UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do specjalności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XX0092
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do specjalności
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych pojęć z pedagogiki

Skrócony opis:

Przygotowanie studentek i studentów do wyboru specjalności. Prezentacja pedagogiki resocjalizacyjnej jako specjalności studiów na kierunku pedagogika.

Przedstawienie pedagogiki społecznej jako specjalności na kierunku: pedagogika.

Efekty uczenia się:

Wiedza (07PT1A_W10): student, studentka zna i rozumie

pojęcia i dorobek badawczo-naukowy danej specjalności oraz specyfikę praktyki wychowawczej.

Umiejętności (07PT1A_U08): student, studentka potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk.

Kompetencje (07PT1A_K01): student, studentka jest gotów, gotowa do podnoszenia i pogłębiania poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie wybranej specjalności

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Baranowska, Marcin Muszyński, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Wanda Baranowska, Marcin Muszyński, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Baranowska, Marcin Muszyński, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Wanda Baranowska, Marcin Muszyński, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Baranowska, Marcin Muszyński, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Wanda Baranowska, Marcin Muszyński, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wanda Baranowska, Marcin Muszyński, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Wanda Baranowska, Marcin Muszyński, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Renata Szczepanik, Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wprowadzenie do specjalności pedagogika resocjalizacyjna: prezentacja multimedialna, wykład z dyskusją

Sposoby i kryteria oceniania:

Wprowadzenie do specjalności pedagogika resocjalizacyjna:


Przygotowanie eseju z uzasadnieniem wyboru specjalności. Warunkiem zaliczenia jest używanie pojęć specyficznych dla specjalności i adekwatnych do praktyki wychowawczej (07PT1A_W10) trafna ocena wybranych form i metod resocjalizacji (07PT1A_U08) oraz deklaracja wyboru specjalności w perspektywie świadomego rozwoju wiedzy i umiejętności (07PT1A_K01).

Ocena bardzo dobra oznacza całkowitą trafność w opisie i merytoryczne argumenty w eseju; dobry plus przy drobnych potknięciach i uproszczeniach w sposobie argumentowania; ocena dobra to właściwe posługiwanie się pojęciami i uproszczone argumenty; dostateczny plus przy błędach w posługiwaniu się niektórymi pojęciami oraz uproszczonej argumentacji, dostateczny – przy błędach w używanych pojęciach oraz uproszczonej argumentacji pełnej luk. Ocena niedostateczna oznacza niewłaściwe posługiwanie się pojęciami oraz znacząco uproszczoną argumentację, z rażącymi lukami w sposobie uzasadniania.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wprowadzenie do specjalności pedagogika resocjalizacyjna:


1. Pedagogika resocjalizacyjna – jej autonomia i związki z innymi dziedzinami wiedzy i praktyki wychowawczo-społecznej

2. Charakterystyka miejsc pracy. Prawne i merytoryczne podstawy zatrudnienia absolwentów specjalności

3. Współczesne tendencje w teorii i metodyce resocjalizacji.


Literatura:

Wprowadzenie do specjalności pedagogika resocjalizacyjna:

Podstawowa:

Konopczyński M. (2017), Pedagogika resocjalizacyjna–w poszukiwaniu nowych kontekstów teoretycznych i aplikacyjnych. Studia Pedagogiczne. t. L. https://journals.pan.pl/Content/109817/PDF/16+Konopczy%C5%84ski.pdf

Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2019 poz. 465) (fragmenty)

Uzupełniająca:

Pytka L. (2008), Rozkwit pedagogiki resocjalizacyjnej w Polsce, Opieka Wychowanie Terapia 3–4 (75–76) https://kkwr.org.pl/wp-content/uploads/2018/01/Opieka-Wychowanie-Terapia_2008_3-4.pdf#page=20

Szczepanik R. (2011), O potrzebie kształcenia (się) ustawicznego pedagogów resocjalizacyjnych, w: M. Znajmiecka-Sikora, Zacznij zmiany od siebie!, Łódź https://www.cedego.pl/wp-content/uploads/3-kompetencje-pracownikow-a-wspolczesne-potrzeby-rynku-pracy.pdf#page=56

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6