UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna i coaching relacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-FD0259
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna i coaching relacji
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość elementarnych pojęć pedagogicznych z zakresu teorii wychowania oraz współczesnych kierunków pedagogiki.

Skrócony opis:

Proces komunikacji i jego zakłócenia.

Ekspresja w komunikacji.

Komunikacja pozawerbalna.

Sztuka słuchania – techniki aktywnego słuchania; bariery, informacja zwrotna.

Skuteczne reagowanie w sytuacjach problemowych.

Istota konfliktu, mechanizmy obronne stosowane w sytuacjach konfliktowych, rozpoznawanie

rodzaju konfliktu.

Podstawowe informacje o mediacji.

Techniki negocjacyjne oraz umiejętność negocjowania.

Umiejętności asertywne – ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się:

07P-1A_W06 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.

07P-1A_U01 Potrafi rozpoznawać i interpretować typowe mechanizmy komunikowania się interpersonalnego i grupowego, a także analizować ich przydatność z punktu widzenia zarówno różnych form działalności edukacyjnej z osobami dorosłymi, jak też moderowania relacji, traktowanych jako warunek pracy coachingowej.

07P-1A_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu komunikacji społecznej do aktywnego analizowania i interpretowania problemów z zakresu edukacji dorosłych oraz coachingu relacji, jak też zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami dorosłymi w celu podejmowania działań naprawczych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Sztobryn-Bochomulska
Prowadzący grup: Justyna Sztobryn-Bochomulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie przedmiotu obejmuje weryfikację wiedzy z części wykładowej oraz aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści.

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych.

2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa.

3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach.

5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne.

6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej.

7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie.

8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami

9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji.

10. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów.

11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne.

12.Coaching relacji. Wykorzystanie założeń coachingu w komunikacji społecznej.

13. Założenia idei porozumiewania się bez przemocy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007.

2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007.

3. Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011.

4.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007.

5. Morreale S., Spitzberg B. H., Barge K., 2015, Komunikacja między ludźmi, PWN.

6. Rosenberg M. B., 2020, Porozumienie bez przemocy, Czarna Owca.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie przedmiotu obejmuje wysoką frekwencję na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na wykładach i ćwiczeniach), aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych.

2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa.

3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach.

4.Komunikacja werbalna. Natura języka, siła mowy, różnice między językiem kobiet i mężczyzn.

5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne.

6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej.

7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie.

8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami

9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji.

10.Mechanizmy obronne w sytuacjach konfliktowych. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów.

11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne.

12.Coaching jako proces. Etapy budowania relacji coach-klient.

13.Metody i narzędzia stosowane w coachingu. Kompetencje coacha.

14.Life coaching z perspektywy sensu życia człowieka dorosłego.

15.Coaching w przestrzeni domu rodzinnego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007.

2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007.

3.Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków 2009.

4.Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011.

5.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1.Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009.

2.Aronson E., Wilson T., Akert R.M., Psychologia społeczna. Poznań 1997.

3.Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna. Poznań 2000.

4.Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.

5.Glasl F., Pomocy – konflikty, Kraków 2008.

6.Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009.

7.Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Gliwice 2008.

8.Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1997.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie przedmiotu obejmuje wysoką frekwencję na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na wykładach i ćwiczeniach), aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych.

2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa.

3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach.

4.Komunikacja werbalna. Natura języka, siła mowy, różnice między językiem kobiet i mężczyzn.

5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne.

6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej.

7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie.

8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami

9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji.

10.Mechanizmy obronne w sytuacjach konfliktowych. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów.

11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne.

12.Coaching jako proces. Etapy budowania relacji coach-klient.

13.Metody i narzędzia stosowane w coachingu. Kompetencje coacha.

14.Life coaching z perspektywy sensu życia człowieka dorosłego.

15.Coaching w przestrzeni domu rodzinnego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007.

2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007.

3.Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków 2009.

4.Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011.

5.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1.Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009.

2.Aronson E., Wilson T., Akert R.M., Psychologia społeczna. Poznań 1997.

3.Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna. Poznań 2000.

4.Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.

5.Glasl F., Pomocy – konflikty, Kraków 2008.

6.Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009.

7.Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Gliwice 2008.

8.Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1997.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie przedmiotu obejmuje wysoką frekwencję na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na wykładach i ćwiczeniach), aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych.

2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa.

3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach.

4.Komunikacja werbalna. Natura języka, siła mowy, różnice między językiem kobiet i mężczyzn.

5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne.

6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej.

7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie.

8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami

9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji.

10.Mechanizmy obronne w sytuacjach konfliktowych. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów.

11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne.

12.Coaching jako proces. Etapy budowania relacji coach-klient.

13.Metody i narzędzia stosowane w coachingu. Kompetencje coacha.

14.Life coaching z perspektywy sensu życia człowieka dorosłego.

15.Coaching w przestrzeni domu rodzinnego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007.

2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007.

3.Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków 2009.

4.Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011.

5.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1.Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009.

2.Aronson E., Wilson T., Akert R.M., Psychologia społeczna. Poznań 1997.

3.Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna. Poznań 2000.

4.Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.

5.Glasl F., Pomocy – konflikty, Kraków 2008.

6.Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009.

7.Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Gliwice 2008.

8.Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1997.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie przedmiotu obejmuje wysoką frekwencję na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na wykładach i ćwiczeniach), aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych.

2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa.

3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach.

4.Komunikacja werbalna. Natura języka, siła mowy, różnice między językiem kobiet i mężczyzn.

5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne.

6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej.

7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie.

8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami

9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji.

10.Mechanizmy obronne w sytuacjach konfliktowych. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów.

11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne.

12.Coaching jako proces. Etapy budowania relacji coach-klient.

13.Metody i narzędzia stosowane w coachingu. Kompetencje coacha.

14.Life coaching z perspektywy sensu życia człowieka dorosłego.

15.Coaching w przestrzeni domu rodzinnego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007.

2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007.

3.Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków 2009.

4.Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011.

5.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

1.Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009.

2.Aronson E., Wilson T., Akert R.M., Psychologia społeczna. Poznań 1997.

3.Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna. Poznań 2000.

4.Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.

5.Glasl F., Pomocy – konflikty, Kraków 2008.

6.Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009.

7.Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Gliwice 2008.

8.Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1997.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6