Metodologia badań edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PWDW75 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie metodologii badań społecznych lub humanistycznych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w pogłębioną wiedzę na temat głównych orientacjach badawczych, modeli, strategii i schematów badań oraz relacji pomiędzy poszczególnymi elementami procesu badawczego w badaniach nad edukacją. |
Efekty uczenia się: |
07P-2A_W04 Zna główne orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w pedagogice. Rozumie założenia leżące u podstaw poszczególnych strategii i schematów badawczych. 07P-2A_U06 Dobiera metody badawcze odpowiadające warunkom wyznaczonym problematyką badań i specyfiką materiału empirycznego oraz interpretuje rezultaty badawcze. 07P-2A_U07 Wiąże stanowiska teoretyczne z odpowiadającymi danej problematyce badawczej metodami i rezultatami badawczymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: prezentacja, objaśnienia Problemowe: dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną. Test wiedzy. Oceny uzależnione od liczby punktów możliwych do uzyskania podczas zaliczenia. Ocena: dst – 65% - 69% + dst – 70% - 75% db – 76% - 85% + db – 86% - 95% bdb – 96% - 100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 07P-2A_W04: udziela poprawny odpowiedzi na pytania o proces badawczy, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w pedagogice. 07P-2A_U06: dobiera metody badawcze do problematyki badawczej oraz interpretację do wyniku analizy danych 07P-2A_U07: wskazuje możliwe ugruntowanie teoretyczne zaproponowanych metod i rezultatów badawczych |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rozumowanie w nauce - podziały, prawa logiczne, błędy rozumowań 2. Paradygmaty, modele, strategie i schematy badań w badaniach nad edukacją 3. Orientacje metodologiczne 4. Modele procesu badawczego 5. Pomiar, skale pomiaru, własności pomiaru, błędy i niepewność pomiaru 6. Klasyfikacje i schematy doboru próby, niezbędna wielkość próby 7. Podstawy wnioskowania statystycznego w analizie danych ilościowych i jakościowych 8. Raport z badań - schematy i standardy |
|
Literatura: |
Podstawowa: Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Grobler, A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Znak. Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP. Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN. Sobczyk, S. (2007). Statystyka. Nowe wydanie. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. Tom 1,2. Warszawa PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN. Hajduk, Z. (2012). Ogólna metodologia nauk. Lublin: Wydawnictwo KUL. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych – teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000. Muszyński, H. (2018). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pasikowski, S. (2019). Pomiar pośredni cech modelowanych w strukturze opozycji. Formuły integracji danych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 28a. Toruń: UMK. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. Szreder, M. (2010). Metody i techniki sondażowych badań opinii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łódź: Wydawnictwo Naukowe UŁ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 14 godzin, 21 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Podające: prezentacja, objaśnienia Problemowe: dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną. Test wiedzy. Oceny uzależnione od liczby punktów możliwych do uzyskania podczas zaliczenia. Ocena: dst – 65% - 69% + dst – 70% - 75% db – 76% - 85% + db – 86% - 95% bdb – 96% - 100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 07P-2A_W04: udziela poprawny odpowiedzi na pytania o proces badawczy, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w pedagogice. 07P-2A_U01: łączy problematykę badawczą z pytaniami, w których może się ona wyrażać dobiera metody badawcze do przedmiotu badań i warunków określających jego poznanie 07P-2A_U06: dobiera metody badawcze do problematyki badawczej oraz interpretację do wyniku analizy danych 07P-2A_U07: wskazuje możliwe ugruntowanie teoretyczne zaproponowanych metod i rezultatów badawczych 07P-2A_K01: wskazuje warunki wiarygodności i transparentności wyników badań edukacyjnych |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rozumowanie w nauce - podziały, prawa logiczne, błędy rozumowań 2. Paradygmaty, modele, strategie i schematy badań w badaniach nad edukacją 3. Orientacje metodologiczne 4. Modele procesu badawczego 5. Pomiar, skale pomiaru, własności pomiaru, błędy i niepewność pomiaru 6. Klasyfikacje i schematy doboru próby, niezbędna wielkość próby 7. Podstawy wnioskowania statystycznego w analizie danych ilościowych i jakościowych 8. Raport z badań - schematy i standardy |
|
Literatura: |
Podstawowa: Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Grobler, A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Znak. Niemierko, B. (1999). Pomiar wyników kształcenia. Warszawa: WSiP. Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN. Sobczyk, S. (2007). Statystyka. Nowe wydanie. Warszawa: PWN. Uzupełniająca: Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: UJ. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Scholar. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. Tom 1,2. Warszawa PWN. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN. Hajduk, Z. (2012). Ogólna metodologia nauk. Lublin: Wydawnictwo KUL. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych – teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000. Muszyński, H. (2018). Metodologiczne vademecum badacza pedagoga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Pasikowski, S. (2019). Pomiar pośredni cech modelowanych w strukturze opozycji. Formuły integracji danych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 28a. Toruń: UMK. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. Szreder, M. (2010). Metody i techniki sondażowych badań opinii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łódź: Wydawnictwo Naukowe UŁ. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.