UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucje wsparcia społeczno – edukacyjnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-FD0260
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instytucje wsparcia społeczno – edukacyjnego
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

student zna różne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z systemem wsparcia społecznego osób dorosłych, w tym w późnej dorosłości; zapoznanie studentów ze specyfiką funkcjonujących w systemie wsparcia społecznego instytucji działających na rzecz osób dorosłych; zapoznanie studentów z wiedzą na temat coachingu w sektorze usług społecznych; przybliżenie studentom zasad i form wsparcia oraz metod działania wspierającego, rozbudzenie refleksyjności studentów nad znaczeniem instytucji wspierających; przybliżenie wybranych instytucji wsparcia społecznego dla osób dorosłych.

Efekty uczenia się:

W11 Posiada elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach

K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań andragogicznych w środowisku społecznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych związanych ze wsparciem instytucjonalnym. Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych, a także zespołowych działań edukacyjnych na rzecz osób dorosłych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Wojciech Świtalski, Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład: Wykład klasyczny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz wykład uczestniczący, oparty o moderowaną przez wykładowcę dyskusję sfokusowaną na dany problem stawiany podczas zajęć. Ćwiczenia: praca metodą projektu, wizytacja wybranych instytucji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z zaliczenia wykładu składają się następujące komponenty:

• Aktywne uczestnictwo w moderowanych dyskusjach - 45%

• Kolokwium zaliczeniowe - 55%

Na ocenę z zaliczenia ćwiczeń składają się następujące komponenty:

• Uczestnictwo w wizytacjach wybranych instytucji: 30%

• Wkład własny w prace zespołu projektowego - 35%

• Opracowanie projektu: 35%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Do zweryfikowania poziomu osiągnięcia przez osoby studiujące efektów uczenia się służą krótkie moderowane dyskusje inicjowane podczas zajęć, kolokwium zaliczeniowe oraz projekty edukacyjne:

• W11 – pytania sprawdzające wiedzę w zakresie struktur społecznych, instytucji społecznych, zakresów ich działalności oraz ich roli w życiu człowieka na różnych etapach rozwoju,

• K03 – poprawność merytoryczna i oryginalność rozwiązań zaprojektowanych w opracowanych projektach edukacyjnych.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Analiza pojęcia instytucja społeczna w świetle teorii socjologicznych (funkcjonalizmu, teorii systemów społecznych, nowego instytucjonalizmu).

• Analiza znaczenia pojęć: grupa społeczna, środowisko społeczne, wspólnota, system społeczny, instytucja społeczna.

• Rodzaje i funkcje instytucji wsparcia społecznego.

• Rodzaje i funkcje instytucji wsparcia edukacyjnego.

• Rola instytucji w systemie państwa opiekuńczego i pomocniczego.

• Pedagogiczna perspektywa analizy form wsparcia społecznego osób dorosłych.

• Andragogiczna perspektywa analizy form wsparcia edukacyjnego osób dorosłych.

• Charakterystyka działalności wybranych instytucji wsparcia społecznego i edukacyjnego świadczonego osobom znajdującym się w różnych sytuacjach życiowych.

• Wizytacje wybranych placówek wsparcia społecznego i edukacyjnego świadczonego osobom znajdującym się w różnych sytuacjach życiowych.

Literatura:

• Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia. W zreformowanym systemie pomocy społecznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

• Fabiś A. (red.) (2007). Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne, Wydawnictwo WSA.

• Gaciarz B., Kubicki P., Rudnicki S. (2014). System instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce – diagnoza dysfunkcji. W: B. Gąciarz, S. Rudnicki (red.) (Nie)pełnosprawni: od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej (s. 105-126). Wydawnictwa AGH.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Gutowska-Ciołek
Prowadzący grup: Anna Gutowska-Ciołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, metody problemowe, prezentacja multimedialna, praca w grupie, hospitacja instytucji

Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza:

- praca pisemna na temat jednej wybranej kwestii społecznej dotyczącej współczesnego człowieka dorosłego (W11) – skala ocen od 2 do 5,

Umiejętności i kompetencje:

– przygotowanie monografii wybranej instytucji wsparcia społecznego i/lub edukacyjnego (U06, U07) wraz z projektem poprawy, modyfikacji lub wsparcia jej funkcjonowania (K05) – skala ocen od 2 do 5.


Szczegółowe treści kształcenia:

 Zapoznanie z programem i celem zajęć. Wyjaśnienie podstawowych pojęć (środowisko, pomoc, opieka, wsparcie, ratownictwo, kompensacja, poradnictwo, instytucja, itp.)

 Zagrożenia i kryzysy egzystencjalne w poszczególnych okresach życia człowieka dorosłego – interwencje społeczne w wybranych sytuacjach.

 Problemy indywidualne a problemy społeczne. Różnice i wzajemne związki.

