UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika rodziny i life coaching

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-FD0266
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Andragogika rodziny i life coaching
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student zna terminologię, teorie i metodykę z zakresu edukacji dorosłych

Skrócony opis:

• zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi przestrzeni życia rodzinnego człowieka dorosłego

• ukazanie edukacyjnych aspektów środowiska rodzinnego osób dorosłych

• rozbudzenie refleksyjności studentów nad wzmocnieniem kompetencji wspierania więzi rodzinnych osób dorosłych poprzez projektowanie działań edukacyjnych

Efekty uczenia się:

07P-1A_W04 Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej, zogniskowanej wokół lifelong learning oraz life coaching w przestrzeni relacji rodzinnych.

07P-1A_W05 Zna wybrane koncepcje rozwoju człowieka w cyklu życia, ujmowane w aspektach: biologicznym, psychologicznym i społecznym, a także ich znaczenie dla realizacji procesów edukacyjnych w różnych etapach życia człowieka dorosłego oraz w przestrzeni życia rodzinnego i bliskich relacji.

07P-1A_U01 Potrafi rozpoznawać zjawiska związane z problematyką rodzinną osób dorosłych, wykorzystując przy tym wiedzę andragogiczną oraz potrafi interpretować ich pedagogiczne znaczenie, a także analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności coachingowej.

07P-1A_U02 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych oraz pomocowych, jak też do projektowania i podejmowania działań naprawczych w obszarze rodzinnym, budowania i utrzymywania bliskich relacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące, metody problemowe, praca w grupie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Test wiadomości - oceniany w skali od 2 do 5 (ocena 3,0 – 50-60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 60-70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0 – 70-80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 80-90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0 - 90-100% poprawnych odpowiedzi).


Praca pisemna zawierająca własną refleksję nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie - oceniana w skali od 2 do 5. Kryterium różnicowania oceny jest poziom refleksyjności studenta(ki), oryginalność prowadzonej narracji oraz powiązanie jej z rzeczywistymi sytuacjami uczenia się z doświadczeń własnych i innych w przestrzeni rodziny.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikację stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się W04, W05 będzie prowadzona metodą test wiadomości studentów, z kolei efektów uczenia się U01, U02 metodą pracy pisemnej łączącej wiedzę z teorii andragogiki, coachingu i pedagogiki rodziny z pogłębioną własną refleksją nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie z wykorzystaniem narzędzi coachingowych.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedmiot badań andragogiki rodziny. Rodzina jako problem andragogiczny.

• Rodzina – formy i fazy rozwoju rodziny, role rodzinne i ich przemiany, kryzysy. Procesy socjalizacji i edukacji.

• Rodzina w świetle egzystencjalnego wymiaru rodzicielstwa.

• Rodzina w świetle wychowania do wartości i do wolności wyboru wartości.

• Rodzicielstwo jako rzeczywistość uczenia się biograficznego.

• Rodzicielstwo w perspektywie agatologiczno-aksjologicznej.

• Człowiek dorosły w rolach rodzinnych – różnice wynikające z fazy życia i płci. Uczenie się ról rodzinnych.

• Więzi i przepływy międzypokoleniowe w rodzinie. Międzypokoleniowe uczenie się w rodzinie.

• Wychowawcza rola ludzi starych w rodzinie i społeczeństwie.

• Pedagogizacja rodziców. Edukacja rodzinna.

• Instytucje wspierające człowieka dorosłego w jego rolach rodzinnych.

Literatura:

- Harwas-Napierała B. (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009

- Wąsiński A., Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź 2018.

- Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach, Wrocław, 2002.

- Wojciszke B.(red.), Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice, Gdańsk, 2004.

- Kargul J., Rodzina jako podmiot całożyciowej edukacji człowieka. Chowanna, Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych. 2005, tom 2 (25)

- Mąkolska B., Krawczak M., Coachig relacji z sobą i bliskimi, GWP, Sopot 2015.

- Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014.

