Podstawy i metody socjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-SZ0024 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy i metody socjoterapii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student posiada elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki społecznej dotyczącą przede wszystkim podstawowych pojęć, roli środowiska, typologii środowisk wychowawczych, zna pojęcie diagnozy, jej rodzaje i modele oraz potrafi scharakteryzować metody i techniki stosowane w diagnostyce pedagogicznej; zna podstawowe założenia psychologii humanistycznej. |
Skrócony opis: |
• Zapoznanie z elementarną wiedzą na temat socjoterapii, jej genezy i założeń w pracy terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. • Zadania terapeuty/wychowawcy w pracy z dziećmi i młodzieżą. • Omówienie metod i technik wykorzystywanych w pracy socjoterapeutycznej. • Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej. • Rozwijanie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. • Zapoznanie z wiedzą na temat etapów pracy nad projektem działań socjoterapeutycznych. • Nabywanie umiejętności analizy realizowanych programów socjoterapeutycznych. • Kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców. |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna elementarną terminologię z zakresu socjoterapii (07P1A_W01); - ma podstawową wiedzę o procesach z zakresu komunikacji społecznej i czynnikach warunkujących ich prawidłowy przebieg (07P1A_W08); - ma podstawową wiedzę o problemach i potrzebach uczestników grup socjoterapeutycznych, zna podstawowe elementy diagnozowania grupy socjoterapeutycznej (07P1A_W15); - ma elementarną wiedzę o metodach, formach i technikach stosowanych w socjoterapii (07P1A_W16); - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, a także motywów i wzorów zachowań dzieci i młodzieży (07P1A_U02); - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej używa języka specjalistycznego i porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w dziedzinie pedagogiki, psychologii i socjologii, jak i członkami grup socjoterapeutycznych (07P1A_U07); - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z działalnością socjoterapeutyczną (07P1A_U09); - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy socjoterapeutycznej, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej (07P1A_K05); - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu socjoterapii i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w tej dziedzinie (07P1A_K07). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielińska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Szczepanik | |
Prowadzący grup: | Renata Szczepanik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Elementy wykładu tradycyjnego. Wykład problemowy. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 07P2A_W01, 07P2A_W08, 07P2A_W15 -test sprawdzający wiedzę z zakresu znajomości terminologii stosowanej w socjoterapii, jej metod oraz procesu psychokorekcyjnego (ze szczególnym uwzględnieniem dynamiki grupy) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Socjoterapia a resocjalizacja (podobieństwa i różnice). Socjoterapia a profilaktyka. Socjoterapia jako proces psychokorekcyjny i metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. „Osobowość zawodowa” socjoterapeuty. Zaburzenie w zachowaniu, trudności wychowawcze – sposoby diagnozowania na potrzeby formułowania celów socjoterapii. Warunki organizowania grupy socjoterapeutycznej. Praca z grupą - proces grupowy i jego stadia rozwoju, diagnoza grupy. Społeczność korekcyjna i terapeutyczna – zasady pracy. Techniki oddziaływania psychokorekcyjnego w socjoterapii – omówienie wybranych technik i metod Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Deptuła M, Cichosz M, Junik W, Jarczyńska J, Poćwiardowska B, Zabłocka M, Hendler L. Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej/red. Maria Deptuła. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego; 2005. Sawicka K. Socjoterapia–model myślenia o psychokorekcji cz. II,„Remedium. 2004(3). Szczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agre-sywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. Uzupełniająca Jagieła J. Socjoterapia w szkole: krótki poradnik psychologiczny. Wydawnictwo Rubikon; 2009. Jankowiak B. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno‐pedagogicznej. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe UAM; 2016. K. Wilski, Socjoterapia. Idea i praktyka, [w:] R. Szczepanik (red.), Opieka i wy-chowanie w instytucjach wsparcia społecznego. Diagnoza i kierunki przeobrażeń, Wyd. AHE w Łodzi, Łódź 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.