UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-PWD057
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika twórczości
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość faktów z zakresu kultury i twórczych osiągnięć w rozwoju cywilizacji; znajomość podstawowych pojęć z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz pedagogiki ogólnej.

Skrócony opis:

Głównym celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej i psychologicznej dotyczącej twórczości i kreatywności oraz edukacyjnych uwarunkowań rozwoju zdolności twórczych dzieci, młodzieży oraz dorosłych.

Efekty uczenia się:

Wiedza 07E-0A_W08: W pogłębionym stopniu zna i rozumie cechy jednostki (szczególnie dziecka/ucznia) jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania.

Umiejętności 07E-0A_U09: Potrafi projektować własne uczenie się przez całe życie na bazie refleksji nad działaniami innych i autorefleksji.

Kompetencje społeczne: 07E-0A_K01. Jest gotów do myślenia i działania w sposób refleksyjny, konstruktywnej krytyki działań własnych i cudzych na bazie posiadanej wiedzy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład

Prezentacje

Dyskusja grupowa

Zadania testowe


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Pytania testowe i otwarte – ocenie podlega znajomość podstawowych pojęć z zakresu wiedzy o twórczości, uzyskanie 51% umożliwia zaliczenie sprawdzianu.

Zadania testowe, polegające na rozwiązaniu 3 problemów otwartych, mających charakter dywergencyjny.

Esej "Szkoła twórcza po mojemu" - wykonanie eseju jest warunkiem uzyskania oceny bardzo dobrej. Ocenie podlega oryginalność ujęcia oraz odwołanie się do teorii szkoły twórczej.

Ocenie podlega: płynność, giętkość oraz oryginalność rozwiązań

Pokaz

Prezentacja grupowa, dyskusja


Szczegółowe treści kształcenia:

• Pedagogika twórczości, jej przedmiot i cele. Podstawowe problemy pedagogiki twórczości

• Pojęcia twórczości i jego dzieje. Twórczość a kreatywność.

• Mity o twórczości i kreatywności i ich dekonspiracja naukowa.

• Bieguny i poziomy twórczości. Twórczość wybitna i codzienna. Koncepcje poziomów twórczości.

• Główne perspektywy teoretyczne twórczości. Teorie asocjacyjna i gestalt.

• Koncepcja myślenia dywergencyjnego J.P. Guilforda – czynniki i zadania testowe.

• Szkolne inhibitory twórczości uczniów.

• Twórczość a wiek. Cechy osobowości twórczej.

• Twórczość dzieci, jej dziedziny i swoistość.

• Rodzinne uwarunkowania rozwoju twórczości dzieci.

• Cechy środowiska społeczno-kulturowego a twórczość.

• Pomoc w tworzeniu i programy wychowania do twórczości.

• Metody badań pedagogiki twórczości i ich podział.


Literatura:

1. Kaufman J.C. (2011), Kreatywność, Wydawnictwo APS, Warszawa.

3. Mendecka G. (2015), Doświadczenia szkolne wybitnych twórców, „Psychologia Wychowawcza” 2015, tom I (LXIV), nr 8, s. 88-105.

4. Modrzejewska-Świgulska M. (2014), Twórczość codzienna w narracjach pedagogów, Wyd. UŁ, Łódź.

5. Popek S. (2001), Człowiek jako jednostka twórcza, UMCS, Lublin.

6. Szmidt K.J. (2003), Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości – przegląd stanowisk polskich, W: Dydaktyka twórczości, red. K.J. Szmidt, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

7. Szmidt K.J. (2010), ABC kreatywności, Difin, Warszawa.

8. Szmidt K.J. (2013), Pedagogika twórczości, wydanie II rozszerzone, GWP, Sopot.

9. Szmidt K.J. (2017), Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Wyd. UŁ, Łódź.

Szmidt K.J. (2024), Dylematy pedagogiki twórczości, Wyd. UŁ, Łódź

10. Uszyńska-Jarmoc J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Trans Humana, Białystok, rozdz. 2

i 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Modrzejewska-Świgulska
Prowadzący grup: Monika Modrzejewska-Świgulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

1. Wykład, dyskusja

2. Kurs online - prace pisemne, prace plastyczne, praca z tekstem, kwestionariusze - ćwiczenia

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ćwiczenia - Zasady zaliczenia:

• Ocena bardzo dobra – przygotowanie wszystkich zadań w terminie (zobacz tabel poniżej)

• Ocena dobra plus – przygotowaniu wszystkich zadań bez pracy plastycznej związanej z wizualizacją wymarzonej przestrzeni twórczej, wystarczy sam opis (zajęcia 3 – 4, etap 3, zobacz link do zadania umieszczony na końcu prezentacji)

• Ocena dobra – zadania składające się na zajęcia 1 – 2, wszystkie/ trzy etapy

• Ocena dostateczna plus – zadania składające się na zajęcia 1 – 2, bez pierwszego etapu, czyli wystąpienia Kena Robinsona

• Ocena dostateczna - zadanie (trzeci etap) składające się na zajęcia 1 – 2, bez pierwszego etapu, czyli wystąpienia Kena Robinsona oraz bez drugiego etapu, czyli tekstu K. J. Szmidta

2. Wykład - test przeprowadzony stacjonarnie, 51% zalicza wykład (zaliczenie z oceną)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zadania online, test

Szczegółowe treści kształcenia:

Głównym celem jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej i psychologicznej dotyczącej twórczości i kreatywności oraz edukacyjnych uwarunkowań rozwoju zdolności twórczych dzieci, młodzieży oraz dorosłych.

Literatura:

K. J. Szmidt. Pedagogika twórczości, GWP, 2013

E. Nęcka, Psychologia twórczości, GWP, 2002

W. Limont, Uczeń zdolny, GWP, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Modrzejewska-Świgulska
Prowadzący grup: Monika Modrzejewska-Świgulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6