Działania twórcze w edukacji dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-FDL264 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działania twórcze w edukacji dorosłych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw z zakresu rozwoju psychicznego i emocjonalnego człowieka dorosłego |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej z twórczości i kreatywności. Elementem zajęć jest także uczestniczenie w praktycznych ćwiczeniach rozwijających zdolności twórcze. Uczestnicy zajęć zapoznani zostaną z programami stymulującymi twórcze postawy dorosłych. Celem zajęć jest także poszerzenie wiedzy z zakresu metod aktywizowania dorosłych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 07P-1A_W12 Ma elementarną wiedzę o specyfice zawodu pedagoga twórczości w pracy z osobami dorosłymi oraz projektowaniu ścieżki własnego rozwoju zawodowego w pracy z osobami dorosłymi. Ma uporządkowaną wiedzę na temat znaczenia etyki w działalności pedagogicznej w pracy z osobami dorosłymi z wykorzystaniem dydaktyki twórczości. Umiejętności 07P-1A_U09 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu wspierania kreatywności osób dorosłych w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań twórczych w edukacji dorosłych; potrafi generować rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań w edukacji dorosłych z zastosowaniem pedagogiki twórczości. Kompetencje społeczne 07P-1A_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych z wykorzystaniem dydaktyki twórczości w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych, a także zespołowych działań edukacyjnych z dorosłymi w zakresie dydaktyki twórczości. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Egzamin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Monika Modrzejewska-Świgulska, Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład - pokaz i prezentacja - dyskusja i burza mózgów - film dydaktyczny - testy i zadnia testowe |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena studium przypadku według kryteriów: a) rzetelności i trafności opisu; b) oryginalności opisywanego działania; c) staranności opisu |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - analiza zadań testowych wg kryteriów płynności, giętkości i oryginalności myślenia; Egzamin: - studium przypadku efektywnego działania twórczego, zrealizowanego przez studenta indywidualnie lub w grupie, według następujących kryteriów opisu: 1. Cele działania twórczego – do czego dążyli realizatorzy działania, jaki problem mieli rozwiązać (co ulepszyć, wprowadzić, zlikwidować itp.)? 2. Podjęte czynności twórcze – co konkretnie i w jakich etapach (w jakim porządku) wykonali twórcy? Kto realizował poszczególne działania twórcze? Jakie metody TRP (twórczego rozwiązywania problemów) wykorzystano? 3. Bariery działania twórczego – czy napotkaliście na przeszkody (bariery) utrudniające zrealizowanie działania twórczego i w jaki sposób je pokonaliście? 4. Jakie są rezultaty tych działań (korzyści indywidualne lub zespołowe)? I czym charakteryzowały się te działania oraz ich wyniki, jeśli idzie o oryginalność, nowość i inne ważne cechy twórcze? 5. Jakie znaczenie dla indywidualnej kreatywności miały te działania? Czego nowego się nauczyłeś/nauczyłaś (jakie konkretne umiejętności indywidualne, jakie kompetencje społeczne, jaką nową wiedzę)? |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Twórczość – kreatywność – postawa twórcza: wyjaśnienie pojęć. Twórczość na różnych poziomach. Cztery aspekty twórczości. 2. Cechy działań twórczych. Dziedziny działań twórczych: sztuka, nauka, technologia, działania społeczne i inne. Bariery (inhibitory) twórczości. 3. Twórczość (kreatywność) w działaniu osób dorosłych: a) zainteresowania – zamiłowania – pasja; b) obserwacja, ciekawość poznawcza, myślenie pytajne. 4. Wyobraźnia twórcza – oryginalność – przekraczanie granic. 5. Metody twórczego rozwiązywania problemów – heurystyki. 6. Razem czy osobno: efekt grupy i syndrom ogłupienia grupowego. 7. Trzy cnoty dorosłych twórców: odwaga, wytrwałość, optymizm (humor). |
|
Literatura: |
- Kaufman J.C., Kreatywność, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011 - Kaufman S.B., Gregoire C., Kreatywni. I masz pomysł na wszystko, MUZA SA, Warszawa 2018. - Modrzejewska-Świgulska M., Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014. K.J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Sopot 2020; - K.J. Szmidt, ABC kreatywności i ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa 2010-2018 - K.J. Szmidt , Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2017. - Szmidt K.J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2010, II wydanie – 2013. - L.J. Szmidt, Kreatywność na 33 sposoby, Helion 2023 - Warsztat kreatywnego myślenia, „Psychologia Dziś. Charaktery” nr 2/2014. - Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, redakcja naukowa: K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.