Instytucje wsparcia społeczno – edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-FD0260 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje wsparcia społeczno – edukacyjnego |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | student zna różne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z systemem wsparcia społecznego osób dorosłych, w tym w późnej dorosłości; zapoznanie studentów ze specyfiką funkcjonujących w systemie wsparcia społecznego instytucji działających na rzecz osób dorosłych; zapoznanie studentów z wiedzą na temat coachingu w sektorze usług społecznych; przybliżenie studentom zasad i form wsparcia oraz metod działania wspierającego, rozbudzenie refleksyjności studentów nad znaczeniem instytucji wspierających; przybliżenie wybranych instytucji wsparcia społecznego dla osób dorosłych. |
Efekty uczenia się: |
W11 Posiada elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań andragogicznych w środowisku społecznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych związanych ze wsparciem instytucjonalnym. Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych, a także zespołowych działań edukacyjnych na rzecz osób dorosłych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świtalski, Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład klasyczny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz wykład uczestniczący, oparty o moderowaną przez wykładowcę dyskusję sfokusowaną na dany problem stawiany podczas zajęć. Ćwiczenia: praca metodą projektu, wizytacja wybranych instytucji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z zaliczenia wykładu składają się następujące komponenty: • Aktywne uczestnictwo w moderowanych dyskusjach - 45% • Kolokwium zaliczeniowe - 55% Na ocenę z zaliczenia ćwiczeń składają się następujące komponenty: • Uczestnictwo w wizytacjach wybranych instytucji: 30% • Wkład własny w prace zespołu projektowego - 35% • Opracowanie projektu: 35% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Do zweryfikowania poziomu osiągnięcia przez osoby studiujące efektów uczenia się służą krótkie moderowane dyskusje inicjowane podczas zajęć, kolokwium zaliczeniowe oraz projekty edukacyjne: • W11 – pytania sprawdzające wiedzę w zakresie struktur społecznych, instytucji społecznych, zakresów ich działalności oraz ich roli w życiu człowieka na różnych etapach rozwoju, • K03 – poprawność merytoryczna i oryginalność rozwiązań zaprojektowanych w opracowanych projektach edukacyjnych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Analiza pojęcia instytucja społeczna w świetle teorii socjologicznych (funkcjonalizmu, teorii systemów społecznych, nowego instytucjonalizmu). • Analiza znaczenia pojęć: grupa społeczna, środowisko społeczne, wspólnota, system społeczny, instytucja społeczna. • Rodzaje i funkcje instytucji wsparcia społecznego. • Rodzaje i funkcje instytucji wsparcia edukacyjnego. • Rola instytucji w systemie państwa opiekuńczego i pomocniczego. • Pedagogiczna perspektywa analizy form wsparcia społecznego osób dorosłych. • Andragogiczna perspektywa analizy form wsparcia edukacyjnego osób dorosłych. • Charakterystyka działalności wybranych instytucji wsparcia społecznego i edukacyjnego świadczonego osobom znajdującym się w różnych sytuacjach życiowych. • Wizytacje wybranych placówek wsparcia społecznego i edukacyjnego świadczonego osobom znajdującym się w różnych sytuacjach życiowych. |
|
Literatura: |
• Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia. W zreformowanym systemie pomocy społecznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. • Fabiś A. (red.) (2007). Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne, Wydawnictwo WSA. • Gaciarz B., Kubicki P., Rudnicki S. (2014). System instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce – diagnoza dysfunkcji. W: B. Gąciarz, S. Rudnicki (red.) (Nie)pełnosprawni: od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej (s. 105-126). Wydawnictwa AGH. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Prowadzący grup: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, metody problemowe, prezentacja multimedialna, praca w grupie, hospitacja instytucji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wiedza: - praca pisemna na temat jednej wybranej kwestii społecznej dotyczącej współczesnego człowieka dorosłego (W11) – skala ocen od 2 do 5, Umiejętności i kompetencje: – przygotowanie monografii wybranej instytucji wsparcia społecznego i/lub edukacyjnego (U06, U07) wraz z projektem poprawy, modyfikacji lub wsparcia jej funkcjonowania (K05) – skala ocen od 2 do 5. