UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji interpersonalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-SD0104
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji interpersonalnej
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu współczesnych teorii komunikacji.

Poznanie różnych poziomów komunikowania się.

Kształtowanie umiejętności rozróżniania propagandy, perswazji i edukacji.

Przedstawienie form i mechanizmów skutecznej komunikacji w kontaktach międzyludzkich.

Kształtowanie umiejętności rozróżniania technik manipulacji medialnej.

Wykazanie związku pomiędzy przekazem medialnym a kształtowaniem postaw dzieci i młodzieży

Efekty uczenia się:

07P2A_W07 Ma pogłębioną wiedzę o komunikacji jako transakcji pomiędzy podmiotami, o prawidłowościach rządzących procesem komunikacji transakcyjnej oraz o rodzajach stymulatorów i inhibitorów w komunikowania się pomiędzy ludźmi.

07P2A_U05 Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów i koncepcji oraz potrafi wykorzystać argumentację dzięki asertywności i porozumieniu bez przemocy.

07P2A_U07 Analizuje komunikację jako dynamiczną transakcję oraz diagnozuje sytuacje wychowawcze i edukacyjne ze względu na efektywność komunikacji.

07P2A_K02 Ma przekonanie znaczeniu efektywnej komunikacji w relacjach społecznych i jest gotowy do identyfikowania i rozwiązywania problemów wynikających zaburzeń komunikacji w sytuacjach wychowawczych.

07P2A_K04 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami poprawnej komunikacji i komunikacji asertywnej realizowanymi w praktyce.

07P2A_K07 Jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w dziedzinie pedagogiki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Granosik, Magdalena Staniaszek
Prowadzący grup: Mariusz Granosik, Małgorzata Krakowiak, Magdalena Staniaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Bożena Banasiak, Lidia Janiszewska, Katarzyna Miśkiewicz, Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Uzupełniająca


Nęcki Z.,(2000). Komunikowanie międzyludzkie, Kraków


Wosińska W. (2004). Psychologia życia społecznego: podręcznik psychologii społecznej dla praktyków i studentów. Gdańsk


Metody dydaktyczne:

Wykład (informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych). Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod audiowizualnych, wykładzie konwersatoryjnym oraz warsztatach i dyskusji dydaktycznej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną: Warunkiem zaliczenia: esej na wybrany temat, długość 5 stron A4. Ma on być przedstawiony w ujęciu komunikacji interpersonalnej. Times New Roman, 12, odstęp 1,5.

Tematyka esejów:

1. Jak efektywnie rozmawiać z dzieckiem

2. Czym jest asertywność i jak ją stosować w pracy zawodowej

3. Korzyści komunikacji empatycznej w miejscu pracy

4. Jak się skutecznie komunikować w miejscu pracy

5. Jak skutecznie reagować na konflikt

6. Porozumienie bez przemocy jak je zastosować w miejscu pracy

7. Jak negocjować i jak komunikować emocje?

8. Skuteczna komunikacja w sytuacjach wychowawczych

Pracę należy przesłać na adres: arletasuwalska@o2.pl pl w terminie do 26 stycznia 2019 r.Esej sprawdzi siedzę studentów w zakresie W07 i U05, U07, U12.

Ocena bardzo dobra – studentka/student stosuje ze zrozumieniem terminologię przedmiotu, wskazuje i opisuje wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej i potrafi ją biegle wykorzystać w przygotowaniu eseju


Ocena dobra – studentka/student wskazuje i wykorzystuje w eseju treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię, posiada podstawową wiedzę z komunikacji interpersonalnej i potrafi ją dobrze wykorzystać w przygotowaniu eseju

Ocena dostateczna – studentka/student wykorzystuje treści przedmiotu z zastosowaniem języka potocznego oraz jego/jej wiedza z zakresu komunikacji interpersonalnej jest wybiórcza, esej zaledwie powierzchownie nawiązuje do zasad komunikacji interpersonalnej

Ocena niedostateczna – student/studentka nie spełnia powyższych kryteriów.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wybrane tradycje w obszarze teorii komunikacji (socjopsychologiczna, retoryczna, socjokulturowa, fenomenologicznnna) (blok trzech zajęć).


2. Komunikacja interpersonalna jako dynamiczny proces.


3. Komunikacja jako interakcja i jako transakcja.


4. Komunikacja interpersonalna jako proces kształtowania jakości życia – w ujęciu J. Stewarta.


5. Stymulatory efektywności komunikowania się w sytuacjach wychowawczych jako źródło własnych koncepcji


6. Inhibitory efektywności komunikowania się w sytuacjach wychowawczych.


7. Komunikacja interpersonalna jako warunek efektywności procesów wychowania i kształcenia.


8. Gry komunikacyjne. Rodzaje gier komunikacyjnych.


9. Znaczenie gier komunikacyjnych w bliskich związkach.


10. Konflikty interpersonalne.


11. Style reagowania na konflikt.


12. Efektywne i nieefektywne sposoby radzenia sobie z konfliktem.


13. Przekaz społeczny a kształtowanie i zmiana postaw. Manipulacja społeczna.


14. Skuteczna komunikacja i jej narzędzia.


15. Sztuka negocjacji w komunikacji.


16. Teoria i praktyka dotycząca asertywności.


17. Komunikacja empatyczna i jej korzyści.


18. Porozumienie bez przemocy jako narzędzie komunikacji.


Literatura:

Podstawowa:

Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F. (2006) Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się Warszawa

Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa.

Berne E. (2015), „W co grają ludzie: psychologia stosunków międzyludzkich”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Cialdini, R.(1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Warszawa.

Doliński (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław.

Doliński, D (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa.

Griffin E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk GWP Gordon Th. (2009), Wychowanie bez porażek w szkole”, Instytut Wydawniczy PAX

Grzesiuk L. (1994) „Studia nad komunikacją interpersonalną” Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa

Hartley P., (2000) .Komunikacja w grupie, Poznań

Kernick, D.,Neuberg, S., Cialdini, R. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk.: GWP

Stewart J.R. (2000) „Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi: praca zbiorowa”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa wielorakie, .Nowe horyzonty w teorii i praktyce, przeł. A. Jankowski, Warszawa 2009.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Sasin
Prowadzący grup: Magdalena Sasin, Monika Wojtczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6