UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XX1002
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw pedagogiki i odniesień do filozofii, socjologii, psychologii

Skrócony opis:

1.Zapoznanie studentów z podstawami pedagogiki społecznej, jej genezą, głównymi nurtami myślenia, podstawowymi kategoriami dyscypliny , wybranymi polami aktywności pedagoga społecznego oraz społeczno-pedagogicznym punktem widzenia na procesy w nich zachodzące( rozwój, transformacja, zagrożenia, sytuacje trudne indywidualnie, problemy społeczne).

2.Wyksztalcenie umiejętności i kompetencji do rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku życia człowieka oraz antycypowania zagrożeń i podejmowania aktywności naprawczej. Istotne jest akcentowanie znaczenia kontekstu społecznego (także w sferze makrostrukturalnej) dla pojawiania się zagrożeń społecznych oraz wydobywania sił ludzkich i sił społecznych dla ich pokonywania

Efekty uczenia się:

W05ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki społecznej, jako dyscypliny akademickiej i jako orientacji działania społecznego

W10 ma uporządkowaną wiedzę o wybranych instytucjach wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych

W 14 ma uporządkowaną wiedzę o kształtowaniu się pedagogiki społecznej jako dyscypliny i jako orientacji działania w innych krajach europejskich

U01 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki społecznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

U012potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,

K01 rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Telka
Prowadzący grup: Katarzyna Gajek, Lucyna Telka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Telka
Prowadzący grup: Lucyna Telka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lucyna Telka
Prowadzący grup: Mariusz Granosik, Anna Jarkiewicz, Izabela Kamińska-Jatczak, Małgorzata Kostrzyńska, Aleksandra Rzepkowska, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Lucyna Telka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Informacje dodatkowe:

Na ćwiczeniach może być wprowadzana dodatkowa literatura (m.in. czasopiśmiennictwo), w zależności od modyfikacji treści programowych wynikających z konieczności odnoszenia przesłanek teoretycznych pedagogiki społecznej do konkretnych obszarów działania pedagoga społecznego oraz specjalności reprezentowanych przez studentów pedagogiki.

Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład), aktywizujących (ćwiczeń, dyskusji) oraz prezentacji

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny obejmujący zakres wykładów, ćwiczeń oraz lektur obowiązkowych opracowanych samodzielnie.

Kryteria oceny uzależnione od stopnia rozumienia treści przedmiotu i integrowania przyswojonej wiedzy podawanej na wykładach, uzyskanej na ćwiczeniach oraz odkrytej toku samokształcenia, pod kierunkiem w toku lektur obowiązkowych do egzaminu.

Egzamin obejmuje syntetyczną wypowiedź pisemną pozwalającą na ocenę ww efektów: poziom przyswojenia wiedzy, umiejętność jej spożytkowania , rozumienie tekstu naukowego, podstawowych kategorii pojęciowych i posługiwanie się językiem dyscypliny.

Ogólna ocena przedmiotu obejmuje oceny cząstkowe z dwu pytań na egzaminie oraz ocenę z ćwiczeń.

Ćwiczenia: zaliczenie oceną na podstawie kolokwium pisemnego.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

egzamin pisemny - wykłady i ćwiczenia

zaliczenie ćwiczeń - praca pisemna

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Geneza i rozwój i kształtowanie się dyscypliny( miejsce pedagogiki społecznej

wśród innych nauk o człowieku, prekursorzy i czołowi reprezentanci). Zerwanie i nieciągłość atrybuty procesu instytucjonalizacji i dyscyplinaryzacji pedagogiki społecznej. Elementy porównawcze pedagogiki społecznej ( pedagogika społeczna w Europie).

2.Podstawowe pojęcia i kategorie dyscypliny: środowisko życia i jego

przetwarzanie, postawy wobec środowiska, siły ludzkie i siły społeczne ich

poszukiwanie i wspomaganie(wsparcie społeczne), działanie społeczne,

wychowanie jako pomoc w rozwoju, towarzyszenia społeczne, wiek społeczny, próg

zagrożenia rozwoju, profilaktyka, kompensacja, opieka, ratownictwo, wyłączanie

społeczne, praca w środowisku, wskaźnik ogólny środowiska, edukacja społeczna

i włączanie społeczne.

3.Środowisko życia człowieka: rodzina, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna i wybrane dziedziny aktywności jednostki( kultura i czas wolny, praca ochotnicza i aktywność obywatelska i społeczna, aktywność ochotnicza- wolontariat).

