Podstawy komunikacji interpersonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-SD0104 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy komunikacji interpersonalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu współczesnych teorii komunikacji. Poznanie różnych poziomów komunikowania się. Kształtowanie umiejętności rozróżniania propagandy, perswazji i edukacji. Przedstawienie form i mechanizmów skutecznej komunikacji w kontaktach międzyludzkich. Kształtowanie umiejętności rozróżniania technik manipulacji medialnej. Wykazanie związku pomiędzy przekazem medialnym a kształtowaniem postaw dzieci i młodzieży |
Efekty uczenia się: |
07P2A_W07 Ma pogłębioną wiedzę o komunikacji jako transakcji pomiędzy podmiotami, o prawidłowościach rządzących procesem komunikacji transakcyjnej oraz o rodzajach stymulatorów i inhibitorów w komunikowania się pomiędzy ludźmi. 07P2A_U05 Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów i koncepcji oraz potrafi wykorzystać argumentację dzięki asertywności i porozumieniu bez przemocy. 07P2A_U07 Analizuje komunikację jako dynamiczną transakcję oraz diagnozuje sytuacje wychowawcze i edukacyjne ze względu na efektywność komunikacji. 07P2A_K02 Ma przekonanie znaczeniu efektywnej komunikacji w relacjach społecznych i jest gotowy do identyfikowania i rozwiązywania problemów wynikających zaburzeń komunikacji w sytuacjach wychowawczych. 07P2A_K04 Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami poprawnej komunikacji i komunikacji asertywnej realizowanymi w praktyce. 07P2A_K07 Jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w dziedzinie pedagogiki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik, Magdalena Staniaszek | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik, Małgorzata Krakowiak, Magdalena Staniaszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arleta Suwalska | |
Prowadzący grup: | Bożena Banasiak, Lidia Janiszewska, Katarzyna Miśkiewicz, Arleta Suwalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Uzupełniająca Nęcki Z.,(2000). Komunikowanie międzyludzkie, Kraków Wosińska W. (2004). Psychologia życia społecznego: podręcznik psychologii społecznej dla praktyków i studentów. Gdańsk |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych). Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod audiowizualnych, wykładzie konwersatoryjnym oraz warsztatach i dyskusji dydaktycznej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną: Warunkiem zaliczenia: esej na wybrany temat, długość 5 stron A4. Ma on być przedstawiony w ujęciu komunikacji interpersonalnej. Times New Roman, 12, odstęp 1,5. Tematyka esejów: 1. Jak efektywnie rozmawiać z dzieckiem 2. Czym jest asertywność i jak ją stosować w pracy zawodowej 3. Korzyści komunikacji empatycznej w miejscu pracy 4. Jak się skutecznie komunikować w miejscu pracy 5. Jak skutecznie reagować na konflikt 6. Porozumienie bez przemocy jak je zastosować w miejscu pracy 7. Jak negocjować i jak komunikować emocje? 8. Skuteczna komunikacja w sytuacjach wychowawczych Pracę należy przesłać na adres: arletasuwalska@o2.pl pl w terminie do 26 stycznia 2019 r.Esej sprawdzi siedzę studentów w zakresie W07 i U05, U07, U12. Ocena bardzo dobra – studentka/student stosuje ze zrozumieniem terminologię przedmiotu, wskazuje i opisuje wiedzę dotyczącą komunikacji interpersonalnej i potrafi ją biegle wykorzystać w przygotowaniu eseju Ocena dobra – studentka/student wskazuje i wykorzystuje w eseju treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię, posiada podstawową wiedzę z komunikacji interpersonalnej i potrafi ją dobrze wykorzystać w przygotowaniu eseju Ocena dostateczna – studentka/student wykorzystuje treści przedmiotu z zastosowaniem języka potocznego oraz jego/jej wiedza z zakresu komunikacji interpersonalnej jest wybiórcza, esej zaledwie powierzchownie nawiązuje do zasad komunikacji interpersonalnej Ocena niedostateczna – student/studentka nie spełnia powyższych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Wybrane tradycje w obszarze teorii komunikacji (socjopsychologiczna, retoryczna, socjokulturowa, fenomenologicznnna) (blok trzech zajęć). 2. Komunikacja interpersonalna jako dynamiczny proces. 3. Komunikacja jako interakcja i jako transakcja. 4. Komunikacja interpersonalna jako proces kształtowania jakości życia – w ujęciu J. Stewarta. 5. Stymulatory efektywności komunikowania się w sytuacjach wychowawczych jako źródło własnych koncepcji 6. Inhibitory efektywności komunikowania się w sytuacjach wychowawczych. 7. Komunikacja interpersonalna jako warunek efektywności procesów wychowania i kształcenia. 8. Gry komunikacyjne. Rodzaje gier komunikacyjnych. 9. Znaczenie gier komunikacyjnych w bliskich związkach. 10. Konflikty interpersonalne. 11. Style reagowania na konflikt. 12. Efektywne i nieefektywne sposoby radzenia sobie z konfliktem. 13. Przekaz społeczny a kształtowanie i zmiana postaw. Manipulacja społeczna. 14. Skuteczna komunikacja i jej narzędzia. 15. Sztuka negocjacji w komunikacji. 16. Teoria i praktyka dotycząca asertywności. 17. Komunikacja empatyczna i jej korzyści. 18. Porozumienie bez przemocy jako narzędzie komunikacji. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F. (2006) Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się Warszawa Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa. Berne E. (2015), „W co grają ludzie: psychologia stosunków międzyludzkich”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Cialdini, R.(1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Warszawa. Doliński (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław. Doliński, D (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa. Griffin E., (2003). Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk GWP Gordon Th. (2009), Wychowanie bez porażek w szkole”, Instytut Wydawniczy PAX Grzesiuk L. (1994) „Studia nad komunikacją interpersonalną” Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa Hartley P., (2000) .Komunikacja w grupie, Poznań Kernick, D.,Neuberg, S., Cialdini, R. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk.: GWP Stewart J.R. (2000) „Mosty zamiast murów: o komunikowaniu się między ludźmi: praca zbiorowa”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa wielorakie, .Nowe horyzonty w teorii i praktyce, przeł. A. Jankowski, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Sasin | |
Prowadzący grup: | Magdalena Sasin, Monika Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.