Polityka oświatowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XXS205 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka oświatowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem realizacji przedmiotu student/ka osiągnął/ła w stopniu podstawowym następujące efekty kształcenia: • posługuje się elementarną terminologią używaną w pedagogice (W01) • zna najważniejsze tradycyjne nurty i systemy pedagogiczne (W11) • potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych współczesnych teorii pedagogicznych (U08) |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy polityki oświatowej – (gr. politike – rządzenie) a więc działalności władz państwowych i samorządowych w dziedzinie oświatowej, mającej na celu podniesienie efektywności systemu edukacji, poprawy jakości, tworzenia programu rozwoju oświaty oraz zwiększenia zasięgu kształcenia i wychowania. Zadaniem p.o. jest racjonalne podejmowanie optymalnych dla oświaty decyzji. Przedmiot dotyczy podejmowania decyzji przez władze samorządowe w sprawach oświaty publicznej w związku z tym, że: znakomita większość samorządowych finansów na oświatę przeznaczana jest na utrzymanie przedszkoli i szkół; wzrasta udział środków pozabudżetowych, pochodzących w głównej mierze od rodziców dzieci i społeczności lokalnej (wyborców władz samorządowych), w finansowaniu tej edukacji; przedstawiciele poszczególnych partii, podnosząc w toku kampanii politycznych kwestie opieki nad dzieckiem, poszukują poparcia wyborców, którym w większości obce są rzeczywiste mechanizmy funkcjonowania edukacji. |
Efekty uczenia się: |
07P2A_W05 Student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat polityki oświatowej jako subdyscypliny pedagogicznej: • potrafi scharakteryzować przedmiot i zadania oraz wymienić funkcje polityki w edukacji i edukacji w polityce oraz je scharakteryzować; • ma wiedzę w zakresie przedmiotu badań polityki oświatowej jako nauki • ma wiedzę z zakresu modeli badań oświatowych • ma wiedzę w zakresie szkół naukowych polityki oświatowej . 07P2A_W10 Student/ka ma uporządkowaną wiedzę o uwarunkowaniach edukacji szkolnej oraz celach, organizacji, funkcjonowaniu i reformowaniu szkół różnego typu i szczebla, w tym szkoły wyższej: • ma wiedzę na temat kluczowych kompetencji i ich rozwoju na przykładzie wybranych krajów • ma wiedzę na temat głównych strategii i modeli reformowania szkolnictwa; • rozpoznaje rodzaje reform edukacyjnych oraz zasady ich przygotowywania i przeprowadzania; • ma wiedzę na temat uspołecznienia i autonomii szkolnictwa 07P2A_W14 Student/ka ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w Polsce: • ma wiedzę w zakresie Międzynarodowej Standardowej Klasyfikacji Kształcenia, obowiązku szkolnego, progów edukacyjnych, funkcji selekcyjnej edukacji w III RP (ISCED) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kosiorek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kosiorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kosiorek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kosiorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kosiorek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kosiorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kosiorek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kosiorek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Śliwerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Śliwerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Czy szkoła może być wolna od polityki? Należy uzasadnić swoją odpowiedź na to pytanie (Tak, ponieważ... albo NIE, ponieważ ......) korzystając z literatury przedmiotu. Tekst źródłowy do własnej odpowiedzi na pytanie: Trwa agitacja polityczna w szkołach? MEN ostrzega: Szkoły mają być wolne od polityki 27.12.2017, 07:41 | Aktualizacja: 27.12.2017, 10:02 Tomasz Żółciak • Kuratoria oświaty zarzucają posłom i samorządowcom agitację polityczną na terenach placówek oświatowych. Opozycja alarmuje o cenzurze. W październiku posłanka PO Joanna Mucha wzięła udział w zajęciach z wiedzy o społeczeństwie w jednej ze szkół. Spotkanie zorganizowała lokalna fundacja. – Podczas zajęć rozmawiałam z uczniami na temat obywatelskich działań oraz tego, w jaki sposób uczniowie mogą udzielać się w działalności społecznej – zapewnia posłanka. Dodaje, że odmawiała odpowiedzi na pytania dotyczące partii politycznych, by nie spotkać się z zarzutem agitacji. Mimo to jej aktywność nie spodobała się świętokrzyskiemu kuratorium oświaty, które przypomniało, że szkoła powinna być miejscem apolitycznym. – Podejmowanie takich działań, niezależnie od programu partii czy organizacji, które je inspirują, spotka się z moim stanowczym sprzeciwem kuratora, ze wszystkimi konsekwencjami dla osób odpowiedzialnych – przestrzegł kurator Kazimierz Mądzik. Coraz większe kontrowersje wzbudza też pomysł części radnych, by wieszać w szkołach preambuły konstytucji. Takie sytuacje mają miejsce m.in. w Warszawie i Krakowie. Na to działanie zareagowała już małopolska kurator oświaty Barbara Nowak. – Akcja wieszania preambuły konstytucji w szkołach jest kolejnym działaniem PO obliczonym na rozgłos w mediach. Tym razem do osiągnięcia partyjnych celów PO postanowiła wykorzystać dzieci w wieku szkolnym – wynika z oświadczenia. Sytuacja najwyraźniej zaczyna niepokoić posłów opozycji. Posłanka Mucha już wystąpiła w tej sprawie z interpelacją do Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN). My również zapytaliśmy, co o aktywności poselskiej w szkołach sądzi resort. – Udział posłów i senatorów w działalności szkolnej nie znajduje odzwierciedlenia w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Żadne wydarzenia szkolne nie mogą mieć charakteru dowolnie formatowanego co do treści i sposobu przekazywania – informuje Anna Ostrowska, rzeczniczka MEN. Przypomina też, że w szkole istnieje zakaz prowadzenia agitacji wyborczej wobec uczniów. – O udziale osób z zewnątrz w zajęciach z uczniami zawsze decyduje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami prowadzącymi dane zajęcia edukacyjne oraz po uzyskaniu zgody rodziców na udział ich dzieci w tego typu wydarzeniach – zwraca uwagę Anna Ostrowska. Zdaniem opozycji to nic innego jak próba cenzury. – Spotkania z parlamentarzystami wszystkich opcji odbywają się od lat i jeżeli nie dochodzi podczas nich do żadnej agitacji, wszystko jest w porządku. Równie dobrze moglibyśmy rozmawiać o zakazie obecności ministra czy premiera na obchodach początku roku szkolnego – komentuje Jan Grabiec z PO. Przypomina, że od tego roku umożliwiono posłom wystosowywanie indywidualnych zaproszeń dla wycieczek szkolnych do Sejmu. – Wcześniej organizowała to Kancelaria Sejmu, a nie posłowie. Tak więc stanowiska MEN czy kuratoriów odczytuję jako hipokryzję. A kontrowersje wokół wywieszania preambuły w szkołach dziwią jeszcze bardziej, bo przecież mowa o ustawie zasadniczej przyjętej przez cały naród – dodaje Grabiec. Poseł PiS Szymon Szynkowski vel Sęk jest przeciwny temu, by zakazać politykom wizytowania szkół. – Może warto takie spotkania robić w formie szkolnej debaty, w której udział biorą politycy różnych opcji – zastanawia się poseł. Jak przyznaje, sam kilka dni temu brał udział w podobnym spotkaniu wspólnie z posłem PO Waldym Dzikowskim. Zdaniem posła PiS zamiast wprowadzać kolejne ograniczenia w przepisach, lepiej zaufać nauczycielom, rodzicom i politykom. – W szkole już tak wiele rzeczy jest uregulowanych, że czasami można się zastanawiać, czy ta „nadregulacja” nie próbuje zastępować zdrowego rozsądku nauczycieli i rodziców – przyznaje. Dyskusje polityków niepokoją Sławomira Broniarza, prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego. – Nie chciałbym, by szkoła stała się przedmiotem politycznych targów. Najważniejsze jest to, by szkoły odwiedzali ludzie, którzy mają coś ciekawego do powiedzenia na dany temat. Na pewno rozsądny nauczyciel nie dopuści, by spotkanie przekształciło się w jakąś natrętną propagandę – kwituje. http://www.gazetaprawna.pl/amp/1094181,trwa-agitacja-polityczna-w-szkolach-men-ostrzega-szkoly-maja-byc-wolne-od-polityki.html?__twitter_impression=true |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (informacyjny i problemowy, z wykorzystaniem środków multimedialnych). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny - frontalny w ramach którego studenci będą zobowiązani do napisania eseju polityczno-oświatowego na jeden z trzech zadanych tematów. W przypadku pracy pisemnej zamiast egzaminu frontalnego kryteria nie ulegają zmianie: Ocena eseju (kryteria) : Właściwa identyfikacja problemu oraz związanych z nim kontrowersji. Stanowisko władz oświatowych a oczekiwania społeczne lub polityczne. Własny stosunek do rozwiązania dylematu |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Polityka oświatowa i jej główne fundamenty w zarządzaniu szkolnictwem. 2. Przedmiot, cele i funkcje współczesnej polityki państwa wobec oświaty . 3. Modele badan oświatowych – znaczenie analiz ilościowych i jakościowych. 4. Modele współczesnej szkoły i ich kategorie analityczne jako przykład zastosowania strategii jakościowej w badaniach oświatowych. 5. Szkoły naukowe badań nad autonomią i demokratyzacją szkolnictwa w III RP. 6. Krytyczna analiza reform w zakresie autonomii i uspołecznienia szkolnictwa w III RP. 7. Zmiana wzorca edukacyjnego i jej znaczenie dla współczesnej szkoły – główne założenia tradycyjnego i progresywnego paradygmatu edukacyjnego. 8. Rola rodziców, uczniów i nauczycieli jako podmiotów partycypacji w reformach szkolnych. 9. Uwarunkowania współczesnej edukacji: kontekst kulturowy, społeczny, polityczny, ekonomiczny, ideologiczny oraz czynniki demograficzne. 10. „Patchworkowy” charakter współczesnej polityki edukacyjnej III RP i jej konsekwencje dla reform edukacyjnych w kraju. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1997. 2. Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Impuls, Kraków 2001 3. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa: WAiP 4. Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013. 5. Śliwerski B., Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015. Literatura poszerzająca: 1. Analiza transakcyjna w edukacji. Dwudziestolecie istnienia Zakładu Pedagogiki Społecznej i Terapii Pedagogicznej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (1990-2010), red. Jarosław Jagieła, Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 2011. 2. (Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. Dorota Klus-Stańska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014. 3. Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa: Wydawnictwo APS 2015 4. Barszczewska B., Nadzór pedagogiczny. Ewaluacja, kontrola, wspomaganie, Warszawa: ABC a Wolters Kluwer Business 2012 5. Batko R., Golem. Awatar. Midas. Złoty cielec. Organizacja publiczna w płynnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO 2013. 