UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika porównawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XD0010
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika porównawcza
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu student/ka osiągnął/ła w stopniu podstawowym następujące efekty kształcenia:

• posługuje się elementarną terminologią używaną w pedagogice,

• zna najważniejsze tradycyjne nurty i systemy pedagogiczne,

• potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych współczesnych teorii pedagogicznych.


Skrócony opis:

Cele ogólne realizacji przedmiotu pedagogika porównawcza:

• ukazanie pedagogiki porównawczej jako subdyscypliny pedagogicznej,

• zapoznanie z uwarunkowaniami edukacji,

• poznanie reform oświatowych i zasad ich wdrażania

• poznanie struktury i funkcji systemu edukacji w Polsce i w wybranych krajach UE

• zapoznanie z procesem reform szkolnictwa wyższego w krajach UE.

Efekty uczenia się:

07P2A_W05: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki porównawczej jako subdyscypliny pedagogicznej:

• potrafi scharakteryzować przedmiot i zadania oraz wymienić funkcje pedagogiki porównawczej i je scharakteryzować;

• ma wiedzę w zakresie genezy pedagogiki porównawczej jako nauki i infrastruktury naukowo-badawczej pedagogiki porównawczej.

07P2A_W10: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę o uwarunkowaniach edukacji szkolnej oraz celach, organizacji, funkcjonowaniu i reformowaniu szkół różnego typu i szczebla, w tym szkoły wyższej:

• rozpoznaje rodzaje reform edukacyjnych oraz zasady przygotowywania i przeprowadzania reform edukacyjnych;

• ma wiedzę na temat reformy szkolnictwa wyższego w Europie

• ma wiedzę na temat uwarunkowań edukacji szkolnej.

07P2A_W14: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w Polsce i w wybranych krajach UE:

• ma wiedzę w zakresie Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia, obowiązku szkolnego, progów edukacyjnych, funkcji selekcyjnej edukacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Literatura uzupełniająca:

1) Adrjan B., Szkoła początkowa na Ukrainie, Problemy Wczesnej Edukacji 2011 nr 1

2) Attane I., Tam gdzie dzieci są luksusem. Chiny wobec katastrofy demograficznej, tłum. Andrzej Bilik, Warszawa:” Studio emka 2012

1. Bogaj A., Kwiatkowski S.M., Piwowarski R., Wskaźniki edukacyjne: Polska 2000, IBE, Warszawa 2001

2. Boroń A., Edukacja przedszkolna w Japonii, Problemy Wczesnej Edukacji 2011 nr 1

3. Chłodna I., Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008

3) Cylkowska-Nowak M., Szkolnictwo wyższe w Japonii – między elitaryzmem a umasowieniem, Ruch Pedagogiczny 2011 nr 3-4

4. Dolata R., Jakubowski M., Pokropek A., Polska oświata w międzynarodowych badaniach umiejętności uczniów PISA OECD. Wyniki, trendy, kontekst i porównywalność, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2013Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Wyd. Żak, Warszawa 1997.

5. Edukacja alternatywna - dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1992,(Wyd. II zmienione, Kraków 1993).

6. Edukacja i stratyfikacja społeczna, red. Tomasz Gmerek, Poznań: WOLUMIN 2003

7. Europa jako temat jakościowych badań pedagogicznych. Projekt polsko-niemiecki, red. E. Dubas, H.M. Griese, Wyd. "Adam Marszałek, Toruń 1998

8. Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red. Mirosława Cylkowska-Nowak, Poznań: Wydawnictwo WOLUMIN s.c. 2000

9. Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości. Strategie rozwoju, red. J. Szempruch, Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego 2006.

