Zmiana w edukacji: Zmiany w edukacji w Polsce i Europie-wybrane zagadnienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XXM312 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zmiana w edukacji: Zmiany w edukacji w Polsce i Europie-wybrane zagadnienia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Zaliczony II rok studiów |
Skrócony opis: |
1. Omówienie podstawowych pojęć: idoelogia, konserwatym, liberalizm, ustrój polityczny pańswa a edukacja, etc. 2. Zmiana w edukacji wyjaśnienie znaczenia terminu. 3. Zmiana edukacyjna w Anglii. 4. Zmiana edukacyjna w Finlandii 5. Cechy zmiany edukacyjnej w Polsce 6. Zmiana w edukacji a nauczyciel 7. Konsekwencje zmian w edukacji a jakość pracy nauczycieli, 8. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w pryzmacie zmiany, praca nauczyciela, kultura szkoły, relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie i rozumie znaczenie wychowania i kształcenia, w kontekście konserwatywnej czy neoliberalnej ideologii edukacyjnej oraz zmiany w edukacji w jej wymiarze filozoficznym, społeczno-kulturowym i historycznym. Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teoretyczne podstawy wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie uwarunkowania tych procesów w kontekście ideologii edukacyjnej, polityki edukacyjnej państwa oraz konsekwencji reform edukacyjnych, które zmieniają formy działalności pedagogicznej. Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu subdyscypliny pedagogiki w szczególności polityki edukacyjnej, ideologii edukacyjnej oraz rozumie specyfikę działania, pedagogicznego zależnego od obszaru zmiany edukacyjnej. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych w obszarze ideologii edukacyjnej, polityki edukacyjnej czy zmiany w edukacji oraz analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną nauczycieli. Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin, do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, dotyczących zmienianych w ramach reform edukacyjnych systemów edukacji w Polsce i Europie. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji pedagogicznych, rozumie potrzebę ciągłego, zawodowego dokształcania się oraz rozwoju osobistego w obszarze zmiany edukacyjnej i jej polityczno-gospodarczych uwarunkowań. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych w realiach zmieniającej się po reformie edukacyjnej rzeczywistości szkół i warunków pracy nauczycieli. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arleta Suwalska | |
Prowadzący grup: | Arleta Suwalska, Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arleta Suwalska | |
Prowadzący grup: | Arleta Suwalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami w obszarze zmiany edukacyjnej. -Dogłębnej analizie poddana zostanie zmiana edukacyjna w Polsce od 2015 roku. -Zapoznanie z wiedzą na temat zmiany w edukacji fińskiej od 1963 roku -Zapoznanie ze zmianą w edukacji w Anglii od 1978 roku. -Umiejętność przewidywania konsekwencji zmiany w polityce edukacyjnej dla nauczyciela i ucznia oraz jakości kształcenia w szkole. |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacje przedmiotu oparto na wykorzystaniu metod podających (wykład) oraz metod aktywizujących (ćwiczenia)-gra dydaktyczna, dyskusja dydaktyczna (burza mózgów). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Praca pisemna z wykładu i ćwiczeń oceniana kryteriami oceny, tzn, od 90 procent -ocena 5. Od 80 procent ocena 4, od 85 procent ocena 4,5. Od 60 procent ocena 3, od 70 procent ocena 3,5. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie wykładu na podstawie pracy pisemnej określonej przez prowadzącego w obszarze cech zmiany edukacyjnej w edukacji i jej konsekwencji dla polskich (ewentualnie do wyboru angielskich czy fińskich) nauczycieli. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanej prezentacji z podanej tematyki: Co ze zmiany edukacyjnej w Europie wprowadziłbym w polskiej szkole i dlaczego? |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Omówienie podstawowych pojęć: ideologia, konserwatyzm, liberalizm, ustrój polityczny państwa a edukacja, etc. 2. Zmiana w edukacji wyjaśnienie znaczenia terminu. 3. Zmiana edukacyjna w Anglii. 4. Zmiana edukacyjna w Finlandii 5. Cechy zmiany edukacyjnej w Polsce 6. Zmiana w edukacji a nauczyciel 7. Konsekwencje zmian w edukacji a jakość pracy nauczycieli, 8. Doskonalenie zawodowe nauczycieli w pryzmacie zmiany, praca nauczyciela, kultura szkoły, relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami |
|
Literatura: |
Gmerek T., 2011, Szkolnictwo wyższe w krajach skandynawskich, studium z pedagogiki porównawczej, Wydawnictwo Wolumin, Poznań. Gmerek T., 2007, Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, Drukarnia HAF Leszno, Poznań-Leszno. Nowakowska-Siuta R., 2021, O edukacji w Finlandii,. Studium z pedagogiki porównawczej, Wydawnictwo Naukowe CHAT. Suwalska A., 2017, English Educational policy, Contemporary Challenges in a Historical- Comparative Context, Wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego, Jagiellonian University Press, Łodź-Kraków. Suwalska A., 2021, Values and their influence on learning in basic education in Finland-selected aspects, Roczniki Pedagogiczne, Tom 13(49), nr 2, s.141-154. Suwalska A, 2021, The roots of educational changes in the perspective of democracy challenges in Finland and England in the 20th century, Edukacja Międzykulturowa, nr 1(14), s.219-231. Suwalska A, 2021, Transversal Competencies in Physical Education in the Finnish National Curriculum |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arleta Suwalska | |
Prowadzący grup: | Arleta Suwalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.