Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-TUWAA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość problemów związanych z przygotowaniem koncepcji badawczych oraz analiza metodologicznych podstaw badań empirycznych. Posiadanie wiedzy dotyczącej metod badań pedagogicznych |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą następującym celom: krytycznej analizie literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich, pomocy w precyzowaniu podstaw teoretycznych, problematyki i przedmiotu rozprawy, przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystywania w badaniach empirycznych, doskonaleniu umiejętności interpretowania, prezentowania wyników badań oraz poszukiwania możliwości ich zastosowania w praktyce edukacyjnej. |
Efekty uczenia się: |
07P-2A_W04 Zna główne metodologiczne orientacje badawcze w naukach społecznych (specyfikę podejścia jakościowego i ilościowego) oraz uwarunkowania wyborów dokonywanych podczas budowania koncepcji badań własnych. Posiada wiedzę o obustronnym powiązaniu przedmiotu i metody badań. Posiada pogłębioną wiedzę o przedmiocie będącym obiektem zabiegów badawczych. 07P-2A_U06 Potrafi dokonać krytycznego przeglądu literatury odnoszącej się do wybranego zagadnienia, będącego przedmiotem badań. W ramach wybranej orientacji metodologicznej umie formułować adekwatne pytania badawcze, stosować odpowiednie metody i techniki badawcze oraz wyciągać wnioski i interpretować uzyskiwane wyniki badań. Interpretacje odnosi do stanu aktualnej wiedzy przedmiotowej, sygnalizuje możliwe kierunki dalszych badań. 07P-2A_K01 Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i potrzeby jej doskonalenia w związku z uzyskiwanymi wynikami badań i możliwościami ich wykorzystania w planowaniu własnego rozwoju zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Praca seminaryjna w formule indywidualnej i grupowej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z zaliczenia zajęć seminaryjnych składają się następujące komponenty: • Rzeczowy, merytoryczny i kreatywny udział w dyskusjach nad poszczególnymi zagadnieniami pracy dyplomowej – 40% • Systematyczność opracowywania pracy dyplomowej na poszczególnych jej etapach powstawania i jej prezentowania na zajęciach – 30% • Rzetelność pozyskiwania danych, trafność ich analizy i oryginalność ich interpretacji – 30% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się W04, U06 jest realizowana metodą dyskusji nad teoretycznym uzasadnieniem przedmiotu badań w świetle: krytycznej analizy literatury naukowej w celu pogłębionej refleksji nad teoretyczną ramą badań, prezentacją założeń metodologicznych koncepcji badań własnych wraz pogłębioną analizą argumentów potwierdzającą metodologiczną trafność i zasadność dokonanych wyborów. Finalnym potwierdzeniem tych efektów uczenia się jest opracowana praca dyplomowa. Weryfikacja efektu uczenia się K01 jest opracowanie podrozdziału krytyka metodologiczna badań własnych, polegająca na autorefleksyjnym odniesieniu się do zdobytych doświadczeń, przemyśleń i wniosków płynących z realizacji poszczególnych etapów badań własnych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Omówienie w ramach przypomnienia i utrwalenia oraz etapów pracy badawczej w podejściu ilościowym i jakościowym • Omówienie struktury pracy dyplomowej ze szczególnym uwzględnieniem struktury rozdziału metodologicznego • Konceptualizowanie przedmiotu badań, podejścia badawczego (ilościowego lub jakościowego) oraz przesłanek dotyczących organizacji projektowanych badań • Przegląd literatury naukowej pod kątem opracowania teoretycznego uzasadnienia przedmiotu badań • Konceptualizacja celów badań (teoretycznego, poznawczego i praktycznego) • Formułowanie problemów badawczych (głównego i szczegółowych) • Formułowanie struktury zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych (w przypadku podejścia ilościowego) • Zdefiniowanie cech populacji, której zachodzi badane zjawisko, określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej • Określenie metody i technik(i) badawczych ze wskazaniem uzasadnienia ich zastosowania w badaniach własnych • Opracowanie narzędzi badawczych, nawiązanie kontaktu z osobami lub instytucjami, których badania dotyczą, rozpoczęcie badań • Opracowanie rozdziału teoretycznego i metodologicznego • Wstępne porządkowanie zebranych danych, ich prezentacja i analiza • Pogłębiona analiza danych i sformułowanie wniosków z badań • Pogłębiona intelektualnie dyskusja związana z krytycznym namysłem metodologicznym zrealizowanych badań własnych • Dopracowanie redakcyjne wszystkich komponentów pracy dyplomowej • Złożenie zatwierdzonej pracy do Archiwum Prac Dyplomowych w USOSweb. |
|
Literatura: |
• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP • Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak • Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne • Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS • Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.