktycznych i programów nauczania oraz stopnia aktywności w dyskusji grupowej na te tematy. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykłady: zaliczenie z oceną. - frekwencja; - aktywny udział w dyskusji; - wykonanie trzech zadań dywergencyjnych (twórczych) - esej "Szkoła twórcza po mojemu" na ocenę bardzo dobrą. Ocena ogólna z przedmiotu: średnia z 50% oceny z wykładów i 50% oceny z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Pedagogika twórczości, jej przedmiot i cele. Podstawowe problemy pedagogiki twórczości • Pojęcia twórczości i jego dzieje. Twórczość a kreatywność. • Mity o twórczości i kreatywności i ich dekonspiracja naukowa. • Bieguny i poziomy twórczości. Twórczość wybitna i codzienna. Koncepcje poziomów twórczości. - Dziedziny twórczości - sport jako specyficzna dziedzina kreatywności. • Koncepcja myślenia dywergencyjnego J.P. Guilforda – czynniki i zadania testowe. • Bariery rozwoju kreatywności, ich rodzaje i charakterystyka. • Cechy środowiska społeczno-kulturowego a twórczość. • Pomoc w tworzeniu i programy wychowania do twórczości. - Metody dydaktyki twórczości. |
|
Literatura: |
1. Kaufman J.C. (2011), Kreatywność, Wydawnictwo APS, Warszawa. 2. Modrzejewska-Świgulska M. (2014), Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Wyd. UŁ, Łódź. 3. Popek S. (2001), Człowiek jako jednostka twórcza, UMCS, Lublin. 4. Robinson, K. (2010), Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności. Tłum. A. Baj. Kraków: Wydawnictwo Element. 5. Robinson, K., Aronica, L. (2015). Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Tłum. A. Baj. Kraków: Wydawnictwo Element. 6. Szmidt K.J. (2003), Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości – przegląd stanowisk polskich, W: Dydaktyka twórczości, red. K.J. Szmidt, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. 7. Szmidt K.J. (2010), ABC kreatywności, Difin, Warszawa. 8. Szmidt K.J. (2019), ABC kreatywności. Kontynuacje, Difin, Warszawa. 9. Szmidt K.J. (2013), Pedagogika twórczości, wydanie II rozszerzone, GWP, Sopot. 10. Szmidt K.J. (2013), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów i psychologów i trenerów grupowych, Helion, Gliwice. 11. Szmidt K.J. (2023), Kreatywność na 33 sposoby, Helion, Gliwice. 12. Szmidt K.J. (2024), Dylematy pedagogiki twórczości, Wyd. UŁ, Łódź. "NOWIS" 2018 i 2023. 13. Kwaśniewska J.M. (2023),Droga do kreacji, czyli trening twórczości XXI wieku, PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Wykład, dyskusja 2. Kurs online - prace pisemne, prace plastyczne, praca z tekstem, kwestionariusze – ćwiczenia |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. Zasady zaliczenia - ćwiczenia: • Ocena bardzo dobra – przygotowanie wszystkich zadań w terminie (zobacz tabel poniżej) • Ocena dobra plus – przygotowaniu wszystkich zadań bez pracy plastycznej związanej z wizualizacją wymarzonej przestrzeni twórczej, wystarczy sam opis (zajęcia 3 – 4, etap 3, zobacz link do zadania umieszczony na końcu prezentacji) • Ocena dobra – zadania składające się na zajęcia 1 – 2, wszystkie/ trzy etapy • Ocena dostateczna plus – zadania składające się na zajęcia 1 – 2, bez pierwszego etapu, czyli wystąpienia Kena Robinsona • Ocena dostateczna - zadanie (trzeci etap) składające się na zajęcia 1 – 2, bez pierwszego etapu, czyli wystąpienia Kena Robinsona oraz bez drugiego etapu, czyli tekstu K. J. Szmidta 2. Wykład - test przeprowadzony stacjonarnie, 51% zalicza wykład (zaliczenie z oceną) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zadania online, test |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Głównym celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej i psychologicznej dotyczącej twórczości i kreatywności oraz edukacyjnych uwarunkowań rozwoju zdolności twórczych dzieci, młodzieży oraz dorosłych. |
|
Literatura: |
K. J. Szmidt. Pedagogika twórczości, GWP, 2013 E. Nęcka, Psychologia twórczości, GWP, 2002 W. Limont, Uczeń zdolny, GWP, 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Prowadzący grup: | Monika Modrzejewska-Świgulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.