UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komparatystyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XUK201
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komparatystyka pedagogiczna
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

nie ma takiej potrzeby

Skrócony opis:

Komparatystyka pedagogiczna jest przedmiotem pozwalającym na krytyczną, analityczno-syntetyczną analizę problemów związanych z polityką oświatową państw w różnych regionach świata i o różnych ustrojach politycznych. Istotne jest odniesienie kluczowych dla tej polityki problemów do rozwiązań, jakie mają miejsce także w III RP.

Efekty uczenia się:

Symbol Wiedza

07P-2A_W10 Zna najważniejsze ujęcia teoretyczne i konteksty, dotyczące porównawczego badania teorii, ideologii, zjawisk i instytucji pedagogicznych.

07P-2A_W11 Ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów,

a także główne uwarunkowania polityki oświatowej.

Symbol Umiejętności

07P-2A_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną

z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania oraz projektowania działań praktycznych.

Symbol Kompetencje

07P-2A_K01 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy

i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

Potrafi samodzielnie opracować zagadnienie oświatowe dokonując właściwego doboru źródeł i środków do jego eksterioryzacji multimedialnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dominik Chojnowski, Renata Góralska
Prowadzący grup: Dominik Chojnowski, Renata Góralska, Aneta Rogalska-Marasińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominik Chojnowski, Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Dominik Chojnowski, Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Prezentacje wraz z dyskusją


Panele dyskusyjne

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w konwersatorium - w panelu dyskusyjnym.

Przygotowanie prezentacji multimedialnej w zespołach (maks. do 20 slajdów)


Szczegółowe treści kształcenia:

Wprowadzenie w problematykę komparatystyki pedagogicznej. Podstawowe aspekty teoretyczne i metodologiczne komparatystyki pedagogicznej. Główne instytucje międzynarodowe zajmujące się badaniami porównawczymi. Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Edukacji (ISCED).

Przemiany we współczesnych społeczeństwach wysoko rozwiniętych i ich wpływ na systemy edukacyjne.

Edukacja i stratyfikacja społeczna.

Niepowodzenia szkolne a problematyka awansu społecznego w międzynarodowych badaniach porównawczych.

Kształcenie a rynek pracy.

Opór szkolny jako zjawisko mogące wzmacniać wykluczenie grup marginalizowanych.

Egalitaryzm i elitaryzm jako idee wpływające na kształt współczesnych systemów edukacyjnych.

Neoliberalizm i jego wpływ na działanie systemów edukacyjnych wybranych krajów. Nierówności społeczne z czego wynikają i kto je powoduje. Szkoły jako droga do więzienia (School to Prison Pipeline).

Sytuacja mniejszości rasowych w Stanach Zjednoczonych. Nauczyciele wobec neoliberalnego kapitalizmu.

Edukacja publiczna między kapitałem ludzkim a demokracją. Polityka zero tolerancji jako jeden z przejawów wolnorynkowej retoryki kapitału ludzkiego.

Nauczyciel jako transformatywny intelektualista bądź zwolennik istniejącego porządku społecznego.

System edukacyjny jako potencjalne pole zmiany społecznej ale i strażnik obowiązującego systemu i panujących w nim ideologii prawicowych, lewicowych bądź neoliberalnych itp.

Analiza krytyczna wybranych systemów edukacyjnych itp.

Edukacja alternatywna na świecie.

Demokratyzacja edukacji a demokracja w edukacji

Międzynarodowe badania porównawcze osiągnięć szkolnych.


Literatura:

Podstawowa:

R. Nowakowska-Siuta, Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.

R. Nowakowska-Siuta, B. Śliwerski, Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015.

J. Průcha, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, red. nauk. B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2004.

Neoliberalne uwikłania edukacji, red. J. Rutkowiak, E. Potulicka, Impuls, 2010.

A. Gromkowska-Melosik, Elitarne szkolnictwo średnie, Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.

E. Potulicka, Edukacja mniejszości rasowych i etnicznych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

Uzupełniająca:

Skandynawia, Kanada:

T. Gmerek, Media, edukacja i tożsamość etniczna – na przykładzie mniejszości Sami, Studia Edukacyjne, nr 23, 2012, s. 367-381.