6. Błaszczyk K., Szkoła wobec zmian (1999-2003), Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2007 7. Benner D., Edukacja jako kształcenie i kształtowanie. Moralność, kultura, demokracja, religia, tłum. Dariusz Stępkowski SDB, Warszawa: Wyd. UKSW 2008 8. Bielecka-Prus J., Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina, WN PWN, Warszawa 2010 9. Bogaj A., Kwiatkowski S.M., Szymański M.J., Edukacja w procesie przemian społecznych, IBE, Warszawa 1998 10. Bogaj A., Liceum ogólnokształcące w Polsce, WSiP, Warszawa 1992. 11. Bogaj A., Realia i perspektywy reform oświatowych, IBE, Warszawa 1997. 12. Bogaj A., Kwiatkowski S.M., Piwowarski R., Wskaźniki edukacyjne: Polska 2000, IBE, Warszawa 2001 13. Bonstingl J.J., Szkoły Jakości. Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, CODN, Warszawa 1995. 14. Brameld T., Edukacja jako siła, przeł. Piotr Kostyło, Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW 2014 15. Bruner J., Kultura edukacji. Przeł. Tamara Brzostowska-Tereszkiewicz, wstęp Anna Brzezińska, Kraków: TAiWPN Universitas 2006. 16. Chłodna I., Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008 17. Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, red. J. Surzykiewicz i M. Kulesza, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010 18. Codzienność szkoły. Uczeń, red. Ewa Bochno, Inetta Nowosad, Mirosław J., Szymański, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014. 19. Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, Zysk i S-ka, Poznań 1999. 20. Cywilizacja 2009 nr 30 (Bezdroża edukacji) 21. Danilewska J., O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju. Pedagogiczna baśń o rywalizacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014 22. Denek K., Przyszczypkowski K., Urbański-Korż R., Aksjologiczne podstawy edukacji, Wydawnictwo „Edytor” Poznań-Toruń 2001 23. Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna, WSPiA, Poznań 2009 24. Dobrołowicz J., Obraz edukacji w polskim dyskursie prasowym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013. 25. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2008 26. Dubis M., Młodzież wobec wyboru profilu kształcenia i zawodu. Na przykładzie licealistów z Podkarpacia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010 27. Dudzikowa M., Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K., Marciniak M., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, tom 2, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2011 28. Dylematy współczesnej edukacji, red. Józef Górniewicz, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” 2007. 29. Dyrektor i szkoła. Wspomaganie rozwoju ucznia. Red. Krzysztof Polak, Kraków: Wydawnictwo UJ 2001 30. Dziecko a zagrożenie współczesnego świata, red. Sabina Guz, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2008 31. Dziecko – uczeń w systemie edukacyjnym. Teraźniejszość i przyszłość, red. Irena Adamek, Bożena Muchacka, Kraków: WN Uniwersytetu Pedagogicznego 2010 32. Dzierzgowska I., Rodzice w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, CODN, Warszawa 1999 33. Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, red. Agnieszka Gromkowska-Melosik, Mirosław J. Szymański, Poznań: WN UAM 2014 34. Edukacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2013 35. Edukacja demokratyczna, red. Karolina M. Cern, Piotr W. Juchacz, Ewa Nowak, UAM w Poznaniu, WN Instytutu Filozofii , Poznań 2009 36. Edukacja dla rozwoju. Polskie Forum Obywatelskie, red. Jan Szomburg, Piotr Zbieranek, Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową 2010 37. Edukacja i gospodarka w kontekście procesów globalizacji, red. Wojciech Kojs, Eugenia Rostańska i Katarzyna Wójcik, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej 2014 38. Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, red. Grzegorz Mazurkiewicz Krakóa.: Wydawnictwo UJ 2014. 39. Edukacja Jutra. Aspekty edukacji szkolnej. red. Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz, Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas 2014 40. Edukacja katolicka: szanse i zagrożenia. I Międzynarodowy Kongres 21-22 listopada 2008 r., Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej, Toruń 2009 41. Edukacja małego dziecka. Szkoła – przemiany instytucji i jej funkcji, tom 9, red. Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Anna Gajdzica, Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014. 42. Edukacja narodowym priorytetem. Księga jubileuszowa w 85.rocznicę urodzin Profesora Czesława Kupisiewicza, Oficyna Wydawnicza „”Humanitas” , Sosnowiec 2009 43. Edukacja projakościowa – krok trzeci, red. Barbara Sujak-Cyrul, Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe , Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego 2008 44. Edukacja: Równość czy jakość? red. Joanna Łukasik, Inetta Nowosad, Mirosław J. Szymański, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2011 45. Edukacja w przebiegu życia. Od dzieciństwa do starości, red. Mirosław Kowalski, Agnieszka Olczak, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010 46. Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, red. Sabina Guz, Jolanta Andrzejewska, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2008 47. Elsner D., Kierowanie placówką oświatową. Wokół nowych pojęć i znaczeń, Wyd. Mentor, Chorzów 1999. 