UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomiar w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-PWDW193
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pomiar w edukacji
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw pomiaru osiągnięć, wyników kształcenia i wychowania oraz rozwiązań przyjmowanych podczas pomiaru różnicującego i sprawdzającego. Przedmiot obejmuje wprowadzenie w podstawy konstruowania oraz oceny narzędzi pomiaru przygotowując podstawę w zakresie samodzielnego projektowania i przeprowadzania pomiaru cech i procesów związanych z kształceniem i wychowaniem.

Efekty uczenia się:

Opisuje warunki i reguły pomiaru zagadnień i zjawisk edukacyjnych.

Ocenia jakość metod pomiaru i dobiera metody pomiaru odpowiednio do warunków diagnozy osiągnięć edukacyjnych.

Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad określających wiarygodność i transparentności wyników pomiaru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: prezentacja, objaśnienia

Problemowe: dyskusja, praca w grupach, projekty studenckie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną. Test wiedzy. Oceny uzależnione od liczby punktów możliwych do uzyskania podczas zaliczenia.


Ocena: dst – 65% - 69%

+ dst – 70% - 75%

db – 76% - 85%

+ db – 86% - 95%

bdb – 96% - 100%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udziela poprawny odpowiedzi na pytania o warunki i metody pomiaru.

Dobiera metody pomiaru adekwatnie do warunków diagnozy osiągnięć edukacyjnych.

Wskazuje warunki wiarygodności i transparentności wyników pomiaru.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pomiar sprawdzający i pomiar różnicujący.

2. Teoria pomiaru

3. Własności pomiaru

4. Metody pomiaru

5. Budowa narzędzi pomiaru

6. Ocena narzędzi pomiaru

7. Aplikacja rezultatów pomiaru

Literatura:

Literatura podstawowa

Hornowska, E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Warszawa: PWN.

Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP.

Literatura uzupełniająca

Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

AERA, APA, NCME, (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: GWP.

Gruszczyński, L. A. (2003). Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Pasikowski, S. (2019). Pomiar pośredni cech modelowanych w strukturze opozycji. Formuły integracji danych. Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Warszawa-Toruń, Przegląd Badań Edukacyjnych 28a, Wyd. UMK.

Pasikowski, S. (2019). Skale szacunkowe i ich rola w wyznaczaniu trafności pomiaru pedagogicznego. W: S. Banaszak, J. Śmietańska (red.), Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym (ss. 95-104). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. ISBN 978-83-232-3420-3.

Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości, strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6