UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działania twórcze w edukacji dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-FDL264
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Działania twórcze w edukacji dorosłych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw z zakresu rozwoju psychicznego i emocjonalnego człowieka dorosłego

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej z twórczości i kreatywności. Elementem zajęć jest także uczestniczenie w praktycznych ćwiczeniach rozwijających zdolności twórcze. Uczestnicy zajęć zapoznani zostaną z programami stymulującymi twórcze postawy dorosłych. Celem zajęć jest także poszerzenie wiedzy z zakresu metod aktywizowania dorosłych.

Efekty uczenia się:

Wiedza 07P-1A_W12 Ma elementarną wiedzę o specyfice zawodu pedagoga twórczości w pracy z osobami dorosłymi oraz projektowaniu ścieżki własnego rozwoju zawodowego w pracy z osobami dorosłymi. Ma uporządkowaną wiedzę na temat znaczenia etyki w działalności pedagogicznej w pracy z osobami dorosłymi z wykorzystaniem dydaktyki twórczości.

Umiejętności 07P-1A_U09 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu wspierania kreatywności osób dorosłych w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań twórczych w edukacji dorosłych; potrafi generować rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań w edukacji dorosłych z zastosowaniem pedagogiki twórczości.

Kompetencje społeczne 07P-1A_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych z wykorzystaniem dydaktyki twórczości w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych, a także zespołowych działań edukacyjnych z dorosłymi w zakresie dydaktyki twórczości.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Monika Modrzejewska-Świgulska, Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

- wykład

- pokaz i prezentacja

- dyskusja i burza mózgów

- film dydaktyczny

- testy i zadnia testowe

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena studium przypadku według kryteriów: a) rzetelności i trafności opisu; b) oryginalności opisywanego działania; c) staranności opisu

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- analiza zadań testowych wg kryteriów płynności, giętkości i oryginalności myślenia;

Egzamin:

- studium przypadku efektywnego działania twórczego, zrealizowanego przez studenta indywidualnie lub w grupie, według następujących kryteriów opisu:


1. Cele działania twórczego – do czego dążyli realizatorzy działania, jaki problem mieli rozwiązać (co ulepszyć, wprowadzić, zlikwidować itp.)?


2. Podjęte czynności twórcze – co konkretnie i w jakich etapach (w jakim porządku) wykonali twórcy? Kto realizował poszczególne działania twórcze? Jakie metody TRP (twórczego rozwiązywania problemów) wykorzystano?


3. Bariery działania twórczego – czy napotkaliście na przeszkody (bariery) utrudniające zrealizowanie działania twórczego i w jaki sposób je pokonaliście?


4. Jakie są rezultaty tych działań (korzyści indywidualne lub zespołowe)? I czym charakteryzowały się te działania oraz ich wyniki, jeśli idzie o oryginalność, nowość i inne ważne cechy twórcze?


5. Jakie znaczenie dla indywidualnej kreatywności miały te działania? Czego nowego się nauczyłeś/nauczyłaś (jakie konkretne umiejętności indywidualne, jakie kompetencje społeczne, jaką nową wiedzę)?


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Twórczość – kreatywność – postawa twórcza: wyjaśnienie pojęć. Twórczość na różnych poziomach. Cztery aspekty twórczości.


2. Cechy działań twórczych. Dziedziny działań twórczych: sztuka, nauka, technologia, działania społeczne i inne. Bariery (inhibitory) twórczości.


3. Twórczość (kreatywność) w działaniu osób dorosłych: a) zainteresowania – zamiłowania – pasja; b) obserwacja, ciekawość poznawcza, myślenie pytajne.


4. Wyobraźnia twórcza – oryginalność – przekraczanie granic.


5. Metody twórczego rozwiązywania problemów – heurystyki.


6. Razem czy osobno: efekt grupy i syndrom ogłupienia grupowego.


7. Trzy cnoty dorosłych twórców: odwaga, wytrwałość, optymizm (humor).

Literatura:

- Kaufman J.C., Kreatywność, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011

- Kaufman S.B., Gregoire C., Kreatywni. I masz pomysł na wszystko, MUZA SA, Warszawa 2018.

- Modrzejewska-Świgulska M., Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2014.

K.J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Sopot 2020;

- K.J. Szmidt, ABC kreatywności i ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa 2010-2018

- K.J. Szmidt , Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2017.

- Szmidt K.J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2010, II wydanie – 2013.

- L.J. Szmidt, Kreatywność na 33 sposoby, Helion 2023

- Warsztat kreatywnego myślenia, „Psychologia Dziś. Charaktery” nr 2/2014.

- Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, redakcja naukowa: K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6