Problemy społeczne w dyskursie publicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-ERASM05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy społeczne w dyskursie publicznym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Język angielski na poziomie co najmniej B1 |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) Getting acquainted with selected concepts of discourse and principles of selected approaches of discourse analysis and critical discourse analysis. Stimulating reflection on the presence and absence of selected social issues in the public discourse. Presentation of different examples of processes forming/formed in the public discourse is aimed at activation of participants, encouraging them to participate in the discussions and ultimately develop their own position. Developing and expanding the imagination of participants, as regards the importance and function of the public discourse in the contemporary world. |
Efekty uczenia się: |
(tylko po angielsku) Student has got advanced and structured knowledge on basic approaches to discourse analysis. Student recognizes the importance of public discourse in contemporary social reality. Student is able to apply selected theoretical-analytical approach to some intersection of public discourse. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | (tylko po angielsku) Mini-lectures Discussion on selected approaches to critical discourse analysis Discussion on the discourse analysis conducted by students |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | (tylko po angielsku) Active participation in all meetings is crucial (students need to read recomended articles or chapters befor the seminar). Application of selected Critical Discourse Analysis approach (Conducting the analysis of small intersection of public discourse), results should be presented and discussed during seminar. Assessment will include: - to what extent applied approach is understood and successfully implemented - how developed/deep is the analysis - what conclusions are being formulated |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | (tylko po angielsku) CONTENTS: The terms "discourse" and "public discourse". Private space, public space. Selected concepts of discourse (Wittgenstein, Habermas, van Dijk, Wodak) Importance of public discourse in the formation and processing social problems. Public discourse as a field of social work. Public discourse as an educational tool. New phenomena in the contemporary discourse. Stereotypes, discrimination, inequality in the public discourse. |
|
Literatura: |
Granosik M., 2010, “Public discourse – a new field of social work”, in: European Societies in Transition - Social Development and Social Work, (ed. Dan Sandu) ,Lit Verlag, Berlin,, p.41-56, Ruth Wodak R.,2001, “The discourse-historical approach”, in: Methods of CDA (ed: R.Wodak, M.Meyer), Sage, p.63-93 van Dijk T., 2009, “Context and politics: the Iraq debate in the British parliament”, in: Society and Discourse, Cambridge University Press, p.213-247 inne rozdziały z wyżej wskazanych publikacji |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.