UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika porównawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XU0037
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika porównawcza
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu student/ka osiągnął/ła w stopniu podstawowym następujące efekty kształcenia:

• posługuje się elementarną terminologią używaną w pedagogice,

• zna najważniejsze tradycyjne nurty i systemy pedagogiczne,

• potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych współczesnych teorii pedagogicznych.

Skrócony opis:

Cele ogólne realizacji przedmiotu pedagogika porównawcza:

• ukazanie pedagogiki porównawczej jako subdyscypliny pedagogicznej,

• zapoznanie z uwarunkowaniami edukacji,

• poznanie reform oświatowych i zasad ich wdrażania,

• poznanie struktury i funkcji systemu edukacji w Polsce i w wybranych krajach UE,

• zapoznanie z procesem reform szkolnictwa wyższego w krajach UE.

Efekty uczenia się:

07P2A_W05: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki porównawczej jako subdyscypliny pedagogicznej:

• potrafi scharakteryzować przedmiot i zadania oraz wymienić funkcje pedagogiki porównawczej i je scharakteryzować;

• ma wiedzę w zakresie genezy pedagogiki porównawczej jako nauki i infrastruktury naukowo-badawczej pedagogiki porównawczej.

07P2A_W10: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę o uwarunkowaniach edukacji szkolnej oraz celach, organizacji, funkcjonowaniu i reformowaniu szkół różnego typu i szczebla, w tym szkoły wyższej:

• rozpoznaje rodzaje reform edukacyjnych oraz zasady przygotowywania i przeprowadzania reform edukacyjnych;

• ma wiedzę na temat reformy szkolnictwa wyższego w Europie

• ma wiedzę na temat uwarunkowań edukacji szkolnej

07P2A_W14: Student/ka ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w Polsce i w wybranych krajach UE:

• ma wiedzę w zakresie Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia, obowiązku szkolnego, progów edukacyjnych, funkcji selekcyjnej edukacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Aneta Rogalska-Marasińska, Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Gmerek T., Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich. Studium z pedagogiki porównawczej, Poznań: Wydawnictwo WOLUMIN 2005.

Gmerek T., Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Studia i Monografie Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie, Poznań-Leszno 2007

Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji,(Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011

Potulicka E., Neoliberalne reformy edukacji w Stanach Zjednoczonych. Od Ronalda Reagana do Baracka Obamy, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014.

Śliwerska W., Śliwerski B., Edukacja w wolności, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1991 (II wyd. Kraków 1993).

Śliwerski B, Wyspy oporu edukacyjnego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1993

Śliwerski B., Edukacja autorska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.


Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Impuls, Kraków 2001

Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę. Studia z pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 1998 (II wyd. 2009).

Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996.

Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP., WAiP, Warszawa 2009

Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2009

Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w)edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „impuls” 2015.


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Wykład (informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych).

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną: Warunkiem zaliczenia: esej na wybrany temat, długość 5 stron A4. Ma on być przedstawiony w ujęciu porównawczym, w dowolnie wybranym przez siebie podejściu/orientacji (synchroniczna, diachroniczna lub funkcjonalna), Times New Roman, 12, odstęp 1,5.


Esej weryfikować będzie efekty kształcenia W05, W10, W15.


Kryteria ocenyOcena bardzo dobra – studentka/student stosuje ze zrozumieniem terminologię przedmiotu, wskazuje i opisuje wiedzę dotyczącą głównych obszarów badawczych pedagogiki porównawczej, posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu głównych koncepcji metodologicznych w pedagogice porównawczej


i potrafi ją wykorzystać w przygotowaniu pracy zaliczeniowej


Ocena dobra – studentka/student wskazuje i wykorzystuje w prezentacji treści przedmiotu, nie zawsze przywołując terminologię, posiada podstawową wiedzę za zakresu wybranych koncepcji metodologicznych w pedagogice porównawczej


i potrafi ją wykorzystać w przygotowaniu pracy zaliczeniowej




Ocena dostateczna – studentka/student wykorzystuje treści przedmiotu językiem potocznym, wiedza z zakresu metodologicznych kwestii


w pedagogice porównawczej jest wybiórcza a treść przygotowanej sposób prezentacji treści w pracy zaliczeniowej jest powierzchowny


Ocena niedostateczna – student/studentka nie spełnia powyższych kryteriów.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pedagogika porównawcza-rozwój pedagogiki porównawczej

2. Teorie badań komparatystycznych i koncepcje metodologiczne – znaczenie analiz ilościowych i jakościowych.

3. Cele i funkcje współczesnej pedagogiki porównawczej, jako subdyscypliny pedagogicznej opisującej i wyjaśniającej edukacje we współczesnym świecie.

4. Główny przedmiot, cele i funkcje współczesnych międzynarodowych badań komparatystycznych.

5. Modele współczesnej szkoły i ich kategorie analityczne, jako przykład zastosowania strategii jakościowej w badaniach porównawczych.

6. Międzynarodowe instytucje zajmujące się badaniami komparatystycznymi

7. Uwarunkowania współczesnej edukacji: kontekst kulturowy, społeczny, polityczny, ekonomiczny, ideologiczny oraz czynniki demograficzne.

8. Charakter współczesnej polityki edukacyjnej Unii Europejskiej i jej konsekwencje dla reform edukacyjnych ( Wielka Brytania, Finlandia, Niemcy, itp.) Kształcenie a rynek pracy, Edukacja i stratyfikacja społeczna, Kształcenie uniwersyteckie, Rodzice a szkoła –problemy i tendencje we współpracy.


Literatura:

Nowakowska-Siuta R. (2014), Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i

perspektywy rozwoju, Impuls, Kraków

Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak

Průcha J. (2006), Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa

Systemy edukacji w krajach europejskich (2012), red. E. Potulicka, D. HildebrandtWypych,C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6