UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki pracy umysłowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-FD0473
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki pracy umysłowej
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 4.00 LUB 5.00 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć pedagogicznych związanych z procesem uczenia się

Skrócony opis:

- upowszechnianie kultury pracy umysłowej,

-opanowanie podstawowych umiejętności potrzebnych w procesie studiowania i uczenia się,

- przybliżenie niekonwencjonalnych metod uczenia się,

- zapoznanie z technikami ułatwiającymi proces uczenia się,

-wdrażanie do samokształcenia

Efekty uczenia się:

07P1A_W16-Student ma elementarną wiedzę o metodyce uczenia się i pracy umysłowej, wykonywania typowych zadań, normach i procedurach stosowanych przy uczeniu się

07P1A_U04-Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł ( w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii

07P1A_U06-Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące stylów uczenia się, technik i strategii, które czynią proces uczenia się bardziej efektywnym, korzystając z dorobku pedagogiki, psychologii, socjologii.

07P1A_K01-Student ma świadomość własnego poziomu wiedzy i umiejętności, potrafi określić własny styl uczenia się, rozumie potrzebę ciągłego wzbogacania własnego warsztatu uczenia się, dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjnych i doskonali umiejętności samokształcenia

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Wojciech Świtalski, Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

• metoda objaśniająco-poglądowa (pokaz, wykład, prezentacja)

• metoda poszukująca (samodzielna praca studentów nad przygotowaniem prezentacji, notatki, referatu.


Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe dotyczące uczenia się (ocena 2-5, zalicza 60% odpowiedzi poprawnych).

Umiejętności: U04, U06

- prezentacja multimedialna dotycząca technik ułatwiających proces uczenia się (oceny 2-5)

- przygotowanie wystąpienia referatowego dotyczącego treści kształcenia

(oceny 2 - 5)

Kompetencje: K01

- arkusz samooceny:

a) określenie własnego stylu uczenia się

b) własnej aktywności samokształceniowej

Stopień samooceny w skali: niedostateczny (2), dostateczny (3), dobry (4), bardzo dobry (5).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektu z zakresu wiedzy W16 odbywa się za pomocą kolokwium zaliczeniowego, efektów z zakresu umiejętności U04 i U06 za pomocą prezentacji multimedialnych opracowywanych samodzielnie przez studentów, efektu z zakresu kompetencji K01 za pomocą arkusza samooceny wypełnianego przez studentów.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Podstawowe pojęcia: kultura pracy umysłowej, higiena pracy umysłu, techniki uczenia się, koncentracja, kreatywność, twórcze myślenie, efektywne zapamiętywanie.

• Podstawowe aspekty wiedzy związanej z funkcjonowaniem mózgu ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki zapamiętywania, obserwowania, słuchania i wizualizowania.

• Czynniki warunkujące powodzenia i niepowodzenia w uczeniu się.

• Podstawowe zagadnienia związane z radzeniem sobie ze stresem edukacyjnym: techniki relaksacyjne, wizualizacja i inne.

• Praca umysłowa w perspektywie teoretycznych i praktycznych ustaleń psychologii pamięci.

• Myślenie twórcze i nauczanie aktywizujące.

• Techniki pracy umysłowej: mnemotechniki, łańcuchowa metoda skojarzeń, akronimy, system zaczepiania, system umieszczania.

• Podstawowe reguły samokształcenia i style uczenia się.

• Przekaz informacji przez studenta: rozmowa, dyskusja, referat, streszczenie.

• Zarządzanie czasem w uczeniu się.

• Korzystanie z różnych źródeł informacji: biblioteka, media, reklama i inne

• Korzystanie z nowoczesnych środków dydaktycznych: komputer, Internet

• Praca studenta z książką.

• Student jako odbiorca treści w przekazie bezpośrednim.

• Student jako odbiorca informacji w przekazie pośrednim.


Literatura:

• Bakalarczyk K. (1999), Jak uczyć się samodzielnie?, Ag. Wyd. AGA-Press, Warszawa.

• Minge N., Minge K. (2012), Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, Samo Sedno, Warszawa.

• Buehl D. (2004), Strategie aktywnego nauczania czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydaw. Edukacyjne, Kraków.

• Buzan, T. (2007). Mapy twoich myśli. Mindmapping, czyli notowanie interaktywne (szybkie notowanie, sprawne zapamiętywanie, synteza wiedzy, twórcze myślenie). Wydaw. Aha!, Łódź.

• Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Wydawnictwo Helion, Gliwice.

• Mechło, P., Grzelak, J. (2012). Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Wydawnictwo Helion, Gliwice.

• Siebert H. (2005), Metody pracy kształceniowej. Podręcznik nauczania aktywizującego, Impuls, Kraków.Hamer H., 2010, Nowoczesne uczenie się, albo ściąga z metodyki pracy umysłowej, Veda, Warszawa

• Półturzycki J.,1974, Ucz się sam. O technice samokształcenia, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa

• Pietrasiński Z., 1975, Sztuka uczenia się, Wiedza Powszechna,

• Warszawa,Bubrowiecki A., 2006, Popraw swoją pamięć, Muza SA, Warszawa

• Brothers J., Eagan E.P.R., 2000, Pamięć doskonała w 10 dni. Skuteczny trening, Świat Książki, Warszawa

• Drapeau Ch. ,2002, Jak uczyć się szybko i skutecznie, Klub dla Ciebie, Warszawa

• Grüning Ch., 2010, Ucz się łatwiej. Gwarantowany sukces w nauce, Wydawnictwo AHA, Łódź

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Dzięgielewska
Prowadzący grup: Małgorzata Dzięgielewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6