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zapoznanie z programem i celem zajęć. Wyjaśnienie podstawowych pojęć (środowisko, pomoc, opieka, wsparcie, ratownictwo, kompensacja, poradnictwo, instytucja, itp.) Zagrożenia i kryzysy egzystencjalne w poszczególnych okresach życia człowieka dorosłego – interwencje społeczne w wybranych sytuacjach. Problemy indywidualne a problemy społeczne. Różnice i wzajemne związki. Najdotkliwsze (wybrane przez studentów) kwestie społeczne w skali światowej, krajowej i lokalnej. Formy wsparcia instytucjonalnego osób dorosłych w wymiarze społecznym i edukacyjnym. Organizacje społeczno-edukacyjne wspierające człowieka dorosłego. Pomoc społeczna i instytucje działające w jej zasięgu. Wybrane formy edukacji dorosłych – szkoły dla dorosłych, kursy, szkolenia, UTW, muzea. Ratownictwo, profilaktyka, edukacja – sposoby przeciwdziałania sytuacjom patologicznym. Omówienie wybranych instytucji wsparcia społecznego, w tym edukacyjnych dla dorosłych na podstawie przygotowanych przez studentów monografii placówek pomocowych i/lub edukacyjnych |
|
Literatura: |
Aleksander T., Andragogika, radom 2009. Ejsmont M., Kosmalska B., Instytucjonalne formy opieki i pomocy społecznej, Gdańsk, 2012. Głąbicka U., Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Aspekty aksjologiczne i empiryczne, Warszawa 2001. Kantowicz E., Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn 1997. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej, Toruń 2005. Wołk Z. (red.), Instytucje pomocy w służbie ludziom, Zielona Góra 2003. Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa 2011. Fabiś A. (red.), Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne, Bielsko Biała, 2007. Kargulowa A., Ferenz K., Społeczny kontekst poradnictwa. Warszawa 1991. Kawula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka, (w:) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2001. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków, 2010. Otrębska-Popiołek K.. Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy. Katowice 1991. Piorunek M. (red.) Pomoc, wsparcie, poradnictwo. Od teorii do praktyki, Toruń, 2010. Sęk H., Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa, 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Prowadzący grup: | Anna Gutowska-Ciołek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, metody problemowe, prezentacja multimedialna, praca w grupie, hospitacja instytucji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wiedza: - praca pisemna na temat jednej wybranej kwestii społecznej dotyczącej współczesnego człowieka dorosłego (W11) – skala ocen od 2 do 5, Umiejętności i kompetencje: – przygotowanie monografii wybranej instytucji wsparcia społecznego i/lub edukacyjnego (U06, U07) wraz z projektem poprawy, modyfikacji lub wsparcia jej funkcjonowania (K05) – skala ocen od 2 do 5. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zapoznanie z programem i celem zajęć. Wyjaśnienie podstawowych pojęć (środowisko, pomoc, opieka, wsparcie, ratownictwo, kompensacja, poradnictwo, instytucja, itp.) Zagrożenia i kryzysy egzystencjalne w poszczególnych okresach życia człowieka dorosłego – interwencje społeczne w wybranych sytuacjach. Problemy indywidualne a problemy społeczne. Różnice i wzajemne związki. Najdotkliwsze (wybrane przez studentów) kwestie społeczne w skali światowej, krajowej i lokalnej. Formy wsparcia instytucjonalnego osób dorosłych w wymiarze społecznym i edukacyjnym. Organizacje społeczno-edukacyjne wspierające człowieka dorosłego. Pomoc społeczna i instytucje działające w jej zasięgu. Wybrane formy edukacji dorosłych – szkoły dla dorosłych, kursy, szkolenia, UTW, muzea. Ratownictwo, profilaktyka, edukacja – sposoby przeciwdziałania sytuacjom patologicznym. Omówienie wybranych instytucji wsparcia społecznego, w tym edukacyjnych dla dorosłych na podstawie przygotowanych przez studentów monografii placówek pomocowych i/lub edukacyjnych |
|
Literatura: |
Aleksander T., Andragogika, radom 2009. Ejsmont M., Kosmalska B., Instytucjonalne formy opieki i pomocy społecznej, Gdańsk, 2012. Głąbicka U., Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Aspekty aksjologiczne i empiryczne, Warszawa 2001. Kantowicz E., Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn 1997. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej, Toruń 2005. Wołk Z. (red.), Instytucje pomocy w służbie ludziom, Zielona Góra 2003. Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa 2011. Fabiś A. (red.), Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne, Bielsko Biała, 2007. Kargulowa A., Ferenz K., Społeczny kontekst poradnictwa. Warszawa 1991. Kawula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka, (w:) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2001. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków, 2010. Otrębska-Popiołek K.. Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy. Katowice 1991. Piorunek M. (red.) Pomoc, wsparcie, poradnictwo. Od teorii do praktyki, Toruń, 2010. Sęk H., Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa, 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.