Komunikacja społeczna i coaching relacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-FD0259 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna i coaching relacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość elementarnych pojęć pedagogicznych z zakresu teorii wychowania oraz współczesnych kierunków pedagogiki. |
Skrócony opis: |
Proces komunikacji i jego zakłócenia. Ekspresja w komunikacji. Komunikacja pozawerbalna. Sztuka słuchania – techniki aktywnego słuchania; bariery, informacja zwrotna. Skuteczne reagowanie w sytuacjach problemowych. Istota konfliktu, mechanizmy obronne stosowane w sytuacjach konfliktowych, rozpoznawanie rodzaju konfliktu. Podstawowe informacje o mediacji. Techniki negocjacyjne oraz umiejętność negocjowania. Umiejętności asertywne – ćwiczenia praktyczne. |
Efekty uczenia się: |
07P-1A_W06 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. 07P-1A_U01 Potrafi rozpoznawać i interpretować typowe mechanizmy komunikowania się interpersonalnego i grupowego, a także analizować ich przydatność z punktu widzenia zarówno różnych form działalności edukacyjnej z osobami dorosłymi, jak też moderowania relacji, traktowanych jako warunek pracy coachingowej. 07P-1A_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu komunikacji społecznej do aktywnego analizowania i interpretowania problemów z zakresu edukacji dorosłych oraz coachingu relacji, jak też zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami dorosłymi w celu podejmowania działań naprawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Sztobryn-Bochomulska | |
Prowadzący grup: | Justyna Sztobryn-Bochomulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie przedmiotu obejmuje weryfikację wiedzy z części wykładowej oraz aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych. 2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa. 3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach. 5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne. 6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej. 7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie. 8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami 9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji. 10. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów. 11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne. 12.Coaching relacji. Wykorzystanie założeń coachingu w komunikacji społecznej. 13. Założenia idei porozumiewania się bez przemocy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007. 2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007. 3. Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011. 4.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007. 5. Morreale S., Spitzberg B. H., Barge K., 2015, Komunikacja między ludźmi, PWN. 6. Rosenberg M. B., 2020, Porozumienie bez przemocy, Czarna Owca. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie przedmiotu obejmuje wysoką frekwencję na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na wykładach i ćwiczeniach), aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych. 2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa. 3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach. 4.Komunikacja werbalna. Natura języka, siła mowy, różnice między językiem kobiet i mężczyzn. 5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne. 6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej. 7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie. 8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami 9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji. 10.Mechanizmy obronne w sytuacjach konfliktowych. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów. 11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne. 12.Coaching jako proces. Etapy budowania relacji coach-klient. 13.Metody i narzędzia stosowane w coachingu. Kompetencje coacha. 14.Life coaching z perspektywy sensu życia człowieka dorosłego. 15.Coaching w przestrzeni domu rodzinnego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007. 2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007. 3.Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków 2009. 4.Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011. 5.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1.Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009. 2.Aronson E., Wilson T., Akert R.M., Psychologia społeczna. Poznań 1997. 3.Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna. Poznań 2000. 4.Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000. 5.Glasl F., Pomocy – konflikty, Kraków 2008. 6.Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. 7.Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Gliwice 2008. 8.Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1997. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie przedmiotu obejmuje wysoką frekwencję na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na wykładach i ćwiczeniach), aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych. 2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa. 3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach. 4.Komunikacja werbalna. Natura języka, siła mowy, różnice między językiem kobiet i mężczyzn. 5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne. 6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej. 7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie. 8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami 9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji. 10.Mechanizmy obronne w sytuacjach konfliktowych. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów. 11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne. 12.Coaching jako proces. Etapy budowania relacji coach-klient. 13.Metody i narzędzia stosowane w coachingu. Kompetencje coacha. 14.Life coaching z perspektywy sensu życia człowieka dorosłego. 15.Coaching w przestrzeni domu rodzinnego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007. 2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007. 