UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki twórczego myślenia w pracy z dzieckiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-PWD023
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki twórczego myślenia w pracy z dzieckiem
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

-

Skrócony opis:

 Wspieranie postawy twórczej studentów, a także uświadomienie im konieczności rozwoju tej postawy u dzieci rozpoczynających edukację szkolną

 Zapoznanie z wiedzą na temat technik rozwijających myślenie twórcze

 Kształtowanie umiejętności wspierania myślenia twórczego uczniów poprzez ćwiczenia rozwijające płynność, giętkość i oryginalność myślenia oraz wrażliwość na problemy.

Efekty uczenia się:

Student:

07E-0A_W03

Posiada pogłębioną wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, filozoficzną i aksjologiczną - fundament rozumienia procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się jednostki w codziennej pracy nauczyciela, służącą do organizowania i wspierania integralnego rozwoju dziecka/ucznia oraz udzielania pomocy rodzicom/opiekunom w wychowaniu dziecka.

07E-0A_W08

W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy jednostki (szczególnie dziecka/ucznia) jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.

07E-0A_U06

Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW do identyfikacji złożonych problemów teoretycznych i praktycznych oraz projektowania ich rozwiązania z zastosowaniem innowacyjnych metod i narzędzi (w tym metod aktywizujących, twórczych, ICT) także posługując się językiem obcym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kwella
Prowadzący grup: Marta Kwella
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną– 50% oceny - aktywne uczestnictwo w zajęciach. Rozwiązywanie zadań rozwijających myślenie twórcze. 50% - grupowe projektowanie zadań służących wspieraniu myślenia twórczego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

Poznajmy się. Ćwiczenia podnoszące nastrój grupy, służące budowaniu zaufania, integrujące grupę.

Rodzaje myślenia. Ćwiczenia pokazujące istotę myślenia konwergencyjnego (logicznego), dywergencyjnego (twórczego) i intuicyjnego.

Cechy myślenia twórczego.

Płynność. Ćwiczenia rozwijające płynność myślenia (słowną, skojarzeniową, ekspresyjną i ideacyjną).

Giętkość. Ćwiczenia rozwijające giętkość myślenia (figuralną i słowną).

Oryginalność. Ćwiczenia wspierające oryginalność myślenia.

Wrażliwość na problemy. Ćwiczenia rozwijające ciekawość poznawczą i wrażliwość na problemy. Rozwijanie myślenia pytajnego i zdolności odkrywania oraz formułowania problemów.

Badanie zdolności twórczych. Analiza wybranych testów pozwalających badać poziom myślenia twórczego dzieci.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Szmidt K.J., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk.

Bonar J. 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź.

Fisher R., 1999, Uczymy jak myśleć, Warszawa.

Nęcka E., 2005, Trening twórczości, Gdańsk.

Literatura uzupełniająca:

Nęcka E., 2003, Psychologia twórczości, Gdańsk.

Tynan B., 2004, Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielińska, Agnieszka Janiszewska
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielińska, Agnieszka Janiszewska, Joanna Ludwiczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

- wykład prowadzącego w formie prezentacji

- trening, modelowanie ćwiczeń twórczych przez prowadzącego

- warsztaty prowadzone przez studentów w grupach (elementy: rozgrzewka dywergencyjna, ćwiczenia zasadnicze, sesja informacji zwrotnych od grupy), superwizja prowadzącego



Sposoby i kryteria oceniania:

- frekwencja na zajęciach; możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności

- zrealizowanie warsztatów w grupie

- aktywne, regularne uczestnictwo w zajęciach (zwłaszcza podczas sesji informacji zwrotnych dla innych prezentujących grup)




Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- sprawdzanie listy obecności

- superwizja realizowanych przez studentów warsztatów

- ocena przygotowanego przez studentów scenariusza zajęć (dodatkowo, w razie chęci poprawy oceny z warsztatów)

- ocena aktywności studentów podczas zajęć (zwłaszcza w ramach sesji informacji zwrotnych dla realizujących warsztaty uczestników zajęć)


Szczegółowe treści kształcenia:

• myślenie twórcze i jego czynniki (zdolności)

• ćwiczenia praktyczne stymulujące płynność, oryginalność i inne zdolności myślenia twórczego – modelowanie

• fazy ćwiczeń i funkcje rozgrzewki dywergencyjnej

• myślenie pytajne i wrażliwość na problemy

• twórcze łączenie – zdolności kombinowania

• twórcze przekształcanie - transformacje

• burza mózgów i jej odmiany

• metody myślenia lateralnego E. de Bono

• mapy umysłu – mindmapping


Literatura:

Szmidt K., J. i Płóciennik E. (2020). Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Wydawnictwo UŁ.

