Techniki twórczego myślenia w pracy z dzieckiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PWD023 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki twórczego myślenia w pracy z dzieckiem |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | - |
Skrócony opis: |
Wspieranie postawy twórczej studentów, a także uświadomienie im konieczności rozwoju tej postawy u dzieci rozpoczynających edukację szkolną Zapoznanie z wiedzą na temat technik rozwijających myślenie twórcze Kształtowanie umiejętności wspierania myślenia twórczego uczniów poprzez ćwiczenia rozwijające płynność, giętkość i oryginalność myślenia oraz wrażliwość na problemy. |
Efekty uczenia się: |
Student: 07E-0A_W03 Posiada pogłębioną wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, filozoficzną i aksjologiczną - fundament rozumienia procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się jednostki w codziennej pracy nauczyciela, służącą do organizowania i wspierania integralnego rozwoju dziecka/ucznia oraz udzielania pomocy rodzicom/opiekunom w wychowaniu dziecka. 07E-0A_W08 W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy jednostki (szczególnie dziecka/ucznia) jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania. 07E-0A_U06 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW do identyfikacji złożonych problemów teoretycznych i praktycznych oraz projektowania ich rozwiązania z zastosowaniem innowacyjnych metod i narzędzi (w tym metod aktywizujących, twórczych, ICT) także posługując się językiem obcym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kwella | |
Prowadzący grup: | Marta Kwella | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną– 50% oceny - aktywne uczestnictwo w zajęciach. Rozwiązywanie zadań rozwijających myślenie twórcze. 50% - grupowe projektowanie zadań służących wspieraniu myślenia twórczego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Poznajmy się. Ćwiczenia podnoszące nastrój grupy, służące budowaniu zaufania, integrujące grupę. Rodzaje myślenia. Ćwiczenia pokazujące istotę myślenia konwergencyjnego (logicznego), dywergencyjnego (twórczego) i intuicyjnego. Cechy myślenia twórczego. Płynność. Ćwiczenia rozwijające płynność myślenia (słowną, skojarzeniową, ekspresyjną i ideacyjną). Giętkość. Ćwiczenia rozwijające giętkość myślenia (figuralną i słowną). Oryginalność. Ćwiczenia wspierające oryginalność myślenia. Wrażliwość na problemy. Ćwiczenia rozwijające ciekawość poznawczą i wrażliwość na problemy. Rozwijanie myślenia pytajnego i zdolności odkrywania oraz formułowania problemów. Badanie zdolności twórczych. Analiza wybranych testów pozwalających badać poziom myślenia twórczego dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Szmidt K.J., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk. Bonar J. 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź. Fisher R., 1999, Uczymy jak myśleć, Warszawa. Nęcka E., 2005, Trening twórczości, Gdańsk. Literatura uzupełniająca: Nęcka E., 2003, Psychologia twórczości, Gdańsk. Tynan B., 2004, Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielińska, Agnieszka Janiszewska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielińska, Agnieszka Janiszewska, Joanna Ludwiczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład prowadzącego w formie prezentacji - trening, modelowanie ćwiczeń twórczych przez prowadzącego - warsztaty prowadzone przez studentów w grupach (elementy: rozgrzewka dywergencyjna, ćwiczenia zasadnicze, sesja informacji zwrotnych od grupy), superwizja prowadzącego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | - frekwencja na zajęciach; możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności - zrealizowanie warsztatów w grupie - aktywne, regularne uczestnictwo w zajęciach (zwłaszcza podczas sesji informacji zwrotnych dla innych prezentujących grup) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - sprawdzanie listy obecności - superwizja realizowanych przez studentów warsztatów - ocena przygotowanego przez studentów scenariusza zajęć (dodatkowo, w razie chęci poprawy oceny