48. Ewaluacja w edukacji, red. naukowy L. Korporowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 1997. 49. Ewaluacja w szkole. wybór tekstów pod red. H. Mizerka i A. Hildenbrandt, Wyd. MG, Olsztyn 1997. 50. Fazlagić J., Zarządzanie wiedzą w polskiej oświacie. Diagnoza i perspektywy zmian, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 2009 51. Feinberg W., Soltis J.F., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000 52. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii, Impuls, Kraków 2001 53. Frąckowiak T., Edukacja, demokracja i sumienie (Studium pedagogiczne), Wydawnictwo Eruditus, Poznań 1998 54. Filipowicz S., Galimatias. Zaprzepaszczony sens Oświecenia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2014 55. Frątczak J., Pedagogika porównawcza, WSP Bydgoszcz, 1995 56. Gadamer H.G., Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, tłum. Paweł Dybel, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2008 57. Gajdzica A., Reforma oświaty a praktyka edukacji wczesnoszkolnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2006 58. Gaweł-Luty E., Szczepańska M., Reforma – nie dziękuję. Czuję się bardziej autokratą niż autokratorem, Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja 1999 nr 2 59. Gęsicki J., Gra o nową szkołę, PWN 1993. 60. Gęsicki J., Po co gminom szkoły? IBE Warszawa 1994. 61. Głos edukacji. Wokół reformy systemu edukacji, red. Leszek Pawelski, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Szczecinek 2006 62. Gospodarka za sto lat. Najważniejsi ekonomiści przewidują przyszłość, red. Ignacio Palacios-Huerta, tłum. Biuro tłumaczeń VeroLing sp. z o.o., Kurhaus Publishing Warszawa: Kurhaus 2014. 63. Grygoruk A.L., (Z)reformować szkołę, Kwartalnik Pedagogiczny 2003 nr 4 64. Gurnik G., Oświatowe tango – reformowane edukacji po argentyńsku, Edukacja 2002 nr 4 65. Hawrot A., Pozaszkolna pomoc w nauce, Edukacja 2015 nr 2 66. Hejnicka - Bezwińska T., Zarys historii wychowania (1944 - 1989). Oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami, Wyd. ZNP Kielce 1996. 67. Hejnicka-Bezwińska T., Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej (w poszukiwaniu logiki zmian), Warszawa: PWN 2015 68. Herbst M., Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego. Doświadczenia Polski w perspektywie międzynarodowej, Warszawa: WN SCHOLAR 2012 69. Hildebrandt D., Zapewnienie jakości czy ekonomizacja kształcenia? Doświadczenia niemieckie, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2007 nr 3 70. Illich I., Odszkolnić społeczeństwo, tłum. Łukasz Mojsak, Warszawa: Wydawnictwo bęc zmiana 2010 71. Jak opracować plan rozwoju szkoły, WSiP, Warszawa 1997. 72. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, red. Grzegorz Mazurkiewicz, Kraków: Wydawnictwo UJ 2012 73. Janke A.W., Transformacja w stosunkach rodziny i szkoły na przełomie XX i XX wieku. Perspektywy zmiany społecznej w edukacji, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz 2002 74. Janowski A., Uryga D., O zapotrzebowaniu na oświatę, Edukacja 2005 nr 1 75. Jasikowska K., Pająk-Ważna, Klarenbach M., Edukacja globalna w Małopolsce. Podmioty-praktyki-konteksty, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015 76. Jasińska-Maciążek A., Wpływ zróżnicowania wieku ucznióa. na szacowanie gimnazjalnych wskaźników edukacyjnej wartości dodanej, Edukacja 2015 nr 2 77. Karpińska A., Drugoroczność. Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności, Trans Humana, Białystok 1999 78. Karwatowska M., Tymiakin L., Światy uczniowskie. Język-media-komunikacja, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2014 79. Karwat M., O karykaturze polityki, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA 2012 80. Kawecki I., Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych, PWSSP w Łodzi, Łódź 1994. 81. Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, OW Impuls, Kraków 2003 82. Kawka Z., Między misją a frustracją. Społeczna rola nauczyciela, Wyd. UŁ, Łódź 1998 83. Kiciński K., Wizje szkoły w społeczeństwie posttotalitarnym, Warszawa 1993. 84. Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000 85. Kłakówna Z.A., Jakoś i jakość. Subiektywna kronika wypadków przy reformowaniu szkoły (1989-2013), Kraków: Universitas 2014 86. Konarzewski K., Zróżnicowanie umiejętności początkowych w klasie pierwszej a efekt względnego wieku w klasie trzeciej, Edukacja 2015 nr 2 87. Konstruowanie autorskich programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój uczniów we współczesnej szkole, red. Janusz Gnitecki, Biuletyn PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2004 88. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka, Kielce: Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. 2010 89. Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności (sytuacja ludzi niepełnosprawnych), Impuls, Kraków 2000 90. Krawiec B., Konfrontacja mitów oświatowych z komparatystyką pedagogiczną, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007 91. Król J., Reformy dyktuje system – o naradzie oświatowej KC PZPR z 24 października 1958 roku, Biuletyn Historii Wychowania 2013 (30) 92. Kubiak M.J., Wirtualna edukacja. Szkoła, internet, intranet, Wyd. MIKOM, Warszawa 2000 93. Kupisiewicz Cz., Koncepcje reform szkolnych w wybranych krajach świata na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Wyd. Żak, Warszawa 1995. 