Emocje i motywacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-LD0012 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emocje i motywacja |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: |
Zajęcia obligatoryjne - I rok studia stacjonarne - semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
7.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej. |
Skrócony opis: |
- Zapoznanie z wiedzą na temat podstawowych pojęć i problemów z zakresu psychologii emocji i motywacji. - Zapoznanie z wiedzą na temat wybranych teorii i badań empirycznych z zakresu emocji i motywacji. - Kształtowanie umiejętności odróżniania intuicyjnych sposobów wyjaśniania zjawisk afektywnych i motywacyjnych od wiedzy naukowej popartej eksperymentami psychologicznymi. - Kształtowanie gotowości do stosowania pojęć psychologicznych do opisu i wyjaśniania stanów afektywnych i motywacyjnych człowieka. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ 2024/25 Wiedza: 07Y-0A_W03 zna podstawowe teorie i badania empiryczne z zakresu emocji i motywacji 07Y-0A_W04 zna i rozumie specyficzny aparat pojęciowy psychologii emocji i motywacji jako dyscypliny empirycznej 07Y-0A_W07 ma wiedzę w zakresie psychicznego funkcjonowania człowieka, w szczególności funkcjonowania emocjonalnego, a także związków procesów emocjonalnych z procesami poznawczymi i z działaniem Umiejętności: 07Y-0A_U01 czyta ze zrozumieniem prace naukowe z zakresu psychologii emocji i motywacji; krytycznie analizuje koncepcje teoretyczne i badania empiryczne z zakresu psychologii emocji i motywacji 07Y-0A_U07 aplikuje teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego Kompetencje społeczne: 07Y-0A_K01 posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań oraz ich krytycznej oceny 07Y-0A_K02 jest gotów do poszerzania wiedzy z zakresu psychologii emocji i motywacji i jej aktualizowania 07Y-0A_K06 docenia rolę, jaką emocje i motywacje odgrywają w ukierunkowywaniu ludzkiego zachowania |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | Maria Finogenow, Zofia Kabzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Zaliczenie lub ocena Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład – metoda podająca Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład - egzamin Ćwiczenia - zaliczenie z oceną |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład – egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań, specyficznej terminologii i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W03; 07Y-0A_W04; 07Y-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U07), Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych (07Y-0A_U01), zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U07), a także kompetencje wyrażania swych myśli i przekonań (07Y-0A_K01), poszerzania swojej wiedzy (07Y-0A_K02) oraz doceniania roli emocji i motywacji w ukierunkowywaniu ludzkiego działania (07Y-0A_K06). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne Funkcje emocji Mechanizmy wzbudzania emocji – biologiczne podłoże emocji Teorie emocji Ekspresja emocji Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie Model Infuzji Afektu Emocje w relacjach interpersonalnych Regulacja emocji i nastroju Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje Przegląd wiodących teorii motywacyjnych Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne Typy motywacji Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Keltner, D., Oatley, K., Jenkins, J.M. (2022). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN. Lewis, M., Haviland-Jones, J.M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH. Literatura uzupełniająca: Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. Gasiul, H. (red.) (2018). Metody badania emocji I motywacji. Warszawa: Diffin. Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP. Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa. Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Gdańsk: GWP. Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | Maria Finogenow, Zofia Kabzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład – metoda podająca Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład - egzamin Ćwiczenia - zaliczenie z oceną |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład – egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań, specyficznej terminologii i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W03; 07Y-0A_W04; 07Y-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U07), Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych (07Y-0A_U01), zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U07), a także kompetencje wyrażania swych myśli i przekonań (07Y-0A_K01), poszerzania swojej wiedzy (07Y-0A_K02) oraz doceniania roli emocji i motywacji w ukierunkowywaniu ludzkiego działania (07Y-0A_K06). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne Funkcje emocji Mechanizmy wzbudzania emocji – biologiczne podłoże emocji Teorie emocji Ekspresja emocji Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie Model Infuzji Afektu Emocje w relacjach interpersonalnych Regulacja emocji i nastroju Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje Przegląd wiodących teorii motywacyjnych Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne Typy motywacji Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Keltner, D., Oatley, K., Jenkins, J.M. (2022). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN. Lewis, M., Haviland-Jones, J.M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH. Literatura uzupełniająca: Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. Gasiul, H. (red.) (2018). Metody badania emocji I motywacji. Warszawa: Diffin. Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP. Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa. Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Gdańsk: GWP. Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
C
C
ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | Maria Finogenow, Zofia Kabzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | Mariusz Cieślak, Maria Finogenow, Zofia Kabzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład – metoda podająca Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – zaliczenie z oceną: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U07), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Y-0A_K06). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U07), projektowania eksperymentów z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W04; 07Y-0A_U07), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Y-0A_K06). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład – zaliczenie z oceną: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U07), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Y-0A_K06). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U07), projektowania eksperymentów z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W04; 07Y-0A_U07), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Y-0A_K06). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji • Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne • Teorie emocji • Mechanizmy wzbudzania emocji • Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji • Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie • Emocje w relacjach interpersonalnych • Regulacja emocji i nastroju • Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje • Przegląd wiodących teorii motywacyjnych • Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne • Typy motywacji • Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne • Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania • Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN. Lewis, M., Haviland-Jones, J.M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP. Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa. Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
C
C
