Społeczne uwarunkowania procesów wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XU1017 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne uwarunkowania procesów wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć i ogólna orientacja w zagadnieniach socjologicznych. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi społecznymi uwarunkowaniami procesów edukacyjnych oraz wychowawczych. Teoretyczną bazą odniesienia są tutaj nauki społeczne, szczególnie socjologia. |
Efekty uczenia się: |
07P-2A_W07 Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych i wychowawczych. 07P-2A_U01 Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury oraz procesów wychowawczych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i wychowawczych. 07P-2A_K07 Dostrzega i formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne, związane z własną oraz cudzą działalnością, poszukuje optymalnych rozwiązań problemów wychowawczych, a także możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. 07P-2A_K10 Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy oraz szczególnej troski. Jest świadomy zobowiązań społecznych, związanych z rolą społeczno-zawodową, do pełnienia której został przygotowany. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne z oceną obejmujące zakres wykładów. Kryteria oceny uzależnione od stopnia rozumienia treści przedmiotu (W07), integrowania oraz wykorzystania przyswojonej wiedzy (U01). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie: wychowanie, socjalizacja, edukacja, mikro, mezo i makro uwarunkowania Społeczne ramy i funkcje wiedzy. Socjologia (wielo)kultury. Globalizacja i glokalizacja jako współczesne uwarunkowania wychowania. Społeczne funkcje systemów (instytucji) edukacyjnych: orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny, stratyfikacja. Socjologia jednostki: w stronę podmiotu, od determinowania do warunkowania Socjologia nierówności społecznych od patologii do społecznej emancypacji: wykluczenie, marginalizacja, inkluzja, partycypacja. Socjalizacja pierwotna i wtórna w perspektywie konstruktywistycznej. Teorie grup odniesienia. Nowe media: środowisko wirtualne, generacja C i społeczeństwo sieci Ideologie, wartości i normy w procesie wychowania Klasy, kody i modele rodziny Społeczne uwarunkowania wychowania i edukacji z perspektywy feministycznej Podsumowanie zajęć i omówienie zagadnień zaliczeniowych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Berger, P., L. i T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, PIW, 1983. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, PIW, Warszawa 1990. Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja, WN PWN, Warszawa 2006. Szymański M.J. Socjologia edukacji. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków, 2013 Uzupełniająca: Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. de Tchorzewski A. M. red., Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A. M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002. Ejsmont M., Kosmalska B., Media. Wartości. Wychowanie, Kraków-Gdańsk 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość , Kraków 2010. M. Marody M. red., Wymiary życia społecznego, Wyd. Scholar 2002. Muchowska B. red., Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, red. B. Muchowska, Kraków 2008. Nowak, L., O składowych procesu wychowania, „Socjologia Wychowania” X/258: 31-56, 1993. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Soltis J.F., Feinberg W, Szkoła a społeczeństwo, Warszawa 2000. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Woźniak R. Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 2002. Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne z oceną obejmujące zakres wykładów. Kryteria oceny uzależnione od stopnia rozumienia treści przedmiotu (W07), integrowania oraz wykorzystania przyswojonej wiedzy (U01). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie: wychowanie, socjalizacja, edukacja, mikro, mezo i makro uwarunkowania Społeczne ramy i funkcje wiedzy. Socjologia (wielo)kultury. Globalizacja i glokalizacja jako współczesne uwarunkowania wychowania. Społeczne funkcje systemów (instytucji) edukacyjnych: orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny, stratyfikacja. Socjologia jednostki: w stronę podmiotu, od determinowania do warunkowania Socjologia nierówności społecznych od patologii do społecznej emancypacji: wykluczenie, marginalizacja, inkluzja, partycypacja. Socjalizacja pierwotna i wtórna w perspektywie konstruktywistycznej. Teorie grup odniesienia. Nowe media: środowisko wirtualne, generacja C i społeczeństwo sieci Ideologie, wartości i normy w procesie wychowania Klasy, kody i modele rodziny Społeczne uwarunkowania wychowania i edukacji z perspektywy feministycznej Podsumowanie zajęć i omówienie zagadnień zaliczeniowych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Berger, P., L. i T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, PIW, 1983. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, PIW, Warszawa 1990. Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja, WN PWN, Warszawa 2006. Szymański M.J. Socjologia edukacji. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków, 2013 Uzupełniająca: Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. de Tchorzewski A. M. red., Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A. M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002. Ejsmont M., Kosmalska B., Media. Wartości. Wychowanie, Kraków-Gdańsk 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość , Kraków 2010. M. Marody M. red., Wymiary życia społecznego, Wyd. Scholar 2002. Muchowska B. red., Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, red. B. Muchowska, Kraków 2008. Nowak, L., O składowych procesu wychowania, „Socjologia Wychowania” X/258: 31-56, 1993. