UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane kwestie społeczne i sposoby przeciwdziałania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-ED0005
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane kwestie społeczne i sposoby przeciwdziałania
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

W trakcie zajęć rozpoznane zostaną problemy i kwestie społeczne, z którymi pedagodzy społeczni mogę zetknąć się w praktyce działania socjalno-wychowawczego.

Efekty uczenia się:

Student:

Ma elementarną wiedzę o podstawowych kwestiach społecznych w odniesieniu do przedmiotu zainteresowań pedagogiki, uwzględniając społeczno-pedagogiczny punkt widzenia dyscypliny oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (07P1A_W02).

Ma podstawową wiedze o celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych (07P1A_W14).

Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej i pomocowej (07P1A_W15).

Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagoga (07P1A_W16).

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (07P1A_U02).

Dokonuje samooceny własnych kompetencji w zakresie przeciwdziałania problemom społecznym; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w tym zakresie (07P1A_K01).

Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pomocowych i kompensacyjnych w środowisku społecznym; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie wybranych kwestii społecznych (07P1A_K03).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Granosik, Aleksandra Rzepkowska
Prowadzący grup: Mariusz Granosik, Małgorzata Kostrzyńska, Aleksandra Rzepkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszarda Czerniachowska, Aleksandra Rzepkowska
Prowadzący grup: Ryszarda Czerniachowska, Małgorzata Kostrzyńska, Aleksandra Rzepkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszarda Czerniachowska, Dorota Wolska-Prylińska
Prowadzący grup: Ryszarda Czerniachowska, Dorota Wolska-Prylińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład specjalizacyjny / specjalnościowy - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:


Wykład prowadzi więcej niż jeden wykładowca. Ocena końcowa jest średnią uzyskaną u poszczególnych wykładowców (wyliczoną jako ocena pozytywna pod warunkiem, że u każdego z wykładowców student otrzymał ocenę pozytywną).

Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metody podającej: wykładu problemowego oraz poszukujących metod aktywnych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną - wykładów na podstawie rozmów z uczestnikami zajęć uwzględniających studiowaną literaturę (lub kolokwium pisemnego); ćwiczeń na podstawie aktywności oraz prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych.

Ocena bardzo dobra - student posługuje się poprawnie językiem dyscypliny, potrafi dokonać analizy i syntezy literatury specjalistycznej; w trakcie ćwiczeń wykazuje się dużą aktywnością i dobrą umiejętnością prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych. Ocena dobra - student posługuje się poprawnie językiem dyscypliny, potrafi przybliżyć treści zawarte w literaturze specjalistycznej; w trakcie ćwiczeń wykazuje się aktywnością i umiejętnością prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych. Ocena dostateczna - student podejmuje próbę posługiwania się językiem dyscypliny, potrafi w ogólnym zarysie przybliżyć treści zawarte w literaturze specjalistycznej; w trakcie ćwiczeń wykazuje się słabą aktywnością i niewielką umiejętnością prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych. Ocena niedostateczna - student nie posługuje sie poprawnie językiem dyscypliny, nie potrafi przybliżyć treści zawarte w literaturze specjalistycznej; w trakcie ćwiczeń nie wykazuje się aktywnością i umiejętnością prezentacji wybranych problemów i kwestii społecznych.

Szczegółowe treści kształcenia:

Niepełnosprawność jako pole działania pedagoga społecznego. Picie, nadużywanie i uzależnienie od alkoholu; problemy alkoholowe w rodzinie. Oblicza polskiej narkomanii. Bezdomność, bezrobocie, ubóstwo. Pomoc jednostkom i rodzinom dotkniętym problemami społecznymi. Współpraca interdyscyplinarna w zakresie rozwiązywania problemów i kwestii społecznych.

Literatura:

Literatura związana z analizowaną kwestią społeczną - w tym: Cekiera C. (1985), Toksykomania, Warszawa.

Frieskie K., Sobiech R. (1997), Narkomania, interpretacje problemu społecznemu, Warszawa.

Kantowicz E., Olubiński A. (red) (2003), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI w., cz II - Aktualne wymiary kwestii społecznych a praca socjalna na progu XXI wieku, Toruń.

Kawczyńska-Butrym Z. (1996), Niepełnosprawność - specyfika pomocy społecznej, Warszawa.

Jako propozycja dodatkowa, traktowana na równi ze studiowaniem literatury mogą być zaproponowane filmy dokumentalne i fabularne lub fabularyzowane.

Literatura uzupełniająca - wybrana spośród aktualnych czasopism poświęconych problematyce kwestii społecznych (roczniki z ostatniego pięciolecia).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6