UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-PWZBS07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Uprzednie zaliczenie zajęć z metodologii badań pedagogicznych (na studiach licencjackich czy magisterskich)

Skrócony opis:

Celem seminarium dyplomowego jest: przygotowanie studentów oraz stworzenie optymalnych warunków do samodzielnej pracy badawczej poprzez: 1. rozwiniecie u studentów umiejętności krytycznej analizy literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich; 2. pomoc w precyzowaniu podstaw teoretycznych, problematyki i przedmiotu rozprawy, 3. przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystania w badaniach, 4. doskonaleniu warsztatu prowadzenia badań empirycznych, 5. doskonaleniu umiejętności interpretacji opracowanych wyników oraz poszukiwaniu możliwości ich zastosowania w praktyce edukacyjnej, 6. pomoc w zrozumienie przez studentów pojęć i prawidłowości ochrony praw autorskich.

Efekty uczenia się:

07E-0A_W04 Zna i rozumie zaawansowaną metodologię badań wykorzystywaną w dyscyplinie pedagogika.

07E-0A_W07 W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii, szkół badawczych i koncepcji z obszaru dyscypliny pedagogika z zastosowaniem alternatywnych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania, szczególnie w procesie edukacyjnym.

Symbol Umiejętności

07E-0A_U01 Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW.

07E-0A_U03 Potrafi analizować i prognozować złożone procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW.

07E-0A_U04 Potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące, dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji oraz zaproponować w nich modyfikacje.

07E-0A_U07 Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii.

Symbol Kompetencje społeczne

07E-0A_K01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób refleksyjny, konstruktywnej krytyki działań własnych i cudzych na bazie posiadanej wiedzy.

07E-0A_K04 Przestrzega zasad ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium dyplomowe, 18 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium dyplomowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Rekonstrukcja stanu wiedzy na interesujący problem badawczy

Analiza stanu badań empirycznych w powyższym zakresie

Sformułowanie głównego problemu badawczego

Wybór paradygmatu badań

Adekwatny dobór metody i technik badawczych

Określenie terenu badań i dobór próby badawczej

Przeprowadzenie badań terenowych zgodnie z przyjętym paradygmatem

Analiza ilościowa i jakościowa uzyskanych danych

Sformułowanie wniosków badawczych

Przygotowanie finalnej wersji pracy dyplomowej

Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych - głównie dyskusji nad przygotowywanymi krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań - oraz indywidualnych konsultacji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Recenzja merytoryczna zgodna z przyjętym przez Radę Wydziału NoW UŁ arkuszem recenzji.

Poprawność struktury pracy - logiczny układ treści

Właściwy dobór literatury przedmiotu

Poprawność metodologiczna koncepcji badań

Trafność analizy ilościowej i jakościowej danych

Poprawność zastosowanego aparatu metodologicznego

Poprawność stylu i języka pracy

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Do uzyskania zaliczenia pierwszego semestru seminarium wymagane są: konspekt pracy (6-8 stron). Do uzyskania zaliczenia drugiego semestru seminarium wymagany jest wyraźny postęp prac nad dyplomem, w tym co najmniej jeden rozdział pracy. Do uzyskania zaliczenia trzeciego semestru seminarium wymagany jest wyraźny postęp prac nad dyplomem i kolejne rozdziały pracy. Do uzyskania zaliczenia czwartego semestru seminarium wymagana jest gotowa praca magisterska. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności następuje w trakcie zajęć poprzez ocenianie konspektów prac magisterskich studentów, prezentacji rozdziałów pracy i ustnych wypowiedzi. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się poprzez ocenę aktywności studenta, sposobów argumentowania własnych poglądów, a także podejmowanych przez niego decyzji i wyborów w trakcie wykonywanych zadań.

Szczegółowe treści kształcenia:

I etap - wprowadzenie do tematyki pisania prac magisterskich, zapoznanie z systemem antyplagiatowym stosowanym w UŁ; omówienie struktury pracy i wymogów szczegółowych w zakresie przygotowania prac magisterskich II etap - sformułowanie problemu (tematu) pracy i określenie celu pracy (przegląd piśmiennictwa z przedmiotowego zakresu, dyskusje z promotorem, dyskusje seminaryjne) U 01, U 03, U 04, U 07 III etap - dobór literatury (bazy bibliograficzne) U 03, U 04, U 05, U 07 IV etap - konceptualizacja i operacjonalizacja problemu (dyskusje z promotorem, dyskusje seminaryjne) W 04, W 07, U 01, U 03, K 01 V etap - przygotowanie konspektu pracy W 04, W 07, U01, VI etap - projektowanie i przeprowadzenie badań W 04, W07, U01, U 03 VII etap - przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy (dyskusje z promotorem, dyskusje seminaryjne) W 04, W 07, U 04, K 04 VIII etap - korekty merytoryczne i językowe K 01, K 04 IX etap - przyjęcie i recenzja pracy K 01

Literatura:

K. Rubacha, Metodologia badan nad edukacją, Gdańsk 2010

T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań nad edukacją. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010

Literatura dodatkowa: R. Wojciechowska, Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Difin, Warszawa 2010.

A.Dudziak, A. Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych: wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008

A. Pułło, Prace magisterskie i licencjackie. Wskazówki dla studentów, Warszawa 2006.

Literatura uzależniona od tematyki pracy magisterskiej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium dyplomowe, 18 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium dyplomowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6