Sztuka wizualna w komunikacji społecznej: Sztuka i współczesne kody kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XXM021 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka wizualna w komunikacji społecznej: Sztuka i współczesne kody kultury |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza o sztuce i przemianach współczesnej kultury |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie pojęcia kodów kulturowych jako zjawiska opisującego kulturę w aspekcie nadawanych znaczeń i ich wartościowania z zachowaniem perspektywy historycznej. Ukazanie potencjału edukacyjnego kodów kulturowych, ich analizy i aktualizacji na podstawie wybranych dzieł sztuki, plastycznej, filmowej i muzycznej. Prezentacje w dziełach sztuki ich symbolicznych i metaforycznych zapisów. Podkreślenie znaczenia wiedzy o współczesnych kodach kulturowych w pogłębianiu tożsamości kulturowej. |
Efekty uczenia się: |
07P-1A_W03 Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania do kultury i przez kulturę ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych podstaw. 07P-1A_W07 Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania w obszarze znaczeń kulturowych rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów oraz ich specyfikę, osadzoną w kontekście zróżnicowanych form działalności pedagogicznej i artystycznej 07P-1A_W10 Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię oraz metodykę oddziaływania pedagogicznego w obszarze współczesnej kultury i sztuki Rozumie specyfikę działania, realizowanego w tej dziedzinie działalności edukacyjnej. Symbol Umiejętności Student: 07P-1A_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturowych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. 07P-1A_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki kultury oraz powiązanych z nią dyscyplin, do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych oraz pomocowych, jak też podejmowania działań naprawczych. Symbol Kompetencje Student: 07P-1A_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego, zawodowego dokształcania się oraz rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji uczestnictwa w kulturze, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju, a także dalszego kształcenia poprzez bardziej świadome wybory uczestnictwa w sztuce i kulturze 07P-1A_K02 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, włączając wydarzenia kulturalne i artystyczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Zalewska-Pawlak | |
Prowadzący grup: | Joanna Ludwiczak, Mirosława Zalewska-Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Zalewska-Pawlak | |
Prowadzący grup: | Joanna Ludwiczak, Mirosława Zalewska-Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Zalewska-Pawlak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Sasin, Krzysztof Szmidt, Mirosława Zalewska-Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | warsztatowe ćwiczenia plastyczne, metody podające, metody aktywizujące, wykład , prezentacja multumediialna, dyskusja grupowa, działania w grupach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną NA ocenę końcową składa się średnia ocen z prac zrealizowanych w semestrze (W03, W07, W10, U01, U02) oraz ocena aktywności podczas zajęć (K01, K02) Wykład zalicza praca pisemna zawierająca odpowiedzi na 3 pytania w ujęciu problemowym łączące wiedzę z wykładów z samooceną własnego świadomego uczestnictwa w kulturze Zalicza 60% treści pozytywnie rozwijających zadany temat, ocena dst, 60% - 80% treści pozytywnie rozwijające zadany temat ze wskazaniem własnego uczestnictwa odnośnie prezentowanego zagadnienia, ocena db, 80%- 100% treści rozwijających zadany temat z pogłębioną samooceną własnego uczestnictwa |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie aktywności na zajęciach oraz prac cząstkowych realizowanych podczas zajęć i między zajęciami przez studentów indywidualnie i w grupach. Prace te nawiązują do tematyki danych zajęć i są przedstawiane na forum grupy. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Naukowe i potoczne rozumienie sztuki i kultury. Uczestnictwo w kulturze i jego społeczne formy Koncepcja kodów kulturowych C.Rapaille’a Dziecko i dzieciństwo - przemiany znaczeń kulturowych Dylematy tolerancji w sztuce jako przykład zmiany znaczeń kulturowych O granicach i ich przesuwaniu w przestrzeniach sztuki współczesnej Różnorodność kulturowa w sztuce i wychowaniu Wolność – znaczenie kulturowe w sztuce i wychowaniu Samotność – znaczenia kulturowe Tabu w sztuce i wychowaniu Świat znaczeń w reklamie - reklama jako tekst kulturowy i przekaz marketingowy Remiksacja jako metoda odtwarzania kultury Kultura osobista a kultura estetyczna koegzystencja znaczeń Kanony kultury wobec „migotania znaczeń kulturowych” Wzajemne przenikanie kultury masowej i sztuki wysokiej. Sztuka a styl życia. Sztuka jako zwierciadło przemian społecznych. Prowokacja, manifest oraz gra z odbiorcą w pracach współczesnych artystów. Czy wszystko już było? Zjawisko pastiszu w sztuce. Sztuki nowych mediów – kreowanie nowych znaczeń kulturowych Sztuka w przestrzeni miejskiej. Sztuka użytkowa Humor w sztuce. |
|
Literatura: |
Z. Mielosik,(1998) Kultura, tożsamość, migotanie znaczeń, Kraków Kim jestem Kim jesteśmy? Antropologiczne i socjologiczne konteksty współczesnej tożsamości(2012),red. D. Czakon,R.Boruta,Kraków 2012 E.Bańczyk( 2018), Kulturowe kody reklamy.Świat znaczeń z perspektywy socjalizacji, Katowice Kulturowe kody technologii cyfrowych(2011) red. P. Celiński, Lublin C.Rapaille,Kod kulturowy,Jak zrozumieć preferencje współczesne konsumenta, motywacje wyborców czy zachowanie tłumu,(2019) Różnorodni przez sztukę ,(2017) red. M.Zalewska – Pawlak, M. Sasin,Łódź Granice tolerancji w sztuce i w wychowaniu (2020) red.M.Zalewska _ _Pawlak,A. Sieczych- Kukawska, Łódź Samotność oswojona przez sztukę(2007) red.M. zalewska- Pawlak, Łodź M, Zalewska_-Pawlak,(2018) Sztuka i wychowanie w XXI w .Łódź K.Pankowska(2017) Kultura,sztuka,edukacja w świecie zmian. Refleksje antropologiczno – pedagogiczne ,Warszawa I. Jeffrey (2009), Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Universitas |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Zalewska-Pawlak | |
Prowadzący grup: | Joanna Ludwiczak, Mirosława Zalewska-Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.