UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie pracy z dzieckiem uzdolnionym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-PWZ049
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie pracy z dzieckiem uzdolnionym
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student posiada wiedzę:- dotyczącą problematyki rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;- dotyczącą edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Skrócony opis:

„Pedagogika zdolności” funkcjonuje w Polsce w kontekście prowadzonych badań naukowych oraz praktyki edukacyjnej od połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Jest wiązana z dydaktyką, która współcześnie rozszerza obszar swoich zainteresowań badawczych i wykracza poza sferę intelektualną człowieka, biorąc pod uwagę również zdolności, sprawności, kompetencje, zamiłowania i zainteresowania uczniów. Celem zajęć jest przygotowanie studentów do realizacji jednego z kluczowych zadań nauczycieli wczesnej

edukacji tj. właściwego identyfikowanie zdolności uczniów oraz wspierania potencjałów i rozpoznawania specyficznych talentów, które mogą objawiać się w wielu obszarach i dziedzinach.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

07E-0A_W03 : Posiada pogłębioną wiedzę pedagogiczną i psychologiczną -fundament rozumienia procesów rozwoju, wychowania i

nauczania-uczenia się jednostki w codziennej pracy nauczyciela, służącą do organizowania i wspierania integralnego rozwoju dziecka

oraz udzielania pomocy rodzicom/opiekunom w wychowaniu dziecka/ucznia zdolnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

07E-0A_U06: Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW do identyfikacji złożonych problemów

dotyczących pracy z dzieckiem zdolnym oraz projektowania ich rozwiązania z zastosowaniem innowacyjnych metod i narzędzi (w tym

metod aktywizujących, twórczych, ICT).

07E-0A_U08: Potrafi planować, organizować i kierować pracą indywidualną oraz zespołu.

KOMPTENECJE SPOŁECZNE:

07E-0A_K01: Jest gotów do myślenia i działania w sposób refleksyjny, konstruktywnej krytyki działań własnych i cudzych na bazie

posiadanej wiedzy.

07E-0A_K02: Jest gotów do wypełniania założonych działań edukacyjnych projektowania i kierowania działalnością na rzecz wspierania

edukacji uczniów zdolnych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących tego

obszaru pracy nauczyciela

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielińska
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Praca indywidualna i grupowa.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną - 50% oceny - aktywność na zajęciach, 50% - przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej sprawdzającej wiedzę i umiejętności niezbędne w pracy z uczniem zdolnym – opis przypadku: uczeń zdolny i podejmowane działania edukacyjne (W03; U06; U08; K01; K02) . Szczegółowe kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy (W03), umiejętności (U06, U08) i postaw (K01, K02) następuje w trakcie zajęć poprzez ocenianie poziomu ustnych wypowiedzi studentów, sposobów argumentowania własnych poglądów oraz na podstawie pracy pisemnej - indywidualnego opisu przypadku (W03, U06, K01).


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Problematyka zdolności w pedagogice. Teoretyczne koncepcje zdolności.

2. Uczeń zdolny w badaniach pedagogicznych. Teoretyczne koncepcje ucznia zdolnego. Stereotypy w postrzeganiu uczniów zdolnych.

3. Kształcenie i wspieranie uczniów zdolnych w wybranych państwach świata

4. Diagnoza uczniów zdolnych. Metody diagnozowania.

5. Charakterystyka ucznia zdolnego w młodszym wieku szkolnym.

6. Szkoła jako środowisko wspierające uczniów zdolnych. Podstawy prawne kształcenia uczniów zdolnych.

7. Wybrane modele edukacji uczniów zdolnych. Programy wspierające rozwój uczniów zdolnych. Metody pracy z uczniem zdolnym.

8. Nauczyciel ucznia zdolnego. Zadania nauczyciela wspierającego rozwój uczniów zdolnych. Charakterystyka osobowościowa i

kompetencyjna.

Literatura:

Cybis N. , Drop E. , Rowiński T. , Cieciuch J., (2013), Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: ORE

W. Limont, J. Cieślikowska, D. Jastrzębska (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych.

Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Warszawa.

Kamińska A, Kowalczyk A., Kompetencje diagnostyczne nauczycieli uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym – doniesienie z

badań, EETP 33/2014

I. Fechner-Sędzicka (2013), Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację

uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej? Warszawa

Literatura uzupełniająca:

B. Dyrda (2012), Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno – pedagogiczne. Warszawa

W. Limont (2010), Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot

W. Limont, (2013), Stań na ramionach gigantów'', czyli uczeń zdolny jako problem wychowawczy, Psychologia wychowawcza, nr 3.

T. Giza (2011), Podstawy pracy z uczniem zdolnym, Kielce

T. Giza, I. Pałgan (2012), Praca z uczniem zdolnym – teoria i praktyka, Radom

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Modrzejewska-Świgulska, Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Monika Modrzejewska-Świgulska, Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kruszyńska
Prowadzący grup: Ewa Kruszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6