10. Edukacja w świecie współczesnym. Wybór tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i przewodnikiem internetowym, red. Roman Leppert, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2000

11. Edukacja w społeczeństwie obywatelskim i system wartości, red. J. Żebrowski, Gdańsk 1996

12. Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, pod red. I. Wojnar i J. Kubina, Elipsa, Warszawa 1996

13. Edukacja w wolności, pod red. B. Śliwerskiego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1992

14. Europa i co z tego wynika. Rozmowy w Castel Gandolfo, Res Publica, przygot. K. Michalski, Warszawa 1990

15. Feinberg W., Soltis J.F., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000

16. Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, red. Piotr Dehnel i Piotr Gutowski, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacjai TWP, Wrocław 2005

17. Freire P., Giroux H.A., Edukacja, polityka i ideologia, Nieobecne Dyskursy część III, pod red. Z. Kwiecińskiego, UMK Toruñ 1993

18. Fundamenty edukacyjnej wspólnoty, red. Joanna Danilewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005

19. Gelpi E., Świadomość ziemska. Badania i kształcenie, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1996

20. Głażewski M., Marc-Antoine Julien de Paris – od utopii heroicznej do pedagogiki porównawczej, Przegląd pedagogiczny 2015 nr 2

21. Gnitecki J., Globalistyka, Wyd. Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2000

22. Gajdzica Z., Komparatystyka jako dział wiedzy pedagogiki specjalnej w: Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, red. Janina Wyczesany i Zenon Gajdzica, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

23. Gmerek T., Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich. Studium z pedagogiki porównawczej, Poznań: Wydawnictwo WOLUMIN 2005.

24. Gmerek T., Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Studia i Monografie Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie, Poznań-Leszno 2007

25. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji,(Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011

26. Grzybowski P.P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia – literatura – adresy, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008

27. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, wstęp i red. naukowa Bogusław Śliwerski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

28. Hejnicka – Bezwińska T., W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki polskiej. Geneza i stan, WSP Bydgoszcz 1989

29. Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Wydawnictwo 69, Warszawa 1997

30. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa: WAiP 2008

31. Hejnicka-Bezwińska T., Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej (w poszukiwaniu logiki zmian), Warszawa: PWN 2015

32. Hildebrandt-Wypych D., Między centralizacją a autonomią – neoliberalne reformy edukacji w Holandii , Teraźniejszość – Czlowiek – Edukacja 2011 nr 4

33. Himmel B., Obecna polityka oświatowa w Republice Czeskiej, Kwartalnik Pedagogiczny 2002 nr 1

34. Jacyno M., Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1997

35. Jagoszewska I., Bibliografia szkolnictwa i oświaty na świecie 1989-1998, Stalowa Wola 2000

36. Janowski A., Twórca pedagogiki porównawczej M.A. Julien a sprawa polska, [w:] Człowiek i świat, Fundacja Innowacja, Warszawa 2001

37. Jung–Miklaszewska J., Szkoły społeczne in statu nascendi, IBE, Warszawa 1995.

38. Kamińska K., W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej, WSiP, Warszawa 2005

39. Kayser M., Wagemann P.A., Uczyliśmy się w szkole waldorfskiej. O historii i praktyce pewnej pedagogicznej utopii, WSiP, Warszawa 1998.

40. Komparatystyka dla humanistów, red. Mieczysław Dąbrowski, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2011

41. Komparatystyka dzisiaj. Tom I. Problemy teoretyczne, red. Ewa Szczęsna, Edaward Kasperski, Kraków: Universitas 2010.

42. Koncepcje nauki, szkoły i wychowania w ujęciu Deng Xiaopinga. Fragmenty przemówień z lat 1938-1992. Wybór, tłumaczenie i opracowanie Joanna Marszałek-Kawa, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2013.

43. Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, UMK Toruń 1990.

44. Kupisiewicz Cz., Koncepcje reform szkolnych w wybranych krajach świata na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Wyd. Żak, Warszawa 1995.

45. Kupisiewicz Cz., O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977 – 1999, red. naukowa Adam Knap, Alicja Siemak-Tylikowska, Mirosław S. Szymański, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999

46. Kupisiewicz Cz., Pedagogika porównawcza, Ruch Pedagogiczny 2001 nr 1-2

47. Kupisiewicz Cz., Wybrane problemy teorii i praktyki pedagogicznej na progu XXI wieku, Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania w Rykach, Warszawa 2003

48. Kupisiewicz Cz., Szkice z dziejów dydaktyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010

49. Kupisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012

50. Kwieciński Z., Tropy-ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wyd. Edytor, Poznań-Toruń 2000

51. Kwieciński Z., Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP 2007

52. Leppert R., Tokarska E., Pedagogika porównawcza w Chinach, Edukacja. Studia. Badania. Innowacje 2011 nr 2

53. Lewowicki T., Przemiany oświaty, Wydawnictwo „Żak”, wyd. czwarte, Warszawa 1997

54. Lippke W.J., Aspekty aktualnej reformy szkolnictwa w Hiszpanii i jej wpływ na nauczyciela, Kwartalnik Pedagogiczny 2005 nr 3

55. Łukaszewicz R., „Leczenie głupoty” i ... czyli Salon Edukacji Ekologicznej NATURAmy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1996.

