Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XU0037 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu student/ka osiągnął/ła w stopniu podstawowym następujące efekty kształcenia: • posługuje się elementarną terminologią używaną w pedagogice, • zna najważniejsze tradycyjne nurty i systemy pedagogiczne, • potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych współczesnych teorii pedagogicznych. |
Skrócony opis: |
Cele ogólne realizacji przedmiotu pedagogika porównawcza: • ukazanie pedagogiki porównawczej jako subdyscypliny pedagogicznej, • zapoznanie z uwarunkowaniami edukacji, • poznanie reform oświatowych i zasad ich wdrażania, • poznanie struktury i funkcji systemu edukacji w Polsce i w wybranych krajach UE, • zapoznanie z procesem reform szkolnictwa wyższego w krajach UE. |
Efekty uczenia się: |
07P2A_W05: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki porównawczej jako subdyscypliny pedagogicznej: • potrafi scharakteryzować przedmiot i zadania oraz wymienić funkcje pedagogiki porównawczej i je scharakteryzować; • ma wiedzę w zakresie genezy pedagogiki porównawczej jako nauki i infrastruktury naukowo-badawczej pedagogiki porównawczej. 07P2A_W10: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę o uwarunkowaniach edukacji szkolnej oraz celach, organizacji, funkcjonowaniu i reformowaniu szkół różnego typu i szczebla, w tym szkoły wyższej: • rozpoznaje rodzaje reform edukacyjnych oraz zasady przygotowywania i przeprowadzania reform edukacyjnych; • ma wiedzę na temat reformy szkolnictwa wyższego w Europie • ma wiedzę na temat uwarunkowań edukacji szkolnej 07P2A_W14: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w Polsce i w wybranych krajach UE: • ma wiedzę w zakresie Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia, obowiązku szkolnego, progów edukacyjnych, funkcji selekcyjnej edukacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arleta Suwalska | |
Prowadzący grup: | Arleta Suwalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arleta Suwalska | |
Prowadzący grup: | Aneta Rogalska-Marasińska, Arleta Suwalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Gmerek T., Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich. Studium z pedagogiki porównawczej, Poznań: Wydawnictwo WOLUMIN 2005. Gmerek T., Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Studia i Monografie Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie, Poznań-Leszno 2007 Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji,(Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 Potulicka E., Neoliberalne reformy edukacji w Stanach Zjednoczonych. Od Ronalda Reagana do Baracka Obamy, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014. Śliwerska W., Śliwerski B., Edukacja w wolności, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1991 (II wyd. Kraków 1993). Śliwerski B, Wyspy oporu edukacyjnego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1993 Śliwerski B., Edukacja autorska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996. Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Impuls, Kraków 2001 Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę. Studia z pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 1998 (II wyd. 2009). Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP., WAiP, Warszawa 2009 Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2009 Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w)edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „impuls” 2015. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: Wykład (informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania: Zaliczenie z oceną: Warunkiem zaliczenia: esej na wybrany temat, długość 5 stron A4. Ma on być przedstawiony w ujęciu porównawczym, w dowolnie wybranym przez siebie podejściu/orientacji (synchroniczna, diachroniczna lub funkcjonalna), Times New Roman, 12, odstęp 1,5. Esej weryfikować będzie efekty kształcenia W05, W10, W15. Kryteria ocenyOcena bardzo dobra – studentka/student stosuje ze zrozumieniem terminologię przedmiotu, wskazuje i opisuje wiedzę dotyczącą głównych obszarów badawczych pedagogiki porównawczej, posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu głównych koncepcji metodologicznych w pedagogice porównawczej i potrafi ją wykorzystać w przygotowaniu pracy zaliczeniowej Ocena dobra – studentka/student wskazuje i wykorzystuje w prezentacji treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię, posiada podstawową wiedzę za zakresu wybranych koncepcji metodologicznych w pedagogice porównawczej i potrafi ją wykorzystać w przygotowaniu pracy zaliczeniowej Ocena dostateczna – studentka/student wykorzystuje treści przedmiotu językiem potocznym, wiedza z zakresu metodologicznych kwestii w pedagogice porównawczej jest wybiórcza a treść przygotowanej sposób prezentacji treści w pracy zaliczeniowej jest powierzchowny Ocena niedostateczna – student/studentka nie spełnia powyższych kryteriów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pedagogika porównawcza-rozwój pedagogiki porównawczej 2. Teorie badań komparatystycznych i koncepcje metodologiczne – znaczenie analiz ilościowych i jakościowych. 3. Cele i funkcje współczesnej pedagogiki porównawczej, jako subdyscypliny pedagogicznej opisującej i wyjaśniającej edukacje we współczesnym świecie. 4. Główny przedmiot, cele i funkcje współczesnych międzynarodowych badań komparatystycznych. 5. Modele współczesnej szkoły i ich kategorie analityczne, jako przykład zastosowania strategii jakościowej w badaniach porównawczych. 6. Międzynarodowe instytucje zajmujące się badaniami komparatystycznymi 7. Uwarunkowania współczesnej edukacji: kontekst kulturowy, społeczny, polityczny, ekonomiczny, ideologiczny oraz czynniki demograficzne. 8. Charakter współczesnej polityki edukacyjnej Unii Europejskiej i jej konsekwencje dla reform edukacyjnych ( Wielka Brytania, Finlandia, Niemcy, itp.) Kształcenie a rynek pracy, Edukacja i stratyfikacja społeczna, Kształcenie uniwersyteckie, Rodzice a szkoła –problemy i tendencje we współpracy. |
|
Literatura: |
Nowakowska-Siuta R. (2014), Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Impuls, Kraków Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak Průcha J. (2006), Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa Systemy edukacji w krajach europejskich (2012), red. E. Potulicka, D. HildebrandtWypych,C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arleta Suwalska | |
Prowadzący grup: | Arleta Suwalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.