UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium metodologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-TU0009
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium metodologiczne
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Posiadanie wiedzy z zakresu metod badań pedagogicznych. Znajomość problemów związanych z przygotowaniem koncepcji badawczych oraz analiza metodologicznych podstaw badań empirycznych


Zmiana od 2019/20:

Znajomość zasad przygotowania koncepcji badawczych oraz analizowania metodologicznych podstaw badań empirycznych.

Skrócony opis:

Zajęcia służą następującym celom,:

• krytyczna analiza literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich,

• pomoc w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu rozprawy

przygotowanie do krytycznej analizy wykorzystywanych narzędzi badawczych i ich doskonalenia

Zmiana od 2019/20:

• Śledzenie kontekstów używania terminów: subiektywny – obiektywny, metody ilościowe – jakościowe, triangulacja – metody mieszane

• Doskonalenie umiejętności krytycznej analizy opracowań przygotowanych na podstawie badań empirycznych

• pomoc w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu pracy magisterskiej

przygotowanie do krytycznej analizy wykorzystywanych narzędzi badawczych i ich doskonalenia

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 02 Posiada pogłębioną wiedzę w dziedzinie przedmiotowych i metodologicznych odmienności dyscyplin wywodzących się z nauk przyrodniczych oraz humanistycznych

W04 Posiada pogłębiona wiedzę w zakresie specyfiki podejścia jakościowego i ilościowego w badaniach pedagogicznych. Potrafi określać różnice pomiędzy wyjaśnianiem i interpretacją zjawisk w badaniach empirycznych. Zna podstawowe strategie i modele prowadzenia badań dyscyplinach społecznych

Umiejętności

U05 Potrafi dokonywać krytycznej analizy tekstów z zakresu pedagogiki oraz poprawnie argumentować przyjmowane stanowiska

U06 Potrafi krytycznie analizować wyniki badań uzyskiwanych różnymi metodami badawczymi oraz formułować wynikające z tego wnioski dla praktyki badawczej

Kompetencje

K01 Prezentuje świadomość własnej wiedzy oraz posiada zdolność jej doskonalenia w procesach komunikacyjnych

Od roku 2019/20 obowiązują nowe efekty uczenia się:

07-1A_W04 - Posiada pogłębiona widzę w zakresie specyfiki podejścia jakościowego i ilościowego

w badaniach pedagogicznych. Potrafi określać różnice pomiędzy wyjaśnianiem

i interpretacją zjawisk w badaniach empirycznych. Zna podstawowe strategie i modele prowadzenia badań dyscyplinach społecznych

07-1A_U06- Potrafi dokonywać krytycznej analizy tekstów z zakresu pedagogiki oraz poprawnie argumentować przyjmowane stanowiska, a także analizować wyniki badań uzyskiwanych różnymi metodami badawczymi oraz formułować wynikające z tego wnioski dla praktyki badawczej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych

Sposoby i kryteria oceniania:

Metodą zajęć jest dyskusja grupowa nad krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań. Kryteria oceny konstruowane są w wyniku pracy grupowej i odnoszone każdorazowo do indywidualnego udziału. Warunkiem zaliczenia jest złożenie krytycznego opracowania artykułu przygotowanego na podstawie badań empirycznych

Szczegółowe treści kształcenia:

• Status metodologii w badaniach pedagogicznych – orientacje metodologiczne i ich ogólne założenia

• Wiedza naukowa a postulat minimum racjonalności

• Dyskusja naukowa – krytyka naukowa

• Pytanie o język(i ) pedagogiki – praktyka pisania

• Analiza metodologiczna prowadzonych badań empirycznych

- Teorie i ich zastosowania

- Struktura pracy empirycznej – metody badawcze i ich zaplecze teoretyczne

- Elementy teorii pytań – zastosowanie w przygotowaniu koncepcji i narzędzi badawczych

• Analiza koncepcji i przygotowanych narzędzi badawczych

• Uogólnianie wyników badań – interpretacja i krytyka


Literatura:

( literatura podstawowa )

J. Brzeziński, Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1979

J. Gnitecki, Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, T I, Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań 2006

L. Koj, Wątpliwości metodologiczne, Lublin 1993

R. Kleszcz, O racjonalności. Studium epistemologiczno-metodologiczne, Łódź 1998

K., Konarzewski, Czy pedagogika wybić się może na naukowość?, w: Odmiany myślenia

o edukacji, red. J. Rutkowiak, Kraków 1995.

Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski, Łódź 2001

M., Sikora, Problemy interpretacji w metodologii nauk empirycznych, Poznań 1997.

D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kafar
Prowadzący grup: Marcin Kafar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski, Jacek Piekarski
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski, Jacek Piekarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6