94. Kupisiewicz Cz., O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977-1999, Żak, Warszawa 1999. 95. Kupisiewicz Cz., Edukacyjne paradoksy współczesności, Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 2009 nr 4 96. Kwaśnica R., Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności, Wrocław: DSW 2014. 97. Kwieciński Z., Tropy-ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wyd. Edytor, Poznań-Toruń 2000 98. Kwieciński Z., Wykluczanie. Badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami szkolnymi na pierwszym progu szkolnictwa, Wydawnictwo UMK, Toruń 2002 99. Kwieciński Z., Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Wydawnictwo UMK, Toruń-Olsztyn 2002 100. Kwieciński Z., Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP 2007. 101. Kwieciński Z., Dylematy. Inicjatywy. Przebudzenia. Nad przesłankami odrodzenia edukacji w Polsce, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW 2011 102. Kwieciński Z., Cztery i pół. Preliminaria. Liminaria. Varia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW 2011 103. Lackowski J., Od szkoły biurokratów do szkoły obywateli, Horyzonty Wychowania 2008 nr 7 104. Lackowski J., Pełna lęku polska oświata, Horyzonty Wychowania 2010 nr 9. 105. Mastalski J., Szkolne interakcje zaburzające skuteczne wychowanie Kraków: Wydawnictwo Papieskiej Akademii Teologicznej 2005 106. Mastalski J., Syndromy współczesnych katechetów i wychowawców a pedagogia Boża. Zamyślenia rekolekcyjne, Kraków: Wydawnictwo św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej 2005 107. Mencel M.A., Jaka jest szkołą od A do Ż? Szkolne abecadło, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012 108. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000 109. Mierzenie jakości w szkole (placówce), red. Jan Kropiwnicki, Wydawnictwo Nauczycielskie, Jelenia Góra 2002 110. Między adaptacyjnością a innowacyjnością. Raport z badań. Możliwości wykorzystania potencjału naukowego specjalistów ze stopniem, doktora w instytucjach i przedsiębiorstwach Warmii i Mazur, red. Józef Górniewicz Olsztyn: Wydawnictwo UW-M 2007 111. Młode pokolenie w zderzeniu cywilizacyjnym . Studia-Badania-Praktyka, red. Mariusz Jędrzejko, Jan A. Malinowski, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” 2014. 112. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a runkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa: Difin 2012 113. McLaren P., Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Wstęp do wydania polskiego Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, przeł. A. Dziemianowicz-Bąk, J. Dzierzgowski, M. Starnawski, Wrocław: WN DSW 2015. 114. Mikiewicz P., Społeczne światy szkół średnich. Od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2005 115. Mikrosystem wychowawczy klasy autorskiej. Nowa Wspólnota, pod red. K. Chałas, Przedsiębiorstwo Wydawnicze Związku Niewidomych, Lublin 1997 116. Murzyn A., Community college w XXI wieku. Kreatywność w edukacja zawodowej I innowacyjność w zarządzaniu – odpowiedzi na owe wyzwania, Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls” 2011 117. Nadzieja na zmianę. Szanse edukacyjne młodego pokolenia ze środowiska wiejskiego, red. Danuta Waloszek i Krzysztof Wąż, ODN, Zielona Góra 2002 118. Nakoneczna D., Wychowanie w szkole gimnazjalnej, Oficyna Wydawnicza „MH”, Warszawa 2003 119. Nalaskowski A., Niepokój o szkołę, Impuls Kraków 1995. 120. Nalaskowski A., Pedagogiczny zapis dekady, Olsztyn: WSIiE TWP Olsztyn 2010. 121. Nalaskowski A., Ortodoksja i chaos, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013. 122. Nisbett R.E., Inteligencja sposoby oddziaływania na IQ. Dlaczego tak ważne są szkoła i kultura, tłum. Magdalena Szymczukiewicz, Sopot: Smak Słowa 2010 123. Nowakowska-Siuta R., Śliwerski B., Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2015, s. 252 (ISBN 978-83-7850-934-9; 978-83-7850-896-0) 124. Nowe uwarunkowania edukacji szkolnej, pod red. S.M. Kwiatkowskiego, IBE, Warszawa 1997 125. Nowoczesność w kształceniu i wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicza, WSiP, Warszawa 1989. 126. Nussbaum M.C., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, przeł. Łukasz Pawłowski, przedmowa: Jarosław Kuisz, Warszawa: Biblioteka Kultury Liberalnej 2016. 127. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dzieci w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego 2015. 128. Obszary i przestrzenie edukacji. Meandry- konteksty – dylematy. Księga jubileuszowa dedykowana Zenonowi Jasińskiemu w 70. rocznicę urodzin, red. Eugenia Karcz-Taranowicz, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2016, s. 453-465 129. Odkrywając wolność. Przeciw zniewoleniu umysłów, Wybór tekstów i wstęp Leszek Balcerowicz, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 2012Odmiany myślenia o edukacji, pod red. J. Rutkowiak, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1995. 130. Od źródeł zagrożeń i patologii do profilaktyki i wsparcia, red. Andrzej Olubiński, Monika Suska-Kuźmicka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2016. 131. Olszewski W., Licea ogólnokształcące w procesie zmian rynkowych na początku XXI wieku. Perspektywa dolnośląska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014. 