Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XX1002 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw pedagogiki i odniesień do filozofii, socjologii, psychologii |
Skrócony opis: |
1.Zapoznanie studentów z podstawami pedagogiki społecznej, jej genezą, głównymi nurtami myślenia, podstawowymi kategoriami dyscypliny , wybranymi polami aktywności pedagoga społecznego oraz społeczno-pedagogicznym punktem widzenia na procesy w nich zachodzące( rozwój, transformacja, zagrożenia, sytuacje trudne indywidualnie, problemy społeczne). 2.Wyksztalcenie umiejętności i kompetencji do rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku życia człowieka oraz antycypowania zagrożeń i podejmowania aktywności naprawczej. Istotne jest akcentowanie znaczenia kontekstu społecznego (także w sferze makrostrukturalnej) dla pojawiania się zagrożeń społecznych oraz wydobywania sił ludzkich i sił społecznych dla ich pokonywania |
Efekty uczenia się: |
W05ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki społecznej, jako dyscypliny akademickiej i jako orientacji działania społecznego W10 ma uporządkowaną wiedzę o wybranych instytucjach wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych W 14 ma uporządkowaną wiedzę o kształtowaniu się pedagogiki społecznej jako dyscypliny i jako orientacji działania w innych krajach europejskich U01 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki społecznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych U012potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, K01 rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Gajek, Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik, Anna Jarkiewicz, Izabela Kamińska-Jatczak, Małgorzata Kostrzyńska, Aleksandra Rzepkowska, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Informacje dodatkowe: | Na ćwiczeniach może być wprowadzana dodatkowa literatura (m.in. czasopiśmiennictwo), w zależności od modyfikacji treści programowych wynikających z konieczności odnoszenia przesłanek teoretycznych pedagogiki społecznej do konkretnych obszarów działania pedagoga społecznego oraz specjalności reprezentowanych przez studentów pedagogiki. |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład), aktywizujących (ćwiczeń, dyskusji) oraz prezentacji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny obejmujący zakres wykładów, ćwiczeń oraz lektur obowiązkowych opracowanych samodzielnie. Kryteria oceny uzależnione od stopnia rozumienia treści przedmiotu i integrowania przyswojonej wiedzy podawanej na wykładach, uzyskanej na ćwiczeniach oraz odkrytej toku samokształcenia, pod kierunkiem w toku lektur obowiązkowych do egzaminu. Egzamin obejmuje syntetyczną wypowiedź pisemną pozwalającą na ocenę ww efektów: poziom przyswojenia wiedzy, umiejętność jej spożytkowania , rozumienie tekstu naukowego, podstawowych kategorii pojęciowych i posługiwanie się językiem dyscypliny. Ogólna ocena przedmiotu obejmuje oceny cząstkowe z dwu pytań na egzaminie oraz ocenę z ćwiczeń. Ćwiczenia: zaliczenie oceną na podstawie kolokwium pisemnego. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | egzamin pisemny - wykłady i ćwiczenia zaliczenie ćwiczeń - praca pisemna |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Geneza i rozwój i kształtowanie się dyscypliny( miejsce pedagogiki społecznej wśród innych nauk o człowieku, prekursorzy i czołowi reprezentanci). Zerwanie i nieciągłość atrybuty procesu instytucjonalizacji i dyscyplinaryzacji pedagogiki społecznej. Elementy porównawcze pedagogiki społecznej ( pedagogika społeczna w Europie). 2.Podstawowe pojęcia i kategorie dyscypliny: środowisko życia i jego przetwarzanie, postawy wobec środowiska, siły ludzkie i siły społeczne ich poszukiwanie i wspomaganie(wsparcie społeczne), działanie społeczne, wychowanie jako pomoc w rozwoju, towarzyszenia społeczne, wiek społeczny, próg zagrożenia rozwoju, profilaktyka, kompensacja, opieka, ratownictwo, wyłączanie społeczne, praca w środowisku, wskaźnik ogólny środowiska, edukacja społeczna i włączanie społeczne. 3.Środowisko życia człowieka: rodzina, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna i wybrane dziedziny aktywności jednostki( kultura i czas wolny, praca ochotnicza i aktywność obywatelska i społeczna, aktywność ochotnicza- wolontariat). 