z warsztatów) - ocena aktywności studentów podczas zajęć (zwłaszcza w ramach sesji informacji zwrotnych dla realizujących warsztaty uczestników zajęć) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • myślenie twórcze i jego czynniki (zdolności) • ćwiczenia praktyczne stymulujące płynność, oryginalność i inne zdolności myślenia twórczego – modelowanie • fazy ćwiczeń i funkcje rozgrzewki dywergencyjnej • myślenie pytajne i wrażliwość na problemy • twórcze łączenie – zdolności kombinowania • twórcze przekształcanie - transformacje • burza mózgów i jej odmiany • metody myślenia lateralnego E. de Bono • mapy umysłu – mindmapping |
|
Literatura: |
Szmidt K., J. i Płóciennik E. (2020). Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Wydawnictwo UŁ. Szmidt K., J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion. de Bono E. (1995). Naucz swoje dziecko myśleć, Świat Książki. Buzan T. (1997). Rusz głową. Ravi. Glaveanu V. (2023). Kreatywność. Wydawnictwo UŁ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Justyńska, Michał Kowalewski, Joanna Szewczyk-Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Martyna Justyńska, Magdalena Kaliszewska-Henczel, Michał Kowalewski, Joanna Szewczyk-Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | Metody aktywizujące, problemowe oraz metody ćwiczeń. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa z ćwiczeń stanowi średnią arytmetyczną punktów przyznanych za działania indywidualne, obejmujące aktywne uczestnictwo w zajęciach (50% wysokości oceny) oraz za działania grupowe obejmujące projektowanie zadań (50% wysokości oceny) przeliczanych według skali: 100-85 pkt. – ocena bardzo dobra (bdb); 84-80 pkt. – ocena dobra plus (db+); 79-75 pkt. – ocena dobra (db); 74-70 pkt. – ocena dostateczna plus (dst+); 69-60 pkt. – ocena dostateczna (dst). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ćwiczenia – zaliczenie z oceną, obejmujące: 1. Punkty przyznawane za aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz indywidualne rozwiązywanie zadań rozwijających twórcze myślenie; 2. Punkty przyznawane za grupowe projektowanie zadań służących wspieraniu myślenia twórczego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Aktywność twórcza – cechy jednostki i obszary jej działania. 2. Podstawy rozwijania aktywności twórczej dziecka. 3. Charakterystyka myślenia twórczego. Myślenie dywergencyjne, konwergencyjne i intuicyjne. 4. Ćwiczenia podnoszące nastrój grupy, służące budowaniu zaufania, integrujące grupę. 5. Ćwiczenia obrazujące istotę myślenia konwergencyjnego (logicznego), dywergencyjnego i (twórczego) i intuicyjnego. 6. Ćwiczenia rozwijające płynność myślenia (ekspresyjną, ideacyjną, skojarzeniową i słowną). 7. Ćwiczenia rozwijające giętkość myślenia (figuralną i słowną). 8. Ćwiczenia wspierające oryginalność myślenia dziecięcego. 9. Ćwiczenia rozwijające dziecięca ciekawość poznawczą i wrażliwość na problemy (rozwijanie myślenia pytajnego i zdolności odkrywania oraz formułowania problemów). 10. Zadania dywergencyjne. 11. Ocena aktywności twórczej na podstawie analizy wybranych testów pozwalających na badanie poziomu myślenia twórczego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Fischer R. (1999), Uczymy jak myśleć, Warszawa. Jąder M. (2005), Krok w kierunku… kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków. Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J. (2020), Lekcje twórczości w klasie 1/2/3. Podręcznik dla nauczyciela, Warszawa. Szmidt K., Płóciennik J. (2020), Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź. Szmidt K. (2013), Pedagogika twórczości, Gdańsk. Uzupełniająca: Bonar J. (2008), Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź. Nęcka E. (2012), Psychologia twórczości, Gdańsk. Nęcka E. (2019), Trening twórczości, Sopot. Szmidt K. (2008), Trening kreatywności; podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice. Szynkowski J (2018), Guilfordowska czwórka, dostępne online: https://szynkowski.eu/guilfordowska-czworka Tynan B. (2004), Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.