Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PWZBS07 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Uprzednie zaliczenie zajęć z metodologii badań pedagogicznych (na studiach licencjackich czy magisterskich) |
Skrócony opis: |
Celem seminarium dyplomowego jest: przygotowanie studentów oraz stworzenie optymalnych warunków do samodzielnej pracy badawczej poprzez: 1. rozwiniecie u studentów umiejętności krytycznej analizy literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich; 2. pomoc w precyzowaniu podstaw teoretycznych, problematyki i przedmiotu rozprawy, 3. przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystania w badaniach, 4. doskonaleniu warsztatu prowadzenia badań empirycznych, 5. doskonaleniu umiejętności interpretacji opracowanych wyników oraz poszukiwaniu możliwości ich zastosowania w praktyce edukacyjnej, 6. pomoc w zrozumienie przez studentów pojęć i prawidłowości ochrony praw autorskich. |
Efekty uczenia się: |
07E-0A_W04 Zna i rozumie zaawansowaną metodologię badań wykorzystywaną w dyscyplinie pedagogika. 07E-0A_W07 W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii, szkół badawczych i koncepcji z obszaru dyscypliny pedagogika z zastosowaniem alternatywnych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania, szczególnie w procesie edukacyjnym. Symbol Umiejętności 07E-0A_U01 Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW. 07E-0A_U03 Potrafi analizować i prognozować złożone procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW. 07E-0A_U04 Potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące, dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji oraz zaproponować w nich modyfikacje. 07E-0A_U07 Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii. Symbol Kompetencje społeczne 07E-0A_K01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób refleksyjny, konstruktywnej krytyki działań własnych i cudzych na bazie posiadanej wiedzy. 07E-0A_K04 Przestrzega zasad ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 18 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Śliwerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium dyplomowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Rekonstrukcja stanu wiedzy na interesujący problem badawczy Analiza stanu badań empirycznych w powyższym zakresie Sformułowanie głównego problemu badawczego Wybór paradygmatu badań Adekwatny dobór metody i technik badawczych Określenie terenu badań i dobór próby badawczej Przeprowadzenie badań terenowych zgodnie z przyjętym paradygmatem Analiza ilościowa i jakościowa uzyskanych danych Sformułowanie wniosków badawczych Przygotowanie finalnej wersji pracy dyplomowej |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych - głównie dyskusji nad przygotowywanymi krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań - oraz indywidualnych konsultacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Recenzja merytoryczna zgodna z przyjętym przez Radę Wydziału NoW UŁ arkuszem recenzji. Poprawność struktury pracy - logiczny układ treści Właściwy dobór literatury przedmiotu Poprawność metodologiczna koncepcji badań Trafność analizy ilościowej i jakościowej danych Poprawność zastosowanego aparatu metodologicznego Poprawność stylu i języka pracy |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Do uzyskania zaliczenia pierwszego semestru seminarium wymagane są: konspekt pracy (6-8 stron). Do uzyskania zaliczenia drugiego semestru seminarium wymagany jest wyraźny postęp prac nad dyplomem, w tym co najmniej jeden rozdział pracy. Do uzyskania zaliczenia trzeciego semestru seminarium wymagany jest wyraźny postęp prac nad dyplomem i kolejne rozdziały pracy. Do uzyskania zaliczenia czwartego semestru seminarium wymagana jest gotowa praca magisterska. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności następuje w trakcie zajęć poprzez ocenianie konspektów prac magisterskich studentów, prezentacji rozdziałów pracy i ustnych wypowiedzi. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się poprzez ocenę aktywności studenta, sposobów argumentowania własnych poglądów, a także podejmowanych przez niego decyzji i wyborów w trakcie wykonywanych zadań. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I etap - wprowadzenie do tematyki pisania prac magisterskich, zapoznanie z systemem antyplagiatowym stosowanym w UŁ; omówienie struktury pracy i wymogów szczegółowych w zakresie przygotowania prac magisterskich II etap - sformułowanie problemu (tematu) pracy i określenie celu pracy (przegląd piśmiennictwa z przedmiotowego zakresu, dyskusje z promotorem, dyskusje seminaryjne) U 01, U 03, U 04, U 07 III etap - dobór literatury (bazy bibliograficzne) U 03, U 04, U 05, U 07 IV etap - konceptualizacja i operacjonalizacja problemu (dyskusje z promotorem, dyskusje seminaryjne) W 04, W 07, U 01, U 03, K 01 V etap - przygotowanie konspektu pracy W 04, W 07, U01, VI etap - projektowanie i przeprowadzenie badań W 04, W07, U01, U 03 VII etap - przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy (dyskusje z promotorem, dyskusje seminaryjne) W 04, W 07, U 04, K 04 VIII etap - korekty merytoryczne i językowe K 01, K 04 IX etap - przyjęcie i recenzja pracy K 01 |
|
Literatura: |
K. Rubacha, Metodologia badan nad edukacją, Gdańsk 2010 T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań nad edukacją. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010 Literatura dodatkowa: R. Wojciechowska, Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Difin, Warszawa 2010. A.Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych: wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008 A. Pułło, Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Warszawa 2006. Literatura uzależniona od tematyki pracy magisterskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 18 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Śliwerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium dyplomowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.