4.Zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje zagrożenia( ryzyka). Społeczno pedagogiczny punkt widzenia na: 4.1.Wybrane kwestie społeczne mogące generować zagrożone wykolejeniami: bezdomność, bezrobocie, ubóstwo, deprywacja potrzeb, zróżnicowanie społeczne, reprodukcja społeczna, dezorganizacja rodziny, starość. 4.2. Więzi społeczne i wartości( kryzys). Aksjologiczne kryterium orientowania działania społecznego. Etyczne aspekty działania pedagoga społecznego. Koncepcja użytkownika i klienta , innego i osoby kluczowej - implikacje etyczne 5. Specyfika działania społecznego- tworzenie instytucji symbolicznej w środowisku życia. Wymiar profilaktyczny działania pedagoga społecznego i możliwości oddziaływań kompensacyjno-profilaktycznych w środowisku życia jednostki dotkniętej zagrożeniem rozwoju i wyłączania z życia społecznego. 6.Badania w pedagogice społecznej- cechy badania i działania: procesualność i temporalność ( warsztat badawczy pedagoga społecznego; elementy analizy pola praktyki). |
|
Literatura: |
Podstawowa: Badania w pracy socjalnej socjalnej/ społecznej-przegląd dokonań i perspektywy (red.) E. Marynowicz-Hetka, M.Granosik, D.Wolska-Prylińska, Łódź, 2007. Aleksander Kamiński i jego twórczość pedagogiczna. Dyskusja o przeszłości wobec teraźniejszości i przyszłości, ( red.( E.Marynowicz-Hetka, H.Kubicka, M.Granosik, Łódź 2004. Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna Warszawa 1975. Marynowicz-Hetka E. Pedagogika społeczna. Wykład. Podręcznik akademicki t.1.Warszawa 2006,2007. Pedagogika społeczna, Człowiek w zmieniającym się świecie (red.)T.Pilch, I. Lepalczyk Warszawa 1995. Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki.t.2. (red.) E. Marynowicz -Hetka, Warszawa 2007. Pedagogika społeczna, dokonania- aktualność – perspektywy (red.) S. Kawula,Toruń 2002. Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka, Stan i perspektywy( red.) E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska, Łódź – Warszawa 1998. Pedagogika społeczna - pytania o XXI wiek (red.) A. Przecławska, W. Theiss, Warszawa 1998. Profesje społeczne w Europie, Z problemów kształcenia i działania,(red.)E. Marynowicz-Hetka, A.Wagner, J.Piekarski, Katowice 2001. Radlińska H.( 1961), Pedagogika społeczna, Warszawa 1961. Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008. Ryszard Wroczyński, Żyć w ludziach i dziełach,(red.) E. Kozdrowicz, T. Pilch, Warszawa 2007. Wroczyński R. Pedagogika społeczna , Warszawa 1974. Uzupełniająca:.. Cichosz M. Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945-2005,Toruń 2006. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej, (red.)I. Lepalczyk, J. Badura, Biuletyn TWWP, Człowiek w Pracy i w Osiedlu, 1980/2/3. Lepalczyk I. Helena Radlińska, Życie i twórczość, Toruń 2001. Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny, ( red.) W. Theiss, Warszawa 2001. Modrzewski J. Socjalizacja. Uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2004. Pedagogika społeczna- kręgi poszukiwań (red.) A. Przecławska, W. Theiss, Warszawa 1996. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej, Łódź 2007. Radlińska H., Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, Warszawa 1935 Szmidt K.J.( 2001), Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź. Telka L. Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź 2007. Theiss W., Radlińska, Warszawa 1984. Urbaniak-Zając D. Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Łódź 2003. Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych (red.) B. Kromolicka, Toruń, 2005. Żukiewicz A. Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej.Odniesienia do społeczno-pedagogicznej refleksji Heleny Radlińskiej, Kraków 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Marynowicz-Hetka, Lucyna Telka | |
Prowadzący grup: | Ryszarda Czerniachowska, Katarzyna Gajek, Anna Jarkiewicz, Małgorzata Kostrzyńska, Ewa Marynowicz-Hetka, Sylwia Renosik, Aleksandra Rzepkowska, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Lucyna Telka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Marynowicz-Hetka | |
Prowadzący grup: | Ryszarda Czerniachowska, Katarzyna Gajek, Anna Jarkiewicz, Ewa Marynowicz-Hetka, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Monika Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.