3.Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków 2009. 4.Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011. 5.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1.Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009. 2.Aronson E., Wilson T., Akert R.M., Psychologia społeczna. Poznań 1997. 3.Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna. Poznań 2000. 4.Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000. 5.Glasl F., Pomocy – konflikty, Kraków 2008. 6.Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. 7.Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Gliwice 2008. 8.Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1997. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie przedmiotu obejmuje wysoką frekwencję na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na wykładach i ćwiczeniach), aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych. 2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa. 3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach. 4.Komunikacja werbalna. Natura języka, siła mowy, różnice między językiem kobiet i mężczyzn. 5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne. 6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej. 7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie. 8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami 9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji. 10.Mechanizmy obronne w sytuacjach konfliktowych. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów. 11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne. 12.Coaching jako proces. Etapy budowania relacji coach-klient. 13.Metody i narzędzia stosowane w coachingu. Kompetencje coacha. 14.Life coaching z perspektywy sensu życia człowieka dorosłego. 15.Coaching w przestrzeni domu rodzinnego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007. 2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007. 3.Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków 2009. 4.Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011. 5.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1.Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009. 2.Aronson E., Wilson T., Akert R.M., Psychologia społeczna. Poznań 1997. 3.Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna. Poznań 2000. 4.Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000. 5.Glasl F., Pomocy – konflikty, Kraków 2008. 6.Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. 7.Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Gliwice 2008. 8.Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1997. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacja przedmiotu oparta na wykładzie interaktywnym oraz aktywizujących metodach indywidualnych i zespołowych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawę oceniania stanowi poziom osiągniętych przez studenta efektów uczenia, określonych w programie studiów dla tego przedmiotu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie przedmiotu obejmuje wysoką frekwencję na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność na wykładach i ćwiczeniach), aktywność na ćwiczeniach w postaci: merytorycznego udziału w dyskusjach moderowanych przez wykładowcę, pracach w zespołach zadaniowych oraz prezentowania na forum grupy wybranych zagadnień z zakresu realizowanych treści |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Procesy porozumiewania się. Procesy międzyosobowe. Perspektywa spostrzegania własnego „ja” i innych. 2.Proces komunikacji. Komunikacja społeczna. Komunikacja interpersonalna, grupowa i masowa. Komunikacja jedno- i wielokierunkowa. 3.Komunikacja interpersonalna. Dynamika relacji. Intymność i dystans w relacjach. 4.Komunikacja werbalna. Natura języka, siła mowy, różnice między językiem kobiet i mężczyzn. 5.Symboliczny charakter komunikacji – ustalenia teoretyczne i konsekwencje praktyczne. 6.Komunikacja niewerbalna. Właściwości, funkcje i typy komunikacji niewerbalnej. Znaczenie proksemiki i terytorializmu w codziennej praktyce komunikacyjnej. 7.Słuchanie w komunikacji międzyosobowej. Reakcje na problem drugiego człowieka: bierne i aktywne słuchanie. 8.Emocje w komunikacji międzyosobowej. Rodzaje emocji. Uwarunkowania ekspresji emocji. Radzenie sobie z trudnymi emocjami 9.Zakłócenia na linii nadawca-odbiorca. Szumy komunikacyjne. Aspekty komunikacji. Wpływ różnych czynników na przebieg procesu komunikacji. 10.Mechanizmy obronne w sytuacjach konfliktowych. Strategie efektywnego komunikowania się w sytuacjach konfliktowych. Sposoby rozwiązywania konfliktów. 11.Negocjacje indywidualne i grupowe. Strategie negocjacyjne. 12.Coaching jako proces. Etapy budowania relacji coach-klient. 13.Metody i narzędzia stosowane w coachingu. Kompetencje coacha. 14.Life coaching z perspektywy sensu życia człowieka dorosłego. 15.Coaching w przestrzeni domu rodzinnego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Russel F.P.II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań 2007. 2.Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa 2007. 3.Sidor-Rządkowska M. (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Kraków 2009. 4.Kulesza M., Surzykiewicz J. (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa 2013.Miskimin D., Stewart J., Coaching rodzicielski. Warszawa 2011. 5.Bargiel-Matusiewicz K., Negocjacje i mediacje. Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1.Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Kraków 2009. 2.Aronson E., Wilson T., Akert R.M., Psychologia społeczna. Poznań 1997. 3.Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna. Poznań 2000. 4.Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000. 5.Glasl F., Pomocy – konflikty, Kraków 2008. 6.Moore Ch. W., Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009. 7.Haman W., Gut J., Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy. Gliwice 2008. 8.Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 1997. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.