Konwersatorium metodologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-TU0009 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium metodologiczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Posiadanie wiedzy z zakresu metod badań pedagogicznych. Znajomość problemów związanych z przygotowaniem koncepcji badawczych oraz analiza metodologicznych podstaw badań empirycznych Zmiana od 2019/20: Znajomość zasad przygotowania koncepcji badawczych oraz analizowania metodologicznych podstaw badań empirycznych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą następującym celom,: • krytyczna analiza literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich, • pomoc w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu rozprawy przygotowanie do krytycznej analizy wykorzystywanych narzędzi badawczych i ich doskonalenia Zmiana od 2019/20: • Śledzenie kontekstów używania terminów: subiektywny – obiektywny, metody ilościowe – jakościowe, triangulacja – metody mieszane • Doskonalenie umiejętności krytycznej analizy opracowań przygotowanych na podstawie badań empirycznych • pomoc w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu pracy magisterskiej przygotowanie do krytycznej analizy wykorzystywanych narzędzi badawczych i ich doskonalenia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 02 Posiada pogłębioną wiedzę w dziedzinie przedmiotowych i metodologicznych odmienności dyscyplin wywodzących się z nauk przyrodniczych oraz humanistycznych W04 Posiada pogłębiona wiedzę w zakresie specyfiki podejścia jakościowego i ilościowego w badaniach pedagogicznych. Potrafi określać różnice pomiędzy wyjaśnianiem i interpretacją zjawisk w badaniach empirycznych. Zna podstawowe strategie i modele prowadzenia badań dyscyplinach społecznych Umiejętności U05 Potrafi dokonywać krytycznej analizy tekstów z zakresu pedagogiki oraz poprawnie argumentować przyjmowane stanowiska U06 Potrafi krytycznie analizować wyniki badań uzyskiwanych różnymi metodami badawczymi oraz formułować wynikające z tego wnioski dla praktyki badawczej Kompetencje K01 Prezentuje świadomość własnej wiedzy oraz posiada zdolność jej doskonalenia w procesach komunikacyjnych Od roku 2019/20 obowiązują nowe efekty uczenia się: 07-1A_W04 - Posiada pogłębiona widzę w zakresie specyfiki podejścia jakościowego i ilościowego w badaniach pedagogicznych. Potrafi określać różnice pomiędzy wyjaśnianiem i interpretacją zjawisk w badaniach empirycznych. Zna podstawowe strategie i modele prowadzenia badań dyscyplinach społecznych 07-1A_U06- Potrafi dokonywać krytycznej analizy tekstów z zakresu pedagogiki oraz poprawnie argumentować przyjmowane stanowiska, a także analizować wyniki badań uzyskiwanych różnymi metodami badawczymi oraz formułować wynikające z tego wnioski dla praktyki badawczej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Prowadzący grup: | Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Metodą zajęć jest dyskusja grupowa nad krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań. Kryteria oceny konstruowane są w wyniku pracy grupowej i odnoszone każdorazowo do indywidualnego udziału. Warunkiem zaliczenia jest złożenie krytycznego opracowania artykułu przygotowanego na podstawie badań empirycznych |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Status metodologii w badaniach pedagogicznych – orientacje metodologiczne i ich ogólne założenia • Wiedza naukowa a postulat minimum racjonalności • Dyskusja naukowa – krytyka naukowa • Pytanie o język(i ) pedagogiki – praktyka pisania • Analiza metodologiczna prowadzonych badań empirycznych - Teorie i ich zastosowania - Struktura pracy empirycznej – metody badawcze i ich zaplecze teoretyczne - Elementy teorii pytań – zastosowanie w przygotowaniu koncepcji i narzędzi badawczych • Analiza koncepcji i przygotowanych narzędzi badawczych • Uogólnianie wyników badań – interpretacja i krytyka |
|
Literatura: |
( literatura podstawowa ) J. Brzeziński, Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1979 J. Gnitecki, Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, T I, Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań 2006 L. Koj, Wątpliwości metodologiczne, Lublin 1993 R. Kleszcz, O racjonalności. Studium epistemologiczno-metodologiczne, Łódź 1998 K., Konarzewski, Czy pedagogika wybić się może na naukowość?, w: Odmiany myślenia o edukacji, red. J. Rutkowiak, Kraków 1995. Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2001 M., Sikora, Problemy interpretacji w metodologii nauk empirycznych, Poznań 1997. D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kafar | |
Prowadzący grup: | Marcin Kafar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski, Jacek Piekarski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski, Jacek Piekarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.