UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-EAL017
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka twórczości
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Zna podstawy wiedzy z zakresu dydaktyki (psychodydaktyki) twórczości, przydatnej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zapoznaje się z informacjami z zakresu zasad, metod i środków kształcenia i pomocy dzieciom i młodzieży w tworzeniu; z programami stymulującymi zdolności twórcze i wspierającymi twórcze rozwiązywanie problemów. Nabywa dydaktycznych kompetencji w zakresie aranżowania, prowadzenia i oceny rezultatów ćwiczeń twórczych w grupach przedszkolnych i szkolnych.

Efekty uczenia się:

07P-1A_W10 Zna podstawową terminologię używaną w dydaktyce twórczości i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie poszczególnych subdyscyplin pedagogicznych oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię oraz metodykę oddziaływania pedagogicznego. Rozumie specyfikę działania, realizowanego w ramach nauczania twórczości.

Umiejętności 07P-1A_U08 Potrafi ocenić przydatność typowych metod dydaktyki twórczości i ich wybranych rodzajów, zna dobre praktyki w realizacji zadań związanych z nauczaniem umiejętności twórczego myślenia i działania dzieci.

07P-1A_U09 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi dotyczącymi nauczania twórczości w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych wspierających postawy twórcze; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów dydaktyki twórczości oraz przewidywać skutki planowanych działań nakierowanych na pomoc dzieciom w tworzeniu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych i indywidualnych, właściwych dla dydaktyki twórczości:

- metody i techniki heurystyczne;

- zadania testowe;

- analiza wytworów

Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób:


• wynikiem kolokwium zaliczeniowego pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów;

• oceną przygotowywanej koncepcji dydaktycznej, zawierającej program zajęć twórczych dla wybranej grupy dzieci, opartej na poznanych zasadach i metodach dydaktyki twórczości (ćwiczenia);

• oceną wykonywanych zadań twórczych mających charakter ćwiczeń dydaktycznych, sukcesywnie serwowanych studentom odnośnie do omawianych kwestii dydaktycznych i programów nauczania oraz stopnia aktywności w dyskusji grupowej na te tematy.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykłady: zaliczenie z oceną - w kolokwium zalicza co najmniej 13/ 25 pkt.


Ćwiczenia: zaliczenie z oceną – indywidualne opracowanie i przeprowadzenie w dowolnej grupie wiekowej zestawu zadań otwartych wspierających postawę twórczą dzieci. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Ocena ogólna z przedmiotu: średnia z 50% oceny z wykładów i 50% oceny z ćwiczeń




Szczegółowe treści kształcenia:

1. Dydaktyka (psychodydaktyka) twórczości i jej cele, zadania oraz przedmiot badań. Szkoła tradycyjna przeciw twórczości uczniów.

2. Ewolucja idei ucznia twórczego: od Nowego Wychowania do Sternberga.

3. Zasady dydaktyki twórczości a tradycyjna dydaktyka szkolna.

4. Metody dydaktyki twórczości. Heurystyka jako źródło metod dydaktyki twórczości.

5. Problem dobrego ćwiczenia twórczego. Środki dydaktyki twórczości.

6.-7. Wybrane programy nauczania twórczości w klasach wczesnoszkolnych:

• „Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym”, „Przygoda z klasą”.

• „Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości”

• Trening twórczego myślenia pytajnego K.J. Szmidta i E. Płóciennik.

8. Problem pomiaru efektów nauczania twórczości: podejścia i metody.

9. Seminarium zaliczeniowe.


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

 Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności, Warszawa 1994.

 Fisher R., Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999.

 Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków1998.

 Szmidt, K.J. red. Dydaktyka twórczości: dylematy – problemy – rozwiązania, Kraków 2005.

 Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013.

 Szmidt K.J., Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji, W: K.J. Szmidt, W. Ligęza, red. Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, Kraków 2009.

 Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020.

Literatura uzupełniająca:

 Bonar J, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź 2008

 Jąder M., Krok w kierunku… kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2005.

 Krasoń K., Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) przeznaczona dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Podręcznik, Katowice 2011

 Płóciennik E, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Łódź 2016

 Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1/2/3. Podręcznik dla nauczyciela, Warszawa 2020

 Płóciennik E., Dobrakowska A., Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Łódź 2009.

 Szmidt K.J. i inni., Żywioły. Lekcje twórczości w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 1999.

 Szmidt K.J., Trening kreatywności: podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008.

 Szmidt K.J., Bonar J., Program edukacyjny Żywioły. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, Warszawa 1998.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6