Komparatystyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XUK201 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komparatystyka pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | nie ma takiej potrzeby |
Skrócony opis: |
Komparatystyka pedagogiczna jest przedmiotem pozwalającym na krytyczną, analityczno-syntetyczną analizę problemów związanych z polityką oświatową państw w różnych regionach świata i o różnych ustrojach politycznych. Istotne jest odniesienie kluczowych dla tej polityki problemów do rozwiązań, jakie mają miejsce także w III RP. |
Efekty uczenia się: |
Symbol Wiedza 07P-2A_W10 Zna najważniejsze ujęcia teoretyczne i konteksty, dotyczące porównawczego badania teorii, ideologii, zjawisk i instytucji pedagogicznych. 07P-2A_W11 Ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów, a także główne uwarunkowania polityki oświatowej. Symbol Umiejętności 07P-2A_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania oraz projektowania działań praktycznych. Symbol Kompetencje 07P-2A_K01 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Potrafi samodzielnie opracować zagadnienie oświatowe dokonując właściwego doboru źródeł i środków do jego eksterioryzacji multimedialnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Śliwerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Chojnowski, Renata Góralska | |
Prowadzący grup: | Dominik Chojnowski, Renata Góralska, Aneta Rogalska-Marasińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Śliwerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Chojnowski, Bogusław Śliwerski | |
Prowadzący grup: | Dominik Chojnowski, Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje wraz z dyskusją Panele dyskusyjne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w konwersatorium - w panelu dyskusyjnym. Przygotowanie prezentacji multimedialnej w zespołach (maks. do 20 slajdów) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie w problematykę komparatystyki pedagogicznej. Podstawowe aspekty teoretyczne i metodologiczne komparatystyki pedagogicznej. Główne instytucje międzynarodowe zajmujące się badaniami porównawczymi. Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Edukacji (ISCED). Przemiany we współczesnych społeczeństwach wysoko rozwiniętych i ich wpływ na systemy edukacyjne. Edukacja i stratyfikacja społeczna. Niepowodzenia szkolne a problematyka awansu społecznego w międzynarodowych badaniach porównawczych. Kształcenie a rynek pracy. Opór szkolny jako zjawisko mogące wzmacniać wykluczenie grup marginalizowanych. Egalitaryzm i elitaryzm jako idee wpływające na kształt współczesnych systemów edukacyjnych. Neoliberalizm i jego wpływ na działanie systemów edukacyjnych wybranych krajów. Nierówności społeczne z czego wynikają i kto je powoduje. Szkoły jako droga do więzienia (School to Prison Pipeline). Sytuacja mniejszości rasowych w Stanach Zjednoczonych. Nauczyciele wobec neoliberalnego kapitalizmu. Edukacja publiczna między kapitałem ludzkim a demokracją. Polityka zero tolerancji jako jeden z przejawów wolnorynkowej retoryki kapitału ludzkiego. Nauczyciel jako transformatywny intelektualista bądź zwolennik istniejącego porządku społecznego. System edukacyjny jako potencjalne pole zmiany społecznej ale i strażnik obowiązującego systemu i panujących w nim ideologii prawicowych, lewicowych bądź neoliberalnych itp. Analiza krytyczna wybranych systemów edukacyjnych itp. Edukacja alternatywna na świecie. Demokratyzacja edukacji a demokracja w edukacji Międzynarodowe badania porównawcze osiągnięć szkolnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa: R. Nowakowska-Siuta, Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014. R. Nowakowska-Siuta, B. Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015. J. Průcha, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, red. nauk. B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2004. Neoliberalne uwikłania edukacji, red. J. Rutkowiak, E. Potulicka, Impuls, 2010. A. Gromkowska-Melosik, Elitarne szkolnictwo średnie, Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015. E. Potulicka, Edukacja mniejszości rasowych i etnicznych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016. Uzupełniająca: Skandynawia, Kanada: T. Gmerek, Media, edukacja i tożsamość etniczna – na przykładzie mniejszości Sami, Studia Edukacyjne, nr 23, 2012, s. 367-381. T. Gmerek, Od polityki przemocy do afirmacji mniejszości? Studium przypadku na przykładzie ludu Saami w Norwegii, Przegląd Pedagogiczny 2007 | 1 | 79-94. T. Gmerek, Tubylcze szkolnictwo wyższe w Arktyce. Wybrane problemy i egzemplifikacje, Rocznik Pedagogiczny 37/2014. T. Gmerek, Rozwój szkolnictwa dla mniejszości tubylczych na Alasce, Biuletyn Historii Wychowania, 2015. SKAN11. T. Gmerek, Edukacja, język i tożsamość etniczna Inuitów na Grenlandii, Studia Edukacyjne, nr 29, 2013, s. 101-130. C. Czech-Włodarczyk, Czy tylko powierzchowny tokenizm? Sytuacja ludności rdzennej w Kanadzie po wyborach parlamentarnych w Kanadzie w 2015 roku, Forum Oświatowe, 30(1), 137–149. C. Czech-Włodarczyk, Zmiany w programach kształcenia w zakresie edukacji obywatelskiej w Kanadzie, Studia Edukacyjne, 2016, nr 38, s. 299-314. T. Gmerek, System edukacji w Finlandii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. E. Johnsson, System edukacji w Szwecji, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. A. Mańkowska, System edukacji w Norwegii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. E. Czujko-Moszyk, Sukcesy fińskiego systemu edukacji, czyli dlaczego Finlandia szczyci się jednym z najlepszych systemów szkolnictwa na świecie – porównawcze studium przypadku, Studia Edukacyjne, 2018, nr 48, s. 349-365. Wlk. Brytania: E. Potulicka, System edukacji w Wielkiej Brytanii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. T. Gmerek, Selekcje szkolne, strukturalna segmentacja i nierówności społeczne w Anglii, Forum Socjologiczne 2, 2011. T. Gmerek, Uczniowie chińscy w szkolnictwie angielskim–pomiędzy tradycyjną socjalizacją a walką o „sukces”, Studia Edukacyjne, nr 21, 2012, s. 31-43. USA: E. Potulicka, Ruch restrukturyzacji w szkolnictwie amerykańskim – reforma oddolna?, Człowiek-Teraźniejszość-Edukacja, Nr 1(61) 2013. E. Potulicka, Rynek w edukacji amerykańskiej jako teoria oraz ideologia, Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 2 (58), 2012, 23-36. E. Potulicka, Reforma uniwersytetów amerykańskich – czas przetrwania, Rocznik Pedagogiczny 36/2013. Rosja: T. Gmerek, System edukacji w Rosji, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. T. Gmerek, Szkoły koczownicze dla mniejszości tubylczych w północnych obszarach Rosji. Rys historyczny i współczesne problemy, Studia Edukacyjne, nr 28, 2013, s. 129-146. Holandia: D. Hildebrandt-Wypych, System edukacji w Holandii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. D. Hildebrandt-Wypych, Edukacja jako politicum – debata wokół integracyjnej roli holenderskiego „państwa edukacyjnego”, Studia Edukacyjne, 2014, nr 33, s. 95-117. Hiszpania: S. Szczurkowska, System edukacji w Hiszpanii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. T. Gmerek, Edukacja i procesy selekcji społecznej w Hiszpanii – na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego, Studia Edukacyjne, nr 24, 2013, s. 65-87. Pojedyncze kraje: C. Czech-Włodarczyk, System edukacji we Francji, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. B. Wiśniewska-Paź, System edukacji w Szwajcarii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. S. Sawicka Wilgusiak, System edukacji we Włoszech, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. D. Hildebrandt-Wypych, Neoliberalizm