UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne nurty socjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XU0063
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne nurty socjologii
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych pojęć i ogólna orientacja w zagadnieniach socjologicznych.

Skrócony opis:

W wyniku prowadzonych zajęć student powinien opanować podstawowe elementy wyobraźni socjologicznej, poznać współczesne tendencje zmian społecznych oraz ich teoretyczne i praktyczne uzasadnienia, nabyć umiejętności w zakresie rozpoznawania i oceny przejawów życia społecznego z socjologicznego punktu widzenia.

Efekty uczenia się:

Rozróżnia i charakteryzuje podstawowe aspekty racjonalnego podejścia do życia społecznego („wyobraźni socjologicznej”).

Identyfikuje współczesne tendencje zmian w sferze edukacji oraz w innych sferach życia społecznego istotnych dla procesów edukacyjnych.

Nazywa i streszcza główne teorie socjologicznymi formułowane w odniesieniu do edukacji oraz poszczególnych sfer życia społecznego istotnych dla procesów edukacyjnych.

Wymienia rezultaty ważnych socjologicznych badań empirycznych prowadzonych w obszarze edukacji oraz w istotnych dla procesów edukacyjnych sferach życia społecznego.

Analizuje znaczenie zidentyfikowanych zmian społecznych dla jakości kształcenia na różnych poziomach.

Rozpoznaje i poddaje elementarnej analizie socjologicznej główne problemy społeczne występujące w poszczególnych obszarach życia zbiorowego.

Stosuje krytyczne podejście do treści obecnych w dyskursie publicznym (potocznym), zwłaszcza w jego wariantach medialnych.

07P2A_W07 Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.

07P2A_W08 Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.

Ma świadomość wielowarstwowości i stereotypizacji dyskursu potocznego w życiu społecznym (zwłaszcza dyskursu edukacyjnego).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Granosik
Prowadzący grup: Mariusz Granosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Granosik
Prowadzący grup: Mariusz Granosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Granosik
Prowadzący grup: Mariusz Granosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład- wykorzystanie metod podawczych

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin -

egzamin ustny lub pisemny (przy dużej ilości studentów) z treści wykładów oraz lektur. Ocena zależeć będzie od stopnia znajomości i rozumienia w szerszym kontekście teoretycznym poszczególnych nurtów


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Jakie socjologia ma problemy?

2. Podstawowe pojęcia socjologii wiedzy. Nominalizm i realizm.

3. Wiedza deskryptywna, normatywna, potoczna i naukowa. Sfera prywatna i sfera publiczna.

4. Kryzys i granice poznania naukowego.

5. Socjologia (wielo)kultury.

6. Znaczenie dyskursu publicznego i masowej komunikacji. Społeczeństwo sieci?

7. Typy ładu społecznego i proces instytucjonalizacji.

8. Podstawowe pojęcia socjologii politycznej. Typy ideologii.

9. Globalizacja a glokalizacja.

10. Teorie zmiany społecznej.

11. Orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny.

12. Socjologia krytyczna i Gender studies.

13. Socjologia jednostki.

14. Socjologia nierówności społecznych. Wykluczenie, marginalizacja, inkluzja.

15. Teorie problemów społecznych (od patologii do społecznej emancypacji mniejszości).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Szacka B. 2003. Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa

Żygulski K. Problemy współczesnej socjologii, Fundacja Innowacja, 2007

Literatura uzupełniająca:

A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Kraków 2012

K. Slany, Sprostać zmianom: szkice o powinnościach współczesnej socjologii, Kraków 2009

Giddens A. 2004. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Encyklopedia Socjologii, Tomy 1-4. Oficyna Naukowa, Warszawa 1998-2002.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6