UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profesjonalizacja działań społeczno-wychowawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XUW101
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profesjonalizacja działań społeczno-wychowawczych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia

Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Posiadanie wiedzy z zakresu socjologii, dotyczącej specyfiki działania społecznego, z zakresu pedagogiki społecznej, charakteryzującej sytuacje jednostek, grup i społeczności wymagających opieki i wsparcia.

Skrócony opis:

Zasadniczym celem zajęć jest zapoznanie uczestników z rozumieniem terminu profesja w naukach społecznych oraz aktualną dyskusją nad profesjonalizacją zawodów społecznych.

W ścisłym związku z tą tematyką pozostaje refleksja nad profesjonalnym bądź nie statusem polskiej pracy socjalnej, perspektywami jej przekształcania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

07P-2A_W13 Ma uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki profesjonalnej działalności edukacyjnej oraz etyki zawodowej.

Umiejętności

07P-2A_U09 Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

07P-2A_U11 Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole.

Kompetencje

07P-2A_K01 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy

i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

07P-2A_K02 Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych

i osobistych.

07P-2A_K06 Jest przekonany o konieczności i doniosłości działania

w sposób profesjonalny, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowo-konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria oceny: ujawnianie kontekstów decyzji zawodowych, problemów etycznych, indywidualnego rozumienia profesjonalności na tle koncepcji teoretycznych.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

W małych zespołach studentki, studenci zrekonstruują (wykorzystując treści wykładów) specyfikę pracy zawodowej w wybranej instytucji, na wybranym stanowisku (materiałem do analizy transkrypcja ukierunkowanego wywiadu swobodnego, ewentualnie zapis obserwacji) i przedstawią w formie pozwalającej na dokonanie oceny.

Szczegółowe treści kształcenia:


- Warunki i kierunki rozwoju zawodowych działań pedagogicznych w różnych krajach

- Wielość problemów będących przedmiotem zawodowej działalności pedagogów i wielość instytucji, w których pracują - wynikające z tego konsekwencje

- Tradycyjna ‘wskaźnikowa’ koncepcja profesji i możliwości jej spełnienia przez zawody wspierająco-pomocowe

- Krytyczna praca społeczno–pedagogiczna

- Praca wspierająco-pomocowa jako formy usług społecznych

- Profesjonalizacja w perspektywie teorii interakcjonizmu symbolicznego - dylematy działań profesjonalnych

- Specyfika wiedzy profesjonalnej



Literatura:

obowiązkowa

A. Gulczyńska, Model radykalnej pracy socjalnej – analiza na podstawie badań nad procesem wrastania społecznego …w: E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna, t.1, Warszawa 2006

D. Urbaniak-Zając, W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów, Kraków 2016

uzupełniająca

D. Gołębniak, B. Zamorska, Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju, Wrocław 2014

E. Marynowicz-Hetka, A. Wagner, J. Piekarski (red.), Profesje społeczne w Europie, Katowice 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin, 19 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Urbaniak-Zając
Prowadzący grup: Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Granosik
Prowadzący grup: Mariusz Granosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład) z elementami aktywizującymi (spotkanie typu Q&A)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena jest tym wyższa im wyższe umiejętności stosowania treści wykładowych do analizy działań profesjonalnych w konkretnych plcówkach.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

zaliczenie z oceną –

praca pisemna zawierające ocenę stopnia profesjonalizacji wybranej placówki (zgodnie z wybraną teorią) oraz propozycje jej wzmocnienia lub deprofesjonalizacji (jeżeli jest taka potrzeba). Alternatywnie zaliczenie ustne z treści wykładowych.


Szczegółowe treści kształcenia:

1 Potoczne rozumienie terminu profesja – dyskusja wprowadzająca

2 Profesja i profesjonalizm w naukach społecznych

3 Krytyka klasycznych profesji oraz interakcyjna koncepcja działania profesjonalnego

4 Profesjonalizacja społecznej organizacji pracy socjalnej

5 Czy praca pedagogiczna jest profesją?

6 Biograficzne uwarunkowania profesjonalizacji

7 Nadmiar profesjonalizacji w zglobalizowanym świecie – wybrany przykład

8. Działania profesjonalne w warunkach katastrofy i wojny

Literatura:

Sałustowicz P., [2001], O akademizacji pracy społecznej w Niemczech – krytyczna ocena istniejącego stanu, w: Profesje społeczne w Europie. Z problemów kształcenia i działania, (red. E.Marynowicz-Hetka, A.Wagner, J.Piekarski), Śląsk, Katowice.

Flexner A., [1915], Is Social Work a Profession?, w: “School and Society” nr 26, Vol. 1.

Granosik M., [2002], Kształcenie-tożsamość-działanie. O biograficznym wymiarze pracy socjalnej (wersja elektroniczna)

Granosik M., [2006], Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, „Śląsk”, Katowice

Urbaniak-Zając D., [2016] W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne, Impuls, Kraków.

Urbaniak-Zając D., [2018] NORMATYWNE I NIENORMATYWNE TEORIE PROFESJONALNOŚCI, Problemy Profesjologii, nr 2.

Szmagalski J., [1996], Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna, Żak, Warszawa.

Skidmore R., Thackeray M., [1996], Wprowadzenie do pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa.

Jain A.V., [2006], Overdose of Professionalisation: A Case Warranting Diagnosis, w:(A.Heimgartner, red.), Face of Research on European Social Development. Community Work, Civil Society, and Professionalisation of Social Work, LIT Verlag, Wiedeń.

Kantowicz E., Profesjonalizacja pracy socjalnej w Polsce w perspektywie zmian, Praca Socjalna 1/2014.

Schütze F., [1992], Sozialarbeit als „bescheidene” Profession, w: B.Dewe i in. (Hrsg.), Erziehen als Profession. Zur Logik professionellen Handelns in pädagogischen Feldern, Leske+Budrich, Opladen.

Inne teksty obcojęzyczne dobrane do kompetencji językowych studentów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jarkiewicz
Prowadzący grup: Anna Jarkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jarkiewicz
Prowadzący grup: Anna Jarkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6