i desekularyzacja jako dwa wymiary reform edukacji we współczesnej Turcji, Studia Edukacyjne, 2017, nr 43, s. 21-41. A. Szerląg, System edukacji w Republice Litewskiej, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. I. Nowosad, System edukacji w Niemczech, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. A. Boroń, System edukacji w Portugalii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. Afryka M. Czerepaniak-Walczak, Edukacja pod baobabem. O reformowaniu szkolnictwa w Republice Kenii, Rocznik pedagogiczny t. 41/2018. T. Gmerek, Socjalizacyjna funkcja szkolnictwa w Afryce Południowej w okresie apartheidu (1948-1994), Studia Edukacyjne, 2017, nr 46, s. 235-252. Kraje azjatyckie: S.T. Kwiatkowski, I. Nowosad, System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Singapurze. Między utopijną wizją a rzeczywistością, STUDIA EDUKACYJNE NR 47/2018. I. Nowosad, Procesy demokratyzacji i tajwanizacji. O roli edukacji w kształtowaniu tajwańskiej tożsamości narodowej, STUDIA Z TEORII WYCHOWANIA TOM IX: 2018 NR 1(22). J. Sokolnicki, Neoliberalne reformy szkolnictwa wyższego na Tajwanie – w kleszczach sukcesu, KWARTALNIK PEDAGOGICZNY 2016 NUMER 4 (242). Polityka oświatowa, neoliberalizacja itp.: Z. Kwieciński, Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji Perspektywa pedagogiki krytycznej, NAUKA 3/2017, s. 57–70. D. Hildebrandt-Wypych, Obywatelstwo w strategii kształcenia ustawicznego Unii Europejskiej – wsparcie uczestnictwa w demokracji czy rozwój kapitału ludzkiego?, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, Nr 66(2) ISSN 1505-8808 2014. D. Hildebrandt-Wypych, Edukacja obywatelska w świetle współczesnych przemian koncepcji obywatelstwa w państwie narodowym, Studia Edukacyjne, nr 21, 2012, s. 95-123. Z. Melosik, Edukacja uniwersytecka i procesy straty¬fikacji społecznej, KULTURA–SPOŁECZEŃSTWO–EDUKACJA Nr 1 ( 3 ) 2 0 1 3 POZNAŃ. Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, KULTURA–SPOŁECZEŃSTWO–EDUKACJA Nr 1 / 2 0 1 2 POZNAŃ. E. Potulicka, Rynkowy model wczesnej edukacji a stanowisko profesjonalistów – perspektywa globalna, Problemy Wczesnej Edukacji, 26(3), 7-24. T. Gmerek, A. Cybal-Michalska, Globalizacja – aspekt edukacyjny i socjalizacyjny, [w:] Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, red. J. Pyżalski, Wydawca: theQ studio, Łódź 2015. A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, Studia Edukacyjne, 2015, nr 37, s. 7-21. A. Gromkowska-Melosik, Dostęp kobiet i mężczyzn do studiów wyższych. Studium porównawcze, Rocznik Lubuski, 2015 | 41 | 2 | 39-49. C. Czech-Włodarczyk, Potencjał społeczny i pedagogiczny koncepcji social resilience w erze neoliberalnej, Forum Pedagogiczne 2018/1. K. Starego, K. (2014). Od politycznych żądań do politycznych rozwiązań: podstawy edukacji demokratycznej [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz (red.), Demokracja i edukacja: dylematy, diagnozy, doświadczenia (s. 49–70), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014. E. Potulicka, Przemiany w analizowanych krajach na tle tendencji ogólnoeuropejskich, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013. Nauczyciele: E. Potulicka, Zmiana koncepcji kształcenia nauczycieli jako podstawa reform edukacji, Studia Edukacyjne, 2016, nr 38, s. 215-226. E. Potulicka, „Nauczyciel największą wartością naszego narodu” – retoryka, praktyka i skutki „reformy” kształcenia nauczycieli w Anglii i Walii, Rocznik pedagogiczny t. 41/2018. A. Gromkowska-Melosik, Feminizacja zawodu nauczycielskiego – „różowe kołnierzyki” i paradoksy rynku pracy, STUDIA EDUKACYJNE NR 25/2013. U. Dzikiewicz-Gazda, U. (2012). Społeczno-ideologiczne konteksty uwikłania edukacji przedszkolnej. Forum Oświatowe, 2(47), 167-174. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.