T. Gmerek, Od polityki przemocy do afirmacji mniejszości? Studium przypadku na przykładzie ludu Saami w Norwegii, Przegląd Pedagogiczny 2007 | 1 | 79-94.

T. Gmerek, Tubylcze szkolnictwo wyższe w Arktyce. Wybrane problemy i egzemplifikacje, Rocznik Pedagogiczny 37/2014.

T. Gmerek, Rozwój szkolnictwa dla mniejszości tubylczych na Alasce, Biuletyn Historii Wychowania, 2015. SKAN11. T. Gmerek, Edukacja, język i tożsamość etniczna Inuitów na Grenlandii, Studia Edukacyjne, nr 29, 2013, s. 101-130.

C. Czech-Włodarczyk, Czy tylko powierzchowny tokenizm? Sytuacja ludności rdzennej w Kanadzie po wyborach parlamentarnych w Kanadzie w 2015 roku, Forum Oświatowe, 30(1), 137–149.

C. Czech-Włodarczyk, Zmiany w programach kształcenia w zakresie edukacji obywatelskiej w Kanadzie, Studia Edukacyjne, 2016, nr 38, s. 299-314.

T. Gmerek, System edukacji w Finlandii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

E. Johnsson, System edukacji w Szwecji, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

A. Mańkowska, System edukacji w Norwegii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

E. Czujko-Moszyk, Sukcesy fińskiego systemu edukacji, czyli dlaczego Finlandia szczyci się jednym z najlepszych systemów szkolnictwa na świecie – porównawcze studium przypadku, Studia Edukacyjne, 2018, nr 48, s. 349-365.

Wlk. Brytania:

E. Potulicka, System edukacji w Wielkiej Brytanii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

T. Gmerek, Selekcje szkolne, strukturalna segmentacja i nierówności społeczne w Anglii, Forum Socjologiczne 2, 2011.

T. Gmerek, Uczniowie chińscy w szkolnictwie angielskim–pomiędzy tradycyjną socjalizacją a walką o „sukces”, Studia Edukacyjne, nr 21, 2012, s. 31-43.

USA:

E. Potulicka, Ruch restrukturyzacji w szkolnictwie amerykańskim – reforma oddolna?, Człowiek-Teraźniejszość-Edukacja, Nr 1(61) 2013.

E. Potulicka, Rynek w edukacji amerykańskiej jako teoria oraz ideologia, Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 2 (58), 2012, 23-36.

E. Potulicka, Reforma uniwersytetów amerykańskich – czas przetrwania, Rocznik Pedagogiczny 36/2013.

Rosja:

T. Gmerek, System edukacji w Rosji, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

T. Gmerek, Szkoły koczownicze dla mniejszości tubylczych w północnych obszarach Rosji. Rys historyczny i współczesne problemy, Studia Edukacyjne, nr 28, 2013, s. 129-146.

Holandia:

D. Hildebrandt-Wypych, System edukacji w Holandii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

D. Hildebrandt-Wypych, Edukacja jako politicum – debata wokół integracyjnej roli holenderskiego „państwa edukacyjnego”, Studia Edukacyjne, 2014, nr 33, s. 95-117.

Hiszpania:

S. Szczurkowska, System edukacji w Hiszpanii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

T. Gmerek, Edukacja i procesy selekcji społecznej w Hiszpanii – na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego, Studia Edukacyjne, nr 24, 2013, s. 65-87.

Pojedyncze kraje:

C. Czech-Włodarczyk, System edukacji we Francji, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

B. Wiśniewska-Paź, System edukacji w Szwajcarii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

S. Sawicka Wilgusiak, System edukacji we Włoszech, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

D. Hildebrandt-Wypych, Neoliberalizm i desekularyzacja jako dwa wymiary reform edukacji we współczesnej Turcji, Studia Edukacyjne, 2017, nr 43, s. 21-41.

A. Szerląg, System edukacji w Republice Litewskiej, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

I. Nowosad, System edukacji w Niemczech, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

A. Boroń, System edukacji w Portugalii, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

Afryka

M. Czerepaniak-Walczak, Edukacja pod baobabem. O reformowaniu szkolnictwa w Republice Kenii, Rocznik pedagogiczny t. 41/2018.

