UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zmiana w edukacji: Zmiany w edukacji w Polsce i Europie-wybrane zagadnienia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XXM312
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zmiana w edukacji: Zmiany w edukacji w Polsce i Europie-wybrane zagadnienia
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zaliczony II rok studiów

Skrócony opis:

1. Omówienie podstawowych pojęć: idoelogia, konserwatym, liberalizm, ustrój polityczny pańswa a edukacja, etc.

2. Zmiana w edukacji wyjaśnienie znaczenia terminu.

3. Zmiana edukacyjna w Anglii.

4. Zmiana edukacyjna w Finlandii

5. Cechy zmiany edukacyjnej w Polsce

6. Zmiana w edukacji a nauczyciel

7. Konsekwencje zmian w edukacji a jakość pracy nauczycieli,

8. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w pryzmacie zmiany, praca nauczyciela, kultura szkoły, relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami.

Efekty uczenia się:

Student rozumie i rozumie znaczenie wychowania i kształcenia, w kontekście konserwatywnej czy neoliberalnej ideologii edukacyjnej oraz zmiany w edukacji w jej wymiarze filozoficznym, społeczno-kulturowym i historycznym.

Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teoretyczne podstawy wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie uwarunkowania tych procesów w kontekście ideologii edukacyjnej, polityki edukacyjnej państwa oraz konsekwencji reform edukacyjnych, które zmieniają formy działalności pedagogicznej.

Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu subdyscypliny pedagogiki w szczególności polityki edukacyjnej, ideologii edukacyjnej oraz rozumie specyfikę działania, pedagogicznego zależnego od obszaru zmiany edukacyjnej.

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych w obszarze ideologii edukacyjnej, polityki edukacyjnej czy zmiany w edukacji oraz analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną nauczycieli.

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin, do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, dotyczących zmienianych w ramach reform edukacyjnych systemów edukacji w Polsce i Europie.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji pedagogicznych, rozumie potrzebę ciągłego, zawodowego dokształcania się oraz rozwoju osobistego w obszarze zmiany edukacyjnej i jej polityczno-gospodarczych uwarunkowań.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych w realiach zmieniającej się po reformie edukacyjnej rzeczywistości szkół i warunków pracy nauczycieli.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Arleta Suwalska, Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami w obszarze zmiany edukacyjnej.

-Dogłębnej analizie poddana zostanie zmiana edukacyjna w Polsce od 2015 roku.

-Zapoznanie z wiedzą na temat zmiany w edukacji fińskiej od 1963 roku

-Zapoznanie ze zmianą w edukacji w Anglii od 1978 roku.

-Umiejętność przewidywania konsekwencji zmiany w polityce edukacyjnej dla nauczyciela i ucznia oraz jakości kształcenia w szkole.


Metody dydaktyczne:

Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład) oraz metod aktywizujących (ćwiczenia)-gra dydaktyczna, dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).

Sposoby i kryteria oceniania:

Praca pisemna z wykładu i ćwiczeń oceniana kryteriami oceny, tzn, od 90 procent -ocena 5.

Od 80 procent ocena 4, od 85 procent ocena 4,5.

Od 60 procent ocena 3, od 70 procent ocena 3,5.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej określonej przez prowadzącego w obszarze cech zmiany edukacyjnej w edukacji i jej konsekwencji dla polskich (ewentualnie do wyboru angielskich czy fińskich) nauczycieli.

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanej prezentacji z podanej tematyki: Co ze zmiany edukacyjnej w Europie wprowadziłbym w polskiej szkole i dlaczego?


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Omówienie podstawowych pojęć: ideologia, konserwatyzm, liberalizm, ustrój polityczny państwa a edukacja, etc.

2. Zmiana w edukacji wyjaśnienie znaczenia terminu.

3. Zmiana edukacyjna w Anglii.

4. Zmiana edukacyjna w Finlandii

5. Cechy zmiany edukacyjnej w Polsce

6. Zmiana w edukacji a nauczyciel

7. Konsekwencje zmian w edukacji a jakość pracy nauczycieli,

8. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w pryzmacie zmiany, praca nauczyciela, kultura szkoły, relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami


Literatura:

Gmerek T., 2011, Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich, studium z pedagogiki

porównawczej, Wydawnictwo Wolumin, Poznań.

Gmerek T., 2007, Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Drukarnia HAF

Leszno, Poznań-Leszno.

Nowakowska-Siuta R., 2021, O edukacji w Finlandii,. Studium z pedagogiki porównawczej, Wydawnictwo Naukowe CHAT.

Suwalska A., 2017, English Educational policy, Contemporary Challenges in a Historical-

Comparative Context, Wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego, Jagiellonian University Press, Łodź-Kraków.

Suwalska A., 2021, Values and their influence on learning in basic education in Finland-selected aspects, Roczniki Pedagogiczne, Tom 13(49), nr 2, s.141-154.

Suwalska A, 2021, The roots of educational changes in the perspective of democracy challenges in Finland and England in the 20th century, Edukacja Międzykulturowa, nr 1(14), s.219-231.

Suwalska A, 2021, Transversal Competencies in Physical Education in the Finnish National Curriculum

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arleta Suwalska
Prowadzący grup: Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6