Projektowanie pracy z dzieckiem uzdolnionym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PWZ049 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie pracy z dzieckiem uzdolnionym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę:- dotyczącą problematyki rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;- dotyczącą edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Skrócony opis: |
„Pedagogika zdolności” funkcjonuje w Polsce w kontekście prowadzonych badań naukowych oraz praktyki edukacyjnej od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Jest wiązana z dydaktyką, która współcześnie rozszerza obszar swoich zainteresowań badawczych i wykracza poza sferę intelektualną człowieka, biorąc pod uwagę również zdolności, sprawności, kompetencje, zamiłowania i zainteresowania uczniów. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do realizacji jednego z kluczowych zadań nauczycieli wczesnej edukacji tj. właściwego identyfikowanie zdolności uczniów oraz wspierania potencjałów i rozpoznawania specyficznych talentów, które mogą objawiać się w wielu obszarach i dziedzinach. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 07E-0A_W03 : Posiada pogłębioną wiedzę pedagogiczną i psychologiczną -fundament rozumienia procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się jednostki w codziennej pracy nauczyciela, służącą do organizowania i wspierania integralnego rozwoju dziecka oraz udzielania pomocy rodzicom/opiekunom w wychowaniu dziecka/ucznia zdolnego. UMIEJĘTNOŚCI: 07E-0A_U06: Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW do identyfikacji złożonych problemów dotyczących pracy z dzieckiem zdolnym oraz projektowania ich rozwiązania z zastosowaniem innowacyjnych metod i narzędzi (w tym metod aktywizujących, twórczych, ICT). 07E-0A_U08: Potrafi planować, organizować i kierować pracą indywidualną oraz zespołu. KOMPTENECJE SPOŁECZNE: 07E-0A_K01: Jest gotów do myślenia i działania w sposób refleksyjny, konstruktywnej krytyki działań własnych i cudzych na bazie posiadanej wiedzy. 07E-0A_K02: Jest gotów do wypełniania założonych działań edukacyjnych projektowania i kierowania działalnością na rzecz wspierania edukacji uczniów zdolnych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących tego obszaru pracy nauczyciela |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WR
N WR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielińska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Praca indywidualna i grupowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną - 50% oceny - aktywność na zajęciach, 50% - przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej sprawdzającej wiedzę i umiejętności niezbędne w pracy z uczniem zdolnym – opis przypadku: uczeń zdolny i podejmowane działania edukacyjne (W03; U06; U08; K01; K02) . Szczegółowe kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy (W03), umiejętności (U06, U08) i postaw (K01, K02) następuje w trakcie zajęć poprzez ocenianie poziomu ustnych wypowiedzi studentów, sposobów argumentowania własnych poglądów oraz na podstawie pracy pisemnej - indywidualnego opisu przypadku (W03, U06, K01). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Problematyka zdolności w pedagogice. Teoretyczne koncepcje zdolności. 2. Uczeń zdolny w badaniach pedagogicznych. Teoretyczne koncepcje ucznia zdolnego. Stereotypy w postrzeganiu uczniów zdolnych. 3. Kształcenie i wspieranie uczniów zdolnych w wybranych państwach świata 4. Diagnoza uczniów zdolnych. Metody diagnozowania. 5. Charakterystyka ucznia zdolnego w młodszym wieku szkolnym. 6. Szkoła jako środowisko wspierające uczniów zdolnych. Podstawy prawne kształcenia uczniów zdolnych. 7. Wybrane modele edukacji uczniów zdolnych. Programy wspierające rozwój uczniów zdolnych. Metody pracy z uczniem zdolnym. 8. Nauczyciel ucznia zdolnego. Zadania nauczyciela wspierającego rozwój uczniów zdolnych. Charakterystyka osobowościowa i kompetencyjna. |
|
Literatura: |
Cybis N. , Drop E. , Rowiński T. , Cieciuch J., (2013), Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE W. Limont, J. Cieślikowska, D. Jastrzębska (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa. Kamińska A, Kowalczyk A., Kompetencje diagnostyczne nauczycieli uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym – doniesienie z badań, EETP 33/2014 I. Fechner-Sędzicka (2013), Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej? Warszawa Literatura uzupełniająca: B. Dyrda (2012), Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno – pedagogiczne. Warszawa W. Limont (2010), Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot W. Limont, (2013), Stań na ramionach gigantów'', czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy, Psychologia wychowawcza, nr 3. T. Giza (2011), Podstawy pracy z uczniem zdolnym, Kielce T. Giza, I. Pałgan (2012), Praca z uczniem zdolnym – teoria i praktyka, Radom |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Modrzejewska-Świgulska, Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Monika Modrzejewska-Świgulska, Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kruszyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kruszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.