132. Ornstein A., Hinkins F.P., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, WSiP, Warszawa 1998. 133. Osuch M., Żyć w szkole i przetrwać czyli rzecz o prawach ucznia, Górnośląska Oficyna Wyd. S.A., Katowice 1998. 134. Oświata w otoczeniu burzliwym. Migotliwe konteksty i perspektywy rozwoju współczesnej edukacji, red. Halina Rusek, Alina Górniok-Naglik, Jadwiga Oleksy, Katowice: Wydawnictwo UŚl 2008. 135. Pachociński R., Oświata XXI wieku. Kierunki przeobrażeń, IBE, Warszawa 1999. 136. Pachociński R., Pedagogika porównawcza, Trans Humana, Białystok 1995. 137. Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej, IBE, Warszawa 1998 138. Pachociński R., Oświata i praca w erze globalizacji, Warszawa: IBE 2006. 139. Papież J., Przemiany warunków socjalizacyjno-edukacyjnych na wsi. Badania panelowe, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006 140. Papugowa W., Edu.pl, czyli rzecz o szkole, Fundacja Servivre Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2009 141. Paris S.G., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa 1997. 142. Paszyński W., Reforma od końca, Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja 1999 nr 2 143. Paszyński W., Wychowanie w kontekście zmieniającej się polityki oświatowej – czyli od ideologii do ideologii, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk: GWP 2008 144. Pawlak R., Bon edukacyjny w polityce oświatowej, Warszawa: Wydawnictwo APS 2012. 145. Pawlak R., Przemiany edukacyjne w małym mieście, Warszawa: Wydawnictwo APS 2016 146. Pedagogika alternatywna - dylematy praktyki, red. K. Baranowicz, Impuls, Kraków 1995. 147. Pedagogika alternatywna - dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków 1998. 148. Pedagogika alternatywna - dylematy teorii, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków 1995. 149. Pedagogika dialogu. Doświadczenie dialogu w rzeczywistości XXI wieku, red. Ewa Dąbrowa i D. Jankowska, Warszawa: WN APS 2010 150. Pedagogika i zarządzanie edukacją i rozwojem. W perspektywie troski o uniwersytet i kulturę humanistyczną, red. Monika Jaworska-Witkowska, Lech Witkowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010 151. Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. Dorota Klus-Stańska, Dorota Bronk, Anna Malenda, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2011. 152. Pęczkowski R., Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2010. 153. Piaget J., Dokąd zmierza edukacja, PWN, Warszawa 1977. 154. Pilch T., Spory o szkołę, Żak, Warszawa 1999. 155. Piwowarski R., Małe szkoły w Polsce, Edukacja 2000 nr 2 156. Piwowarski R., Sytuacja demograficzna i gospodarcza – konsekwencje dla oświaty, Edukacja 2002 nr 1 157. Piwowarski R., Demografia, polityka i edukacja (kilka uwag dotyczących Polski w przyszłości), Edukacja 2007 nr 2 158. Piwowarski R., Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej, Warszawa: Wyd. IBE 2006 159. Piwowarski R., Rozwój zawodowy nauczycieli w świetle danych projektu TALIS, Edukacja. Studia. Badania. Innowacje 2009 nr 3. 160. Pobrzeża badań pedagogicznych, red. Józef Górniewicz, Marcin Warmiński, Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM. Wydział Nauk Społecznych UWM 2014. 161. Pobrzeżne problemy współczesnej pedagogiki, red. Józef Górniewicz Aldona Małyska, Olsztyn: Prace Naukowe Centrum Badań Społecznych UWM 2015. 162. Po co i jak tworzyć radę szkoły? Praca zbiorowa pod red. Jana Kropiwnickiego, Wyd. Nauczycielskie Jelenia Góra 1999. 163. Podstawy programowe obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących, MEN Warszawa 1997. 164. Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, red. Andrzej Gofron, Monika Adamska-Staroń, tom 2, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009 165. Polski system edukacyjny po reformie 1999 roku. Stan. Perspektywy. Zagrożenia, red. Ryszard Pęczkowski, Poznań-Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA 2005 166. Polska szkoła: Nauczyciele – uczniowie. Studium relacji, red. Naukowa Robert Geisler, Janina Kosmala, Karol Nowal, WSP w Częstochowie, Częstochowa – Katowice 2000 167. Poradnik Edukatora, red. Marzena Owczarz, Warszawa: CODN 2005 168. Prawo oświatowe, Warszawa: Meritum, ABC a Wolters Kluwer business 2013 169. Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki, tendencje, problemy, pod red. Wojciecha Kojsa przy współudziale Łucji Dawid, Wydawnictwo UŚl., Katowice 2001 170. Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy, red. Maria Szczepska – Pustkowska, Małgorzata Lewartowska-Zychowicz i Adela Kożyczkowska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010 171. Przyborowska B., Szkoły niepubliczne w Polsce. Oczekiwania i rzeczywistość, UMK, Toruń 1997 172. Przyszczypkowski K., Polityczność (w)edukacji. Studia Psychologia i Pedagogika nr 179, Poznań: WN UAM 2012 173. Przywództwo i zmiana edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia, red. Grzegorz Mazurkiewicz, Kraków: Wydawnictwo UJ 2013. 174. Psychologia nauczania i uczenia się, red. Stanisław Kowalik, Warszawa : WN PWN 2011 175. Putkiewicz E., Wiłkomirska A., Zielińska A., Szkoły państwowe a szkoły społeczne. dwa światy socjalizacji, STO, Warszawa 1997. 176. Radziewicz J., Edukacja alternatywna, O innowacjach mikrosystemowych, WSiP, Warszawa 1992. 