UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-ZUP031
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dostarczenie rozszerzonej wiedzy w zakresie głównonurtowych zagadnień logiki, tj. logicznych własności języka, rachunku nazw, zdań, kwantyfikatorów, zbiorów i relacji, która stwarza możliwość poszerzenia orientacji w zakresie rozumowań oraz komunikowania się zachodzących w profesjonalnym środowisku pracy pedagoga oraz w teorii i badaniach poświęconych edukacji.

Efekty uczenia się:

Obowiązują od 2022/2023

07P-2A_W01 Zna i rozumie terminologię logiczną używaną w pedagogice.

07P-2A_W04 Zna metody analizy logicznej możliwe do wykorzystania w pedagogice.

07P-2A_U02 Potrafi ocenić logiczną poprawność konstrukcji językowych.

07P-2A_U04 Buduje poprawne logicznie konstrukcje językowe.

07P-2A_K01 Przejawia świadomość odpowiedzialności związanej z rozumowaniem i formułowaniem wypowiedzi zgodnych z zasadami logiki.

Obowiązują do 2022/2023

07P-2A_W01 Zna i rozumie terminologię logiczną używaną w pedagogice.

07P-2A_W02 Rozpoznaje obszary logicznych uwarunkowań pedagogiki i badań pedagogicznych.

07P-2A_W04 Zna metody analizy logicznej możliwe do wykorzystania w pedagogice.

07P-2A_U02 Potrafi ocenić logiczną poprawność konstrukcji językowych.

07P-2A_U04 Buduje poprawne logicznie konstrukcje językowe.

07P-2A_K01 Przejawia świadomość odpowiedzialności związanej z rozumowaniem i formułowaniem wypowiedzi zgodnych z zasadami logiki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Pasikowski
Prowadzący grup: Magdalena Matusiak-Rojek, Sławomir Pasikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: prezentacja, objaśnienia

Praktyczne: wykonywanie zadań

Problemowe: dyskusja


Sposoby i kryteria oceniania:

Oceny uzależnione od liczby punktów możliwych do uzyskania podczas testu wiedzy.

Ocena: dst. – 60% - 65%

+ dst- 66% - 75%

db. – 76% - 85%

+ db – 86% - 95%

bdb – 96% - 100%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie z oceną - test wiedzy.


07P-2A_W01: rozpoznaje i poprawnie interpretuje pojęcia logiczne

07P-2A_W04: rozróżnia metody logicznej analizy zdań lub rozumowań

07P-2A_U02: bada poprawność zdań i definicji

07P-2A_U04: buduje poprawne logicznie wyrażenia

07P-2A_K01: wskazuje konsekwencje błędów logicznych i logiczno-językowych


Szczegółowe treści kształcenia:

Logiczne własności języka (funkcje wypowiedzi, kategorie wyrażeń, wartość logiczna, związki logiczne)

Teoria nazw i zdań (zakres i treść nazwy jako kryteria oznaczania, wieloznaczność wypowiedzi i sposoby jej przezwyciężania)

Teoria zbiorów i teoria relacji

Definicje i definiowanie

Rozumowanie, podział rozumowań, warunki poprawności rozumowań

Elementy rachunku nazw

Elementy rachunku zdań

Elementy rachunku kwantyfikatorów

Elementy rachunku zbiorów

Elementy rachunku relacji

Elementy teorii pytań

Elementy teorii argumentacji


Literatura:

Podstawowa:

Ajdukiewicz, K. (1975). Logika pragmatyczna. Warszawa: PWN.

Łukowski, P. (2012). Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji. Warszawa: Wolters Kluwer.

Stanosz, B. (2006). Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Brożek, A. (2007). Pytania i odpowiedzi. Warszawa: Wyd. Naukowe Semper.

Omyła, M. (1980). Logika. Wybrane zagadnienia. Warszawa: WSiP.

Ziembiński, Z. (1998). Logika praktyczna (wyd. 21). Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Matusiak-Rojek
Prowadzący grup: Magdalena Matusiak-Rojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Podające: prezentacja, objaśnienia

Praktyczne: wykonywanie zadań

Problemowe: dyskusja


Sposoby i kryteria oceniania:

Oceny uzależnione od liczby punktów możliwych do uzyskania podczas testu wiedzy.

Ocena: dst. – 60% - 65%

+ dst- 66% - 75%

db. – 76% - 85%

+ db – 86% - 95%

bdb – 96% - 100%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie z oceną - test wiedzy

Szczegółowe treści kształcenia:

Logiczne własności języka (funkcje wypowiedzi, kategorie wyrażeń, wartość logiczna, związki logiczne)

Teoria nazw i zdań (zakres i treść nazwy jako kryteria oznaczania, wieloznaczność wypowiedzi i sposoby jej przezwyciężania)

Teoria zbiorów i teoria relacji

Definicje i definiowanie

Rozumowanie, podział rozumowań, warunki poprawności rozumowań

Elementy rachunku nazw

Elementy rachunku zdań

Elementy rachunku kwantyfikatorów

Elementy rachunku zbiorów

Elementy rachunku relacji

Elementy teorii pytań

Elementy teorii argumentacji


Literatura:

Podstawowa:

Ajdukiewicz, K. (1975). Logika pragmatyczna. Warszawa: PWN.

Łukowski, P. (2012). Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji. Warszawa: Wolters Kluwer.

Stanosz, B. (2006). Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów. Warszawa: PWN.

Uzupełniająca:

Brożek, A. (2007). Pytania i odpowiedzi. Warszawa: Wyd. Naukowe Semper.

Omyła, M. (1980). Logika. Wybrane zagadnienia. Warszawa: WSiP.

Ziembiński, Z. (1998). Logika praktyczna (wyd. 21). Warszawa: PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6