56. Łukaszewicz R., Edukacja z wyobraźnią czyli jak podróżować bez map, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1994.

57. Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007

58. Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wyd. Edytor, Toruń - Poznań 1995

59. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. Dariusz Kubinowski, Marian Nowak, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2006

60. Miksza M., Zrozumieć Montessori, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1998.

61. Młodzież, edukacja i społeczeństwo,. Szkice z teorii i praktyki, red. Mirosława Cylkowska-Nowak, Poznań: WOLUMIN 2003

62. Murzyn A., Filozofia edukacji u schyłku XX wieku. Wybrane kwestie, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1999

63. Musiał K., Uniwersytet na miarę swego czasu. Transformacja społeczna w dobie postindustrialnej a zmiany w szkolnictwie wyższym krajów nordyckich, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria 2013.

64. Nalaskowski A., Edukacyjny show, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998

65. Nauki pedagogiczne a praktyka edukacyjna. Red. S. Palka, Prace Pedagogiczne, Zeszyt 10, Wyd. UJ, Kraków 1989.

66. Nawroczyński B., O szkolnictwie francuskim, PWN, Warszawa 1981.

67. Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1999.

68. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: WAiP 2008

69. Nowak-Łojewska A., Holenderskie pomysły na edukację dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Problemy Wczesnej Edukacji 2011 nr 1

70. Nowakowska-Siuta R., Szkolnictwo w Polsce i Niemczech 1945-2001. Wybrane aspekty porównawcze, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK 2002;

71. Nowakowska-Siuta R., Szkolnictwo wyższe w wybranych krajach Europy Zachodniej po II wojnie światowej, Warszawa: IBE 2007.

72. Nowakowska-Siuta R., Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu warszawskiego 2005.

73. Nussbaum M.C., W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. Astrid Męczkowska, Wrocław: Wydawnictwo DSW 2008

74. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, WSiP, Warszawa 1997.

75. Ornstein A.C., Hunkins F.P., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, WsiP, Warszawa 1998

4) Pac H., Narodowy Program Nauczania w kontekście transformacji systemu oświaty Wielkiej Brytanii, Problemy Wczesnej Edukacji 2011 nr 1

76. Pachociński R., Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie, IBE, Warszawa 2004

77. Pachociński R., Oświata XXI wieku. Kierunki przeobrażeń, IBE Warszawa 1999.

78. Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej, IBE, Warszawa 1998

79. Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, wyd. II poprawione i uzupełnione, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2007

80. Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Wyd. UJ, Kraków 1999

81. Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wyd. UJ, Kraków 2003

82. Pedagogika alternatywna - dylematy praktyki, red. K. Baranowicz, Impuls, Kraków 1995.

83. Pedagogika alternatywna - dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków 1998.

84. Pedagogika alternatywna - dylematy teorii, red. B. Śliwerski, Imupls, Kraków 1995.

85. Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, pod red. J. Gniteckiego i J. Rutkowiak, PTP, Warszawa-Poznań 1999.

86. Pedagogika jako formacja intelektualna. Refleksje we współczesnym dyskursie humanistycznym, red. Janusz Gnitecki, PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005

87. Pedagogika ogólna. Tradycja. Teraźniejszość. Nowe wyzwania, red. Teresa Hejnicka – Bezwińska, WSP Bydgoszcz 1995

88. Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, red. Andrzej Pluta, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, Częstochowa 1997

89. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. B. Śliwerski, tom 1-3, Gdańsk: GWP 2006.; tom 4 – Gdańsk: GWP 2010

90. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. naukowa Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom I – II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

91. Piwowarski R., Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej, Warszawa: Wyd. IBE 2006

92. Potulicka E., Nowa Prawica a edukacja, cz. I., Wyd. Edytor, Poznań - Toruń 1993

93. Potulicka E., Nowa Prawica a edukacja, cz. II., Wyd. Edytor, Poznań - Toruń 1996.

94. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010.

