Metody badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-ESD016 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań pedagogicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne Podstawowa wiedza dotycząca warunków rozwoju i wychowania człowieka |
Skrócony opis: |
Uczestniczki, uczestnicy zajęć dowiadują się jak zaplanować i przeprowadzić proste badania empiryczne, w tym diagnostyczne; jakie są podstawowe uwarunkowania dokonywanych wyborów; poznają stosowną terminologię |
Efekty uczenia się: |
07S-1P W09 - Studentka, student ma elementarną wiedzę o zasadach projektowania i prowadzenia badań empirycznych, w tym diagnostycznych, dotyczących warunków rozwoju i kształtowania człowieka, w tym jego aktywności fizycznej w powiązaniu z wychowaniem 07S-1P U05 Studentka, student potrafi zaplanować proste badania oraz analizować wyniki innych badań 07S-1P K06 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego, zawodowego dokształcania się oraz rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju, a także dalszego kształcenia Od roku akad. 2020/21 obowiązują nowe efekty kształcenia: 07P-1A_W01 Zna podstawową terminologię używaną w metodologii nauk społecznych, w tym metodologii pedagogiki, rozumie jej źródła. Rozumie powiązanie terminologii z praktyką badawczą 07P-1A_W02 Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. 07P-1A_W09 Posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, zna zasady formułowania problemów badawczych, specyfikę poszczególnych metod, technik i narzędziach badawczych oraz kryteria ich doboru; zna podstawowe orientacje metodologiczne w badaniach społecznych. 07P-1A_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin, do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych oraz pomocowych. 07P-1A_U05 Potrafi przygotować koncepcję prostych badań empirycznych oraz narzędzia badawcze niezbędne do gromadzenia danych empirycznych, potrafi te dane opracować i zinterpretować na podstawowym poziomie, a także zaprezentować wyniki 07P-1A_K01 Potrafi dokonywać oceny i samooceny uzyskiwanych kompetencji badawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, z elementami konwersacji; ćwiczenia wykorzystujące aktywizujące metody zespołowe i indywidualne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wynik egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów Sprawdzian oceniający poziom opanowanych umiejętności. Ocena końcowa jest średnią oceny z egzaminu i z ćwiczeń. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób • Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów • Ocena aktywności podczas ćwiczeń – grupowe i indywidualne wykonywanie zadań (elementy koncepcji badawczej, fragmenty narzędzi badawczych) • Autoocena opanowania treści poprzez wykonanie przesłanych pytań i zagadnień |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej (problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych: techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji) • Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego • Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej • Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych |
|
Literatura: |
T. Pilch, T. Bauman, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa Rubacha K. 2009, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk Rubacha K., 2019, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa Urbaniak-Zając D., 2019, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa D. Urbaniak-Zając, 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” nr 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krawczyk, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krawczyk, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, ćwiczenia wykorzystujące aktywizujące metody zespołowe i indywidualne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wynik egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów Sprawdzian oceniający poziom opanowanych umiejętności |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób • Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów • Ocena aktywności podczas ćwiczeń – grupowe i indywidualne wykonywanie zadań (elementy koncepcji badawczej, fragmenty narzędzi badawczych) • Autoocena opanowania treści poprzez wykonanie przesłanych pytań i zagadnień |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej (problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych: techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji) • Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego • Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej • Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych |
|
Literatura: |
T. Pilch, T. Bauman, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa Rubacha K. 2009, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk Rubacha K., 2019, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa Urbaniak-Zając D., 2019, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa D. Urbaniak-Zając, 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” nr 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Ewa Gawlik, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Ewa Gawlik, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, ćwiczenia wykorzystujące aktywizujące metody zespołowe i indywidualne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wynik egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów Sprawdzian oceniający poziom opanowanych umiejętności |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób • Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów • Ocena aktywności podczas ćwiczeń – grupowe i indywidualne wykonywanie zadań (elementy koncepcji badawczej, fragmenty narzędzi badawczych) • Autoocena opanowania treści poprzez wykonanie przesłanych pytań i zagadnień |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej (problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych: techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji) • Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego • Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej • Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych |
|
Literatura: |
T. Pilch, T. Bauman, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa Rubacha K. 2009, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk Rubacha K., 2019, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa Urbaniak-Zając D., 2019, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa D. Urbaniak-Zając, 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” nr 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Izabela Kamińska-Jatczak, Danuta Urbaniak-Zając, Monika Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, ćwiczenia wykorzystujące aktywizujące metody zespołowe i indywidualne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wynik egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów Sprawdzian oceniający poziom opanowanych umiejętności |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób • Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów • Ocena aktywności podczas ćwiczeń – grupowe i indywidualne wykonywanie zadań (elementy koncepcji badawczej, fragmenty narzędzi badawczych) • Autoocena opanowania treści poprzez wykonanie przesłanych pytań i zagadnień |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe • Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej (problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki) • Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych: techniki obserwacyjne technika analizy dokumentów techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne ) skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych • Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji) • Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego • Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej • Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej • Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych |
|
Literatura: |
T. Pilch, T. Bauman, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa Rubacha K. 2009, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk Rubacha K., 2019, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa Urbaniak-Zając D., 2019, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa D. Urbaniak-Zając, 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” nr 4 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.