T. Gmerek, Socjalizacyjna funkcja szkolnictwa w Afryce Południowej w okresie apartheidu (1948-1994), Studia Edukacyjne, 2017, nr 46, s. 235-252.

Kraje azjatyckie:

S.T. Kwiatkowski, I. Nowosad, System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Singapurze. Między utopijną wizją a rzeczywistością, STUDIA EDUKACYJNE NR 47/2018.

I. Nowosad, Procesy demokratyzacji i tajwanizacji. O roli edukacji w kształtowaniu tajwańskiej tożsamości narodowej, STUDIA Z TEORII WYCHOWANIA TOM IX: 2018 NR 1(22).

J. Sokolnicki, Neoliberalne reformy szkolnictwa wyższego na Tajwanie – w kleszczach sukcesu, KWARTALNIK PEDAGOGICZNY 2016 NUMER 4 (242).

Polityka oświatowa, neoliberalizacja itp.:

Z. Kwieciński, Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji Perspektywa pedagogiki krytycznej, NAUKA 3/2017, s. 57–70.

D. Hildebrandt-Wypych, Obywatelstwo w strategii kształcenia ustawicznego Unii Europejskiej – wsparcie uczestnictwa w demokracji czy rozwój kapitału ludzkiego?, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, Nr 66(2) ISSN 1505-8808 2014.

D. Hildebrandt-Wypych, Edukacja obywatelska w świetle współczesnych przemian koncepcji obywatelstwa w państwie narodowym, Studia Edukacyjne, nr 21, 2012, s. 95-123.

Z. Melosik, Edukacja uniwersytecka i procesy straty¬fikacji społecznej, KULTURA–SPOŁECZEŃSTWO–EDUKACJA Nr 1 ( 3 ) 2 0 1 3 POZNAŃ.

Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, KULTURA–SPOŁECZEŃSTWO–EDUKACJA Nr 1 / 2 0 1 2 POZNAŃ.

E. Potulicka, Rynkowy model wczesnej edukacji a stanowisko profesjonalistów – perspektywa globalna, Problemy Wczesnej Edukacji, 26(3), 7-24.

T. Gmerek, A. Cybal-Michalska, Globalizacja – aspekt edukacyjny i socjalizacyjny, [w:] Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, red. J. Pyżalski, Wydawca: theQ studio, Łódź 2015.

A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, Studia Edukacyjne, 2015, nr 37, s. 7-21.

A. Gromkowska-Melosik, Dostęp kobiet i mężczyzn do studiów wyższych. Studium porównawcze, Rocznik Lubuski, 2015 | 41 | 2 | 39-49.

C. Czech-Włodarczyk, Potencjał społeczny i pedagogiczny koncepcji social resilience w erze neoliberalnej, Forum Pedagogiczne 2018/1.

K. Starego, K. (2014). Od politycznych żądań do politycznych rozwiązań: podstawy edukacji demokratycznej [w:] K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, T. Tokarz (red.), Demokracja i edukacja: dylematy, diagnozy, doświadczenia (s. 49–70), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2014.

E. Potulicka, Przemiany w analizowanych krajach na tle tendencji ogólnoeuropejskich, [w:] Systemy edukacji w krajach europejskich, red. E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, Impuls, Kraków 2013.

Nauczyciele:

E. Potulicka, Zmiana koncepcji kształcenia nauczycieli jako podstawa reform edukacji, Studia Edukacyjne, 2016, nr 38, s. 215-226.

E. Potulicka, „Nauczyciel największą wartością naszego narodu” – retoryka, praktyka i skutki „reformy” kształcenia nauczycieli w Anglii i Walii, Rocznik pedagogiczny t. 41/2018.

A. Gromkowska-Melosik, Feminizacja zawodu nauczycielskiego – „różowe kołnierzyki” i paradoksy rynku pracy, STUDIA EDUKACYJNE NR 25/2013.

U. Dzikiewicz-Gazda, U. (2012). Społeczno-ideologiczne konteksty uwikłania edukacji przedszkolnej. Forum Oświatowe, 2(47), 167-174.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6