95. Potulicka E., Uniwersytet na "wolnym rynku", Rocznik Pedagogiczny, T. 32, 2009

96. Potulicka E., Wychowanie obywatelskie - nowy przedmiot nauczania w Wielkiej Brytanii, (w:) M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie, t. 4, Gdańsk 2008, GWP

97. Potulicka E., Edukacja dla demokracji, (w:) M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie, t. 2, Gdańsk 2007, GWP

98. Potulicka E., Wolny rynek edukacyjny a zagrożenia dla demokracji, (w:) M. Dziemianowicz, D. Gołębniak, R. Kwaśnica (red.), Przetrwanie i rozwój jako niezbywalne powinności wychowania, Wrocław 2006, WN DSW

99. Potulicka E., Edukacja dla wspólnoty obywatelskiej, (w:) J. Danielewska (red.), Fundamenty edukacyjnej wspólnoty, Kraków 2006, UJ

100. Potulicka E., Ewaluacja dla rozwoju szkoły, (w:) D. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, Kraków 2006, Impuls

101. Potulicka E., Kadra w szkole jako organizacji uczącej się, (w:) D. Muchacka, M. Szymański (red.), Szkoła w świecie współczesnym, Kraków 2008, Impuls

102. Potulicka E., W stronę uczącego się nauczyciela, szkoły i społeczeństwa, (w:) M. Kozielska (red.) Edukacja dla społeczeństwa wiedzy, Toruń 2007, Adam Marszałek

103. Potulicka E., Neoliberalne reformy edukacji w Stanach Zjednoczonych. Od Ronalda Reagana do Baracka Obamy, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014.

104. Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, red. A. Gromkowska-Melosik, T. Gmerek, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008.

105. Prokop J., Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA 2013.

106. Przyborowska B., Szkoły niepubliczne w Polsce. Oczekiwania i rzeczywistość, UMK Toruń, 1997.

107. Putkiewicz E., Wiłkomirska A., Zielińska A., Szkoły państwowe a szkoły społeczne. Dwa światy socjalizacji, STO, Warszawa 1997.

108. Radziwiłł A., O szkole, wychowaniu i polityce, WSiP, Warszawa 1992.

109. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998

110. Realia i perspektywy reform oświatowych, pod red. Bogaja A., IBE, Warszawa 1997.

111. Reforma Systemu Edukacji. Projekt, WSiP, Warszawa 1998

112. RUNISZEWICZ R., SYSTEMY OŚWIATOWE PAŃSTW NADBAŁTYCKICH, Wydawnictwo: WYDAWNICTWO ADAM MARSZAŁEK, Toruń 2002

113. Rusakowska D., W stronę edukacyjnego dyskursu nowoczesności, IBE, Warszawa 1995.

114. Rutkowski J., Filozofia polityczna arystotelizmu i neoliberalizmu a wychowanie, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003

115. Sander A., PISA In Polen - braucht man die Vergleichsuntersuchungen? Kwartalnik Pedagogiczny 2009 nr 3

116. Sandiford P., Szkolnictwo angielskie, przeł. Władysław Gumplowicz, uzupełnienie: Jan Hellmann, Warszawa- Łódź: Nakład „Naszej Księgarni” Sp. Akc. 1927

117. Seredyńska A., Zarys pedagogiki porównawczej. Zagadnienia dotyczące systemów wychowania i oświaty w wybranych krajach, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005

118. Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech,. Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Imnpuls“ 2007

5) Sobieszczyk M., Sobieszczyk P., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w systemie edukacyjnym Królestwa Hiszpanii, Problemy Wczesnej Edukacji 2011 nr 1

119. Solarczyk-Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między strategiami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004

120. Sowell T., Amerykańskie szkolnictwo od wewnątrz, Wyd. WSP Rzeszów 1996.

121. Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, IBE, Wyd. Edytor, Toruń 1993.

