Dydaktyka twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-EAL017 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Zna podstawy wiedzy z zakresu dydaktyki (psychodydaktyki) twórczości, przydatnej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zapoznaje się z informacjami z zakresu zasad, metod i środków kształcenia i pomocy dzieciom i młodzieży w tworzeniu; z programami stymulującymi zdolności twórcze i wspierającymi twórcze rozwiązywanie problemów. Nabywa dydaktycznych kompetencji w zakresie aranżowania, prowadzenia i oceny rezultatów ćwiczeń twórczych w grupach przedszkolnych i szkolnych. |
Efekty uczenia się: |
07P-1A_W10 Zna podstawową terminologię używaną w dydaktyce twórczości i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie poszczególnych subdyscyplin pedagogicznych oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię oraz metodykę oddziaływania pedagogicznego. Rozumie specyfikę działania, realizowanego w ramach nauczania twórczości. Umiejętności 07P-1A_U08 Potrafi ocenić przydatność typowych metod dydaktyki twórczości i ich wybranych rodzajów, zna dobre praktyki w realizacji zadań związanych z nauczaniem umiejętności twórczego myślenia i działania dzieci. 07P-1A_U09 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi dotyczącymi nauczania twórczości w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych wspierających postawy twórcze; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów dydaktyki twórczości oraz przewidywać skutki planowanych działań nakierowanych na pomoc dzieciom w tworzeniu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych i indywidualnych, właściwych dla dydaktyki twórczości: - metody i techniki heurystyczne; - zadania testowe; - analiza wytworów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób: • wynikiem kolokwium zaliczeniowego pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów; • oceną przygotowywanej koncepcji dydaktycznej, zawierającej program zajęć twórczych dla wybranej grupy dzieci, opartej na poznanych zasadach i metodach dydaktyki twórczości (ćwiczenia); • oceną wykonywanych zadań twórczych mających charakter ćwiczeń dydaktycznych, sukcesywnie serwowanych studentom odnośnie do omawianych kwestii dydaktycznych i programów nauczania oraz stopnia aktywności w dyskusji grupowej na te tematy. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykłady: zaliczenie z oceną - w kolokwium zalicza co najmniej 13/ 25 pkt. Ćwiczenia: zaliczenie z oceną – indywidualne opracowanie i przeprowadzenie w dowolnej grupie wiekowej zestawu zadań otwartych wspierających postawę twórczą dzieci. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. Ocena ogólna z przedmiotu: średnia z 50% oceny z wykładów i 50% oceny z ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Dydaktyka (psychodydaktyka) twórczości i jej cele, zadania oraz przedmiot badań. Szkoła tradycyjna przeciw twórczości uczniów. 2. Ewolucja idei ucznia twórczego: od Nowego Wychowania do Sternberga. 3. Zasady dydaktyki twórczości a tradycyjna dydaktyka szkolna. 4. Metody dydaktyki twórczości. Heurystyka jako źródło metod dydaktyki twórczości. 5. Problem dobrego ćwiczenia twórczego. Środki dydaktyki twórczości. 6.-7. Wybrane programy nauczania twórczości w klasach wczesnoszkolnych: • „Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym”, „Przygoda z klasą”. • „Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości” • Trening twórczego myślenia pytajnego K.J. Szmidta i E. Płóciennik. 8. Problem pomiaru efektów nauczania twórczości: podejścia i metody. 9. Seminarium zaliczeniowe. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa 1994. Fisher R., Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999. Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków1998. Szmidt, K.J. red. Dydaktyka twórczości: dylematy – problemy – rozwiązania, Kraków 2005. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013. Szmidt K.J., Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji, W: K.J. Szmidt, W. Ligęza, red. Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, Kraków 2009. Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020. Literatura uzupełniająca: Bonar J, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008 Jąder M., Krok w kierunku… kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2005. Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) przeznaczona dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Podręcznik, Katowice 2011 Płóciennik E, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź 2016 Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1/2/3. Podręcznik dla nauczyciela, Warszawa 2020 Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Łódź 2009. Szmidt K.J. i inni., Żywioły. Lekcje twórczości w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 1999. Szmidt K.J., Trening kreatywności: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008. Szmidt K.J., Bonar J., Program edukacyjny Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa 1998. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.