Seminarium magisterskie (z przygotowaniem do egzaminu dyplomowego)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-TDKSZ3zP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie (z przygotowaniem do egzaminu dyplomowego) |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
12.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość problemów związanych z przygotowaniem koncepcji badawczych oraz analiza metodologicznych podstaw badań empirycznych. Posiadanie wiedzy dotyczącej metod badań pedagogicznych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą następującym celom: krytycznej analizie literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich, pomocy w precyzowaniu podstaw teoretycznych, problematyki i przedmiotu rozprawy, przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystywania w badaniach empirycznych, doskonaleniu umiejętności interpretowania, prezentowania wyników badań oraz poszukiwania możliwości ich zastosowania w praktyce edukacyjnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 07P-2A_W04 Zna główne metodologiczne orientacje badawcze w naukach społecznych (specyfikę podejścia jakościowego i ilościowego) oraz uwarunkowania wyborów dokonywanych podczas budowania koncepcji badań własnych. Posiada wiedzę o obustronnym powiązaniu przedmiotu i metody badań. Posiada pogłębioną wiedzę o przedmiocie będącym obiektem zabiegów badawczych. Umiejętności 07P-2A_U06 Potrafi dokonać krytycznego przeglądu literatury odnoszącej się do wybranego zagadnienia, będącego przedmiotem badań. W ramach wybranej orientacji metodologicznej umie formułować adekwatne pytania badawcze, stosować odpowiednie metody i techniki badawcze oraz wyciągać wnioski i interpretować uzyskiwane wyniki badań. Interpretacje odnosi do stanu aktualnej wiedzy przedmiotowej, sygnalizuje możliwe kierunki dalszych badań. Kompetencje społeczne 07P-2A_K01 Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i potrzeby jej doskonalenia w związku z uzyskiwanymi wynikami badań i możliwościami ich wykorzystania w planowaniu własnego rozwoju zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | - Analiza treści (teksty oraz wytwory) - Pokaz i wykład - Dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceny pracy magisterskiej zawarte są w ocenie (recenzji) i zawierają podstawowe kwestie: - ocenę adekwatności tytułu do treści pracy; - ocenę układu pracy, struktury podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez; - znajomość podstawowej terminologii z zakresu wybranej dyscypliny wiedzy; - znajomość specyfiki podejścia metodologicznego, zastosowanego w pracy; - wykorzystanie ujęć teoretycznych w procesie formułowania wypowiedzi uwzględniając ich odmienność i problematyczność; - umiejętność w ramach zaprezentowanego w toku badań własnych podejścia formułowania problemów badawczych, stosowania odpowiedniej metody oraz techniki i narzędzi badawczych oraz interpretowania uzyskanych wyników; - odkrywczość, nowatorstwo ujęcia tematu; - poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ostatni semestr poświęcony jest: - omówieniu przebiegu badań empirycznych i problemów tych badań; - prezentacji wyników badań przez studentów i dyskusji na ten temat; - analizie i opisowi wyników badań w trzecim rozdziale pracy magisterskiej i błędów popełnianych w tym rozdziale. Ocenie podlegają ww prace studentów i stopień zaawansowania pracy, weryfikowany w toku indywidualnych prezentacji. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Konstruowanie narzędzi badawczych i ich pilotaż; - Wzory technik i narzędzi badań; - Poprawność stosowania technik badawczych w określonych grupach badanych i podstawowe błędy w tym procesie; - Zbieranie i dokumentowanie danych; - Analiza i interpretacja danych empirycznych ilościowych i jakościowych; - Techniki prezentacji danych empirycznych; - Końcowe konstruowanie pracy dyplomowej - język, odsyłacze, przypisy, aneksy; - Przebieg egzaminu magisterskiego i przygotowanie do niego. |
|
Literatura: |
- E. Babie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003. - D. Jemielniak, red., Badania jakościowe. Podejścia i metody, PWN, Warszawa 2012. - D. Maison, Jakościowe metody badan społecznych. Podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022. - T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, wyd. II, Warszawa. - K.J. Szmidt, red., Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Wyd. AHE, Łódź 2009 - J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005. - R.K. Yin, Studium przypadku w badaniach naukowych, Wyd. UJ. Kraków 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.