Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XX0001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
8.00
LUB
3.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu student/ka osiągnął/ła w stopniu podstawowym następujące efekty kształcenia: •zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania (W01) •zna najważniejsze tradycyjne nurty i systemy pedagogiczne (W11) •potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych (U04) |
Skrócony opis: |
1. Ukazanie dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogiki, jej genezy i tradycji oraz perspektyw zastosowań we wspomaganiu wielostronnego rozwoju ucznia, a szczególnie jego sfery poznawczej. 2. Prezentacja czynników i warunków efektywnej pracy dydaktycznej. 3. Wskazanie na istotę i specyfikę procesów kształcenia i samokształcenia przebiegających w ścisłej zależności z wychowaniem i samowychowaniem. 4. Kształtowanie postaw wobec pracy pedagogicznej oraz zawodu nauczyciela. Wdrażanie nowatorstwa i eksperymentowania w pracy dydaktycznej. Egzamin dla wykładu/ zaliczenie dla ćwiczeń |
Efekty uczenia się: |
W13 Student/ka: -definiuje pojęcia: dydaktyka, edukacja, kształcenie, wychowanie, nauczanie, uczenie się, zasady kształcenia, metody nauczania, metody uczenia się, lekcja, plan nauczania, program nauczania, kontrola, ocena, -opisuje i porównuje modele współczesnej szkoły: tradycyjny, humanistyczny, refleksyjny i emancypacyjny. W09 Student/ka wyjaśnia zmiany, jakie zaszły w polskiej szkole po reformie systemu oświaty. W16 Student/ka: -charakteryzuje wybrane teorie uczenia się oraz analizuje je w kontekście procesu własnego uczenia się, -opisuje i rozróżnia rodzaje celów edukacyjnych oraz objaśnia podstawy formułowania celów kształcenia, -charakteryzuje ogniwa procesu kształcenia, -opisuje rodzaje i strukturę lekcji, -wymienia i opisuje zasady kształcenia, -prezentuje wybrane metody nauczania i uczenia się, -identyfikuje i objaśnia sposoby kontrolowania i oceniania szkolnego. -nazywa i opisuje kompetencje nauczyciela. K01 Student/ka: -samodzielnie i krytycznie ocenia poziom swojej wiedzy z dydaktyki na podstawie informacji zwrotnej od wykładowcy, -dokonuje oceny własnych kompetencji z perspektywy podejmowania działań nauczycielskich, -ma świadomość konieczności dokształcania się i doskonalenia umiejętności samodzielnego uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rogalska-Marasińska | |
Prowadzący grup: | Agata Marciniak, Aneta Rogalska-Marasińska, Marcin Rojek, Arleta Suwalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rogalska-Marasińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Leek, Aneta Rogalska-Marasińska, Marcin Rojek, Arleta Suwalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Rogalska-Marasińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Leek, Aneta Rogalska-Marasińska, Marcin Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | • wykład (informacyjny, problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych), • ćwiczenia (analiza tekstów źródłowych), • dyskusja, • gry dydaktyczne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | I. Egzamin: pisemny test weryfikujący efekty kształcenia z kategorii wiedza, maksymalna liczba punktów uzyskanych na egzaminie: 40 pkt. (ocena uzyskana z egzaminu stanowi 70% oceny ogólnej) Kryteria oceniania: 21 – 24 pkt – dostateczny 25 – 28 pkt – dostateczny plus 29 – 32 pkt – dobry 33 – 36 pkt – dobry plus 37 – 40 pkt – bardzo dobry II. Zaliczenie ćwiczeń: a) kolokwium pisemne kończące ćwiczenia weryfikujące efekty z kategorii wiedza: maksymalna do uzyskania liczba punktów – 10 pkt. b) aktywne uczestnictwo na ćwiczeniach weryfikujące efekty kształcenia z kategorii kompetencje (obecność na zajęciach, dyskusja, przygotowanie prezentacji): maksymalna do uzyskania liczba punktów – 10 pkt. Razem – 20 pkt. (ocena uzyskana z egzaminu stanowi 30% oceny ogólnej) Kryteria oceniania: 11 – 12 pkt – dostateczny 13 – 14 pkt – dostateczny plus 15 – 16 pkt – dobry 17 – 18 pkt – dobry plus 19 – 20 pkt – bardzo dobry |
|
Treści kształcenia: | • Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. • Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Zmiany w zakresie rozumienia funkcji szkoły i jej miejsca w społeczeństwie. Wyzwania międzykulturowe stojące przed współczesną szkołą (Inny w klasie). • Modele współczesnej szkoły: tradycyjny, humanistyczny, refleksyjny i emancypacyjny. • System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie szkoły. Zmiany w zakresie programów nauczania w zreformowanej polskiej szkole. Szkoła polska po reformach systemu oświaty w 1989 r., w szczególności po reformie z 2017 r. • Cele kształcenia. Filozoficzne podstawy formułowania celów kształcenia. Rodzaje celów kształcenia, ich taksonomie i operacjonalizacja celów kształcenia. • Proces nauczania – uczenia się. Psychologiczne podstawy procesu kształcenia. Współczesne teorie uczenia się (teorie behawioralne i kognitywne). • Struktura procesu kształcenia – ogniwa procesu kształcenia. • Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Odmiany lekcji. Planowanie lekcji. Konspekt lekcji. • Zasady kształcenia. Rodzaje i charakterystyka zasad kształcenia. • Metody nauczania i uczenia się. Rodzaje metod (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, metody aktywizujące). • Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania. Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczeń zdolny. • Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Cechy oceny szkolnej. Wewnątrzszkolny system oceniania, egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. • Specyfika roli nauczyciela w edukacji szkolnej. Kompetencje współczesnego nauczyciela na tle kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Doskonalenie zawodowe nauczyciela w dążeniu do profesjonalizmu. |
|
Literatura: |
• Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001 i nast. • Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1999. • Delorse J., Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Raport UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Warszawa 1998. • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000. • Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa 2010. • Kruszewski K, Konarzewski K. (red.), Sztuka nauczania, t.1 – Czynności nauczyciela, t. 2 – Szkoła, Warszawa 2004. • Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2003. • Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa w kontekście dylematów integracji imigrantów w warunkach wielokulturowości, [w:] A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce wobec nowych wyzwań, Kraków 2011, s. 11 – 29. • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998. • Phillips D.C., Soltis J.F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003. • Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002. • Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Łódź 2017. • Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Kraków 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.