Wybrane kwestie społeczne i sposoby przeciwdziałania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-ED0005 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane kwestie społeczne i sposoby przeciwdziałania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć rozpoznane zostaną problemy i kwestie społeczne, z którymi pedagodzy społeczni mogę zetknąć się w praktyce działania socjalno-wychowawczego. |
Efekty uczenia się: |
Student: Ma elementarną wiedzę o podstawowych kwestiach społecznych w odniesieniu do przedmiotu zainteresowań pedagogiki, uwzględniając społeczno-pedagogiczny punkt widzenia dyscypliny oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (07P1A_W02). Ma podstawową wiedze o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych (07P1A_W14). Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej i pomocowej (07P1A_W15). Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagoga (07P1A_W16). Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (07P1A_U02). Dokonuje samooceny własnych kompetencji w zakresie przeciwdziałania problemom społecznym; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w tym zakresie (07P1A_K01). Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pomocowych i kompensacyjnych w środowisku społecznym; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie wybranych kwestii społecznych (07P1A_K03). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik, Aleksandra Rzepkowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik, Małgorzata Kostrzyńska, Aleksandra Rzepkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszarda Czerniachowska, Aleksandra Rzepkowska | |
Prowadzący grup: | Ryszarda Czerniachowska, Małgorzata Kostrzyńska, Aleksandra Rzepkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszarda Czerniachowska, Dorota Wolska-Prylińska | |
Prowadzący grup: | Ryszarda Czerniachowska, Dorota Wolska-Prylińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład prowadzi więcej niż jeden wykładowca. Ocena końcowa jest średnią uzyskaną u poszczególnych wykładowców (wyliczoną jako ocena pozytywna pod warunkiem, że u każdego z wykładowców student otrzymał ocenę pozytywną). |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metody podającej: wykładu problemowego oraz poszukujących metod aktywnych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną - wykładów na podstawie rozmów z uczestnikami zajęć uwzględniających studiowaną literaturę (lub kolokwium pisemnego); ćwiczeń na podstawie aktywności oraz prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych. Ocena bardzo dobra - student posługuje się poprawnie językiem dyscypliny, potrafi dokonać analizy i syntezy literatury specjalistycznej; w trakcie ćwiczeń wykazuje się dużą aktywnością i dobrą umiejętnością prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych. Ocena dobra - student posługuje się poprawnie językiem dyscypliny, potrafi przybliżyć treści zawarte w literaturze specjalistycznej; w trakcie ćwiczeń wykazuje się aktywnością i umiejętnością prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych. Ocena dostateczna - student podejmuje próbę posługiwania się językiem dyscypliny, potrafi w ogólnym zarysie przybliżyć treści zawarte w literaturze specjalistycznej; w trakcie ćwiczeń wykazuje się słabą aktywnością i niewielką umiejętnością prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych. Ocena niedostateczna - student nie posługuje sie poprawnie językiem dyscypliny, nie potrafi przybliżyć treści zawarte w literaturze specjalistycznej; w trakcie ćwiczeń nie wykazuje się aktywnością i umiejętnością prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Niepełnosprawność jako pole działania pedagoga społecznego. Picie, nadużywanie i uzależnienie od alkoholu; problemy alkoholowe w rodzinie. Oblicza polskiej narkomanii. Bezdomność, bezrobocie, ubóstwo. Pomoc jednostkom i rodzinom dotkniętym problemami społecznymi. Współpraca interdyscyplinarna w zakresie rozwiązywania problemów i kwestii społecznych. |
|
Literatura: |
Literatura związana z analizowaną kwestią społeczną - w tym: Cekiera C. (1985), Toksykomania, Warszawa. Frieskie K., Sobiech R. (1997), Narkomania, interpretacje problemu społecznemu, Warszawa. Kantowicz E., Olubiński A. (red) (2003), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI w., cz II - Aktualne wymiary kwestii społecznych a praca socjalna na progu XXI wieku, Toruń. Kawczyńska-Butrym Z. (1996), Niepełnosprawność - specyfika pomocy społecznej, Warszawa. Jako propozycja dodatkowa, traktowana na równi ze studiowaniem literatury mogą być zaproponowane filmy dokumentalne i fabularne lub fabularyzowane. Literatura uzupełniająca - wybrana spośród aktualnych czasopism poświęconych problematyce kwestii społecznych (roczniki z ostatniego pięciolecia). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.