122. Systemy edukacji w krajach europejskich, red. Eugenia Potulicka, Dobrochna Hildebrandt – Wypych, Celina Czech – Włodarczyk, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012

123. Szewior K., System kształcenia ogólnego w RFN do 1990 r. zarys problemu z perspektywy równouprawnienia, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2003 nr 2

124. Szkoła a samorząd lokalny i administracja państwowa, WSiP, Warszawa 1996.

125. Szkoła w Niemczech. Rozwój. Autonomia. Środowisko, red. Inetta Nowosad, Aleksandra Sander, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009

126. Szmyd J., Wyzwania i poszukiwania edukacyjne. Szkice z pogranicza filozofii wychowania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2002

127. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej. Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu, tom I, Wydawnictwo UMK, Toruń 2003

128. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej. O integralną wizję człowieka i jego rozwoju, tom II, Wydawnictwo UMK, Toruń 2007

129. Sztuka nauczania. Szkoła, red. Krzysztof Konarzewski, Warszawa: WN PWN 2004

130. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. Krzysztof Kruszewski, Warszawa: WN PWN 2004

131. Śliwerska W., Śliwerski B., Edukacja w wolności, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1991 (II wyd. Kraków 1993).

132. Śliwerski B, Wyspy oporu edukacyjnego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1993

133. Śliwerski B., Edukacja autorska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.

134. Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Impuls, Kraków 2001

135. Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę. Studia z pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 1998 (II wyd. 2009).

136. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996.

137. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP., WAiP, Warszawa 2009

138. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2009

139. Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w)edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „impuls” 2015.

140. Transformacja w oświacie a europejskie perspektywy, pod red. W. Hörnera i M.S. Szymańskiego, Wydawnictwo „Żak”, warszawa 1998

141. Uczenie się od outsidera. Perspektywa europejskiej współpracy edukacyjnej, praca zbiorowa pod red. J. Rutkowiak, Oficyna Impuls, Kraków 1997.

142. Váňová M., Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika . Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badan naukowych, red. Bogusław Śliwerski, tom 2, Gdańsk: GWP 2006.

143. Wiloch T., Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej, Warszawa: PWN 1970

144. Wiśniewska-Paź B., Autonomia edukacji a ład społeczny. Struktura szkolnictwa w Szwajcarii wobec zdecentralizowanej organizacji społeczeństwa i państwa. Kwestie porównawcze ze strukturami państw ościennych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2009.

145. Wolanin T.R., Aby żadne dziecko nie pozostało w tyle. Edukacja w USA, tłum. Zofia Janowska, Z wprowadzeniem Andrzeja Janowskiego, Warszawa: ABC Wolters Kluwer Business 2011

146. Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Wyd. Strzelec, Kielce 1998.

147. W poszukiwaniu lepszej szkoły, pod red. R. Łukaszewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.

148. Zahorska M., Szkoła: między państwem, społeczeństwem, a rynkiem, Warszawa; Wyd. Akad. ŻAK 2002.

6) Zbróg Z., Sześciolatek w systemie szkolnym Francji – program klasy przygotowawczej, Problemy Wczesnej Edukacji 2011 nr 1

149. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Wybór i opracowanie Wołoszyn S., Tom III – Księga druga, Wyd. Strzelec, Kielce 1998.


Metody dydaktyczne:

Wykład (informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych).

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną: Warunkiem zaliczenia: opracowanie prezentacji w Power Point na wybrany z listy problem. Ma on być przedstawiony w ujęciu porównawczym, w dowolnie wybranym przez siebie podejściu/orientacji (synchroniczna, diachroniczna lub funkcjonalna) – maks. do 20 slajdów (tekst czcionką wielkości 28 oraz ilustracje – zdjęcia z podaniem źródła książkowego lub internetowego).

Prezentacja weryfikować będzie efekty kształcenia W05, W10, W15.