Szmidt K., J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion.

de Bono E. (1995). Naucz swoje dziecko myśleć, Świat Książki.

Buzan T. (1997). Rusz głową. Ravi.

Glaveanu V. (2023). Kreatywność. Wydawnictwo UŁ.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Martyna Justyńska, Michał Kowalewski, Joanna Szewczyk-Kowalczyk
Prowadzący grup: Martyna Justyńska, Magdalena Kaliszewska-Henczel, Michał Kowalewski, Joanna Szewczyk-Kowalczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

-

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, problemowe oraz metody ćwiczeń.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z ćwiczeń stanowi średnią arytmetyczną punktów przyznanych za działania indywidualne, obejmujące aktywne uczestnictwo w zajęciach (50% wysokości oceny) oraz za działania grupowe obejmujące projektowanie zadań (50% wysokości oceny) przeliczanych według skali:

100-85 pkt. – ocena bardzo dobra (bdb);

84-80 pkt. – ocena dobra plus (db+);

79-75 pkt. – ocena dobra (db);

74-70 pkt. – ocena dostateczna plus (dst+);

69-60 pkt. – ocena dostateczna (dst).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ćwiczenia – zaliczenie z oceną, obejmujące:

1. Punkty przyznawane za aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz indywidualne rozwiązywanie zadań rozwijających twórcze myślenie;

2. Punkty przyznawane za grupowe projektowanie zadań służących wspieraniu myślenia twórczego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Aktywność twórcza – cechy jednostki i obszary jej działania.

2. Podstawy rozwijania aktywności twórczej dziecka.

3. Charakterystyka myślenia twórczego. Myślenie dywergencyjne, konwergencyjne i intuicyjne.

4. Ćwiczenia podnoszące nastrój grupy, służące budowaniu zaufania, integrujące grupę.

5. Ćwiczenia obrazujące istotę myślenia konwergencyjnego (logicznego), dywergencyjnego i (twórczego) i intuicyjnego.

6. Ćwiczenia rozwijające płynność myślenia (ekspresyjną, ideacyjną, skojarzeniową i słowną).

7. Ćwiczenia rozwijające giętkość myślenia (figuralną i słowną).

8. Ćwiczenia wspierające oryginalność myślenia dziecięcego.

9. Ćwiczenia rozwijające dziecięca ciekawość poznawczą i wrażliwość na problemy (rozwijanie myślenia pytajnego i zdolności odkrywania oraz formułowania problemów).

10. Zadania dywergencyjne.

11. Ocena aktywności twórczej na podstawie analizy wybranych testów pozwalających na badanie poziomu myślenia twórczego dzieci

w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.


Literatura:

Podstawowa:

 Fischer R. (1999), Uczymy jak myśleć, Warszawa.

 Jąder M. (2005), Krok w kierunku… kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej

i wczesnoszkolnej, Kraków.

 Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J. (2020), Lekcje twórczości w klasie 1/2/3. Podręcznik dla nauczyciela, Warszawa.

 Szmidt K., Płóciennik J. (2020), Myślenie pytajne. Teoria

i kształcenie, Łódź.

 Szmidt K. (2013), Pedagogika twórczości, Gdańsk.

Uzupełniająca:

 Bonar J. (2008), Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź.

 Nęcka E. (2012), Psychologia twórczości, Gdańsk.

 Nęcka E. (2019), Trening twórczości, Sopot.

 Szmidt K. (2008), Trening kreatywności; podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice.

 Szynkowski J (2018), Guilfordowska czwórka, dostępne online: https://szynkowski.eu/guilfordowska-czworka

 Tynan B. (2004), Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6