4.Zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje zagrożenia( ryzyka). Społeczno pedagogiczny punkt widzenia na:

4.1.Wybrane kwestie społeczne mogące generować zagrożone wykolejeniami: bezdomność, bezrobocie, ubóstwo, deprywacja potrzeb, zróżnicowanie społeczne, reprodukcja społeczna, dezorganizacja rodziny, starość.

4.2. Więzi społeczne i wartości( kryzys). Aksjologiczne kryterium orientowania działania społecznego. Etyczne aspekty działania pedagoga społecznego. Koncepcja użytkownika i klienta , innego i osoby kluczowej - implikacje etyczne

5. Specyfika działania społecznego- tworzenie instytucji symbolicznej w środowisku życia.

Wymiar profilaktyczny działania pedagoga społecznego i możliwości oddziaływań kompensacyjno-profilaktycznych w środowisku życia jednostki dotkniętej zagrożeniem rozwoju i wyłączania z życia społecznego.

6.Badania w pedagogice społecznej- cechy badania i działania: procesualność i temporalność ( warsztat badawczy pedagoga społecznego; elementy analizy pola praktyki).


Literatura:

Podstawowa:

Badania w pracy socjalnej socjalnej/ społecznej-przegląd dokonań i perspektywy (red.) E. Marynowicz-Hetka, M.Granosik, D.Wolska-Prylińska, Łódź, 2007.

Aleksander Kamiński i jego twórczość pedagogiczna. Dyskusja o przeszłości wobec

teraźniejszości i przyszłości, ( red.( E.Marynowicz-Hetka, H.Kubicka, M.Granosik, Łódź 2004.

Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna Warszawa 1975.

Marynowicz-Hetka E. Pedagogika społeczna. Wykład. Podręcznik akademicki t.1.Warszawa 2006,2007.

Pedagogika społeczna, Człowiek w zmieniającym się świecie (red.)T.Pilch, I. Lepalczyk Warszawa 1995.

Pedagogika społeczna. Debata. Podręcznik akademicki.t.2. (red.) E. Marynowicz -Hetka, Warszawa 2007.

Pedagogika społeczna, dokonania- aktualność – perspektywy (red.) S. Kawula,Toruń 2002.

Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka, Stan i perspektywy( red.) E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, E. Cyrańska, Łódź – Warszawa 1998.

Pedagogika społeczna - pytania o XXI wiek (red.) A. Przecławska, W. Theiss, Warszawa 1998.

Profesje społeczne w Europie, Z problemów kształcenia i działania,(red.)E. Marynowicz-Hetka, A.Wagner, J.Piekarski, Katowice 2001.

Radlińska H.( 1961), Pedagogika społeczna, Warszawa 1961.

Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.

Ryszard Wroczyński, Żyć w ludziach i dziełach,(red.) E. Kozdrowicz, T. Pilch, Warszawa 2007.

Wroczyński R. Pedagogika społeczna , Warszawa 1974.

Uzupełniająca:..

Cichosz M. Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945-2005,Toruń 2006.

Geneza i rozwój pedagogiki społecznej, (red.)I. Lepalczyk, J. Badura, Biuletyn TWWP, Człowiek w Pracy i w Osiedlu, 1980/2/3.

Lepalczyk I. Helena Radlińska, Życie i twórczość, Toruń 2001.

Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny, ( red.) W. Theiss, Warszawa 2001.

Modrzewski J. Socjalizacja. Uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Poznań 2004.

Pedagogika społeczna- kręgi poszukiwań (red.) A. Przecławska, W. Theiss, Warszawa 1996.

Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej, Łódź 2007.

Radlińska H., Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego, Warszawa 1935

Szmidt K.J.( 2001), Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź.

Telka L. Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź 2007.

Theiss W., Radlińska, Warszawa 1984.

Urbaniak-Zając D. Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Łódź 2003.

Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych (red.) B. Kromolicka, Toruń, 2005.

Żukiewicz A. Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej.Odniesienia do społeczno-pedagogicznej refleksji Heleny Radlińskiej, Kraków 2009.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Marynowicz-Hetka, Lucyna Telka
Prowadzący grup: Ryszarda Czerniachowska, Katarzyna Gajek, Anna Jarkiewicz, Małgorzata Kostrzyńska, Ewa Marynowicz-Hetka, Sylwia Renosik, Aleksandra Rzepkowska, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Lucyna Telka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Marynowicz-Hetka
Prowadzący grup: Ryszarda Czerniachowska, Katarzyna Gajek, Anna Jarkiewicz, Ewa Marynowicz-Hetka, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Monika Wojtczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6