Andragogika rodziny i life coaching
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-FD0266 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Andragogika rodziny i life coaching |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student zna terminologię, teorie i metodykę z zakresu edukacji dorosłych |
Skrócony opis: |
• zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi przestrzeni życia rodzinnego człowieka dorosłego • ukazanie edukacyjnych aspektów środowiska rodzinnego osób dorosłych • rozbudzenie refleksyjności studentów nad wzmocnieniem kompetencji wspierania więzi rodzinnych osób dorosłych poprzez projektowanie działań edukacyjnych |
Efekty uczenia się: |
07P-1A_W04 Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej, zogniskowanej wokół lifelong learning oraz life coaching w przestrzeni relacji rodzinnych. 07P-1A_W05 Zna wybrane koncepcje rozwoju człowieka w cyklu życia, ujmowane w aspektach: biologicznym, psychologicznym i społecznym, a także ich znaczenie dla realizacji procesów edukacyjnych w różnych etapach życia człowieka dorosłego oraz w przestrzeni życia rodzinnego i bliskich relacji. 07P-1A_U01 Potrafi rozpoznawać zjawiska związane z problematyką rodzinną osób dorosłych, wykorzystując przy tym wiedzę andragogiczną oraz potrafi interpretować ich pedagogiczne znaczenie, a także analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności coachingowej. 07P-1A_U02 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych oraz pomocowych, jak też do projektowania i podejmowania działań naprawczych w obszarze rodzinnym, budowania i utrzymywania bliskich relacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Egzamin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące, metody problemowe, praca w grupie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test wiadomości - oceniany w skali od 2 do 5 (ocena 3,0 – 50-60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 60-70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0 – 70-80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 80-90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0 - 90-100% poprawnych odpowiedzi). Praca pisemna zawierająca własną refleksję nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie - oceniana w skali od 2 do 5. Kryterium różnicowania oceny jest poziom refleksyjności studenta(ki), oryginalność prowadzonej narracji oraz powiązanie jej z rzeczywistymi sytuacjami uczenia się z doświadczeń własnych i innych w przestrzeni rodziny. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikację stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się W04, W05 będzie prowadzona metodą test wiadomości studentów, z kolei efektów uczenia się U01, U02 metodą pracy pisemnej łączącej wiedzę z teorii andragogiki, coachingu i pedagogiki rodziny z pogłębioną własną refleksją nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie z wykorzystaniem narzędzi coachingowych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedmiot badań andragogiki rodziny. Rodzina jako problem andragogiczny. • Rodzina – formy i fazy rozwoju rodziny, role rodzinne i ich przemiany, kryzysy. Procesy socjalizacji i edukacji. • Rodzina w świetle egzystencjalnego wymiaru rodzicielstwa. • Rodzina w świetle wychowania do wartości i do wolności wyboru wartości. • Rodzicielstwo jako rzeczywistość uczenia się biograficznego. • Rodzicielstwo w perspektywie agatologiczno-aksjologicznej. • Człowiek dorosły w rolach rodzinnych – różnice wynikające z fazy życia i płci. Uczenie się ról rodzinnych. • Więzi i przepływy międzypokoleniowe w rodzinie. Międzypokoleniowe uczenie się w rodzinie. • Wychowawcza rola ludzi starych w rodzinie i społeczeństwie. • Pedagogizacja rodziców. Edukacja rodzinna. • Instytucje wspierające człowieka dorosłego w jego rolach rodzinnych. |
|
Literatura: |
- Harwas-Napierała B. (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009 - Wąsiński A., Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź 2018. - Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach, Wrocław, 2002. - Wojciszke B.(red.), Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice, Gdańsk, 2004. - Kargul J., Rodzina jako podmiot całożyciowej edukacji człowieka. Chowanna, Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych. 2005, tom 2 (25) - Mąkolska B., Krawczak M., Coachig relacji z sobą i bliskimi, GWP, Sopot 2015. - Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014. - Kwak A., Bieńko M. (red), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące, metody problemowe, praca w grupie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test wiadomości - oceniany w skali od 2 do 5 (ocena 3,0 – 50-60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 60-70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0 – 70-80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 80-90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0 - 90-100% poprawnych odpowiedzi). Praca pisemna zawierająca własną refleksję nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie - oceniana w skali od 2 do 5. Kryterium różnicowania oceny jest poziom refleksyjności studenta(ki), oryginalność prowadzonej narracji oraz powiązanie jej z rzeczywistymi sytuacjami uczenia się z doświadczeń własnych i innych w przestrzeni rodziny. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikację stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się W06, W10 będzie prowadzona metodą test wiadomości studentów, z kolei efektów uczenia się U06, K02 metodą pracy pisemnej łączącej wiedzę z teorii andragogiki, coachingu i pedagogiki rodziny z pogłębioną refleksją nad konkretnymi zagadnieniami problemowymi andragogiki rodziny i life coachingu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedmiot badań andragogiki rodziny. Rodzina jako problem andragogiczny. • Rodzina – formy i fazy rozwoju rodziny, role rodzinne i ich przemiany, kryzysy. Procesy socjalizacji i edukacji. • Rodzina w świetle egzystencjalnego wymiaru rodzicielstwa. • Rodzina w świetle wychowania do wartości i do wolności wyboru wartości. • Rodzicielstwo jako rzeczywistość uczenia się biograficznego. • Rodzicielstwo w perspektywie agatologiczno-aksjologicznej. • Człowiek dorosły w rolach rodzinnych – różnice wynikające z fazy życia i płci. Zadania rozwojowe w rodzinie. Uczenie się ról rodzinnych jako aktywności andragogicznych w perspektywie rodziny. • Więzi i przepływy międzypokoleniowe w rodzinie. Komunikacja międzypokoleniowa. Międzypokoleniowe uczenie się w rodzinie. • Wychowawcza rola ludzi starych w rodzinie i społeczeństwie. • Pedagogizacja rodziców. Edukacja rodzinna. |