177. Radziewicz-Winnicki A., Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji , Wyd. drugie poszerzone, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1999 178. Radziewicz – Winnicki A., Oblicza zmieniającej się współczesności (szkice z pedagogiki społecznej, etnografii edukacyjnej i socjologii transformacji), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001 179. Rasfeld M., Breidenbach S., Budząca się szkoła, przeł. Emilia Skowrońska, Słupsk” Wydawnictwo Dobra Literatura 2015. 180. Realia i perspektywy reform oświatowych, red. A. Bogaj, IBE Warszawa 1997. 181. Reforma w szkole – szkoła w reformie, red. Leszek Pawelski, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Szczecinek 2009 182. Rosalska M., Dyrektor szkoły – administrator, menedżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Poznań: Wydawnictwo UAM 2016 183. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem . Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa: Difin SA 2012. 184. Różnice. Edukacja. Inkluzja, red. Alicja Komorowska-Zielony, Tomasz Szkudlarek, Gdańsk: Wydawnictwo UG 2015 185. Rudnicki Z., Pedagogie małych działań. Krytyczne studium alternatyw edukacyjnych, Wrocław: WN DSW 2016 186. Rusakowska D., W stronę edukacyjnego dyskursu nowoczesności, IBE, Warszawa 1995. 187. Rynek i edukacja: Między przedsiębiorczością i wykluczeniem, red. Monika Jaworska-Witkowska, Mirosław J. Szymański, Łódź: Wydawnictwo WSEZiNS 2010 188. Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, red. Alicja Kargulowa, Stefan M. Kwiatkowski i Tomasz Szkudlarek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005 a. Rynek pracy pedagogów. Bariery i perspektywy, red. Anna Watoła i Katarzyna Wójcik, Dąbrowa Górnicza: WSB w Dąbrowie Górniczej 2012 189. Rynio A., Pozorność i iluzoryczność reformowania edukacji w Polsce [w:] Tworzenie iluzji społecznych. Wiedza w sferze publicznej, red. Jan Szymczyk, Mariusz Zemło, Arkadiusz Jabłoński, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012. 190. Rzymełka-Frąckiewicz A., Politycy wobec przemian edukacyjnych. Studium odpowiedzialności społecznej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010 191. Samotność szkolna, red. Krystyna Chałas, Katarzyna Wiśniewska, Wydawnictwo-Drukarnia Liber Duo Kolor s.c., Lublin 2005 192. Sawisz A., Szkoła a system społeczny. WSiP Warszawa 1989. 193. Schulz R., Studia z innowatyki pedagogicznej, UMK Toruń 1996. 194. Schulz R., Szkoła - instytucja, system, rozwój, Wyd. Edytor, Toruń 1992. 195. Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce. Red. Marian Niezgoda, Kraków: Wydawnictwo UJ 2011 196. Sławiński S., Reforma systemu edukacji – o co się spieramy? Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja 1999 nr 2 197. Społeczne oczekiwania wobec szkoły – szkoła wobec oczekiwań społecznych, Studia Pedagogiczne LXVII, red. Zenon Gajdzica, KNP PAN, PTP, Warszawa 2014. 198. Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, IBE, Wyd. Edytor, Toruń 1993. 199. Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, red. Maria Dudzikowa i Karina Knasiecka-Falbierska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013 200. Strzemieczny J., Szeniawski A., Polityka oświatowa samorządu terytorialnego, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 1998. 201. System edukacji w Polsce. Osiągnięcia. Przemiany. Dylematy, IBE Warszawa 1995. 202. Systemy, jakość i standardy kształcenia zawodowego, pod red. H. Bednarczyka, Radom-Warszawa 1997 203. Szahaj A., Jednostka czy wspólnota? Spór liberałów z komunitarystami a „sprawa polska”, Fundacja Aletheia, Warszawa 2000 204. Szczepański J., Reformy. Rewolucje. Transformacje, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1999 205. Szczepański J., Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, WSiP, Warszawa 1989. 206. Szkolnictwo niepaństwowe. Partnerstwo czy konkurencja? pod red. A. Karpińskiej, Olecko 1997. 207. Szkoła a samorząd lokalny i administracja państwowa, red. W. Kulerski, WSiP Warszawa 1996 208. Szkoła i pedagogika w dobie przełomu, red. T. Lewowicki, S. Mieszalski, M.S. Szymański, Wyd. Żak, Warszawa 1995. 209. Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie) porozumienia, red. Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014 210. Szkoła – kultura – środowisko lokalne, red. Alina Szczurek – Boruta, Barbara Chojnacka-Synaszko, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2015. 211. Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999 212. Szkoła w Niemczech. Rozwój. Autonomia. Środowisko, red. Inetta Nowosad, Aleksandra Sander, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009 213. Szkoła w rozwoju, red. Jan Kropiwnicki, Wyd. Jelenia Góra 2000 214. Szkoła. Wspólnota dążeń? Red. Aleksandra Minczanowska, Anna Szafrańska-Gajdzica, Mirosław J. Szymański, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2016. 215. Szkoła. Konflikt podmiotów? Red. Inetta Nowosad, Klaudia Pietrań, Mirosław J. Szymański, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2016. 216. Szkoła: edukacja, dialog, partnerstwo. pod red. J. Kropiwnickiego, Wyd. Nauczycielskie Jelenia Góra 1998. 217. Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego nie) porozumienia, red. Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014 218. Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, red. Bożena Muchacka, tom 1-2, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2006. 