UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań pedagogicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-ESD016
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań pedagogicznych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne Podstawowa wiedza dotycząca warunków rozwoju i wychowania człowieka

Skrócony opis:

Uczestniczki, uczestnicy zajęć dowiadują się jak zaplanować i przeprowadzić proste badania empiryczne, w tym diagnostyczne; jakie są podstawowe uwarunkowania dokonywanych wyborów; poznają stosowną terminologię

Efekty uczenia się:

07S-1P W09 - Studentka, student ma elementarną wiedzę o zasadach projektowania i prowadzenia badań empirycznych, w tym diagnostycznych, dotyczących warunków rozwoju i kształtowania człowieka, w tym jego aktywności fizycznej w powiązaniu z wychowaniem

07S-1P U05 Studentka, student potrafi zaplanować proste badania oraz analizować wyniki innych badań

07S-1P K06 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego, zawodowego dokształcania się oraz rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju, a także dalszego kształcenia

Od roku akad. 2020/21 obowiązują nowe efekty kształcenia:

07P-1A_W01 Zna podstawową terminologię używaną w metodologii nauk społecznych, w tym metodologii pedagogiki, rozumie jej źródła. Rozumie powiązanie terminologii z praktyką badawczą

07P-1A_W02 Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

07P-1A_W09 Posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, zna zasady formułowania problemów badawczych, specyfikę poszczególnych metod, technik i narzędziach badawczych oraz kryteria ich doboru; zna podstawowe orientacje metodologiczne w badaniach społecznych.

07P-1A_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin, do analizowania

i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych oraz pomocowych.

07P-1A_U05 Potrafi przygotować koncepcję prostych badań empirycznych oraz narzędzia badawcze niezbędne do gromadzenia danych empirycznych, potrafi te dane opracować i zinterpretować na podstawowym poziomie, a także zaprezentować wyniki

07P-1A_K01 Potrafi dokonywać oceny i samooceny uzyskiwanych kompetencji badawczych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, z elementami konwersacji;

ćwiczenia wykorzystujące aktywizujące metody zespołowe i indywidualne

Sposoby i kryteria oceniania:

Wynik egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

Sprawdzian oceniający poziom opanowanych umiejętności. Ocena końcowa jest średnią oceny z egzaminu i z ćwiczeń.



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób

• Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

• Ocena aktywności podczas ćwiczeń – grupowe i indywidualne wykonywanie zadań (elementy koncepcji badawczej, fragmenty narzędzi badawczych)

• Autoocena opanowania treści poprzez wykonanie przesłanych pytań i zagadnień



Szczegółowe treści kształcenia:

Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej

(problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki)

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych:

techniki obserwacyjne

technika analizy dokumentów

techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji)

• Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego

• Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej

• Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych


Literatura:

T. Pilch, T. Bauman, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa

Rubacha K. 2009, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk

Rubacha K., 2019, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa

Urbaniak-Zając D., 2019, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa

D. Urbaniak-Zając, 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” nr 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Agnieszka Krawczyk, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Agnieszka Krawczyk, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, ćwiczenia wykorzystujące aktywizujące metody zespołowe i indywidualne

Sposoby i kryteria oceniania:

Wynik egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

Sprawdzian oceniający poziom opanowanych umiejętności



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób

• Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

• Ocena aktywności podczas ćwiczeń – grupowe i indywidualne wykonywanie zadań (elementy koncepcji badawczej, fragmenty narzędzi badawczych)

• Autoocena opanowania treści poprzez wykonanie przesłanych pytań i zagadnień



Szczegółowe treści kształcenia:

Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej

(problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki)

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych:

techniki obserwacyjne

technika analizy dokumentów

techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji)

• Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego

• Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej

• Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych


Literatura:

T. Pilch, T. Bauman, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa

Rubacha K. 2009, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk

Rubacha K., 2019, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa

Urbaniak-Zając D., 2019, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa

D. Urbaniak-Zając, 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” nr 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Ewa Gawlik, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Ewa Gawlik, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, ćwiczenia wykorzystujące aktywizujące metody zespołowe i indywidualne

Sposoby i kryteria oceniania:

Wynik egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

Sprawdzian oceniający poziom opanowanych umiejętności

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób

• Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

• Ocena aktywności podczas ćwiczeń – grupowe i indywidualne wykonywanie zadań (elementy koncepcji badawczej, fragmenty narzędzi badawczych)

• Autoocena opanowania treści poprzez wykonanie przesłanych pytań i zagadnień


Szczegółowe treści kształcenia:

• Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej

(problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki)

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych:

techniki obserwacyjne

technika analizy dokumentów

techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji)

• Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego

• Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej

• Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych

Literatura:

T. Pilch, T. Bauman, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa

Rubacha K. 2009, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk

Rubacha K., 2019, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa

Urbaniak-Zając D., 2019, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa

D. Urbaniak-Zając, 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” nr 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Izabela Kamińska-Jatczak, Danuta Urbaniak-Zając, Monika Wojtczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, ćwiczenia wykorzystujące aktywizujące metody zespołowe i indywidualne

Sposoby i kryteria oceniania:

Wynik egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

Sprawdzian oceniający poziom opanowanych umiejętności

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wiedza, umiejętności i kompetencje sprawdzane są w trojaki sposób

• Wynikiem egzaminu pisemnego, obejmującego pytania otwarte oraz zadania praktyczne – warunkiem zaliczenia uzyskanie 51% punktów

• Ocena aktywności podczas ćwiczeń – grupowe i indywidualne wykonywanie zadań (elementy koncepcji badawczej, fragmenty narzędzi badawczych)

• Autoocena opanowania treści poprzez wykonanie przesłanych pytań i zagadnień


Szczegółowe treści kształcenia:

• Struktura procesu badawczego – jego główne elementy składowe

• Przygotowanie (tradycyjnej) koncepcji badawczej

(problem, przedmiot, cel badań, problematyka i hipotezy badawcze, wskaźniki)

• Techniki badawcze – analiza zakresu i jakości uzyskiwanych informacji, przygotowania narzędzi badawczych oraz krytyka sposobu ich stosowania w badaniach pedagogicznych:

techniki obserwacyjne

technika analizy dokumentów

techniki oparte na komunikowaniu się (wywiad, ankieta, techniki socjometryczne )

skale pomiarowe w badaniach pedagogicznych

• Tradycyjne metody badań pedagogicznych (studium indywidualnego przypadku, sondaż diagnostyczny, pedagogiczna monografia instytucji)

• Podstawowe sposoby opracowywania materiału badawczego

• Wywiad narracyjny jako przykład jakościowej metody badawczej

• Specyfika współczesnych badań jakościowych – struktura koncepcji badawczej

• Dylematy etyczne w badaniach pedagogicznych

Literatura:

T. Pilch, T. Bauman, 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa

Rubacha K. 2009, Metodologia badań nad edukacją, Gdańsk

Rubacha K., 2019, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa

Urbaniak-Zając D., 2019, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, w: Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa

D. Urbaniak-Zając, 1999, Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu, „Edukacja” nr 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6