|
Literatura: |
- Harwas-Napierała B. (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009 - Wąsiński A., Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź 2018. - Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach, Wrocław, 2002. - Wojciszke B.(red.), Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice, Gdańsk, 2004. - Kargul J., Rodzina jako podmiot całożyciowej edukacji człowieka. Chowanna, Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych. 2005, tom 2 (25) - Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, 2002. - Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Warszawa, 2002 - Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń, 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące, metody problemowe, praca w grupie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test wiadomości - oceniany w skali od 2 do 5 (ocena 3,0 – 50-60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 60-70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0 – 70-80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 80-90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0 - 90-100% poprawnych odpowiedzi). Praca pisemna zawierająca własną refleksję nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie - oceniana w skali od 2 do 5. Kryterium różnicowania oceny jest poziom refleksyjności studenta(ki), oryginalność prowadzonej narracji oraz powiązanie jej z rzeczywistymi sytuacjami uczenia się z doświadczeń własnych i innych w przestrzeni rodziny. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikację stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się W06, W10 będzie prowadzona metodą test wiadomości studentów, z kolei efektów uczenia się U06, K02 metodą pracy pisemnej łączącej wiedzę z teorii andragogiki, coachingu i pedagogiki rodziny z pogłębioną refleksją nad konkretnymi zagadnieniami problemowymi andragogiki rodziny i life coachingu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedmiot badań andragogiki rodziny. Rodzina jako problem andragogiczny. • Rodzina – formy i fazy rozwoju rodziny, role rodzinne i ich przemiany, kryzysy. Procesy socjalizacji i edukacji. • Rodzina w świetle egzystencjalnego wymiaru rodzicielstwa. • Rodzina w świetle wychowania do wartości i do wolności wyboru wartości. • Rodzicielstwo jako rzeczywistość uczenia się biograficznego. • Rodzicielstwo w perspektywie agatologiczno-aksjologicznej. • Człowiek dorosły w rolach rodzinnych – różnice wynikające z fazy życia i płci. Zadania rozwojowe w rodzinie. Uczenie się ról rodzinnych jako aktywności andragogicznych w perspektywie rodziny. • Więzi i przepływy międzypokoleniowe w rodzinie. Komunikacja międzypokoleniowa. Międzypokoleniowe uczenie się w rodzinie. • Wychowawcza rola ludzi starych w rodzinie i społeczeństwie. • Pedagogizacja rodziców. Edukacja rodzinna. |
|
Literatura: |
- Harwas-Napierała B. (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009 - Wąsiński A., Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź 2018. - Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach, Wrocław, 2002. - Wojciszke B.(red.), Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice, Gdańsk, 2004. - Kargul J., Rodzina jako podmiot całożyciowej edukacji człowieka. Chowanna, Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych. 2005, tom 2 (25) - Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, 2002. - Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Warszawa, 2002 - Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń, 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Monika Chmielecka, Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące, metody problemowe, praca w grupie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test wiadomości - oceniany w skali od 2 do 5 (ocena 3,0 – 50-60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 60-70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0 – 70-80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 80-90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0 - 90-100% poprawnych odpowiedzi). Praca pisemna zawierająca własną refleksję nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie - oceniana w skali od 2 do 5. Kryterium różnicowania oceny jest poziom refleksyjności studenta(ki), oryginalność prowadzonej narracji oraz powiązanie jej z rzeczywistymi sytuacjami uczenia się z doświadczeń własnych i innych w przestrzeni rodziny. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikację stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się W06, W10 będzie prowadzona metodą test wiadomości studentów, z kolei efektów uczenia się U06, K02 metodą pracy pisemnej łączącej wiedzę z teorii andragogiki, coachingu i pedagogiki rodziny z pogłębioną refleksją nad konkretnymi zagadnieniami problemowymi andragogiki rodziny i life coachingu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedmiot badań andragogiki rodziny. Rodzina jako problem andragogiczny. • Rodzina – formy i fazy rozwoju rodziny, role rodzinne i ich przemiany, kryzysy. Procesy socjalizacji i edukacji. • Rodzina w świetle egzystencjalnego wymiaru rodzicielstwa. • Rodzina w świetle wychowania do wartości i do wolności wyboru wartości. • Rodzicielstwo jako rzeczywistość uczenia się biograficznego. • Rodzicielstwo w perspektywie agatologiczno-aksjologicznej. • Człowiek dorosły w rolach rodzinnych – różnice wynikające z fazy życia i płci. Zadania rozwojowe w rodzinie. Uczenie się ról rodzinnych jako aktywności andragogicznych w perspektywie rodziny. • Więzi i przepływy międzypokoleniowe w rodzinie. Komunikacja międzypokoleniowa. Międzypokoleniowe uczenie się w rodzinie. • Wychowawcza rola ludzi starych w rodzinie i społeczeństwie. • Pedagogizacja rodziców. Edukacja rodzinna. |
|
Literatura: |
- Harwas-Napierała B. (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009 - Wąsiński A., Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź 2018. - Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach, Wrocław, 2002. - Wojciszke B.(red.), Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice, Gdańsk, 2004. - Kargul J., Rodzina jako podmiot całożyciowej edukacji człowieka. Chowanna, Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych. 2005, tom 2 (25) - Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, 2002. - Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Warszawa, 2002 - Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń, 1998 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.