- Kwak A., Bieńko M. (red), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące, metody problemowe, praca w grupie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Test wiadomości - oceniany w skali od 2 do 5 (ocena 3,0 – 50-60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 60-70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0 – 70-80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 80-90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0 - 90-100% poprawnych odpowiedzi).


Praca pisemna zawierająca własną refleksję nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie - oceniana w skali od 2 do 5. Kryterium różnicowania oceny jest poziom refleksyjności studenta(ki), oryginalność prowadzonej narracji oraz powiązanie jej z rzeczywistymi sytuacjami uczenia się z doświadczeń własnych i innych w przestrzeni rodziny.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikację stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się W06, W10 będzie prowadzona metodą test wiadomości studentów, z kolei efektów uczenia się U06, K02 metodą pracy pisemnej łączącej wiedzę z teorii andragogiki, coachingu i pedagogiki rodziny z pogłębioną refleksją nad konkretnymi zagadnieniami problemowymi andragogiki rodziny i life coachingu.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedmiot badań andragogiki rodziny. Rodzina jako problem andragogiczny.

• Rodzina – formy i fazy rozwoju rodziny, role rodzinne i ich przemiany, kryzysy. Procesy socjalizacji i edukacji.

• Rodzina w świetle egzystencjalnego wymiaru rodzicielstwa.

• Rodzina w świetle wychowania do wartości i do wolności wyboru wartości.

• Rodzicielstwo jako rzeczywistość uczenia się biograficznego.

• Rodzicielstwo w perspektywie agatologiczno-aksjologicznej.

• Człowiek dorosły w rolach rodzinnych – różnice wynikające z fazy życia i płci. Zadania rozwojowe w rodzinie. Uczenie się ról rodzinnych jako aktywności andragogicznych w perspektywie rodziny.

• Więzi i przepływy międzypokoleniowe w rodzinie. Komunikacja międzypokoleniowa. Międzypokoleniowe uczenie się w rodzinie.

• Wychowawcza rola ludzi starych w rodzinie i społeczeństwie.

• Pedagogizacja rodziców. Edukacja rodzinna.

Literatura:

- Harwas-Napierała B. (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009

- Wąsiński A., Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź 2018.

- Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach, Wrocław, 2002.

- Wojciszke B.(red.), Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice, Gdańsk, 2004.

- Kargul J., Rodzina jako podmiot całożyciowej edukacji człowieka. Chowanna, Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych. 2005, tom 2 (25)

- Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, 2002.

- Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Warszawa, 2002

- Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń, 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące, metody problemowe, praca w grupie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Test wiadomości - oceniany w skali od 2 do 5 (ocena 3,0 – 50-60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 60-70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0 – 70-80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 80-90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0 - 90-100% poprawnych odpowiedzi).


Praca pisemna zawierająca własną refleksję nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie - oceniana w skali od 2 do 5. Kryterium różnicowania oceny jest poziom refleksyjności studenta(ki), oryginalność prowadzonej narracji oraz powiązanie jej z rzeczywistymi sytuacjami uczenia się z doświadczeń własnych i innych w przestrzeni rodziny.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikację stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się W06, W10 będzie prowadzona metodą test wiadomości studentów, z kolei efektów uczenia się U06, K02 metodą pracy pisemnej łączącej wiedzę z teorii andragogiki, coachingu i pedagogiki rodziny z pogłębioną refleksją nad konkretnymi zagadnieniami problemowymi andragogiki rodziny i life coachingu.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedmiot badań andragogiki rodziny. Rodzina jako problem andragogiczny.

• Rodzina – formy i fazy rozwoju rodziny, role rodzinne i ich przemiany, kryzysy. Procesy socjalizacji i edukacji.

• Rodzina w świetle egzystencjalnego wymiaru rodzicielstwa.

• Rodzina w świetle wychowania do wartości i do wolności wyboru wartości.

• Rodzicielstwo jako rzeczywistość uczenia się biograficznego.