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Soltis J.F., Feinberg W, Szkoła a społeczeństwo, Warszawa 2000. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Woźniak R. Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 2002. Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gajek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne z oceną obejmujące zakres wykładów. Kryteria oceny uzależnione od stopnia rozumienia treści przedmiotu (W07), integrowania oraz wykorzystania przyswojonej wiedzy (U01). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie: wychowanie, socjalizacja, edukacja, mikro, mezo i makro uwarunkowania Społeczne ramy i funkcje wiedzy. Socjologia (wielo)kultury. Globalizacja i glokalizacja jako współczesne uwarunkowania wychowania. Społeczne funkcje systemów (instytucji) edukacyjnych: orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny, stratyfikacja. Socjologia jednostki: w stronę podmiotu, od determinowania do warunkowania Socjologia nierówności społecznych od patologii do społecznej emancypacji: wykluczenie, marginalizacja, inkluzja, partycypacja. Socjalizacja pierwotna i wtórna w perspektywie konstruktywistycznej. Teorie grup odniesienia. Nowe media: środowisko wirtualne, generacja C i społeczeństwo sieci Ideologie, wartości i normy w procesie wychowania Klasy, kody i modele rodziny Społeczne uwarunkowania wychowania i edukacji z perspektywy feministycznej Podsumowanie zajęć i omówienie zagadnień zaliczeniowych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Berger, P., L. i T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, PIW, 1983. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, PIW, Warszawa 1990. Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja, WN PWN, Warszawa 2006. Szymański M.J. Socjologia edukacji. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków, 2013 Uzupełniająca: Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. de Tchorzewski A. M. red., Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A. M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002. Ejsmont M., Kosmalska B., Media. Wartości. Wychowanie, Kraków-Gdańsk 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość , Kraków 2010. M. Marody M. red., Wymiary życia społecznego, Wyd. Scholar 2002. Muchowska B. red., Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, red. B. Muchowska, Kraków 2008. Nowak, L., O składowych procesu wychowania, „Socjologia Wychowania” X/258: 31-56, 1993. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Soltis J.F., Feinberg W, Szkoła a społeczeństwo, Warszawa 2000. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Woźniak R. Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 2002. Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Gajek, Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gajek, Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie pisemne z oceną obejmujące zakres wykładów. Kryteria oceny uzależnione od stopnia rozumienia treści przedmiotu (W07), integrowania oraz wykorzystania przyswojonej wiedzy (U01). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie: wychowanie, socjalizacja, edukacja, mikro, mezo i makro uwarunkowania Społeczne ramy i funkcje wiedzy. Socjologia (wielo)kultury. Globalizacja i glokalizacja jako współczesne uwarunkowania wychowania. Społeczne funkcje systemów (instytucji) edukacyjnych: orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny, stratyfikacja. Socjologia jednostki: w stronę podmiotu, od determinowania do warunkowania Socjologia nierówności społecznych od patologii do społecznej emancypacji: wykluczenie, marginalizacja, inkluzja, partycypacja. Socjalizacja pierwotna i wtórna w perspektywie konstruktywistycznej. Teorie grup odniesienia. Nowe media: środowisko wirtualne, generacja C i społeczeństwo sieci Ideologie, wartości i normy w procesie wychowania Klasy, kody i modele rodziny Społeczne uwarunkowania wychowania i edukacji z perspektywy feministycznej Podsumowanie zajęć i omówienie zagadnień zaliczeniowych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Berger, P., L. i T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, PIW, 1983. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, PIW, Warszawa 1990. Bourdieu P., Passeron J.-C., Reprodukcja, WN PWN, Warszawa 2006. Szymański M.J. Socjologia edukacji. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków, 2013 Uzupełniająca: Adamski F., Rodzina: wymiar społeczno-kulturowy, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002. Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. de Tchorzewski A. M. red., Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A. M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002. Ejsmont M., Kosmalska B., Media. Wartości. Wychowanie, Kraków-Gdańsk 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość , Kraków 2010. M. Marody M. red., Wymiary życia społecznego, Wyd. Scholar 2002. Muchowska B. red., Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania, red. B. Muchowska, Kraków 2008. Nowak, L., O składowych procesu wychowania, „Socjologia Wychowania” X/258: 31-56, 1993. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Soltis J.F., Feinberg W, Szkoła a społeczeństwo, Warszawa 2000. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000. Woźniak R. Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 2002. Znaniecki F., Socjologia wychowania, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1973. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.