219. Szkoła w świecie współczesnym, red. Bożena Muchacka i Mirosław Szymański, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008 220. Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1999 221. Szubański R., Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora szkoły, PWN Warszawa 1999 222. Szymański M., Procesy selekcyjne w szkolnictwie ogólnokształcącym, PWN, Warszawa 1988. 223. Szymański M., Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna, IBE, Warszawa 1996 224. Szymański M.J. Dylematy oświatowe środowisk wiejskich, Edukacja 2000 nr 2 225. Szymański M.J., Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, wydanie drugie poszerzone, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2002 226. Szymański M.J., W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce, Kraków: WN Akademii Pedagogicznej 2008 227. Śnieżyński M., Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005 228. Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, WN PAT, Kraków 2001 229. Tchorzewski A.M., Uwarunkowania i kreatorzy reform edukacyjnych, Edukacja 2002 nr 1 230. Technologie edukacyjne a zmiany współczesnej edukacji, red. Sergo Kuruliszwili, Kraków: oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014. 231. Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym. Między partykularyzmem a uniwersalizmem, red. AGNIESZKA Cybal-Michalska, Poznań Wydawnictwo Naukowe UAM 2011. 232. Tożsamość w warunkach zmiany społecznej,, red. Zbyszko Melosik, Mirosław J. Szymański, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 2016 233. Transformacja w oświacie a europejskie perspektywy, pod red. W. Hőrnera i M.S. Szymańskiego, Wyd. “Żak”, Warszawa 1998. 234. Uczniowie na drogach Warmii i Mazur. Narodziny nierówności, red. Tadeusz Pilch, Olsztyn: Wydawnictwo Uczelniane WSIiE TWP w Olsztynie 2016. 235. Walasek S., Szkoła samorządowa w Polsce po 1989 roku, Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja 1999 nr 2 236. Wlazło S. "Mierzenie jakości pracy szkoły. Część pierwsza.", Wrocław 1999 237. Bednarkowa W., Wlazło S. "Mierzenie jakości pracy szkoły. Część druga.", Wrocław 1998 238. Walenda A., Zarządzanie i nadzór w systemie oświaty polskiej w latach 1989-2005, Białystok: Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku 2010 239. Wejner T., Sprawdzian – egzamin zewnętrzny pod koniec szkoły podstawowej, Łódź: Wydawnictwo Hamal 2007 240. Wiśniewska-Paź B., Autonomia edukacji a ład społeczny. Struktura szkolnictwa w Szwajcarii wobec zdecentralizowanej organizacji społeczeństwa i państwa. Kwestie porównawcze ze strukturami państw ościennych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2009. 241. Witkowski L., Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Przedmowa Zbigniew Kwieciński, wyd. II zmienione i uzupełnione, Wrocław: Wydawnictwo DSW 2010 242. Wlazło S. "Mierzenie jakości pracy szkoły. Jak pełnić nowy nadzór pedagogiczny, część trzecia.", Wrocław 1999 243. Wlazło S. "Mierzenie jakości pracy szkoły. Jak tworzyć księgę jakości pracy szkoły? Część czwarta.", Wrocław 2001 244. Władza, sens, działanie. Studia wokół związków ideologii i edukacji, red. Paweł Rudnicki, Marcin Starnawski, Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Wrocław: WN DSW 2012 245. W poszukiwaniu lepszej szkoły, pod red. R. Łukaszewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998. 246. Wewnątrzszkolny system wychowania, red. J. Kropiwnicki, Jelenia Góra 2000 247. Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, IBE, Warszawa 1998 248. Wojnar I., Piejka A., Samoraj M., Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2008 249. Wokół szkoły i edukacji. Syntezy i refleksje, red. K. Rubacha, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997 250. Współobecne dyskursy, red. Ryszard Borowicz, WN UMK, Toruń 2009 251. Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia,. Red. Wiktor Żłobicki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013 252. Wybrane problemy integracji europejskiej, red. M.C. Błaszczyk, J. Świerkocki, Instytut Europejski w Łodzi, Łódź 1998. 253. Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, red. Elmar Anhalt i D. Stępkowski, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2012 254. Zahorska M., Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002 255. Z problematyki pedagogiki porównawczej, red. A. Rabczuk, IBE, Warszawa 1998. 256. Założenia polityki edukacyjnej państwa w zakresie oświaty, październik 1996, Wyd. Nauczycielskie, Jelenia Góra 1997. 257. Zbróg Z., Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych w niepublicznych szkołach podstawowych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 258. Zdrowie młodzież szkolnej w Polsce. Młodzież o szkole. Raport z badań wykonanych w 1988 roku, Opracowanie M. Woynarowska-Sołdan, B. Woynarowska, I. Kokosza, J. Mazur, Katedra Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Wychowania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000 259. Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Wyd. Trans Humana, Białystok 1996. 260. Zemło M., Między szkołą a domem. Konteksty socjalizacyjne młodzieży szkół ponadpodstawowych, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013 261. Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej, red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, WSP ZNP, PTP, Warszawa 1997 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.