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | Mariusz Cieślak, Maria Finogenow, Monika Talarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład – metoda podająca Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U06), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Y-0A_K01). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U06; 07Y-0A_U10), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Y-0A_K01; 07Y-0A_K03). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład – egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U06), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Y-0A_K01). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U06; 07Y-0A_U10), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Y-0A_K01; 07Y-0A_K03). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne Teorie emocji Mechanizmy wzbudzania emocji Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie Emocje w relacjach interpersonalnych Regulacja emocji i nastroju Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje Przegląd wiodących teorii motywacyjnych Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne Typy motywacji Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN. Lewis, M., Haviland-Jones, J..M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP. Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa. Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
W
ŚR C
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
Egzamin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | Maria Finogenow, Monika Talarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład – metoda podająca Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład – egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U06), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Y-0A_K01). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: - Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); - Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U06; 07Y-0A_U10), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Y-0A_K01; 07Y-0A_K03). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wykład – egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Y-0A_U06), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Y-0A_K01). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Y-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Y-0A_U06; 07Y-0A_U10), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Y-0A_K01; 07Y-0A_K03). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne Teorie emocji Mechanizmy wzbudzania emocji Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie Emocje w relacjach interpersonalnych Regulacja emocji i nastroju Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje Przegląd wiodących teorii motywacyjnych Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne Typy motywacji Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN. Lewis, M., Haviland-Jones, J..M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP. Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa. Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT W
ŚR CZ PT C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dąbrowska, Maria Finogenow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład – metoda podająca Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Ps-0A_U07), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Ps-0A_K06). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: - Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W07); - Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Ps-0A_U07), projektowania eksperymentów z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W04; 07Ps-0A_U07), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Ps-0A_K06). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Ps-0A_U07), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Ps-0A_K06). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Ps-0A_U07), projektowania eksperymentów z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W04; 07Ps-0A_U07), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Ps-0A_K06). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne Teorie emocji Mechanizmy wzbudzania emocji Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie Emocje w relacjach interpersonalnych Regulacja emocji i nastroju Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje Przegląd wiodących teorii motywacyjnych Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne Typy motywacji Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN. Lewis, M., Haviland-Jones, J..M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP. Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa. Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT C
C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Finogenow | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dąbrowska, Maria Finogenow, Mateusz Hauk, Zofia Kabzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład – metoda podająca Ćwiczenia – wykorzystanie metod aktywizujących zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Ps-0A_U07), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Ps-0A_K06). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: - Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W07); - Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Ps-0A_U07), projektowania eksperymentów z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W04; 07Ps-0A_U07), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Ps-0A_K06). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Egzamin sprawdzający: 1) wiedzę z zakresu koncepcji teoretycznych, badań i praktycznych możliwości zastosowań dorobku psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W07); 2) umiejętności zaaplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii emocji i motywacji do konkretnych sytuacji życia codziennego (07Ps-0A_U07), poprawnego używania terminologii tej subdyscypliny (07Ps-0A_K06). Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W07); Aktywność na ćwiczeniach weryfikująca umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu psychologii emocji i motywacji, krytycznej analizy teorii i badań empirycznych, zastosowania wiedzy teoretycznej do konkretnych sytuacji życiowych (07Ps-0A_U07), projektowania eksperymentów z zakresu psychologii emocji i motywacji (07Ps-0A_W04; 07Ps-0A_U07), a także kompetencje efektywnego regulowania swoich nastojów, emocji i motywacji oraz identyfikowania istotnej roli jaką w zachowaniu człowieka odgrywają emocje i motywacja (07Ps-0A_K06). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do psychologii emocji i motywacji Emocje a inne stany afektywne. Emocje podstawowe i pochodne Teorie emocji Mechanizmy wzbudzania emocji Różnice indywidualne i kulturowe w doświadczaniu, wyrażaniu i odczytywaniu emocji Emocje i nastrój a procesy poznawcze i zachowanie Emocje w relacjach interpersonalnych Regulacja emocji i nastroju Zaburzenia emocjonalne i ich konsekwencje Przegląd wiodących teorii motywacyjnych Procesy afektywne i poznawcze jako mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne Typy motywacji Specyficznie ludzkie mechanizmy motywacyjne Funkcja motywacji w przebiegu działania ze wskazaniem czynników sprzyjających i utrudniających kontrolę świadomego działania Konsekwencje zaburzeń w procesie motywacji dla funkcjonowania człowieka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ekman, P., Davidson, R. I. (2015) (red.). Natura Emocji – podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Kofta, M. (1979). Samokontrola a emocje. Warszawa: PWN. Lewis, M., Haviland-Jones, J..M. (2005) (red.). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP. Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 511-649). Gdańsk: GWP. Maruszewski, T. Ścigała, E. (1998). Emocje, aleksytymia, poznanie. Poznań: WFH. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Czapiński, J. (2004) (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN. Doliński, D., Błaszczak, W. (2011) (red.). Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN. Kolańczyk, A. (1999). Czuję, myślę, jestem. Gdańsk: GWP. Koole, S.L.; Jostmann, N.(2002). Getting a grif on your feeling: effect of action orientation and social demand on intuitive affect regulation. Free University Amsterdam Kuhl, J.; Koole, S. (2003) Working of the will; a functional approach. ( w: ) J. Greenberg, S.L. Koole; T. Pyszczyński (eds.) Handbook of experimental existential psychology. New York: Guilford ss. 5-51. Le Doux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Sopot: Smak Słowa. Ohme, R. K. (2007) (red.). Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. Reykowski, J. (1974). Eksperymentalna psychologia emocji. Warszawa: Książka i Wiedza. Śmieja, M., Orzechowski, J. (2008). Inteligencja emocjonalna. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.