Pomiar w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PWDW193 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomiar w edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw pomiaru osiągnięć, wyników kształcenia i wychowania oraz rozwiązań przyjmowanych podczas pomiaru różnicującego i sprawdzającego. Przedmiot obejmuje wprowadzenie w podstawy konstruowania oraz oceny narzędzi pomiaru przygotowując podstawę w zakresie samodzielnego projektowania i przeprowadzania pomiaru cech i procesów związanych z kształceniem i wychowaniem. |
Efekty uczenia się: |
Opisuje warunki i reguły pomiaru zagadnień i zjawisk edukacyjnych. Ocenia jakość metod pomiaru i dobiera metody pomiaru odpowiednio do warunków diagnozy osiągnięć edukacyjnych. Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad określających wiarygodność i transparentności wyników pomiaru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: prezentacja, objaśnienia Problemowe: dyskusja, praca w grupach, projekty studenckie. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną. Test wiedzy. Oceny uzależnione od liczby punktów możliwych do uzyskania podczas zaliczenia. Ocena: dst – 65% - 69% + dst – 70% - 75% db – 76% - 85% + db – 86% - 95% bdb – 96% - 100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udziela poprawny odpowiedzi na pytania o warunki i metody pomiaru. Dobiera metody pomiaru adekwatnie do warunków diagnozy osiągnięć edukacyjnych. Wskazuje warunki wiarygodności i transparentności wyników pomiaru. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pomiar sprawdzający i pomiar różnicujący. 2. Teoria pomiaru 3. Własności pomiaru 4. Metody pomiaru 5. Budowa narzędzi pomiaru 6. Ocena narzędzi pomiaru 7. Aplikacja rezultatów pomiaru |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Hornowska, E. (2009). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Warszawa: PWN. Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP. Literatura uzupełniająca Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. AERA, APA, NCME, (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: GWP. Gruszczyński, L. A. (2003). Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. Pasikowski, S. (2019). Pomiar pośredni cech modelowanych w strukturze opozycji. Formuły integracji danych. Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Warszawa-Toruń, Przegląd Badań Edukacyjnych 28a, Wyd. UMK. Pasikowski, S. (2019). Skale szacunkowe i ich rola w wyznaczaniu trafności pomiaru pedagogicznego. W: S. Banaszak, J. Śmietańska (red.), Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym (ss. 95-104). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. ISBN 978-83-232-3420-3. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości, strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Scholar. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.