Techniki pracy umysłowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-FD0473 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki pracy umysłowej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
LUB
5.00
LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć pedagogicznych związanych z procesem uczenia się |
Skrócony opis: |
- upowszechnianie kultury pracy umysłowej, -opanowanie podstawowych umiejętności potrzebnych w procesie studiowania i uczenia się, - przybliżenie niekonwencjonalnych metod uczenia się, - zapoznanie z technikami ułatwiającymi proces uczenia się, -wdrażanie do samokształcenia |
Efekty uczenia się: |
07P1A_W16-Student ma elementarną wiedzę o metodyce uczenia się i pracy umysłowej, wykonywania typowych zadań, normach i procedurach stosowanych przy uczeniu się 07P1A_U04-Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł ( w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii 07P1A_U06-Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące stylów uczenia się, technik i strategii, które czynią proces uczenia się bardziej efektywnym, korzystając z dorobku pedagogiki, psychologii, socjologii. 07P1A_K01-Student ma świadomość własnego poziomu wiedzy i umiejętności, potrafi określić własny styl uczenia się, rozumie potrzebę ciągłego wzbogacania własnego warsztatu uczenia się, dokonuje samooceny własnych kompetencji edukacyjnych i doskonali umiejętności samokształcenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świtalski, Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | • metoda objaśniająco-poglądowa (pokaz, wykład, prezentacja) • metoda poszukująca (samodzielna praca studentów nad przygotowaniem prezentacji, notatki, referatu. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kolokwium zaliczeniowe dotyczące uczenia się (ocena 2-5, zalicza 60% odpowiedzi poprawnych). Umiejętności: U04, U06 - prezentacja multimedialna dotycząca technik ułatwiających proces uczenia się (oceny 2-5) - przygotowanie wystąpienia referatowego dotyczącego treści kształcenia (oceny 2 - 5) Kompetencje: K01 - arkusz samooceny: a) określenie własnego stylu uczenia się b) własnej aktywności samokształceniowej Stopień samooceny w skali: niedostateczny (2), dostateczny (3), dobry (4), bardzo dobry (5). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektu z zakresu wiedzy W16 odbywa się za pomocą kolokwium zaliczeniowego, efektów z zakresu umiejętności U04 i U06 za pomocą prezentacji multimedialnych opracowywanych samodzielnie przez studentów, efektu z zakresu kompetencji K01 za pomocą arkusza samooceny wypełnianego przez studentów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Podstawowe pojęcia: kultura pracy umysłowej, higiena pracy umysłu, techniki uczenia się, koncentracja, kreatywność, twórcze myślenie, efektywne zapamiętywanie. • Podstawowe aspekty wiedzy związanej z funkcjonowaniem mózgu ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki zapamiętywania, obserwowania, słuchania i wizualizowania. • Czynniki warunkujące powodzenia i niepowodzenia w uczeniu się. • Podstawowe zagadnienia związane z radzeniem sobie ze stresem edukacyjnym: techniki relaksacyjne, wizualizacja i inne. • Praca umysłowa w perspektywie teoretycznych i praktycznych ustaleń psychologii pamięci. • Myślenie twórcze i nauczanie aktywizujące. • Techniki pracy umysłowej: mnemotechniki, łańcuchowa metoda skojarzeń, akronimy, system zaczepiania, system umieszczania. • Podstawowe reguły samokształcenia i style uczenia się. • Przekaz informacji przez studenta: rozmowa, dyskusja, referat, streszczenie. • Zarządzanie czasem w uczeniu się. • Korzystanie z różnych źródeł informacji: biblioteka, media, reklama i inne • Korzystanie z nowoczesnych środków dydaktycznych: komputer, Internet • Praca studenta z książką. • Student jako odbiorca treści w przekazie bezpośrednim. • Student jako odbiorca informacji w przekazie pośrednim. |
|
Literatura: |
• Bakalarczyk K. (1999), Jak uczyć się samodzielnie?, Ag. Wyd. AGA-Press, Warszawa. • Minge N., Minge K. (2012), Techniki samorozwoju, czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej, Samo Sedno, Warszawa. • Buehl D. (2004), Strategie aktywnego nauczania czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydaw. Edukacyjne, Kraków. • Buzan, T. (2007). Mapy twoich myśli. Mindmapping, czyli notowanie interaktywne (szybkie notowanie, sprawne zapamiętywanie, synteza wiedzy, twórcze myślenie). Wydaw. Aha!, Łódź. • Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Wydawnictwo Helion, Gliwice. • Mechło, P., Grzelak, J. (2012). Trening intelektu. Wyćwicz pamięć, koncentrację i kreatywność w 31 dni. Wydawnictwo Helion, Gliwice. • Siebert H. (2005), Metody pracy kształceniowej. Podręcznik nauczania aktywizującego, Impuls, Kraków.Hamer H., 2010, Nowoczesne uczenie się, albo ściąga z metodyki pracy umysłowej, Veda, Warszawa • Półturzycki J.,1974, Ucz się sam. O technice samokształcenia, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa • Pietrasiński Z., 1975, Sztuka uczenia się, Wiedza Powszechna, • Warszawa,Bubrowiecki A., 2006, Popraw swoją pamięć, Muza SA, Warszawa • Brothers J., Eagan E.P.R., 2000, Pamięć doskonała w 10 dni. Skuteczny trening, Świat Książki, Warszawa • Drapeau Ch. ,2002, Jak uczyć się szybko i skutecznie, Klub dla Ciebie, Warszawa • Grüning Ch., 2010, Ucz się łatwiej. Gwarantowany sukces w nauce, Wydawnictwo AHA, Łódź |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Dzięgielewska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Dzięgielewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.