• Rodzicielstwo w perspektywie agatologiczno-aksjologicznej.

• Człowiek dorosły w rolach rodzinnych – różnice wynikające z fazy życia i płci. Zadania rozwojowe w rodzinie. Uczenie się ról rodzinnych jako aktywności andragogicznych w perspektywie rodziny.

• Więzi i przepływy międzypokoleniowe w rodzinie. Komunikacja międzypokoleniowa. Międzypokoleniowe uczenie się w rodzinie.

• Wychowawcza rola ludzi starych w rodzinie i społeczeństwie.

• Pedagogizacja rodziców. Edukacja rodzinna.

Literatura:

- Harwas-Napierała B. (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009

- Wąsiński A., Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź 2018.

- Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach, Wrocław, 2002.

- Wojciszke B.(red.), Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice, Gdańsk, 2004.

- Kargul J., Rodzina jako podmiot całożyciowej edukacji człowieka. Chowanna, Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych. 2005, tom 2 (25)

- Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, 2002.

- Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Warszawa, 2002

- Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń, 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Monika Chmielecka, Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące, metody problemowe, praca w grupie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Test wiadomości - oceniany w skali od 2 do 5 (ocena 3,0 – 50-60% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5 – 60-70% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0 – 70-80% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5 – 80-90% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0 - 90-100% poprawnych odpowiedzi).


Praca pisemna zawierająca własną refleksję nad uczeniem się człowieka dorosłego w środowisku rodzinnym, wraz z odniesieniem do projektowania działań wspierających prawidłowe więzi w rodzinie - oceniana w skali od 2 do 5. Kryterium różnicowania oceny jest poziom refleksyjności studenta(ki), oryginalność prowadzonej narracji oraz powiązanie jej z rzeczywistymi sytuacjami uczenia się z doświadczeń własnych i innych w przestrzeni rodziny.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikację stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się W06, W10 będzie prowadzona metodą test wiadomości studentów, z kolei efektów uczenia się U06, K02 metodą pracy pisemnej łączącej wiedzę z teorii andragogiki, coachingu i pedagogiki rodziny z pogłębioną refleksją nad konkretnymi zagadnieniami problemowymi andragogiki rodziny i life coachingu.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Wprowadzenie w tematykę zajęć. Przedmiot badań andragogiki rodziny. Rodzina jako problem andragogiczny.

• Rodzina – formy i fazy rozwoju rodziny, role rodzinne i ich przemiany, kryzysy. Procesy socjalizacji i edukacji.

• Rodzina w świetle egzystencjalnego wymiaru rodzicielstwa.

• Rodzina w świetle wychowania do wartości i do wolności wyboru wartości.

• Rodzicielstwo jako rzeczywistość uczenia się biograficznego.

• Rodzicielstwo w perspektywie agatologiczno-aksjologicznej.

• Człowiek dorosły w rolach rodzinnych – różnice wynikające z fazy życia i płci. Zadania rozwojowe w rodzinie. Uczenie się ról rodzinnych jako aktywności andragogicznych w perspektywie rodziny.

• Więzi i przepływy międzypokoleniowe w rodzinie. Komunikacja międzypokoleniowa. Międzypokoleniowe uczenie się w rodzinie.

• Wychowawcza rola ludzi starych w rodzinie i społeczeństwie.

• Pedagogizacja rodziców. Edukacja rodzinna.

Literatura:

- Harwas-Napierała B. (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009

- Wąsiński A., Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź 2018.

- Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenia rodzinne w narracjach, Wrocław, 2002.

- Wojciszke B.(red.), Kobiety i mężczyźni. Odmienne spojrzenia na różnice, Gdańsk, 2004.

- Kargul J., Rodzina jako podmiot całożyciowej edukacji człowieka. Chowanna, Między przeszłością a przyszłością edukacji dorosłych. 2005, tom 2 (25)

- Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, 2002.

- Dyczewski L., Więź między pokoleniami w rodzinie, Warszawa, 2002

- Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń, 1998

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6