Kryteria oceny

Ocena bardzo dobra – studentka/student stosuje ze zrozumieniem terminologię przedmiotu, wskazuje i opisuje wiedzę dotyczącą głównych obszarów badawczych pedagogiki porównawczej, posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu głównych koncepcji metodologicznych w pedagogice porównawczej

i potrafi ją wykorzystać w przygotowaniu pracy zaliczeniowej

Ocena dobra – studentka/student wskazuje i wykorzystuje w prezentacji treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię, posiada podstawową wiedzę za zakresu wybranych koncepcji metodologicznych w pedagogice porównawczej

i potrafi ją wykorzystać w przygotowaniu pracy zaliczeniowej


Ocena dostateczna – studentka/student wykorzystuje treści przedmiotu językiem potocznym, wiedza z zakresu metodologicznych kwestii

w pedagogice porównawczej jest wybiórcza a treść przygotowanej sposób prezentacji treści w pracy zaliczeniowej jest powierzchowny

Ocena niedostateczna – student/studentka nie spełnia powyższych kryteriów.


Prezentacja multimedialna lub praca pisemna - indywidualna rozprawka na jeden z wybranych problemów oświatowych w obrębie wybranego przez siebie kraju. Należy najpierw wybrać sobie jeden z niżej podanych problemów, a następnie dowolny kraj świata (poza Polską), by korzystając z literatury naukowej, jak i czasopiśmiennictwa (źródła zagraniczne, dostępne on line, raporty Eurydice, OECD, UNESCO, Komisji Edukacji UE, krajowe raporty porównawcze itp.) , opisać i scharakteryzować ów problem w danym kraju oraz sposoby jego rozwiązywania. Praca nie powinna przekraczać 10 stron maszynopisu lub 20 slajdów własnej prezentacji multimedialnej (PowerPoint). Konieczne jest podanie źródeł, z których korzystamy, jak i w przypadku cytowania określonych rozwiązań pedagogicznych, prawnych i społeczno-kulturowych. Podana literatura jest pomocna w poszukaniu także innych źródeł wiedzy na poniższe tematy i skorzystaniu z nich do napisania rozprawki. Cudzoziemcy mogą napisać pracę lub przygotować prezentację w języku angielskim.

Pracę należy przesłać na adres: boguslaw.sliwerski@uni.lodz.pl w terminie do 15 stycznia 2018 r.


Wykaz problemów:


1. Rola samorządów terytorialnych w polityce edukacyjnej

2. Udział rodziców w edukacji szkolnej dziecka

3. Edukacja religijna w szkole

4. Edukacja seksualna a edukacja integralna (do życia w rodzinie)

5. Koedukacja a rozdzielność płci w edukacji

6. Obowiązek szkolny a wolność uczenia się

7. Szkoły alternatywne

8. Ocenianie zachowań/postaw uczniów

9. Prawo nauczycieli do innowacyjności, kreatywności

10. Ocena jakości „pracy” szkół a osiągnięć uczniów.

11. Ustrój szkolny – łączenie typów szkół a ich różnicowanie

12. Edukacja wobec agresji i przemocy rówieśniczej w szkołach

13. Specyfika egzaminowania uczniów

14. Warunki progowe (standardy wymagań) w zatrudnianiu nauczycieli

15. Autonomia szkół

16. Respektowanie praw uczniów w edukacji szkolnej

17. System motywowania i awansowania nauczycieli

18. Rozwiązywanie problemów niepowodzeń szkolnych

19. Praca z uczniem wybitnie uzdolnionym

20. Inkluzja w szkołach dzieci niepełnosprawnych

21. Edukacja domowa. Szanse i zagrożenia

22. Analfabetyzm uczniów mimo edukacji szkolnej

23. Edukacja publiczna wobec wielokulturowości

24. Edukacja artystyczna, kulturalna w kształceniu ogólnym

25. Problem uczciwości uczniów (ściąganie, plagiaty itp.)

26. Zjawisko wagarowania uczniów

27. Samorządność uczniowska

28. Miejsce w edukacji szkolnej dla organizacji pozarządowych


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Nowakowska-Siuta R. (2014), Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

2. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.) (2012), Systemy edukacji w krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

3. Průcha J. (2004), Pedagogika porównawcza. Podstawy międzynarodowych badań oświatowych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

4. Váňová M. (2006), Pedagogika porównawcza, [w:] B.Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, GWP, Gdańsk.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6