UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-ZLP111
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Dominik Chojnowski, Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Informacje dodatkowe:

Teoria wychowania jest przedmiotem kierunkowym na studiach pedagogicznych a dotyczącym podstawowych prawidłowości wychowania, jego istoty, mechanizmów, efektywności. Wykład i ćwiczenia mają na celu pobudzenie refleksji krytycznej na temat zmieniających się uwarunkowań i przebiegu procesu wychowawczego w kraju i na świecie, rozpoznawania różnych podejść teoretycznych, koncepcji, orientacji. Absolwent studiów powinien mieć zdolność do publicznego zabierania głosu w sprawach wychowania dzieci i młodzieży.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy - prezentacje

ćwiczenia - projekty grupowe, prezentacje, analiza krytyczna tekstów

Sposoby i kryteria oceniania:

ocena 5.0-4.5

aktywny udział w ćwiczeniach (obecność)

prezentacja z wskazaniem udziału własnego - logiczny układ treści, przykłady z praktyki, ilustracje, źródła i materiały multimedialne. Recenzja omawiająca i polemiczna tekstu.

ocena 4.0 - 3.0

aktywny udział w ćwiczeniach (1 nieobecność)

prezentacja - logiczny układ treści, przykłady z praktyki, ilustracje, źródła i materiały multimedialne. Omawiająca tekst recenzja wraz z wnioskami.

ocena 2.0

niezaliczona odrębnie nieobecność na co najmniej 2 ćwiczeniach, brak udziału w projekcie grupowym; brak recenzji


Na ocenę końcową złozy się:

1. wynik egzaminu testowego z teorii wychowania

2. ocena z ćwiczeń (wykazanie indywidualnego wkładu w prezentację) oraz ocena recenzji.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

udział aktywny w ćwiczeniach

prezentacja

recenzja publikacji dotyczącej problematyki współczesnego wychowania a dostępnej w open access: 1. O czym pisze autor/ka? 2. Jakie są jej/jego wnioski? 3. Jak komentują to internauci? 4. Ocena własna z perspektywy teorii .

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Potoczna wiedza o wychowaniu a naukowe teorie wychowania

2. Źródła teorii wychowania: socjologiczne, ideologiczne, normatywne, filozoficzne, psychologiczne.

3. Sprawstwo wychowawcze

4. Wychowanie bezstresowe

5. Granice i mierniki wychowania

6. Uspołecznienie wychowania

7. (G-)rywalizacja w wychowaniu

8. Wychowanie w dialogu

9. Samowychowanie

10. Opór w wychowaniu

Literatura:

Podstawowa:

1. Śliwerski B. (2013). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości . Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

2. Śliwerski B. (2020). Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Literatura poszerzjąca:

1. Krueger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk: GWP 2005.

2. Kubiak-Szymborska E., Zając D.: Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania. - Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers s.c., 2002

3. Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie”, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2003

4. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa: WAiP 2008

5. Brühlmeier A., Edukacja humanistyczna, Impuls, Kraków 1991.

6. Durkheim E. (2021). Wychowanie i socjologia, tłum. Piotr Kostyło i Dorota Rybicka, wstęp i red. Piotr Kostyło, Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

7. Gurycka A., O sztuce wychowania dla wychowawców i nauczycieli, CODN, Warszawa 1997.

8. Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, PWN, Warszawa 1982.

9. Kosiorek M., Pedagogika autorytarna. Geneza, modele, przemiany, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007.

10. Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Impuls, Kraków 2000

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Dominik Chojnowski, Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6