UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XX0001
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka ogólna
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 8.00 LUB 3.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu student/ka osiągnął/ła w stopniu podstawowym następujące efekty kształcenia:

•zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania (W01)

•zna najważniejsze tradycyjne nurty i systemy pedagogiczne (W11)

•potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych (U04)


Skrócony opis:

1. Ukazanie dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogiki, jej genezy i tradycji oraz perspektyw zastosowań we wspomaganiu wielostronnego rozwoju ucznia, a szczególnie jego sfery poznawczej.

2. Prezentacja czynników i warunków efektywnej pracy dydaktycznej.

3. Wskazanie na istotę i specyfikę procesów kształcenia i samokształcenia przebiegających w ścisłej zależności z wychowaniem i samowychowaniem.

4. Kształtowanie postaw wobec pracy pedagogicznej oraz zawodu nauczyciela. Wdrażanie nowatorstwa i eksperymentowania w pracy dydaktycznej.

Egzamin dla wykładu/ zaliczenie dla ćwiczeń

Efekty uczenia się:

W13

Student/ka:

-definiuje pojęcia: dydaktyka, edukacja, kształcenie, wychowanie, nauczanie, uczenie się, zasady kształcenia, metody nauczania, metody uczenia się, lekcja, plan nauczania, program nauczania, kontrola, ocena,

-opisuje i porównuje modele współczesnej szkoły: tradycyjny, humanistyczny, refleksyjny i emancypacyjny.

W09

Student/ka wyjaśnia zmiany, jakie zaszły w polskiej szkole po reformie systemu oświaty.

W16

Student/ka:

-charakteryzuje wybrane teorie uczenia się oraz analizuje je w kontekście procesu własnego uczenia się,

-opisuje i rozróżnia rodzaje celów edukacyjnych oraz objaśnia podstawy formułowania celów kształcenia,

-charakteryzuje ogniwa procesu kształcenia,

-opisuje rodzaje i strukturę lekcji,

-wymienia i opisuje zasady kształcenia,

-prezentuje wybrane metody nauczania i uczenia się,

-identyfikuje i objaśnia sposoby kontrolowania i oceniania szkolnego.

-nazywa i opisuje kompetencje nauczyciela.

K01

Student/ka:

-samodzielnie i krytycznie ocenia poziom swojej wiedzy z dydaktyki na podstawie informacji zwrotnej od wykładowcy,

-dokonuje oceny własnych kompetencji z perspektywy podejmowania działań nauczycielskich,

-ma świadomość konieczności dokształcania się i doskonalenia umiejętności samodzielnego uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Rogalska-Marasińska
Prowadzący grup: Agata Marciniak, Aneta Rogalska-Marasińska, Marcin Rojek, Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Rogalska-Marasińska
Prowadzący grup: Joanna Leek, Aneta Rogalska-Marasińska, Marcin Rojek, Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Rogalska-Marasińska
Prowadzący grup: Joanna Leek, Aneta Rogalska-Marasińska, Marcin Rojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

• wykład (informacyjny, problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych),

• ćwiczenia (analiza tekstów źródłowych),

• dyskusja,

• gry dydaktyczne


Sposoby i kryteria oceniania:

I. Egzamin: pisemny test weryfikujący efekty kształcenia z kategorii wiedza, maksymalna liczba punktów uzyskanych na egzaminie: 40 pkt. (ocena uzyskana z egzaminu stanowi 70% oceny ogólnej)

Kryteria oceniania:

21 – 24 pkt – dostateczny

25 – 28 pkt – dostateczny plus

29 – 32 pkt – dobry

33 – 36 pkt – dobry plus

37 – 40 pkt – bardzo dobry

II. Zaliczenie ćwiczeń:

a) kolokwium pisemne kończące ćwiczenia weryfikujące efekty z kategorii wiedza: maksymalna do uzyskania liczba punktów – 10 pkt.

b) aktywne uczestnictwo na ćwiczeniach weryfikujące efekty kształcenia z kategorii kompetencje (obecność na zajęciach, dyskusja, przygotowanie prezentacji): maksymalna do uzyskania liczba punktów – 10 pkt.

Razem – 20 pkt. (ocena uzyskana z egzaminu stanowi 30% oceny ogólnej)

Kryteria oceniania:

11 – 12 pkt – dostateczny

13 – 14 pkt – dostateczny plus

15 – 16 pkt – dobry

17 – 18 pkt – dobry plus

19 – 20 pkt – bardzo dobry


Treści kształcenia:

• Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne.

• Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Zmiany w zakresie rozumienia funkcji szkoły i jej miejsca w społeczeństwie. Wyzwania międzykulturowe stojące przed współczesną szkołą (Inny w klasie).

• Modele współczesnej szkoły: tradycyjny, humanistyczny, refleksyjny i emancypacyjny.

• System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie szkoły. Zmiany w zakresie programów nauczania w zreformowanej polskiej szkole. Szkoła polska po reformach systemu oświaty w 1989 r., w szczególności po reformie z 2017 r.

• Cele kształcenia. Filozoficzne podstawy formułowania celów kształcenia. Rodzaje celów kształcenia, ich taksonomie i operacjonalizacja celów kształcenia.

• Proces nauczania – uczenia się. Psychologiczne podstawy procesu kształcenia. Współczesne teorie uczenia się (teorie behawioralne i kognitywne).

• Struktura procesu kształcenia – ogniwa procesu kształcenia.

• Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Odmiany lekcji. Planowanie lekcji. Konspekt lekcji.

• Zasady kształcenia. Rodzaje i charakterystyka zasad kształcenia.

• Metody nauczania i uczenia się. Rodzaje metod (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, metody aktywizujące).

• Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania. Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczeń zdolny.

• Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Cechy oceny szkolnej. Wewnątrzszkolny system oceniania, egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.

• Specyfika roli nauczyciela w edukacji szkolnej. Kompetencje współczesnego nauczyciela na tle kompetencji kluczowych

w procesie uczenia się przez całe życie. Doskonalenie zawodowe nauczyciela w dążeniu do profesjonalizmu.


Literatura:

• Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001 i nast.

• Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1999.

• Delorse J., Edukacja. Jest w niej ukryty skarb, Raport UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, Warszawa 1998.

• Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.

• Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa 2010.

• Kruszewski K, Konarzewski K. (red.), Sztuka nauczania, t.1 – Czynności nauczyciela, t. 2 – Szkoła, Warszawa 2004.

• Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2003.

• Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa w kontekście dylematów integracji imigrantów w warunkach wielokulturowości, [w:] A. Paszko (red.), Edukacja międzykulturowa w Polsce wobec nowych wyzwań, Kraków 2011, s. 11 – 29.

• Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.

• Phillips D.C., Soltis J.F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.

• Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002.

• Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Łódź 2017.

• Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Kraków 2015.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0