 Najdotkliwsze (wybrane przez studentów) kwestie społeczne w skali światowej, krajowej i lokalnej.

 Formy wsparcia instytucjonalnego osób dorosłych w wymiarze społecznym i edukacyjnym.

 Organizacje społeczno-edukacyjne wspierające człowieka dorosłego.

 Pomoc społeczna i instytucje działające w jej zasięgu.

 Wybrane formy edukacji dorosłych – szkoły dla dorosłych, kursy, szkolenia, UTW, muzea.

 Ratownictwo, profilaktyka, edukacja – sposoby przeciwdziałania sytuacjom patologicznym.

 Omówienie wybranych instytucji wsparcia społecznego, w tym edukacyjnych dla dorosłych na podstawie przygotowanych przez studentów monografii placówek pomocowych i/lub edukacyjnych


Literatura:

 Aleksander T., Andragogika, radom 2009.

 Ejsmont M., Kosmalska B., Instytucjonalne formy opieki i pomocy społecznej, Gdańsk, 2012.

 Głąbicka U., Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Aspekty aksjologiczne i empiryczne, Warszawa 2001.

 Kantowicz E., Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn 1997.

 Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej, Toruń 2005.

 Wołk Z. (red.), Instytucje pomocy w służbie ludziom, Zielona Góra 2003.

 Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa 2011.

 Fabiś A. (red.), Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne, Bielsko Biała, 2007.

 Kargulowa A., Ferenz K., Społeczny kontekst poradnictwa. Warszawa 1991.

 Kawula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka, (w:) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2001.

 Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków, 2010.

 Otrębska-Popiołek K.. Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy. Katowice 1991.

 Piorunek M. (red.) Pomoc, wsparcie, poradnictwo. Od teorii do praktyki, Toruń, 2010.

 Sęk H., Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa, 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Gutowska-Ciołek
Prowadzący grup: Anna Gutowska-Ciołek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, metody problemowe, prezentacja multimedialna, praca w grupie, hospitacja instytucji

Sposoby i kryteria oceniania:

Wiedza:

- praca pisemna na temat jednej wybranej kwestii społecznej dotyczącej współczesnego człowieka dorosłego (W11) – skala ocen od 2 do 5,

Umiejętności i kompetencje:

– przygotowanie monografii wybranej instytucji wsparcia społecznego i/lub edukacyjnego (U06, U07) wraz z projektem poprawy, modyfikacji lub wsparcia jej funkcjonowania (K05) – skala ocen od 2 do 5.


Szczegółowe treści kształcenia:

 Zapoznanie z programem i celem zajęć. Wyjaśnienie podstawowych pojęć (środowisko, pomoc, opieka, wsparcie, ratownictwo, kompensacja, poradnictwo, instytucja, itp.)

 Zagrożenia i kryzysy egzystencjalne w poszczególnych okresach życia człowieka dorosłego – interwencje społeczne w wybranych sytuacjach.

 Problemy indywidualne a problemy społeczne. Różnice i wzajemne związki.

 Najdotkliwsze (wybrane przez studentów) kwestie społeczne w skali światowej, krajowej i lokalnej.

 Formy wsparcia instytucjonalnego osób dorosłych w wymiarze społecznym i edukacyjnym.

 Organizacje społeczno-edukacyjne wspierające człowieka dorosłego.

 Pomoc społeczna i instytucje działające w jej zasięgu.

 Wybrane formy edukacji dorosłych – szkoły dla dorosłych, kursy, szkolenia, UTW, muzea.

 Ratownictwo, profilaktyka, edukacja – sposoby przeciwdziałania sytuacjom patologicznym.

 Omówienie wybranych instytucji wsparcia społecznego, w tym edukacyjnych dla dorosłych na podstawie przygotowanych przez studentów monografii placówek pomocowych i/lub edukacyjnych


Literatura:

 Aleksander T., Andragogika, radom 2009.

 Ejsmont M., Kosmalska B., Instytucjonalne formy opieki i pomocy społecznej, Gdańsk, 2012.

 Głąbicka U., Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Aspekty aksjologiczne i empiryczne, Warszawa 2001.

 Kantowicz E., Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn 1997.

 Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej, Toruń 2005.

 Wołk Z. (red.), Instytucje pomocy w służbie ludziom, Zielona Góra 2003.

 Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa 2011.

 Fabiś A. (red.), Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne, Bielsko Biała, 2007.

 Kargulowa A., Ferenz K., Społeczny kontekst poradnictwa. Warszawa 1991.

 Kawula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka, (w:) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2001.

 Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków, 2010.

 Otrębska-Popiołek K.. Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy. Katowice 1991.

 Piorunek M. (red.) Pomoc, wsparcie, poradnictwo. Od teorii do praktyki, Toruń, 2010.

 Sęk H., Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa, 2005.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6